Har Benitez blivit maktgalen? [2009-01-13]

I över en månads tid har det dividerats om Rafa Benitez och hans kontrakt. Redan den 21 december skrev jag här på bloggen om att Rick Parry (en av de högsta hönsen i Liverpool) sa att kontraktet snart skulle vara underskrivet. Men ännu har ingenting hänt.

Idag kommer det rapporter som säger att Liverpools amerikanska ägare och Benitez är överens om längden på kontraktet, och även om de ekonomiska aspekterna. Men Rafa har ett villkor; Han vill ha total kontroll över klubbens transferverksamhet. Han allena vill ha sista ordet vad gäller alla övergångar. Benitez vill också ha större inflytande i klubbens akademiverksamhet.

Det är tveksamt ifall ägarna kommer att gå med på dessa krav, och därmed är det också tveksamt ifall Benitez kommer att välja att förlänga sitt kontrakt.

Låt mig fastslå en sak direkt: Precis som alla andra som har hängt med i såpan om Liverpool och deras jänkare så föraktar jag Hicks och Gillett för hur de har behandlat klubben, fansen och Benitez. Med det sagt så tycker ändå att debatten kring det hela ibland är väldigt onyanserad. För fansen har föraktet mot H&G inneburit att de i alla lägen villkorslöst allierat sig med Benitez. Jag har aldrig förstått varför det måste vara så svart eller vitt. Bara för att ägarna har gjort en massa grova fel sen de tog över klubben så betyder det väl inte att Rafa har gjort allt rätt?

För mig så är Benitez allra största svaghet hans förmåga att sondera terrängen på transfermarkanden, samt att prioritera vad som behövs till truppen och till elvan. Rafa är helt enkelt medioker när det kommer till att leva efter sin egen devis; "Rätt spelare till rätt pris."

Så här på rak arm så kan jag nämna en drös nyförvärv som Rafa har gjort som är antingen halvt eller helt misslyckade; Josemi, Nunez, Gonzalez, Kronkamp, Paletta, Pennant, Voronin, Benayoun, Babel, Dossena och Degen. Det finns säkert flera.

Ska mannen som har alla dessa misslyckade värvningar i bagaget verkligen ha 100% av makten i Liverpool när det kommer till spelarköp? Jag tycker faktiskt inte det. Jag tvivlar i grunden inte på Benitez fotbollskunnande, men just på den här punkten är han ingen mästare. Jag kan heller inte förstå varför man som supporter kategoriskt väljer att ställa sig på Benitez sida bara för att man ogillar ägarna. Att kritiskt granska Benitez är inte att ge Hicks och Gillett sin support.

Självklart så ska inte H&G ha för stor makt när det gäller spelarköp, de saknar ju helt fotbollskunnande. Men det är inget märkligt med att ägarna till en klubb bryr sig om vad som händer med pengarna som en tränare blir tilldelad. Även om tränaren i fråga håller sig inom budget så finns det fortfarande inget konstigt med att en ägare vill ha ett ord med i spelet.

Rafa vill minska ägarnas makt och ägarna i sin tur vill inte ge all makt till Rafa. Den bästa lösningen vore ifall klubben kunde anställa en människa med såväl ekonomiskt som sportsligt kunnande som tillsammans med Benitez och chefsscouterna kunde komma fram till vilka spelare som klubben borde försöka köpa. Jag vill se en länk mellan ägarna och Benitez. Denna länk måste kunna förstå sig på båda läger.

I dagsläget är inte situationen i Liverpool långt ifrån optimal. Men att ge Rafa all talan skulle heller inte vara den perfekta lösningen.

Under kvällen har Benitez gått ut och dementerat uppgifterna om att han vill total makt över Liverpools transferpolitik. Exakt hur det ligger till, och ifall Benitez kommer att skriva under ett nytt kontrakt återstår att se.

Som vanligt vill jag förstås höra er åsikter i ämnet.

 ***********************************

Jag är tillbaka med ett inlägg imorgon förmiddag. Då kommer ni bland annat få veta vem som röstade på vem i FIFA World Player of the Year. En del annat smått och gott är också att vänta.

Kommentarer
Postat av: maxwell

Kan man verkligen räkna Bena och Babel till "misslyckade nyförvärv"? Visst att Benas form är lite upp och ner, men han tillhör i alla fall till den ytterst lilla skara yttrar i Pool som kan dra sin gubbe. Babel var visserligen dyr, men har gjort mål i stora matcher och ansågs ju förra året vara vår "super-sub". Att han inte har tagit steget vidare denna säsongen ganska irrelevant, med tanke på att han fortfarande är relativt ung och fortfarande borde få mer tid på sig att visa vad han verkligen går för. Resten håller jag med om!

2009-01-14 @ 00:47:46
Postat av: maxwell

EDIT:

Anser också att Doss behöver mer tid på sig innan han sågas jämte fotknölarna.

2009-01-14 @ 00:48:46
Postat av: Holmgren

maxwell>>



Misslyckade? Nja, inte rakt av kanske. Det var också därför jag skrev:

".....nyförvärv som Rafa har gjort som är antingen halvt eller helt misslyckade"



Jag är beredd att placera Bena och Babel i kategorin halvt misslyckade. Där hör de garanterat hemma för mig.



Dossena? Mer tid? Kanske. Jag brukar förespråka tålamod när en spelare anländer till en ny klubb. Men Dossena har varit så extraordninärt dålig. Jag har faktiskt aldrig sett något liknande. Hans insatser denna säsong för Liverpool är som en parodi. Jag tror inte han repar sig från det mentalt. Han vet själv vilken enorm katastrof han har varit. Han har aldrig spelat för en stor klubb tidigare, och jag tror han är sin egen största tvivlare just nu. Då är det kört, hur mycket tid han än får.

2009-01-14 @ 01:07:05
Postat av: Coco

Att han vill ha TOTAL kontroll över klubbens transferverksamhet, är något som tidningarna kokat ihop. Tittar man på hur Liverpool FC funkar idag så är det Rick Parry som har kontrollen över transfer och akademiverksamheten.

Medans självklart jänkare har sista ordet i allt eftersom dem äger klubben (vilket inte kontrakten kommer att ändra på).

Det är just Rick Parrys makt Benitez vill åt och inte TOTAL kontroll.

Ofta när många LFC supportrar talar om dem misslyckade värvningarna som Benitez gjort (vilket alla manager gör), glömmer man bort att en viss herr Parry som har den egentliga makten, har kostat oss otroligt mycket talang.

Daniel Alves, hade varit förmodligen LFC spelare för £12M om Benitez hade haft Parrys makt, samma gäller Simão, Florent Malouda...

Jag tror att LFC skulle må mycket bättre av att kicka Parry och ge hans makt till managern (oavsett Benitez eller inte).

2009-01-14 @ 11:51:01
Postat av: Souness

Jag tror personligen faktiskt att Dossena tyvärr har hamnat i ett fack av extremt förutfattade meningar, vilket är synd. Killen började oerhört dåligt samtidigt som han hade en enorm prislapp på sina axlar. Det i takt med att han dessutom är Italienare i vår älskade hårda, tuffa Engelska liga har gjort att han blivit utdömd. Jag håller med om att han inte direkt har varit någon stjärna, men han har fått ta kritik som han inte bör ta. Han har faktiskt spelat upp sig på senare tid, men det är bara det att alla Liverpool fans har blivit bländade av hypen av att Andrea Dossena är en extremt dålig (Italiensk) ytterback. Nästa gång ni ser han, se han med förstörda ögon. Jämför man insatser och prislappar har tex. Keane det ännu värre än Dossena, med sin prislapp och med sina matcher. Men Keane är irländsk och han har ett gott rykte. Det är trots allt fortfarande de flesta fans som tror Keane kommer bli nyttig i längden.

2009-01-14 @ 15:24:56
Postat av: Holmgren

Souness>>



Keane har verkligen inte lyckats i den utsträckning som många Liverpoolfans hade trott och hoppats. Sjävlklart ska han ha kritik. Men enligt min mening så är Dossena en otroligt mycket större flopp. Keane har inte egenhanda sabbat för laget, vilket Dossena har gjort. Keane har varit upp och ned, medan Dossena varit ned och botten. Jag överdriver inte när jag säger att Dossena just är en starkt kandidat till titeln "En av Liverpools sämsta värvningar någonsin". Jag hade mina tvivel om Dossena, men jag är faktiskt chockad över hur dålig han har varit. En spelare som Berang Safari hade aldrig varit sämre.



Jag är dock beredd att ge honom en säsong till. Men vi pratar inte om att han måste höja sig ett par snäpp. Han måste bli ljusår bättre än vad han varit än så länge.

2009-01-14 @ 15:55:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0