Jag är både chockad och skamsen [2009-08-18]

Jahapp. Jag som trodde att jag hade publicerat ett inlägg igår. Men icke. Något blev uppenbarligen fel. Ni får gårdagens inlägg idag istället. Sorry.

***********************************

Premiärhelgen är avverkad och jag har försökt se så mycket av alla matcher som jag bar hunnit. Vi kan väl konstatera att det bara var ett utav de som brukar kallas Big Four så var det bara ett lag som imponerade. Men de imponerade desto mer.

Chelsea skapade förvisso en hel del chanser, och de vann rättvist. Men nog fanns det perioder i matchen som visade att det nya spelsystemet kommer att behöva lite tid innan det sitter som en smäck. Om Chelsea hade mött ett lag som hade haft kraft att ha ett eget spel på Stamford så tror jag att Chelsea-spelet hade gått i stå ännu mer.

Liverpool gjorde en riktigt dålig match. Spurs vann helt rättvist, och Liverpool såg sådär trögt och orörligt ut som de gjorde i många av sina kryssmatcher förra säsongen. Torres var rakt av usel, försvaret såg skakigt ut och Gerrard såg ut tycka fotboll var ganska småtrist. Även om man inte ska dra i några stora växlar en match in på säsongen så tyckte jag man kunde se hur Xabi Alonso stundom saknades. Den raka passen upp till Gerrard och Torres hittar inte lika ofta fram när Lucas och Mascherano bemannar innermittfältet. Det bör Rafa råda bot på.

United vann på precis exakt samma sätt som de vann matcher på under sin rekordlånga hålla nollan-svit. Säkert bakåt, några avgörande räddningar av målvakten, lite trögt framåt, men ett mål gjordes, och det räckte. United är väldigt, väldigt bra på att rada upp den typen av segrar, och när vi summerar säsongen kommer de ha ett antal sådana här matcher till att blicka tillbaka på. Ingen sprudlande premiär för United, men tre poäng. Nothing more, nothing less.

Så var det då Arsenal. Under matchen mot Everton var jag både chockad och skamsen. Chockad över att Everton blev så avklätt och utspelat och skamsen över det faktum att jag några dagar tidigare ställt lagen mot varandra och med bestämdhet hävdat att Everton kommer att stå sig minst lika starka då de har en trupp som är bättre anpassad än Gunners för PL. Att Arsenal i sina bäst stunder kan klä av vilket lag som helst, och att det finns mycket talang i Wengers mannar, det visset jag ju om. Men 6-1 på Goodison. Det hade jag inte kunnat drömma om. Arsenal var rörligt lag full av spelglädje och fantasi. Och man hade spelare som kom upp världsklass i matchen. Och Arsenal var också fruktansvärt effektiva. Inte många målchanser gick till spillo. Men även om Arsenal spelar på topp och gör mål på allt och lite till så ska inte Everton behöva förlora hemma med 6-1 i en ligapremiär. Det är för dåligt, så enkelt är det. När det står 3,4-0 är det dags att börja spela för tröjan, att visa fansen att man själv avskyr vad som händer. Det var håglöst, befriat från vilja, och det var så långt ifrån det Everton jag känner igen. Jag kan inte minnas att jag över huvud taget sett Everton så förnedrat och så karaktärssvagt någon gång. De borde skämmas.

Det är alltid svårt att dra klockrena slutsatser efter en enda match, men att Everton fick sig en rejäl käftsmäll och att Gunners direkt fick medvind i orkanstyrka kan man ju i alla fall fastslå. Det ska bli intressant att se hur Eveton reser sig efter knock outen, och förstås hur Arsenal lyckas bygga vidare på densamma. Det ska erkännas att jag starkt ifrågasatte mitt eget ligatips, och jag börjar undra ifall jag inte underskattat Arsenal. Men jag får stå för mitt ord, och det är ju 37 omgångar kvar, och jag vill nog låta serien ta form innan jag gör avbön och sätter på mig själv en dumstrut. Men som sagt: Nog fan gjorde Arsenal allt som stod i sin makt för att visa att de vill bli tagna på allvar denna säsong.



Alla resultat från helgen:

Chelsea- Hull 2-1
Aston Villa-Wigan 0-2
Wolves-West Ham 0-2
Blackburn-Man City 0-2
Stoke-Burnley 2-0
Portmouth-Fulham 0-1
Bolton-Sunderland 0-1
Everton-Arsenal 1-6
Man United-Birmingham 1-0
Tottenham-Liverpool 2-1


***********************************

För övrigt….

…Så tyckte Rafa Benitez att Liverpool skulle haft minst en, kanske till och med två, straffar. Jag vet inte om jag är särskilt benägen att hålla med, ärligt talat.

…Så försvarade sig Everton som ett juniorlag. Jag undrar ifall Lecotts närvaro hade någonting med saken att göra. Ryktet sa att Lescott gått till Moyes dagen innan matchen och bett om att inte få spela. Om det stämmer så gjorde Moyes fel som spelade honom.

….Så bör det väl sägas att Blackburn absolut inte var chanslösa i matchen mot City. Det stod 0-1 i 87 minuter, och Blackburn hade massvis med chanser att ta ledningen. De lyckades komma till avslut 18 gånger, jämfört med Citys 9. Men i slutändan vann City, och Irelands 2-0-mål var ganska kaxigt.

….Så var Wigans seger helt rättvis. Wigan var bättre på allt medan Villa i sin tur var riktigt dåliga. Och det tillstod också Martin O’Neill efter matchen.

…Så är det allmänt känt att nykomlingar på bortaplan inte är den lättaste uppgiften i en premiär. Strongt därför av Hammers. Men Wolves spelare för naivt, för snällt och för duttigt för att få med sig något. Vill de hänga kvar så måste de spela mer utan pardon och respekt.

....Så behöver Pompey träna avslut. Fulham gjorde ett turligt mål redan efter 13 minuter, men sedan var det en ganska jämn match. Portsmouth kom till avslut 17 gånger. 2 gånger träffade man mål. Det håller inte.

…Så fortsätter Stoke på den inslagna vägen. 1-0 på en fast situation, 2-0 på ett Rory Delap-inkast. Det är inte klokt egentligen. Stoke är helt sanslöst bra på att utnyttja sina starka sidor. De starka sidorna är inte så mycket sambalir och one touch football, men så länge de vinner matcher så tror jag inte att Stokefansen bryr sig ens lite.

...Så är jag besviken på Aston Villa. Hur mycket kommer Barry saknas, egentligen? Å andra sidan är jag glatt överraskad när det kommer till Wigan. Kul för Martinez att börja med en seger.

...Så tippade jag Sunderland som elva. Jag tror inte mindre på dem efter att de värvat Cattermole och efter att de premiärvann borta mot Bolton med 1-0. Och Bent fick snabbt spräcka målnollan. Det var nog nyttigt för självförtroendet. Grejen var att Sunderland vann helt rättvist. Det krävdes några svettiga räddningar från Martin Fülop (Bruce väljer alltså Fülop före Gordon), men i slutändan förtjänade Sunderland att vinna.

...Så tror jag att Blackburn kommer att få kämpa livet ut sig för att hänga kvar den här säsongen. Så att Man City bortaslog Blackburn är inte så mycket att orda egentligen. Men att City startade med en 4-4-2 uppställning utan Tevez, men med Bellamy kan ju vara värt att nämna. Blir det något vi får vänja oss vid? Jag har svårt att tro det. När Tevez är helt och hållet fit igen lär han vara given, och 4-3-3 lär bli modellen. Eller, vad tror ni?

...Så räckte det inte med den skam jag kände när Gunners slaktade Everton. Jag fick se två av mina floppvärvningar göra succé i debuten också. Både Vermaelen och Bassong målade och stod för stabila insatser. Jaja.... Jag har 37 omgångar på mig att hitta något som jag tippade spot on också. Hur som helst så har jag full förståelse för er som pikar mig. Jag hoppas kunna ge igen framöver....

Har ni något att lägga till?

***********************************

Ikväll bjuder Premier League på följande matcher:

Sunderland-Chelsea
Wigan-Wolves


Det ska bli otroligt kul att se om Sunderland kan hota Chelsea, och det ska bli kul att få bekanta sig på allvar med Wolves, och även med Wigan under Martinez.

***********************************

I CL-kvalet ska Arsenal möta Celtic Celtic Park. Arsenal lär ju ha självförtroendet på topp, och är solklara favoriter. Men det är mycket prestige inblandet, och Celticspelarna är nog också lite småsugna på CL. Jag vågar inte ta ut något i förskott. Kul ska det bli, i alla fall.

***********************************

Imorgon tänker jag, förutom att kommentera kvällens matcher, även komma med en Topp Tio-lista över de bästa värvningarna än så länga denna sommar.

Kommentarer
Postat av: Niklas (Villa)

This is from a commenter on The Villa Blog:



"Martin O'Neill and John Carew had a stand up argument in the Dressing Room Area after MON told him he was only a substitute for the Wigan match. John Carew got changed back into his suit and walked out of the ground !!!



"That is why he wasn't even on the bench. Marc Albrighton was quickly changed as a sub, and the Referee was told John had been injured in the warm up so that the teamsheet could be changed."



Now O'Neill is saying that it's up to Carew to decide his fitness ahead of Villa's Europa League match against Rapid Vienna this Thursday. Hmm, something smells fishy.



:( :(

2009-08-18 @ 14:10:36
Postat av: E.B Farnum

Imponerades av Hugo Rodallega i Wigan redan i slutet av förra säsongen, och ännu mer efter årets premiär. Tror han kommer komma upp i 15-20 mål om han får vara skadefri denna säsong.

Wigan som lag har jag alltid tyckt varit urtrista att se även om de gjort det bra efter sina förutsättningar. Men i år verkar dom riktigt intressanta under nya tränaren Sanchez. Kanske en topp tio placering när säsongen summeras??



Som Liverpoolfan var det en pinsam premiär man fick bevittna. Och som du, jag och många andra trott lär Xabi saknas ofantligt i år... Ser bara att Rafa i nuläget måste flytta ner Stevie G i spelfördelarrollen, för Lucas och Maschen är inte rätt män i den rollen tyvärr. Får hoppas på tre poäng mot Stoke imorgon annars kan titelracet i stort sett vara över för vår del innan säsongen ens börjat. För de andra topplagen lär nog inte tappa alltför många sk "lätta poäng".

2009-08-18 @ 14:36:50
Postat av: E.B Farnum

Grymt imponerad av Hugo Rodallega i Wigan, tror han kommer göra 15-20 mål i år om han får vara skadefri.



Liverpools premiär var pinsam tyvärr att bevittna för oss med rött hjärta. Som du, jag och många andra trott så lär Xabi saknas enormt i år. Ser bara att Rafa i nuläget kan flytta ner Gerrard i spelfördelarrollen, för som sagt, Lucas och Mascherano är inte rätt män för den uppgiften tyvärr. Tre poäng mot Stoke imorgon ett måste om man vill vara med och slåss om titel nr 19...

2009-08-18 @ 14:44:28
Postat av: Oskar

Det är inte bara du som misstagit dig på Arsenal, David. Det är flera. Jag är dock inte säker på att du ska gräva ner dig än. Arsenal har en sjuk högsta nivå (och uppenbarligen har Everton även en sjuk lägsta nivå, mer oväntat) vilket alla visste om. Kanske den högsta i PL. Men det kommer inte att fungera i varje match, och i de matcherna där det inte fungerar är jag inte säker på att Arsenal har kapaciteten, eller viljan för den delen, att spela ett "fulare" spel som kanske krävs. Den som lever får se.



Trots dina "tipsmissar" den här helgen så hoppas jag att vi får se fredagstips i framtiden.

2009-08-18 @ 15:36:39
Postat av: Holmgren

Oskar>>



Jag tror ju absolut att du har rätt. Och det krävs mer för att jag ska vika av från mitt tips. Betydligt mer. Men det var en jäkla näsbränna såhär i första omgången. Ganska komiskt, ärligt talat. Sedan kan man faktiskt, om man nu skulle vilja, hitta resonemang i tabelltippningen som passar rätt bra till första omgånges resultat och prestationer. Men som sagt.... Efter en omgång är det svårt att dra slutsatser åt något håll.



Och jag håller verkligen med dig om att det var oväntat att Everton hade en så låg lägstanivå. Det var bedrövligt ur alla möjliga perspektiv.



Fredagstips? Jo, kanske. Vi får se på fredag!

2009-08-18 @ 15:55:00
Postat av: Peter

Det var ingen rolig premiär. Med liverpoolögon gick allt så fel som det kunde. ManU spelar sådär utan att skapa något mer än halvdana chanser och vinner ändå. Chelsea gör sitt på övertid och Arsenal lyckas med ännu en av de sällsynta urladdningarna.



Men det värsta med Pool's match var inte resultatet utan att man inet hade nån idé om hur man skulle spela. De såg vilsna ut och fick inte med Gerrard eller Torres alls i spelet. Visst saknas det raka passet men också kantbyten utan att gå via mittback.



Till sist skulle jag vilja tacka för den fina genomgången av lagen och resten av bloggen. Fotboll är känsloentertainment men det finns behållning i väl genomtänkta och rediga analyser utan en massa ilska, hat och skit som forumen besudlas av.

2009-08-18 @ 17:39:31
Postat av: Holmgren

Peter>>



Det var en väldigt trevlig komplimang att få. Man tackar.

2009-08-18 @ 20:08:02
Postat av: Björn

Ja vad säger man. Vilken jäkla skitstart. 1-6 det är löjligt dåligt.



Förra årets 5:e plats var en otrolig prestation med tanke på truppen och skadorna. Att inte kunna förstärka truppen och bygga vidare tror jag är frustrerande för Moyes. Tror även att allt runt Lescott stört uppladdningen inför säsongen.



Om inte Everton får ordning på ekonomin så tror jag att Moyes försvinner och klubben kommer inte vara med och slåss om topp 8 placeringarna.



Det ända positiva är ju att det bara är 4 mål upp till Liverpool... :)

2009-08-18 @ 21:48:18
Postat av: Svanström (Arsenal)

Jag tycker nog att Liverpool hade bud på ytterligare en straff. Dock räcker det sällan att på bortaplan endast "ha bud" på en straff då man redan fått en.



Ikväll fick Arsenal turligt med sig två mål från Celtic Park och återigen är man effektiva på ett sätt som vi Gooners har saknat under en lång tid. Vad som dock var oerhört positivt är att Vermaelen övertygade igen samt att Song dominerade mittfältet på ett ypperligt sätt. Just denna solida och balanserade defensiven är även den väldigt efterlängtad.



Mycket viktigt att vi fortsätter trumma på mot samma sätt och vinner mot Pompey då Arsenal sedan har två resor till Manchester på raken.

2009-08-18 @ 23:53:56
Postat av: Mattias

Jag tycker nog Liverpool kunde ha fått en straff med sig men tycker o andra sidan att Tottenham var det bättre laget så inget att säga om deras seger.



Väntar mig mycket mer av Gerrard/Torres ikväll mot Stoke annars kan det bli tufft! Hoppas Benayoun är helt frisk nu och får starta ett par matcher då han ju är vår mest kreative mittfältare och enligt mig är värd mer speltid hos Liverpool.



Längtar även till D Agger kommer tillbaka för nu när Alonso är borta behöver vi spelskickligare mittbackar som kan göra bra uppspel.

2009-08-19 @ 13:38:53
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Pool

Härlig blogg. Bra att den handlar mest om Liverpool :D

2009-08-19 @ 14:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0