Liverpool måste bli mer effektivt [2009-09-17]

Eftersom ni just nu är underbart bra på att kommentera så lyfter jag fram några kommentarer som trillade in igår.

Kristoffer:
"Anledningen till homegrown och inte nationalitets begränsningar har med EUs arbetsregler att göra."

Jag måste erkänna att jag inte hade stenkoll på det, så tack. Jag hade det på känn, men hittade inget om det. Det är väl det som är problemet för Platini i hans 6+5-regel? Om du har ingående koll på denna regel, hur den går stick i stäv med EU:s lagar, och hur det går för UEFA i deras jobb att ändå få igenom det (för jag antar att de jobbar på det) så får du jättegärna upplysa mig. Jag är ganska säker på att fler med mig har halvdan koll på denna front.

Jag och Svanström hade en diskussion vad gäller ifall de nya PL-reglerna sa att truppen som ska registreras ska innehålla ett minimum eller maximum av 25 spelare. Jag tror att vi slutändan kommer överens att det nog faktiskt handlar om ett MAXimum av 25 spelare. Nu vill jag bara kolla ifall någon av er andra har läst mycket om reglerna och kommit fram till någon annan slutsats?

Niklas halvhyllar Villas försvarsnyförvärv James Collins.

Jag måste erkänna att jag aldrig höjt på ögonbryen över den mannen, men du är verkligen inte ensam om att gilla honom. Ganska många har nämnt honom i positiva ordalag de på senare tid. Jag måste uppenbarligen ta mig en rejäl titt och specialgranska honom lite nästa gång jag ser en Villa-match. Det blir ju dock inte i kvällens Europa League-spel. Dit kvalade inte Villa in..... Jag är fortfarande paff över det.

Nisse gav mig och oss en förträffligt bra liten utläggning kring Keane och hans egenskaper som manager. Du är en klok man, Nisse, och jag håller verkligen med dig i vad du skrev.

Oskar undrar lite smått hur Spurs ska formera sitt mittfält när Luka Modric är tillbaka - Hamnar nyförvärvet Kranjcar på bänker då?

Ja, antagligen. Med Kranjcar, Modric och Lennon på mittfältetet tror jag att Redknapp tycker att han har får dålig balans. Så till visa han inte spelar någon variant av 4-5-1, och det lär han inte göra med de anfallare han har i truppen. Kranjcar är nog i grunden köpt som truppspelare. Och med tanke på vad Spurs betalade för honom så ser jag inga problem med det. Ja, förutom för Kranjacars del då, förstås.

Sadde: "Har alla glömt vad Keane gjorde i Sunderland?"

Visst minns jag att han tog upp Sunderland i PL. Men de var ju en av favortiterna till att gå upp. De hade ju åkt ned säsongen innan. Sedan sa han upp sig via sms när det började gå motigt. Så nog minns jag, alltid.... ;-)

rooster undrar vad alla ser i Palacios, och jämför honom lite med Gavin McCann.

Nu var du fan i mig elak, rooster. Palacios är inte spektakulär, men han är en riktigt jäkla bra städgumma. Strax under Mascherano när det kommer till att spelförstöra. Och nog fan har väl ett bättre och mer omfångsrikt passningsspel än McCann?

Leander tycker att jag borde varit på Rooney för att han surade över att ha blivit utbytt i tisdags - Inte minst eftersom jag totalsågade Ronaldo i våras när han hade cirkus när han blev utbytt i Manchesterderbyt. Han vill mena att jag gör skillnad på spelare och spelare.

Jag vill för det första påstå att jag i grunden har väldigt få anledningar till att ha ett extra gott öga till Rooney. Fostrad i Everton och nu nyckelspelare i Man U. Jag är trots allt Liverpoolsupporter - En ganska fanatisk sådan. Så nej... Jag brukar inte försöka jobba fram lägen att hylla Rooney, eller per automatik ta honom i försvar för att det är han. Jag tyckter helt enkelt att Rooney-situationen och Ronaldo-situationen var väldigt annorlunda.

Stenansikte: "Tillsammans med Huddlestone så blir deras innermittfält lite väl stelt. Däremot kommer nog Jenas och Palacios kompletera varandra riktigt bra."

Spot on. Verkligen.

***********************************

Jag såg två matcher i gårdagens CL-runda. Den ena hade ingenting med engelsk fotboll att göra, och den andra spelades på Anfield. Det betyder att jag inte sett Arsenals vändning på Standard Liege. Men jag antar att Gunners spelade ganska bra - Annars vänder man inte tvåmålsunderlägen i CL. Det är riktigt, riktigt starkt gjort.

Liverpool spelade faktiskt ganska bra under vissa perioder igår. Jag har läst att Rafa var smått frustrerad efter matchen igår, och jag har sett i engelsk press att Liverpool kommer undan med knappt godkänt. Men Liverpool skapade ju verkligen chanser igår, och de reducerade motståndarna till extremt få chanser. När man inte stänger matcher så lyckas man heller inte döda gaisten hos motståndarna. Det var vad som hände för Liverpool igår. Ungrarna kände hela tiden att "ett skitmål kan räcka". Till slut, när relativt få minuter av matchen återstår, är det nästan oundvikligt att samma tankar smyger sig in i huvudena på spelarna i det ledande laget. Då blir det lite försiktigt, lite oroligt och lite krampaktikgt. Men några stora doser av de tendenserna visade inte Liverpool upp igår. Liverpool vann med 1-0 i en match där de kom till avslut 25 gånger. För mig var det effektiviteten och inte spelet som sådant som var det stora problemet för Merseysidelaget igår. Å andra sidan kan man ju argumentera för att det är illa nog. Det går som bekant att tappa poäng på grund av brist på effektivitet. Och visst måste Liverpool bli mer effektivt. Det har vi hunnit se i PL denna säsong också.

Kanske håller någon med mig?

***********************************

Det blev en liten kortis med respons på era ord, och lite Liverpool idag. Eller just nu, kanske jag ska säga. Ambitionen är att återkomma under kvällen med ett inlägg om Chelseas numera före detta VD Peter Kenyon. Kenyon har nämligen lämnat sin post i Chelsea. Jag vet att ganska många Chelseasupporterar anser detta vara något positivt. Men som sagt.... Jag återkommer i ärendet. FÖrhoppningsvis redan ikväll. Till dess så är det kanske inte omöjligt att signaturen Rutger Macke, i egenskap av Chelseasupporter, har något att säga om Kenyon och det faktum att han lämnat.

På återhörande.

Kommentarer
Postat av: johan

Håller helt med i fallet Liverpool. Nästa match blir spännande, men med så många avslut måste de leverera mer.

2009-09-17 @ 17:37:00
URL: http://kanonfilm.se/
Postat av: Stenansikte

Jag håller också med dig angående liverpool. Jag såg tyvärr inte matchen men blev väldigt förvånad när jag såg att det stod 1-0 vid slutsignalen då det "redan" var 1-0 i halvtid. Det krävs en bättre effektivitet och vi vet ju att Rafa har påpekat att det är viktigt att lyckas stänga matcher. Det blev många frustrerade poängtapp förra säsongen. Om man jämför med Unitedmatchen så kändes den vinsten kanske inte klarare än liverpools men nog blev man mindre förvånad? Inte bara med tanke på kvalitén på lagen och borta/hemma-fördelarna men det är så typiskt United och en av deras styrkor. Nu är det väldigt tidigt på säsongen och liverpool har blandat och gett resultatmässigt men de två senaste matcherna tycker jag ändå indikerar en trend där liverpool på något sätt lyckas gå hem med vinsten utan att anstränga sig eller göra en speciellt bra match.



Nu är jag kanske bara rödögd och naiv, men vi får se...

2009-09-17 @ 19:08:02
Postat av: kristofer

Platinis 6+5 regel kommer aldrig att hända, att få EU till att ändra en av sida "grundstenar" kommer inte att ske.

Jag är dock inte helt säker på att Homegrown regeln skulle klara av en omgång i EU domstolen.

Det som kan komma att bli intressant är Cotonou-avtalet som jämställer medborgare från 78 länder i Afrika, Västindien och Stillahavsområdet med EU-medborgare.

Det var det avtalet som HIF hänvisade till när dom ville använda mer än 3 icke eu medborgare, vilket dom senare också fick.



Det blev väl nästan mer nya frågetecken nu än svar....=)

2009-09-17 @ 21:10:44
Postat av: kristofer

ps bara ett f =)

2009-09-17 @ 21:11:24
Postat av: Linhem

Vi hade ett skott på mål första 30 min kan också nämnas...



skulle helt klart behöva bli effektivare men kan bli så när man har en rejält med oflyt samtidigt som de är en match som man helt enkelt ska vinna...



en slump att Kuyt gjort två nästan identiska mål två matcher i följd? verkligen inte, kommer in ännu mer i straffområdet då Stevie flyttats ner och Kuyt & Bena har hand om "hålet" istället, skulle gärna se det mot Hammers också men har en känsla att de blir Lucas & Masch kombon som får gå in igen.

2009-09-17 @ 21:12:01
Postat av: Svanström (Arsenal)

Holmgren//



Ja du har helt rätt att vi kom överens om att det är max 25 spelare som gäller. Däremot borde det ju vara så som du säger att man precis som i CL får registrera ytterligare "homegrown players" i efterhand. Annars kan det ju bli väldigt rörigt med skador, såsom det ser ut för Arsenal nu tex.



Och det blev lite rörigt senast jag skrev då jag vart på språng i annat ärende och stressade fram ett inlägg.



Kan 4-3-3 vara något för Spurs?



Jenas-Palcios-Modric

Lennon-Defoe-Kranjcar



Kranjcar har väl funkat i den positionen tidigare?

2009-09-17 @ 23:06:39
Postat av: Niklas (Villa)

Collins var lugn och trygg, hade en bra touch på bollen, var orädd, ägde luftrummet och ville ha mycket boll av Friedel, och gav som sagt ett mycket bra första intryck i Villa-tröjan.



Villas senaste "stor"-mittbackar (Laursen, Davies & Cuellar) har aldrig haft en bra touch - den saken är iaf klar. Grymma på skallen är alla, men jag är hoppfull om att Collins kan skapa ett lugn om han får 100% förtroende från MON.



Hörs imorrn igen... Go'kväll

2009-09-18 @ 00:43:11
Postat av: Mikko

Liverpool har två stora problem i år...



1) Rafa Benitez. Hans coachning under matchens gång är under all kritik. Han har bestämt sig innan hur laget ska spela och om det inte funkar, så är det kört. Kan inte anpassa sig efter hur matchen ser ut.



2) Mittfältet. Här har Liverpool tidigare varit hur starka som helst, men nu förväntas Mascherano och Lucas (!!!???) föra spelet och Gerrard få en mer Offensiv roll (släpande forward?). Det funkar inte. Sätt ner Gerrard djupt ner i banan bredvid Mascherano. Ge bort Lucas till nån som kan tänka sig ta emot honom (Djurgården?) och kör 4-4-2.

2009-12-18 @ 19:32:22
URL: http://mittimiljonen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0