Alla tiders engelska skandallandslag [2008-12-31]

Såhär i Gerrard-gatetider tyckte jag att det var en kul grej att sätta ihop ett engelskt skandallandslag – Ett lag bestående av strulpellar som på ett eller annat sätt har varit i blåsväder under åren.

Målvakt:
Peter Shilton
. Här fanns det egentligen inga solklara kandidater. Shilton har faktiskt ett ganska magert skandal-CV att visa upp, men får platsen tack vare det spelberoende han led av. Att det sedan var skandalöst dåligt att släppa in Andreas Bremhes frispark i VM 90 är en helt annan femma.

Mittback #1:
Rio Ferdinand
. Unitedförsvararen ”glömde” lämna in ett dopingprov vilket ledde till en åtta månaders lång avstängning ifrån fotboll. Indraget körkort fyra gånger och slagsmål på Cafe Opera i Stockholm är bonusar.

Mittback #2:
Tony Adams
. Fullblodsalkoholist under många år. Ett missbruk som ledde till skilsmässa, depression och fängelse.

Mittback #3:
Jonathan Woodgate
. När han spelade i Leeds blev han tillsammans med dåvarande lagkamraten Lee Bowyer åtalad för misshandel. Woodgate blev också dömd till samhällstjänst.

Högerytter:
Jermaine Pennant
. Spelade under Birminghamtiden några matcher iklädd fotboja. Detta sedan farbror polisen tog en rattfull Pennant på bar gärning. När Pennant togs på bar gärning körde han trots att han redan hade indraget körkort och som pricken över i:et satt han i en oförsäkrad bil. Har också blivit bötfälld för störande av allmän ordning och sågs senast för ett par veckor sedan dricka starksprit direkt ur flaskan mitt på öppen gata.

Innermittfältare #1:
Joey Barton
. Ett antal misshandelsåtal, upprepade fyllekörningar, har misshandlat lagkamrater. Listan kan egentligen göras precis hur lång som helst. Satt 77 dagar i fängelse efter en misshandel och blev utsläppt i juli i år.

Innermittfältare #2:
Lee Bowyer
. Se Woodgate.

Innermittfältare #3:
Steven Gerrard
. Som ni alla redan vet så ska Gerrard i januari upp i rättegång åtalad för misshandel.

Vänsterytter:
Paul Gascoigne
. Jag skulle kunna skriva en roman…. Alkoholism, bulimi, OCD, hustrumisshandel, ”bi-polar disorder”, självmordsbenägenhet, misshandel, psykiska kliniker, sönderslagna hotellrum… Hmm…. Jag tror att det räcker för att ta en plats i denna elva.

Anfallare #1:
Wayne Rooney
. När han var 17 uppdagades det att han hade besökt en prostituerad 48-årig dam vid namn Gina, mer känd som ”The Auld Slapper”.

Anfallare #2:
Stan Collymore
. Ännu en given startman, och ännu en kille som det går att skriva en hel roman om. Kvinnomisshandel och intresset för sexleken ”dogging” är det som kanske slår högst.

Manager:
Glenn Hoddle
. Förhållande till spåtanten Eileen Drewery och hans uttalande om att handikappade människor föds handikappade som ett straff för synder i tidigare liv gjorde honom minst sagt kontroversiell, och det var också på grund av dessa saker som han senare fick sparken.

Vilket gäng, eller hur! Självklart går det att skratta åt det, men i några av fallen finns det en hel del tragik inblandat, och trots att de flesta av dem har gjort bort sig kapitalt utanför planen så ska man inte glömma bort att vissa av dem också var/är makalöst bra fotbollsspelare.

Hur tror ni det skulle gå för den här elvan, i Premier League eller i ett VM, förutsatt att alla lirarna stod på toppen av sin karriär? Det är visserligen ett ganska ojämnt lag, och 3-5-2 är kanske inte på modet, men nog finns det några riktigt grymma spelare i laget alltid.

Saknar ni förresten några i spelare i laget? För mig var det några som precis hamnade utanför. Paul Merson, Micah Richards och Kieron Dyer är några exempel på spelare som blev petade med en hårsmån. Fler förslag?

Jag passar också på att slänga ut en liten tankenöt i samband med denna elva:
Fem av spelarna i laget har mindre än tio landskamper på meritlistan. Vilka är spelarna och hur många landskamper får de ihop tillsammans? Där har ni något att bita i. I alla fall om ni inte direkt surfar in på wikipedia. Men det gör ni ju inte, eller hur?

***********************************

Signaturen Linhem passade också på att ställa en fråga till mig. Det handlade om vilka Premier Leguemanagers som fyller år i juletid. Närmare bestämt fyller två av dem år på nyårsafton och en av dem fyllde år i mellandagarna.
Well…. Jag vet att Sir Alex fyller år idag, och jag vet att Joe Kinnear fyllde år för 3-4 dagar sedan. Jag antar att det är två av tre. Vem mer som firar födelsedag på nyårsafton går jag bet på. Men jag har ju en chans på 18 så jag drar till med Mark Hughes.

Om det är fler av er som för ombytes skulle vilja ställa frågor istället för att svara på dem så är det bara köra hårt. Jag kommer göra mitt bästa för att klura ut svaren.

***********************************

Jag lovade igår en ”Årets-lista”. Kanske kommer den under dagen, kanske kommer den nästa år. Jag vet inte själv ännu. Så utifall detta blir årets sista blogginlägg så vill jag passa på att önska er alla en trevlig nyårsafton och ett riktigt gott nytt år.

Kommentarer
Postat av: philip

John Terry, kunde petat Rio eller Tony Adams!



Terry har ju bland annat: Raggat på småflickor som stått utanför "The Bridge" och frågat efter autografer, där ska han ha lämnat absurda förslag till tjejerna bland annat.. Sen har vi offentlig fylla, barslagsmål och lite smått och gått :)

2008-12-31 @ 13:32:23
Postat av: Wikander

Vad har Micah Richards gjort?

2008-12-31 @ 13:48:37
Postat av: Holmgren

Filmat sig själv när han och en polare hade sex med en tjej på ngn hotelltoalett. News of the world kommer över bilderna....

2008-12-31 @ 13:52:53
Postat av: Linhem

David:



att Stevie petar Dyer är ju nästan pinsamt...en armbåge och dålig musiksmak för en plats i elvan?

saknar Jonny Evans våldtäktsmannen, Cristina är ju misstänkt transa men troligen lite för otrovärdigt,

Gazzas självbio är annars den bästa jag läst hittills...



min ledtråd hjälpte lite men 2 av 3 då den sista jag söker fyller år samma dag som Sir Alex och en stark koppling, det är Steve Bruce ;)

trodde Merson - Alkis & misstänkt drogmissbrukare skulle komma med men Rooney - "He's bald and he likes he's women old" och Stan The Man går före men Merson kan få ett inhopp sista 15...

2008-12-31 @ 14:01:37
Postat av: Holmgren

Linhem>>



Jag är nöjd med två av tre. Har du ngn gissning på frågan kopplad till stök-elvan?



Kan hålla med om att Dyer förtjänar en plats. Å andra sidan VET vi inte vad Stevie har gjort och inte gjort. Det är det som en rättsinstans ska avgöra.



Hans plats i laget var dels en vinkel in för mig att göra elvan och dels förtjänar han den ungefär lika mycket som Bowyer, som ju aldrig blev dömd för misshandel, till skillnad från Woodagate. Bowyer leder väl dock på poäng då han har ett slagsmål med en lagkamrat mitt under brinnande match på CVt också. Men som sagt.... Gerrards plats var dels en vinkel in, och dels finns det varje gång en människa står åtalad för misshandel en viss portion av stök i det hela. Svårt att blunda för det.

2008-12-31 @ 14:16:57
Postat av: Johan

Leeds hade ju ett grymt lag både på o utanför plan... En teori e ju att deras dåvarande boss va riktigt bra på att värva bra spelare för att sen kunna festa o slås med dem på fritiden! O spelarna verkade inte klaga.... Men sen gick det som det gick bossen va alltid bakis o glömde ekonomin o spelarna blev otrogna! Ja utan att kunna igentligen något om leeds undergång så kan ja nog va rätt så närma!! hehe



Sen tycker jag att Robbie Fowler borde få va me!



Ps

Man måste erkänna att man gillar varenda en av dessa spelare, dom tillför både på o utanför!

2008-12-31 @ 14:32:25
Postat av: johnny bråttom

Tycker det var dåligt att göra en sådan lista. Känns som mycket dålig skvallerjournalistik att gotta sig i folks alkoholproblem och spelproblem och dylikt. Där sjönk du i mina ögon. Tycker du har huvudet på skaft annars, men här tycker jag att du helt tappat omdömet.

2008-12-31 @ 14:40:52
Postat av: Linhem

johan:



Fowler? för att halva england trodde han tog koks?



David:



jaja Stevie kom med p.g.a att de var aktuellt är helt okej...



hmm tanke nöten där

de med mindre än tio gissar jag på:

Stan The Man,Bowyer,Barton,Pennant och Woodgate?

rätt solklart? Shilton - meste landslagsmannen 125 caps(om jag inte är helt fel ute), Rooney ordinaire sedan ca -04/05, Stevie ca 60-70 st, Gazza 57 caps,

Rio rätt många över 50 troligen,Adams över 50 så rätt säker där ;)

hur många de har?

har ju minst 5 sammanlagt och max 45...(avancerad matte?) gissar på att Pennant & Barton har minst med 1 - 3 st, Woodgate mest 7-9, Stan The Man kanske 4-6? Bowyer 5-7, så gissar på:

20-25 med en exakt gissning på 24?

2008-12-31 @ 14:47:12
Postat av: Nisse

Bra 11a.

Dock tycker jag Dennis Wise borde minst fått vara med på bänken. Gott nytt år!

2008-12-31 @ 15:08:28
Postat av: Majk

Vinny Jones borde passa bra i 11:an. Slagsmål och stenhård attityd :)

2008-12-31 @ 15:10:50
Postat av: Linhem

tycker som Majk att Vinnie Jones skulle vara med:



"i'm Vinnie Jones, I'm a fucking Gypsy, it's just you and me today fat boy, just you and me..."

vem sa han det till då David? "Daft as a brush"

2008-12-31 @ 15:20:34
Postat av: Linhem

Vinnies Julfest där han hyrde in dvärgar för att kasta dem är klockrent...hyrde 3 men bara 2 kom för en var skadad så han försökte med att kasta Denni Wise istället ;)

på den tiden Chelsea inte hade någon rik oljeshejk som regerade...

2008-12-31 @ 15:22:51
Postat av: Holmgren

johnny bråttom>>



Jag har full respekt för den åsikten och jag är nästan förvånad över att du är den första som säger så. Jag är själv inget fan av varken skvallerjournalistik eller i att gotta mig i tragiska människoöden. Jag skriver också på slutet att det finns en hel del tragik inblandat.



Jag gjorde elvan för att Gerrard-gate är på tapeten, och för att på något sätt är anmärkningsvärt att det ens går att göra en sådan här elva med bara engelsmän som alla varit aktiva de senaste 15-20 åren. Det säger något om den engelska kulturen. Kanske borde jag ha satt pränt på de tankarna i själva inlägget.



Vilket som så har jag som sagt full respekt för din åsikt i detta fall. Jag hoppas att du har gillar, och kommer gilla merparten av inläggen. Och jag hoppas att du kommer åter.

2008-12-31 @ 15:44:15
Postat av: Sadde

Har precis börjat läsa din blogg. Tycker den är grymt läsvärd, hoppas att du orkar fortsätta med den!

2008-12-31 @ 16:06:16
Postat av: Johan

hmmm....

De va nog lite mer än så!

Men men ja kan ju ha fel.

Grattis på fölsedan förästen!

2008-12-31 @ 16:24:53
Postat av: jonsey

Har läst bloggen sedan starten och kan efter en viss tid konstatera att du gör det jävligt bra. Goda insikter, intressant fakta och frågeställningar som verkligen sätter igång hjärnbarken på en.



Keep doin' what you're doin'!



2008-12-31 @ 17:00:42
Postat av: Gerrard Rules!

Visst kan man ta ut en skandalelva i England, men säga att Steven Gerrard ingår i den är total brist på spelare...Han är inte ens dömd för något, han var på en pub där det blev bråk..Det är allt vi vet än..Ändå vågar du döma honom..Vilket du fullständigt gör med denna elva...Hade vi varit i ett annat land skulle jag stämma dig för förtal...Nä, hitta nån annan att hacka på och lämna Englands bästa fotbollsspelare genom tiderna i fred!!!..Du är bara pinsam!!!

2009-01-02 @ 01:13:03
Postat av: Holmgren

Gerrards Rules>>



Jag har redan förklarat varför jag valde att ta med Stevie i elvan. Det finns flera spelare i elvan som aldrig är dömda för ngt i en rättsinstans, det betyder inte att man inte kan platsa i en sådan här elva. Bowyer är ett klockrent exempel. Var är ditt försvarstal för honom? Eller för Rooney?



Förtal säger du? Det skulle vara i ett land utan yttrandefrihet då, i så fall. Vill du hylla den typen av länder så är det upp till dig.



Precis som du säger (och som jag också har skrivit här, om du har missat det) så VET vi inte vad som har hänt. Ändå får jag en känsla av att du försvarar Gerrard med näbbar och klor. Märkligt.



Vad gäller Gerrards kompetens på fotbollsplanen är vi överens. Gerrard är för mig en av de största fotbollsspelarna någonsin, en makalös kapten och en enorm vinnarskalle. Men det är en helt annan diskussion.



Som sagt. Jag har redan förklarat varför Gerrard får en plats i laget, om du sedan inte gillar det så respekterar jag det fullt ut. Men att yra om förtal och totalförsvara Gerrard men ingen av de andra spelarna... Hmm.... Det är nästan så att jag vill påstå att du är den pinsamma här. Men bara nästan.



Jag får väl hoppas att du uppskattar något annat jag skrivt här på bloggen.



Må väl.

2009-01-02 @ 02:04:32
Postat av: EvenSteven

En gissning på hur många landskamper Pennant, Barton, Stan The Man, Bowyer och Woody kan ha tillsammans. För det måste väl vara dom med mindre än tio landskamper?!?

England har ju inga Januariturnéer där dom kan prova folk så jag tror inte dessa spelare gjort så många landskamper var.



Pennant har inte spelat någon landskamp, detta är jag ganska säker på. Har Barton spelat i landslaget är det en skandal då jag tycker han är kass. Den ende förbundskapten som England haft som är dum nog att plocka ut honom måste ju var McClaren. Men jag tror även han insåg sitt misstag och spolade Joey efter en landskamp. Stan The Man var ju ganska mycket i ropet under tiden i Pool men samtidigt fanns ju Fowler, Shearer och Gazza att tillgå i "The Three Lions". Så säg fem landskamper. Av bröderna Bash alltså Bowyer och Woddy måste ju Woody ha flest kamper med kanske sex landskamper. Bowyer vet jag att Svennis hade med i truppen en gång. Efter det tror jag inte han varit med.



Alltså blir sammanstälningen enligt följande:



Pennant 0

Barton 1

Collymore 5

Bowyer 1

Woodgate 6



Totalt 13 landskamper

2009-01-02 @ 08:46:48
Postat av: Sebbe

Skulle chansa på typ:

Woodgate 10

Collymore 4

Barton 2

Bowyer 1

Pennant 0? 1?

2009-01-02 @ 10:32:51
Postat av: Mattias

Gerrard platsar i de flesta elvor men knappast i en skandalelva!!! Rolig läsning hur som helst!

2009-01-02 @ 22:55:02
URL: http://jack71.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0