Spurs for the title? [2009-08-20]

Det var Gary Lineker som ställde frågan i gårdagskvällens Match of the Day. Men det var nog hälften på skämt. Minst hälften. Men visst. Tottenham har börjat bra. De slog ett Liverpool som bevisligen (4-0-segern mot Stoke var en ganska bra match var Rafas mannar) kan spela fotboll och de fullkomligen slaktade Hull igår. På bortaplan.

Jag gillar verkligen Spurs från mitten och framåt. Keane, Defoe, Lennon och Modric - Där har ni en hel del målfarlighet och kreativitet. Palacios, Huddlestone och Keane - Där har ni stora mängder arbetskapacitet. Spurs kommer att vara ett lag som i sina bästa stunder kan hota alla lag. Men har de inte varit det rätt länge? De tog poäng av Chelsea, Man U, Liverpool och Arsenal förra säsongen. Säsongen innan dess tog de poäng av Liverpool, Man U och Chelsea, och går man tillbaka ännu en säsong så kom de 5a och tog även då poäng av tre av fyra Big Four-lag. Det jag försäker säga är att vi kanske inte ska bli så förvånade över Spurs högstanivå, utan istället undra ifall de denna säsong kan ha en högre lägstanivå. Spurs har varit för ojämna ganska länge, och på tok för många gånger har det varit öppet hus i försvaret (något som Hull för övrigt bjöd på igår), och perioderna med skrala resultatrader har varit för långa.

Vissa har börjat nämnda Spurs som en kandidat till en Topp Fyra-placering. Jag förstår faktiskt inte hur man kan rusa åstad på det sättet. Två omgångar in på säsongen. Ja, jag är också imponerad än så länge - Inget snack. Även av defensiven. Visst är Defoe glödhet, och visst ser Modric ut att kunna växa ut till en av ligan bästa spelare. Men hold your horses. Igår mötte man ett Hull som vunnit en enda match under hela 2009 och som gjort förluster med stor siffror till en vana. Jag väntar nog med att utropa 'Arrys armé till säsongens flipplag. Och ja, jag har mina tvivel.

***********************************

På tal om tvivel och hold your horses. Jag antar att vissa redan börjat tvivla på Man United redan nu, och jag vet att vissa slipar sina knivar och gör sig beredda på att avskriva dem. Gör inte det ännu, säger jag. Börjar man redan dra United-kommer-verkligen-sakna-Ronaldo-slutsatser så är man jävligt snabb ut ur startblocken. Ok, så premiären var inte så imponerande, och förlusten igår var ju sannerligen ett misslyckande. Men United spelade med sin andremålvakt, med tre fjärdedelar av backlinjen frånvarande, och med nya spelare som ska komma in i laget. Dessutom så är det ju mer regel än undantag att United får en halvtrög start. För två säsonger sedan så tog man två poäng på de inledande tre omgångarna, och i fjol var det fyra poäng på lika många omgångar. Den här säsongen kan det fortfarande bli sex poäng. Så man ska nog det ganska piano.

Med det sagt. Carrick, Anderson, Owen, Berbatov, och Park var några av de Unitedspelare som verkligen inte höll måttet igår. Giggs var ganska bra, Rooney och Evra försökte och Foster gjorde vad man kan begära. I övrigt är det idel underkänt i betyget. Även vad gäller arbetsinsats, och det är inte acceptabelt.

United kan bättre, och den trupp man har nu kommer vara med och slåss om ligatiteln. Däremot undrar jag ifall United verkligen har en offensiv tillräckligt bra för att vinna Champions League. Jag har stor respekt för Fergie och hans förmåga att bygga lag, och jag litar på hans omdöme när det kommer till att göra det. Men vore jag Unitedsupporter så skulle det inte vara utan att jag var i alla fall lite sugen på att strax innan fönstret stänger förstärka offensvien. Gärna då med en spelare som kan utgå från en kant. Tänk ifall United exempelvis hade Ashley Young i truppen. Det skulle ju inte direkt skada, även om United är bra som de är. Jag undrar ifall inte Fergie är lite sugen ändå.

***********************************

Det blir roligt att se Wigan-Man U på lördag. Två lag som ska "bounce back".

***********************************

Birmingham tog säsongens första seger tack vare 1-0 mot Pompey. Målet kom sent och slogs in på straff av McFadden. Kanske var straffen småbillig, men David James var sanslöst klantig när han lämnade sin linje för att bulldozer-tackla Sebastian Larsson i ryggen, och han nuddade faktiskt aldrig bollen. Hade samma sak skett mitt på planen så hade det garanterat blivit frispark. Kul för övrigt att Larrson fick spela halv huvudroll, och kul att han i engelsk media får beröm för sina arbetsinsatser.

***********************************

Bara två omgångar in och alla nykomlingar har plockat en tre-poängare. När hände det senast? Någon som har koll?

***********************************

Liverpool då? Jo, de var som sagt ganska bra igår. Inte strålande, men bättre än godkänt. Stundtals gick spelet i stå, och under perioder så saknades rörlighet. Men det fanns ljuspunkter för de röda. Johson var riktigt bra, och han gör sitt bästa för att snabbt visa att han är värd sin höga prislapp. Ifall någon tvivalde på att han kan bidra till Liverpools offensiv den här säsongen så fick ni svaret igår. Lucas följde upp en stabil insats mot Spurs med en riktigt bra insats igår. Insua fortsätter se stabil ut och Ayala klarade av sin först start utan ge The Kop någon större skrämselhicka. Torres gjorde mål, men har lite kvar till sitt hypervassa jag. Det tror jag faktiskt att Gerrard har också, och ändå gjorde han två assist igår, och den andra (3-0-målet) är ju ljuvlig att se på. Klass. Och även om Liverpool fortfarande kan höja sig spelmässigt så ska man komma ihåg Stoke är ett lag som är jäkligt bra på att kväva andra lags spelglädje, och de släpper sannerligen inte in fyra mål särskilt ofta. Förra säsongen släppte man bara in fler än tre mål två gånger - Mot Man U och mot Arsenal. Så visst var det en bra insats av Liverpool.

Någon timma innan match började folk twittra om att Rafa var på väg att lämna klubben. Vadslagningsfirmorna sänkte oddsen/stängde spelet på att Rafa skulle lämna/få kicken, och på forum runt om på nätet fick ryktet spridning. Det visade sig vara rök utan eld, men visst undrar man hur missnöjd Rafa är med att han uppenbarligen inte får spendera några pengar på spelare. Netto har ju Liverpool gjort vinst denna sommar. Och det är jobbigt för Liverpool och Rafa att det någon eller några gånger varje säsong, till och med nu med ett nysignerat femårskontrakt, bubblar upp rykten som ifrågasätter Rafas framtid i klubben. Det skapar inte harmoni.

***********************************

Wenger är bäst i England på dåliga bortaförklaringar efter en förlust. Fergie är inte långt därefter. Därför är det så kul att läsa något som är ett steg iväg från selektiv syn och usla bortförklaringar.

"You can’t deny them their victory. Every member of their team worked their socks off and the fans were fantastic, they got behind them all night, cheering every kick of the ball. To play Manchester United on their return to the top division after a long time, it was a great occasion for them"

Så sa Fergie direkt efter matchen. Lika oväntat som trevligt.

***********************************

Jag är tillbaka imorgon. Fredagstips? Kanske. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: rooster

tips? Javisst. I år blir jag giftig. Lika oväntat att Burnley vann som att Bolt är snabb :-)

2009-08-20 @ 21:23:05
Postat av: Linhem

Gärna Fredagstips, missat lite före-säsongen tips då man vart i "Sunny Spain" så gärna ett fredagstips...:D har revansch att utkräva på Niklas(Villa) Tipsmaster!

2009-08-20 @ 21:24:03
Postat av: Peter

Visst är det fin teknik av Gerrard, men det riktigt stora med den killen är löpningen han tar. Precis rätt, precis rätt tajmad. Han gör andra bra. Mash i det här fallet, som inte är någon storproducent vad gäller offensiva passningar i vanliga fall.



Förutom Glen gör Lucas en grym match. Det är riktigt skönt att se för att jag alltid gillat hans attityd även om jag stundtals inte varit nån stor fantast av hans spel.



Spurs kommer att möta tightare försvar och inte ha försvaret att stoppa de där sura 0-1 förlusterna som drabbar alla mittenlag oavsett hur fint anfallsspel de spelar.



Vad gäller dåliga bortförklaringar så gnäller Benitez en del med. Jag tänker på uppståndelsen med glasögonen, helt onödigt i mina ögon. Mer fotboll och mindre press-room drama tack.



Till sist måste jag säga att jag är så pass färgad att varje match som Owen går mållös känns fint.

2009-08-20 @ 21:34:20
Postat av: Oskar

Fergie brukar faktiskt vara rätt generös vid förluster mot sådana här lag. De hårt kämpande, kanske inte så finspelande lagen med publiktryck. De får ofta beröm. Vid förluster mot Liverpool (jag har som tur är inte varit med om så många) har det varit annat ljud i skällan. Han sa väl att United var det bättre laget efter matchen på OT förra säsongen (en match som annars är glömd).



Vill gärna se fredagstips, som jag också nämnt i en tidigare kommentar men det skadar väl inte att säga det igen.

2009-08-20 @ 21:57:56
Postat av: Ralle

Fredagstips, hell yeah! Och Gerrards vändning va helt insane..

2009-08-20 @ 22:03:43
Postat av: Stenansikte

Jag håller med dig till varje ord. Dock är ju folk experter på att förstora upp minsta lilla händelse. Men ja, spurs imponerar stort på mig än så länge och eftersom jag är av samma skrot och korn som Peter så känns det väldigt bra att Owen inte gör mål och United förlorar.



Fredagstips; ja!



Kan inte sluta kolla på vändningen, nästan lika bra som berbatovs förra säsongen. Fast den kanske bara känns vassare för den var ute på linjen.

2009-08-20 @ 22:55:55
Postat av: Anonym

Varför hånar du nästan alltid United och Ferguson och hyllar i princip allt som Liverpool gör?

2009-08-20 @ 23:14:20
Postat av: Holmgren

1. Det tycker jag inte att jag gör.



2. I det här inlägget pikade jag Fergie och Wenger samtidigt som jag påpekar att Liverpool är en klubb som alltför ofta är i disharmoni. Är det en hyllning till Liverpool, tycker du?



3. Jag är rejält tydlig med att man inte ska dra några stora växlar av att United förlorade mot Burnley. Är det ett hån också?



4. Jag tar upp ett citat från Fergie som visar att han kan vara stor i förlustens stund? Var hittar du sarkasmen där?



Jag begriper faktiskt inte vad du menar.

Om "Wenger är bäst i England på dåliga bortaförklaringar efter en förlust. Fergie är inte långt därefter" är ett hån mot United är du mer än lovligt lättstött. Det lär bli tråkig läsning om gränsen för ett hån dras där.



Och hyllar Liverpool? Såg du mitt ligatips? Hur många inlägg har du över huvud taget läst på bloggen?

2009-08-20 @ 23:36:03
Postat av: Stenansikte

Well spoken, fast det ska väl sägas att du är Liverpoolfan, dock handlar inte den här bloggen om liverpool och jag tycker inte du är "färgad" i ditt skrivande. Big up!



PS. Hur kunde jag glömma att kommentera Fergies uttalande, blev chockad. Kunde inte tro att det var han. Att han ens tar hand om eftersnacket själv.

2009-08-21 @ 00:02:56
Postat av: Holmgren

Stenansikte>>



Jo, jag är Liverpool. Det tror jag de flesta som läser bloggen vet. Men som sagt. Det är inte i egenskap av Liverpoolsupporter som jag bloggar.



Och ja, det var stort sagt av Sir Alex.

Men visst fan kör Fergie en hel del press och etermedia. Han är fortfarande ganska hands on, skulle jag påstå. Däremot pratar han ju inte med BBC. Och så har det varit i typ 5(?) år nu. Och så lär det förbli tills han drar ur pluggen.

2009-08-21 @ 00:13:08
Postat av: Stenansikte

Jo han går väl ut i pressen med en hel del 'raka' påståenden men jag tänkte just efter match, framförallt en förlustmatch så tycker jag aldrig att man ser honom kommentera något. Fast det kanske bara är BBC som du säger. Jag har väl ingen vidare koll heller. Både stort, kul och imponerande att se honom stå bakom ett sånt påstående.



Även fast man verkligen inte ska gå ut och såga laget i media efter en skitmatch, det hör hemma i omklädningsrummet, så finns det inte mycket jag stör mig mer på än dumma bortförklaringar alá just Fergie och Wenger.

2009-08-21 @ 00:41:50
Postat av: Peter

Vafan grabbar, vi som har det så trevligt här. Vi engagerar oss känslomässigt i våra lag och får en emotionell rollercoaster som belöning över säsongen, men det betyder inte att man kan gå in på någon annans blogg och bestämma vad som ska skrivas.



Holmgren, skriv vad du vill och vi som läser och kommenterar kommer att göra det utifrån textens egna värden. Att börja utjämna på en per lag basis verkar fånigt: Nu måste du skriva 4 bra kommentarer om Everton och en lite svidande om Hull för att utjämna. Va?



Anledingen till att jag själv kommer hit är för att få mig ett lite bredare perspektiv på PL och vad gäller kommentarerna läsa vad alla de goa motståndarfansen själva tyckte om sina lag. Vill jag läsa enögda kommentarer och hat mot den ena eller andra hackkycklingen så vet jag vart det finns.

2009-08-21 @ 09:07:22
Postat av: Dr Bombastic

Fantastiskt trevlig fotbollsblogg. Carry on!



Att ens snudda vid att dra slutsatser om hur ligan kan sluta är dock "lite" för tidigt. :)

2009-08-21 @ 09:58:07
Postat av: Jax

Fredagstips, ja tack.



Instämmer med Peter, det är nog rätt troligt att sura 0-1-matcher kommer att sabba en hel del för ett sånt lag som Tottenham. Men en femteplats kan de kanske fixa, om de fortsätter på inslagen väg.



2009-08-21 @ 11:43:38
Postat av: Nisse

Som nån annan är inne på så är Fergie alltid stor i förluststunder mot klubbar som inte innebär hot för honom. Så jag vete fasen om han ska hyllas för det, snarare är det väl att nervärdera motståndaren då man hyllar ett lag som ens eget lag bör slå med förbundna ögon alla dar i veckan? Det är ju inte så att det beror på motståndarnas förträfflighet direkt och det vet ju alla. Att då hylla dem känns............ja, lite arrogant i min värld.

2009-08-21 @ 12:18:57
Postat av: Oskar

Nisse//

Nu tycker jag att du målar fan på väggen lite. Kan väl inte vara arrogant att hylla ett annat lag? Oavsett hur bra eller dåligt det laget är. Det beror väl inte på motståndarnas föträfflighet men det är ju inte den han berömmer dem för heller. Han berömmer dem för arbetsinsatsen och fansen. Hur det kan vara arrogant är för mig en gåta.

2009-08-21 @ 16:10:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0