Dags för Spurs att komma ned på jorden? [2009-09-11]

Vi börjar med svaret på frågan jag ställde igår. Premier Leagues äldsta debutant någonsin vill jag ha fram.
Svaret lyder, precis som både EC #7 och rooster sa, Fernando Hierro. Dock ska jag direkt säga att källan stavas Wikipedia och att signaturen Besserwisser nog är inne på något när han svarade Trevor Francis. Efter lite snabb huvudräkning (not my strong suit) och en titt på båda kandidaternas födelseår så torde Francis egentligen vara det korrekta svaret. Han hade förstås hunnit med en herrans massa matcher i högstadivisionen, men PL bildades ju 1992, och därmed bör ju även han räknas som debutant.

Vi säger att alla tre fick rätt, och så säger vi att nästa gång jag ställer en fråga så ser jag till att ha järnkoll på rätt svar. Fair enough?

***********************************

En fundering: Hur mycket bättre är PL:s storstjärnor än övriga spelare i ligan? Vi vet ju att Fabregas är sjuhelvetes mycket bättre spelare än typ Gavin McCann. Men är han så bra att han skulle kunna spela lite var som helst, men i ett sämre lag? Exempelvis som anfallspartner till Kevin Davies i Bolton?

Skulle Gerrard knipa högerbacksplatsen i Birmingham?
Finns det plats för Rooney Wigans innermittfält?
Skulle Clichy kunna lira högerytter i Burnley?
Är det möjligt för Luka Modric att som anfallare ta en plats i Hull?

Vad tror ni? Det är väldigt hypotetiskt, naturligtvis, men icke desto mindre är det en rolig tankelek.

***********************************

Ingen utav er verkade känna ett sug efter att hålla med mig i mitt lilla miniatyr-försvarstal för Lagerbäck.
Hur ska jag tolka det?

***********************************

Jag glömde kommentera det igår, så jag tar det nu: Någon mer än jag som såg delar av Spanien-Estland i onsdags? Fernando Torres så löjligt blek ut, och det tycker jag egentligen att han har gjort i nästan varenda spelminut även för Liverpool denna säsong. Hans två mål ändrar inte på det.

***********************************

Hur går det för Owen Hargreaves och hans skadehelvete, egentligen? Kan möjligtvis Oskar, FCUM, E.C, Emil, JC, Kristoffer, eller någon annan av de initierad Man U-fansen här på bloggen, uppdatera mig om läget.

Hur mycket anser ni läsare förresten att Hargo saknas på Uniteds mittfält? Kan man verkligen fortfarande hoppas på att han kommer tillbaka och bidrar med hög standard?

***********************************

En stilla undran: Vill inte Lucas Neill spela fotboll den här säsongen? Med West Ham lyckades han ju inte komma överens om en förlängning av kontraktet, trots upprepade försök, och med Atletico Madrid blev det inget kontrakt. Nu har kontraktsförhandlingarna med Sunderland strandat. Lucas Neill är landslagskapten, och det vankas ett VM. Är det någon som borde vara mån om att hitta en ny klubb till Lucas Neill så är det Lucas Neill. Dags att sänka lönekraven?

***********************************

Landslagsfotbollen är lagd till handlingar för denna gång. Äntligen vankas det ligafotboll igen. Det betyder också att Fredagstipset är tillbaka.

Lördagens matcher, tillika min rad ser denna vecka ut som följer:

Blackburn-Wolves - 1
Liverpool-Burnley - 1
Man City-Arsenal - 1
Portsmouth-Bolton - X
Stoke-Chelsea - X
Sunderland-Hull - 1
Wigan-West Ham - 2
Tottenham-Man United - 1X



Många sevärda och viktiga matcher denna lördag.

Blackburn har haft en relativt tung start på säsongen. Om det inte ska fortsätta på samma jobbiga vis så bör de knipa sin första trea så snart de bara kan. Det här är ett utmärkt tillfälle. Så fasansfullt många matcher som "man ska vinna" kommer det inte att finnas för Blackburn denna säsong. Men det här är garanterat en av dem. Men jag har sagt tidigare, och jag säger det gärna igen; Jag tror inte alls på Blackburn den här säsongen. Hade jag haft fler garderingar så hade jag gärna använt en här.

På pappret är Liverpool lördagens säkraste etta. Men Burnley har verkar inte ha några planer på att bli ett styrkgäng. Segrarna mot Man U och Everton imponerar. Men Anfield ska väl ändå bli lite för tungt för lilla Burnley, va? Liverpools skadeläge ser bättre ut nu än för två veckor sedan. Finns det några frågetecken så är det kring Mascherano och Lucas som rest långväga efter landskamperna. Men i grunden finns det inga ursäkter för Liverpool. Alla förväntar sig tre poäng, och det med rätta.

City-Arsenal blir en höjdare. Förra säsongen när Gunners var på besök så fullkomligen slaktade City Wengers mannar. Så tror jag inte att det blir denna säsong. Arsenalspelarna har all anledning att ha gott självförtroende - Förlusten mot Man U till trots. Men City har också börjat bra, de är starka hemma, Arsenal har ett tungt avbräck i och med Arshavins skada (Wenger var lagom imponerad över Arshavins beslut att spela för Ryssland i onsdags), och jag tror att City kommer fruktansvärt taggade till denna match. Det råder inga tvivel om ambitionerna hos Sparkys mannar; Det är Topp Fyra som gäller. Nu ställs de för första gången denna säsong mot ett av de lag som de med stor sannolikhet måste komma före ifall de ska nå sitt mål. Det borde vara grym tändvätska.

Bolton och Pompey är de enda två lagen som fortfarande inte tagit poäng denna säsong. Två formsvaga lag som verkligen behöver vinna. Upplagt för oavgjort, med andra ord.

Chelsea har ett sanslöst mycket bättre lag än Stoke. Men det räcker ju som bekant inte alla gånger. Stoke är ruskigt starka på hemmaplan, och de älskar att kväva spelglädjen hos kreativa och passningsskickliga lag som Chelsea. Pulis vet hur man kniper poäng av spelskickligare lag. Han visade det förra säsongen mot Gunners och Liverpool, och var riktigt nära att göra detsamma mot såväl Chelsea som Man U. Chelsea är självklara favoriter, och tvingdes jag sätta en egen tusenlapp på ett tipstecken skulle jag köra på en tvåa. Men det här är ju lika gratis som att andas, så jag chansar med ett kryss. Helt omöjligt är det då rakt inte.

Sunderland är ett bättre lag än Hull, de har fått en ganska hyfsad start på säsongen, och med fördel av hemmaplan så är jag övertygad som att de kniper alla poängen. En bra etta.

Wigan-West Ham kan ärligt talat gå precis hur som helst. Jag har faktiskt inte fått något riktigt grepp om något av lagen än så länge denna säsong. Tvåan är en chansning.

Det är ju ingen hemlighet att jag håller på Liverpool. Det betyder förstås att jag väldigt sällan önskar mig en Unitedseger. Men nur är det fan i mig på gränsen. Spursfansen har fått lite väl mycket luft under vingarna efter smakstarten på säsongen. Gary Lineker mår på tok för bra och har ett på tok för brett leende på läpparna i Match of the Day-studion för att det ska vara charmigt. De skulle faktiskt behöva en knäpp på näsan. Men... Jag är inte så säker på att så blir fallet. När United är som bäst är det en malande, tuggande, maskinmässig ångvält som ser ut att gå på autopilot. Men jag tror inte att de är riktigt där ännu. Det kommer, och jag tror det kommer ganska snart, men inte riktigt ännu. Och självklart är det här en av de mest inspirerande uppgifterna för Spurs denna säsong. Jag tror att de klarar av minst ett kryss. Fanns det en helgardering skulle jag dock inte tveka. Jag är helt säker på att Luka Modric (har gemene man förstått hur bra han är?) lämnar ett stort tomrum efter sig nu när han är skadad.

Så var det dags för era rader, och glöm inte halvgarderingen. Berätta gärna hur ni resonerar.

***********************************

Det gånger när jag som ovan ingående motiverar mitt Fredagstips brukar jag på söndagen gå tillbaka och läsa vad jag skrivit. Nästan varje gång hittar jag några rader som jag djupt får ångra. Jag brukar helt enkelt ha uppåt väggarna fel på något eller några ställen. Därför är det skönt att se att även de som får duktigt betalt för sina åsikter och sin expertis kan göra bort sig å det grövsta.

"I think it was madness to get rid of McClaren". 'Avin a laugh?

***********************************

Dagens lästips får ni här.

The Telegraph
listar VM-historiens 50 mest minnesvärda ögonblick. Vem vill missa en lista som innehåller Maradona, Pelé, Cruyff, Gazza, Baggio och Bergkamp? Många av listplaceringarna har dessutom rörliga bilder kopplade till sig. Både skoj och lärorikt.

***********************************

Helgen domineras av jobb för min del. Blir det något skrivet innan måndag så får ni se det som en positiv överraskning.

Trevlig helg på er alla.
Liverpool v Burnley 15.00

Man City v Arsenal 15.00

Portsmouth v Bolton 15.00

Stoke City v Chelsea 15.00

Sunderland v Hull City 15.00

Tottenham v Man Utd 17.30

Wigan Athletic v West Ham 15.00

Kommentarer
Postat av: E.B

Blackburn-Wolves 1

Liverpool-Burnley 1

Man City-Arsenal 1

Portsmouth-Bolton 1 2

Stoke-Chelsea 2

Sunderland-Hull 1

Wigan West Ham X

Tottenham-Man United 2

2009-09-11 @ 10:29:40
Postat av: rooster

derby på söndag :-)

2009-09-11 @ 11:36:18
Postat av: Kriss

Tycker som du om Torres insats mot Estland, sprang fel 9 av 10 gånger. Men matchen mot Belgien var han faktiskt bra och hade ett fint samarbete med både Villa och Silva, får hoppas att han är på topp nu när han är tillbaka:)



Min Rad:

Blackburn-Wolves - 1

Liverpool-Burnley - 1

Man City-Arsenal - 2

Portsmouth-Bolton - 2

Stoke-Chelsea - 2

Sunderland-Hull - 1

Wigan-West Ham - 2

Tottenham-Man United - 1 2



Wolves kan skrälla men det känns som att Blackburn tar hem 3 poäng här. Appropå gamla debutanter, Salgado glider väl in på topp 10 med sina 33 år.



Liverpool ska vinna, tror även att Arsenal tar en seger mot City, känns som att de kommer att springa sönder City. Har ju även en gruvlig revansch att ta från förra säsongen.



Pompey har ju inte gjort någon glad, och kommer inte göra det på lördag heller. Chelsea ser starka ut och kommer ta 5:e raka. Sätter min halvgradering på Tottenham - United, tror att det blir en segrare, men det kan bli vem som helst av lagen.



Trevlig helg!

2009-09-11 @ 11:43:34
Postat av: Sadde mufc

Har inte Torres gjort 3? förlåt för att jag vill leka besserwisser...



Hargo har saknats helt klart. Det sägs att han ska börja träna i slutet av månaden men alla baksslag som har varit så vet man aldrig. Nu när Fletcher har blommat ut på allvar kanske man inte har tänkt på hans frånvaro lika mycket, men jag tror inte matchen i Rom hade slutat på samma sätt om Hargo eller för den delen Fletcher hade spelat. Dock hade kanske Barca vunnit ändå men vi hade inte vikt ner oss så som vi gjorde. Han är riktigt mångsidig ockskå och kan spela på 3 olika platser. Fletcher/Hargo/Carrick hade smakat mumma.

2009-09-11 @ 12:39:09
Postat av: E.C. #7

Saknar också Hargo grymt mycket. En riktig klasspelare som dessutom har en jäkligt fin högerfot. Goda nyheter från Sir Alex dock, som säger att Owen ska kunna spela minst 3 st CL-matcher iår. Då skulle han alltså vara tillbaka den 3:e november när vi möter CSKA Moskva.



Känslan säger att Fabregas skulle klara av anfallsplatsen i Bolton eftersom han lirat en del anfallare i Arsenal, Gerrad skulle ta högerbacken i Birmingham av samma skäl som Cesc. Wigan lirar väl 4-2-3-1 nu för tiden och om du syftar på den offensiva mittfältsplatsen så skulle han ta den utan tvekan, annars mer tveksamt tror jag. Sen tror jag att Clichy är tillräckligt snabb och teknisk för att ta högeryttern i Burnley medans Modric är lite för vek för en anfallsplats i ett tjongarlag. Möjligtvis att han skulle släpa lite bakom isåfall, men annars nej.



Det kan nog stämma det du säger om Lagerbäck, kanske har man underskattat den gamle räven något. Men känslan säger ändå att man spelade bort sig från VM mot Malta. Nu krävs det ju med all sannolikhet vinst mot danskarna. Då spelar det ingen roll hur många "chanser man skapade" mot Malta.



Lucas Neill har jag aldrig förstått grejen med. Känns som en ytterst begränsad, genomsnittlig PL-ytterback (om än något brutalare). Men han fick väl sjukt hög lön av West Ham när dom "vann" dragkampen om honom mot Liverpool och kan tänka mig att han inte har någon större lust att gå ner i lön nu.



Mitt fredagstips:

Blackburn-Wolves X

Liverpool-Burnley 1

Man City-Arsenal 1

Portsmouth-Bolton x2

Stoke-Chelsea 2

Sunderland-Hull 1

Wigan West Ham 1

Tottenham-Man United 2

2009-09-11 @ 12:59:07
Postat av: Holmgren

Du har så rätt så, sadde. Rätta det som rättas bör, säger jag.



Tre mål, och ändå har han varit riktigt halvdan. Kanske man ska se som något positivt, trots allt. But still... Han har faktiskt inte sett ut att vara i balans och harmoni. Familjens nytillskott kanske håller honom vaken om nätterna, vad vet jag....

2009-09-11 @ 13:00:10
Postat av: Landroval

Blackburn-Wolves 1

Liverpool-Burnley 1

Man City-Arsenal X

Portsmouth-Bolton 2

Stoke-Chelsea 2

Sunderland-Hull 1

Wigan West Ham X

Tottenham-Man United 12

2009-09-11 @ 13:47:26
Postat av: wilson

Blackburn-Wolves - 2

Liverpool-Burnley - 1

Man City-Arsenal - 1

Portsmouth-Bolton - X2

Stoke-Chelsea - 2

Sunderland-Hull - 1

Wigan-West Ham - 1

Tottenham-Man United - X

2009-09-11 @ 14:26:55
Postat av: Linhem

Fabre som anfallare? som släpande till Davies isåfall, Stevie? absolutly, skulle ta vänsterbacksplatsen också, Wazza? som ren innermitt? lite tveksamt men tror faktiskt på honom där...Clichy? I Would say no... och Modric som anfallare? som släpande är han briljant men inte som renodlad striker.



Blackburn-Wolves - X

Liverpool-Burnley - 1

Man City-Arsenal - 2

Portsmouth-Bolton - X

Stoke-Chelsea - X2

Sunderland-Hull - 1

Wigan-West Ham - 2

Tottenham-Man United - 2



Rovers kan möjligen peta in någon boll men tror inte på dem alls...

Burnley måste slås, borta,Hemma eller om matchen skulle spelas på ett isflak nära antarktis...

Tror Arse visar City att man inte bara köper ihop ett topp 4 gäng likt man köper en fin Teve med en jävla massa tillbehör, med tanke på att Elmander verkligen inte kan göra mål om han så mötte en i negativ bemärkelse blandning av Taibi,Robinson och David "Jamo" James och Pompey känns ännu tunnare utan Krancjar, Sunderland känns starkare än Hull(Cana!!), jämt men tror inte Martinez kan ta Wigan till fjolårets höjder, dessutom inte i inledningen och till sist så tar Manure ner Spurs på jorden,

Modric saknas och det kommer märkas, Woodbreak & King fortfarande hela och friska?

2009-09-11 @ 15:26:29
Postat av: Sadde mufc

De matcher jag har sett Torres iår så vekar hans fokus väldigt mycket ligga på domaren, väldigt likt en viss nr 7 i United under förra säsongen. Börjar han tröttna på att få föttrena trampade och sparkade på?

2009-09-11 @ 16:13:04
Postat av: Holmgren

Well... Då får Torres börja lära sig fokusera på rätt saker. Med start ögonaböj.



Bra spelare får mer stryk - It comes with the territory. Det är bara gilla läget. Där har jag inte mycket medlidande. Jag är övertygad om att typ Tom Huddlestone gärna skulle byta skills med både CR och Torres även om det innebar fler smällar.



Sedan tycker jag att vissa spelare alstrar energi när de får gå runt och småjiddra med domaren, ge och ta tjuvnyp, gnälla lagom och gestikulera. Drogba är en sådan spelare. När han är som mest störig i humöret är han också som bäst på planen.

Torres är raka motsatsen. Liverpools match mot Real på bortaplan i CL förra säsongen var ett perfekt exempel. Han gick runt och gnällde och jiddrade med Pepe hela matchen - Och vad fick han uträttat? Fuck all.



Torres ska knipa igen munnen och spela fotboll.

2009-09-11 @ 16:29:18
Postat av: PD





Blackburn-Wolves 1 Blackburn har ingen seger än den kommer här.



Liverpool-Burnley 1 Helgens säkraste tecken annars är Pool väldigt illa ute.



Man City-Arsenal 1X Tror presis som du att Man-city är väldigt taggade men väljer att gardera.



Portsmouth-Bolton X två mindre bra lag båda i poängnöd & delar lika.



Stoke-Chelsea 2 Vad jag sett hittils av Chelsea så inponerar dom redan, å då har dom presis bytt spelsystem hur bra blir dom när allt sitter?



Sunderland-Hull 1 Tror att hemma plan avgör.



Wigan-West Ham X Tycker igentligen W-ham är det bättre laget men Wigan måste ta poäng hemma.



Tottenham-Man United 2 Har redan använt garderingen annars var alternativet här.Och då gärna helgarderat.



För övrigt måste jag hålla med om att Torres ser väldigt hängig och ja faktiskt lite trött ut.



Trevlig helg alla!!

2009-09-11 @ 17:27:56
Postat av: Mock

Det var jag som gick under signaturen Besserwisser och avstår gärna mitt rätt. Har åkt dit på liknande frågor tidigare och hatar egentligen den typen av slamkrypare.



Ska försöka mig på att ha rätt på sätt jag kan stå för med följande fredagstips:



Blackburn-Wolves - 1

Liverpool-Burnley - 1

Man City-Arsenal - 2

Portsmouth-Bolton - 1x

Stoke-Chelsea - x

Sunderland-Hull - 1

Wigan-West Ham - 1

Tottenham-Man United - x



Som vanligt är tipset snarare med hjärtat än med hjärnan.

2009-09-11 @ 19:18:28
Postat av: Björn

Blackburn-Wolves - 1

Liverpool-Burnley - 1

Man City-Arsenal - x

Portsmouth-Bolton - 2

Stoke-Chelsea - 2

Sunderland-Hull - 1

Wigan-West Ham - 12

Tottenham-Man United - 1

2009-09-11 @ 21:17:02
Postat av: Johan ( ManU)

Som de flesta andra ManU-supportrar så saknar jag Hargo mycket! Ett mittfält med Fletcher, Carrick och en helt frisk Hargreaves skrämmer nog slag på vilket mittfält som helst.



De senaste ryktena är att han är redo i början av november för matchspel, men vem vet med alla skador han har fått!

2009-09-11 @ 21:20:23
Postat av: Felipe

Blackburn-Wolves 1

Liverpool-Burnley 1

Man City-Arsenal 1 2

Portsmouth-Bolton X

Stoke-Chelsea 2

Sunderland-Hull 1

Wigan West Ham X

Tottenham-Man United 2

2009-09-11 @ 23:38:52
Postat av: Ralle

Blackburn - Wolves - 1

Liverpool - Burnley - 1

Man City - Arsenal - X

Portsmouth - Bolton - X

Stoke - Chelsea - 2

Sunderland - Hull - 1

Wigan - West Ham - 2

Tottenham - Man United - X

2009-09-12 @ 00:20:18
Postat av: Big One

Det var ett tag sen man var här inne, men så här ska i alla fall ett vinnande sömmersketips se ut:



Blackburn - Wolves - 1

Liverpool - Burnley - 1

Man City - Arsenal - 2

Portsmouth - Bolton - 1X

Stoke - Chelsea - 2

Sunderland - Hull - X

Wigan - West Ham - X

Tottenham - Man United - 2



2009-09-12 @ 10:57:58
Postat av: JS

Blackburn-Wolves - 1

Liverpool-Burnley - 1

Man City-Arsenal - X

Portsmouth-Bolton - X

Stoke-Chelsea - 2

Sunderland-Hull - 1

Wigan-West Ham - X

Tottenham-Man United - X2

2009-09-12 @ 13:10:48
Postat av: Stenansikte

Blackburn-Wolves - 1

Liverpool-Burnley - 1

Man City-Arsenal - 1X

Portsmouth-Bolton - 1

Stoke-Chelsea - 2

Sunderland-Hull - 1

Wigan-West Ham - X

Tottenham-Man United - 2



Håller verkligen med dig i resonemanget om att tottenham behöver en liten knäpp på näsan, samtidigt som det svider att hoppas på en Unitedvinst. Men det kommer bli ruskigt tungt för tottenham utan Modric så jag tror faktiskt United plockar hem detta.



Sitter och är allmänt grinig för att jag inte får in canal+ sport extra så jag kan kolla på liverpoolmatchen. Fast när City - Arsenal är alternativet så ska man väl inte klaga. Enligt mig på förhand den bästa matchen på säsongen.



Bra matcher generellt den här helgen (och svårtippade) och ruskigt skönt att det är ligafotboll igen och inte halvtråkig landslagsfotboll.



Om jag ska säga något mer om matcherna så tror jag Blackburn kommer skärpa till sig och ta sin första vinst och vad det gäller Portsmouth - Bolton så tror jag det är dags för Portsmouth nu. Förvånad att de ligger där de gör i tabellen, medan Bolton hade jag nederlagstippat innan säsongen så de kommer fortsätta ligga där... tror jag.



Nu ska jag gå och lägga tips och köpa ett par öl till matcherna. Trevlig fotbollshelg på er alla.

2009-09-12 @ 13:36:24
Postat av: Oskar

Blackburn-Wolves - 1

Nu har jag tippat Blackburn flera omgångar i rad och nån gång ska det väl fan sitta.



Liverpool-Burnley - 1

Självklart.



Man City-Arsenal - X2

Hade nästan velat ha en helgardering på denna men jag ser iaf Arsenal som ett bättre lag med en nivå till.



Portsmouth-Bolton - X

Inget av lagen är kapabla att vinna.



Stoke-Chelsea - 2

Chelsea är ett starkare lag, tror att de fortsätter som det startat.



Sunderland-Hull - 1

Sunderland är både bättre och har hemmaplansfördel

Wigan-West Ham - X

Svårtippat. Chansar på kryss. 1-1?

Tottenham-Man United - 2

Måste ju tro på mitt lag (även om jag nästan är säker på ett kryss idag men vafan)



Hargo alltså, det sägs att han ska vara tillbaka i november men sånt har man ju hört förr. Jag hoppas verkligen att han kan bli av med sina skador för när han är skadefri är han en oerhört viktig spelare, både för Man United och för England.

2009-09-12 @ 14:58:36
Postat av: julia

vet inte om någon inflikat det men torres har gjort tre mål i tre raka matcher nu och inte två :) bara lite korrigering där =) tror han nätar idag igen, fjärde i rad nu!

2009-09-12 @ 15:03:46
Postat av: FCUM (United)

Hinner tyvärr inte med ett fredagstips men angående Hargo så tyckte jag han var bland de nyttigaste spelarna när han var frisk. Kunde även gå ut på högern där han blev vår näst bästa ytter skulle jag säga, mycket bra inläggsfot för att spela innemitt. Sen har jag svårt att tro att han någonsin kommer upp i samma standard men hoppas man får se honom göra ett försök i alla fall.



Nu borde dock Bolton kunna ta sina första poäng, tycker de sätt vassare ut än Portsmouth i inledningen.



Läser bloggen som vanligt men känner att man är för dålig på att kommentera dina inlägg då du gärna bollar vidare vissa frågor, fortsätt med det så ska jag försöka bli flitigare i kommentars fältet.



En två på United är nog inte helt dumt om det finns okej odds, SAF brukar vara bra på att ta hand om matcherna efter landslagssamlingar.

2009-09-12 @ 15:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0