Vem är bättre än en Drogba i form? [2009-08-19]

Arsenal kan boka sin Champions League-plats nu. Om det fanns någon tvekan innan så var den som bortblåst efter 2-0 på Celtic Park igår. Arsenal vann med 2-0, och det var två ganska tursamma mål för Gunners. Men det var inte tur att de vann. De kontrollerade matchen rakt igenom, och de var utan tvekan det bättre laget. Fabregas och Arshavin var återigen mycket bra, men framför allt imponerade Vermaelen igen. Han uppträder respektlöst - Det är som om han inte riktigt begriper att han spelar på den absolut största scenen nu. Jag gillar sådant. Det ska bli kul att se ifall han fortsätter på samma sätt.

***********************************

Arsenal var inte det enda laget som förtjänade att vinna igår kväll. Chelsea var ett annat. Sunderland inledde målskyttet (Bent igen), men efter det var det Chelsea för hela slanten. Sunderland hittade inga metoder alls för att hålla uppe ett eget spel, de lyckades inte få några långa anfall, de hade bollen under extremt korta perioder, och de lyckades inte dra ned tempot i matchen nämnvärt. Det blir jobbigt att spela fotboll då. Man har inte bollen, motståndarna håller ett högt tempo och man lyckas inte sätta fast bollen offensivt ibland och på så sätt återhämta sig. Då är det kört. Till slut tryter energin, och att Chelsea kvitterade och sedan vann var lika självklart som illa tajmad reklam på TV 4. Efter 10-15 minuter av andra halvlek dök det upp en skylt i TV-rutan som visade bollinnehavet i efter halvtidsvilan. Minns jag rätt så var det 76%-24% i Chelsea favör. Det säger något om i vilken utsträckning Chelsea styrde matchen.

Didier Drogba. När han är i form och på spelhumör (just nu verkar båda stämma in) så är han ett monster. Han får med sig bollen i varje läge, han vinner nickdueller och andrabollar, han vänder bort försvarare på löpande band, och han är stark, atletisk, teknisk och oberäknelig. Det går inte att ta bollen av karln, och det känns givet att han kommer att göra minst ett mål varje gång han är på en plan.. Det senaste året har han varit i det här slaget på tok för få gånger och i för korta perioder. Men när han är det.... Vilken anfallare är bättre? Jag är inte så säker på att det finns ett svar på den frågan. Vad säger ni andra?

***********************************

Wigan lyckades inte följa upp segern på Villa Park. Istället blev det något överraskande förlust hemma mot Wolves. Kul för Wolves, trist för Wigan och Martinez, som nog hade sett sin homecomming sluta annorlunda. Matchen slutade 1-0, och var knappast något att minnas för all framtid.

***********************************

Jag lovade en lista med sommarens tio bästa värvningar so far. Jag har bestämt mig för att vänta tills fönstret stänger.

***********************************

Problemen med Liverpools ägare fortsätter. Hyypiä och Arbeloa har försvunnit. Enbart Glen Johnson har inkommit. Liverpool behöver därmed förstarka på försvarssidan (man ska betänka att Arbeloa kunde spela på alla platser i fyrbackslinjen), inte minst med tanke på att Sktrel och Agger just nu är skadade. Men några pengar till att köpa en försvarare verkar inte finnas att tillgå för Rafa. Då har han ändå sålt för mer pengar än vad han köpt för under denna sommar. Har Rafa  tålamod att jobba vidare när han inte får ekonomiska resurser att försträka truppen? Det är inte utan att man måste ställa den frågan. Eventuellt blir den grekiske mittbacken Sotirios Kyrgiakos från AEK Aten klar inom snar framtid. Jag vågar sätta allt jag äger och har på att det inte är Benitez förstaval. Men han tvingas rätta mun efter matsäck. Det tror jag går honom på nerverna så det sjunger om det.

***********************************

Frank Lampard gjorde mål på straff igår. Det var hans 132a mål i Chelsea-tröjan. Det gör honom till klubbens femte bästa målskytt någonsin. 19 mål till och han ligger trea, med enbart legenderna Kerry Dixon och Bobby Tambling före sig. Resten av de högt placerade spelarna på denna lista är alla anfallare. Lamps är mittfältare. Stort.

***********************************

Fyra PL-matcher ikväll:

Birmingham-Portsmouth
Burnley-Man Utd
Hull-Tottenham
Liverpool-Stoke


Jag är övertygad om att Birmingham kniper sina första poäng ikväll. Likaså lär Liverpool göra det. Värre blir det för Burnley, medan Hull-Spurs faktiskt känns smått svårtippad.

Vad säger ni om matcherna?

***********************************

Jag är tillbaka ikväll eller imorgon. Har inte bestämt mig för vilket ännu.

Kommentarer
Postat av: Kriss

Håller med om vad du säger om Drogba, när han är i form är han helt sjuk. Hans största minus, i mina ögon, är att han inte verkar vara en allt för trevlig person. Han filmar, gnäller och bråkar vilket har gjort att han aldrig vunnit mitt fotbollshjärta.



Tror Birmingham kan plocka 3p idag, gjorde en bra match mot Man Utd.



Sedan blir det nog en "Walk in the park" för Man Utd, tror inte Burnley har mycket att sätta emot.



Tottenham imponerade i premiären och kommer ta sin andra raka på bortaplan mot Hull.



Liverpool måste vinna, inte för att ligan skulle vara körd efter poängtapp utan för att de behöver få igång lite självförtroende efter den usla premiären och de mindre bra genomförda träningsmatcherna.

2009-08-19 @ 15:25:34
Postat av: McThole

Benitez gnällande börjar snart gå mig på nerverna. Liverpool har kanske inte lagt ner mest pengar på spelare de senaste åren, men inte minst heller å andra sidan.

Liverpool hävdar sig väl relativt de andra i "big four" sett till transfers under Benitez år i klubben.

Dessutom betalar klubben ut bra löner om man ska tro på de senaste dagarnas artiklar om vilka spelare som tjänar mest i Premier League.

Benitez verkar vara en person som hellre skyller eventuella tillkortakommanden på andra än sig själv och sådana personer brukar sällan stå som vinnare i slutändan...

2009-08-19 @ 15:27:52
Postat av: Holmgren

McThole>>



Jo. Jag kan också bli trött på Rafas prat om pengar. Denna gången har han dock inte sagt ett pip. Han har sagt att de tittar på spelare - Det är allt.



Problemet denna gång är inte förhållandet gentemot andra klubbar, utan gentemot ägarna. Han har blivit lovad en transferbudget samt att få använda pengarna som kommer in från försäljning. Han har sålt för mer än vad han köpt för, vilket borde betyda att han har sin grundbudget PLUS lite extra pengar att shoppa för. Trots det är det tveksamt ifall jänkarna vill ge honom ens £3M till en ny mittback. Då köper jag ifall man blir smått irriterad. Det har ju ingenting att göra med vad andra klubbar gör, eller hur de spenderar. Det har att göra med vad han har blivit lovad av sina arbetsgivare.

2009-08-19 @ 15:48:46
Postat av: Oskar

Drogba är en sjukt bra fotbollsspelare som man inte kan låta bli att hata. Faktum är att jag anser "hata" vara ett för svagt ord när det gäller Drogba. Any suggestions?



Matcherna ikväll då. Är rätt säker på att Birmingham vinner mot Pompey. De är säkert rätt stärkta av sin insats på OT där de inte var helt chanslösa.



Burnley kommer förlora mot United, det känns självklart.



Liverpool kommer att bryta trenden med 0-0 mot Stoke och tar antagligen sina första tre poäng. Kan inte en till så dålig match.



Hull-Tottenham känns som att det kan gå hur som helst. Kryss?

2009-08-19 @ 17:51:13
Postat av: Kubb (Arsenal)

Skönt med en CL-plats, hade varit tungt att följa turneringen utan Arsenal. Ännu en mycket bra match från grabbarna och jag tänker inte pika dig nu Holmgren, bara påpeka en sak.

Som du själv slagit fast, det är underbart att se Vermaelen spela just nu, hoppas det fortsätter. Sen måste även du vara imponerad, som så många andra, ifrågasatte Arsenals karaktär på mittfältet. Denilson visste man redan hade kvalitéerna men Song som jag bland annat nämnt innan är ett mycket bättre alternativ än t.ex. Diaby på mitten, vilken utveckling.

Hoppas även han kan bibehålla sitt spel större delen av säsongen, då kan det bli ett roligt år.

2009-08-19 @ 17:51:23
Postat av: Holmgren

Kubb>>



Absolut. Jag har faktiskt gillat Song ganska länge, och borde nämnt honom tydligare i min laggenomgång av Gunners. Han lirade i ANC redan som 17-18-åring och då föll jag för honom. Då var han grym, även då på mitten.

Däremot har jag fått känslan att Wenger inte litar på honom fullt ut, och jag har också känt att han ganska ofta används i försvaret. Det var anledningarna till att jag inte trodde på instant impact från honom denna säsong. Att han har vad som krävs för att spela bra på hög nivå förvånar mig inte, men att han får en sådan tydlig chans att visa det nu förvånar mig lite mer.



Sedan ska jag säga att jag fortfarande har mina farhågor. Denilson, Song och Diaby är huvudkandidater till två av platserna i mittfältstrean. Självklart kan man spela typ Arshavin, Rosicky (snart går det inet att räkna med honom längre) och Nasri på en av platserna, men då är jag rädd att Fabregas inte kan ägna sig åt offensiven lika bekymmersfritt.



Finns det tillräcklig defensiv bredd till Gunners mittfältstrea? Kanske. Vi lär få svaret under säsongen....

2009-08-19 @ 18:09:26
Postat av: Björn

Håller med dig om Drogba. När han är på topp är han nästan omöjlig att stoppa.

Gillar Torres, tycker att han håller en jämn nivå. Men när Drogba och Zlatan är på spelhumör är de snäppet bättre. Men framförallt Zlatan har titt som tätt djupa dalar.



Och ikväll fick man återigen se att nykomlingar aldrig kan räknas ut i början av säsongen, särskilt inte när de möter storlag. Härligt kämpat av Burnley!

2009-08-19 @ 22:53:32
Postat av: Jax

Torres och Rooney är de enda renodlade anfallare i PL som jag känner kan konkurrera med Drogba i klass.



Domedagssnacket om Pool tidigare i veckan har ju nu snarare vänts mot Manchester United.



Tre poäng mot Tottenham och Stoke eller tre poäng mot Birmingham och Burnley. Jag vet vad jag tycker är bäst.



Men det bevisar bara det som många redan påpekat, att det är för tidigt att börja dra några slutsatser.



Stark start av Londonlagen i alla fall. Det kanske är deras år.

2009-08-20 @ 10:38:54
Postat av: McThole

Holmgren>>

Håller med dig till viss del, men dagens läge har ju ändå till viss del uppkommit på grund av Benitez tidigare uttalanden i frågan.

Om han inte vid upprepade tillfällen tidigare påtalat bristen på transfermedel hade det här inte varit en lika stor fråga.

Dessutom tror jag att man hamnar lite snett om man bara tittar på förhållandet mellan spelarförsäljningar och spelarköp.

Truppen kostar ju också i form av löner och frågan är om styrelsen lovat Benitez en ökning av den "totala" budgeten för truppen eller en viss summa för att betala övergångar.

Jag skulle tro att nyförvärven kostar mer än deras företrädare i truppen, dessutom har Liverpool förlängt kontrakten med några spelare och även där skulle jag tro att kostnadsbiten ökat något.



Som du förstår tillhör jag inte Benitez fanskara, däremot läser jag din blogg med stort nöje. Ser fram emot fler inlägg om läget i Liverpool och Premier League i stort.

2009-08-20 @ 11:12:56
Postat av: Stenansikte

Alltså jag är lite kluven angående Rafas uttalanden. Jag tycker det är irriterande och oproffsigt när han går ut i pressen och använder argumentet att en mindre transferbudget är det som gör att liverpool ligger efter i tabellen. Man vet ju inte vad som försigår "bakom kulisserna" men det verkar ju onekligen som att Rafa blir lurad av ägarna gång på gång när det kommer till budgetfrågor. Det skulle gå mig på nerverna å det grövsta, fast gå ut i pressen är inget som hjälper. Fast nu har kanske ägarna satt liverpool i en situation som gör att pengarna måste gå till återbetalning av lån annars går liverpool i konkurs och då finns det ju inte så många alternativ.



Jag skulle långt ifrån kunna säga att jag har koll på läget då jag varken är ekonom eller jobbar inom liverpool men det känns som att Rafa inte får det han blir lovad vilket sätter käppar i hjulet för liverpool. Samt att ägarna har satt laget i en svåruppredd soppa.



Men nu har säsongen börjat och det gäller att inte tappa fokus på spelet och göra det bästa man kan med det spelarmatrial som finns. Allt kan hända!

2009-08-20 @ 12:00:40
Postat av: Mac

Jag håller verkligen med dig om Drogba. Han är inte lika glamourös som de flesta toppanfallarna i Europa. Visst, han gnäller och slänger sig hit och dit men hade han varit lika bra om han inte var sådan? Hela hans spelstil bygger på hans sätt att agera på planen. Hoppas det håller i sig.



Vad gäller Arsenal tror jag att det kan bli ett roligt år. Jag tror inte de kommer vinna ligan, men däremot tror jag Arsenal kan gå riktigt lång i CL.

Saknaden av en fysisk defensiv spelare är klart märkbar i ligan och under det långa loppet, men tror att kreativiteten i laget kommer ge utdelning i cupspelet. Men som ni skriver, Song kan nog utvecklas till en riktig guldklimp för Wenger och skulle vara en spelartyp Arsenal behöver på mitten.



Skulle inte förvåna mig om de fyra semifinal-lagen från förra året(Arsenal, Chelsea, Man U och Barca) är i semifinal i år igen. Möjligtvis en repris från 2006 med Arsenal-Barcelona i final. Skulle inte vara en så tråkig final?

2009-08-20 @ 13:13:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0