Liverpoolfansen bör vara tacksamma - Xabi Alonsos skada är lindrig.

Enligt den spanska tidningen Marca så är skadan som Xabi Alonso ådrog sig mot Preston i lördags inte särskilt allvarlig. Spanjoren har tvingats sy sju stygn, men alla ben i foten ska vara hela och vill det sig väl så kan Alonso spela mot Stoke redan till helgen.

Jag tycker att väldigt många Liverpoolfans borde dra en djup suck av lättnad över dessa nyheter. Om Liverpool vill fortsätta vara med och kriga i toppen av tabellen så behöver de verkligen Alonso. Väldigt få mittfältare i världen har lika många bollkontakter som Alonso har under en match, och det gör hans sjukligt höga passningsprocent till en jäkla bedrift. Han har kanske inte världens snabbaste fötter, men han har en förbaskat snabb hjärna, han är nästan alltid spelbar, och hans positionsspel skänker frihet åt spelare som Gerrard och Riera. Om ni gillar efter att spana efter detaljer under fotbollsmatcher så lägg någon gång märke till hur Xabi rör på huvud och nacke innan han ska ta emot passningar. Huvudet rycker snabbt upp och ned, nästan som ett tics. Han scannar av sin omgivning som en robot. Det är också anledningen till att han alltid tycks ha lite extra tid med bollen, och väldigt ofta har många olika passningsalternativ. Jag har inte sett spanjoren så bra som han varit denna säsong på tre-fyra år, om ens då. Jag tillstår att jag är smått förvånad över hur pass bra han har varit i år. Det var faktiskt inte långt ifrån att han blev såld i somras då Rafa Benitez behövde pengar för att finansiera ett köp av Gareth Barry. Men som alla säkert minns så lyckades inte Aston Villa och Liverpool enas om en vettig prislapp på Barry, och Alonso blev kvar. Med hela sommarens transfercirkus i åtanke så är de insatser som Xabi har stått för så långt denna säsong än mer imponerade. Enligt min mening så personifierar han allt som har med proffsigt att göra. Han gnällde aldrig i somras när han mer eller mindre bjöds ut till högstbjudande, utan istället har han låtit passningarna och krossbollarna sköta snacket. Inför säsongen var jag förtjust i Alonso, idag är det mer än så. Jag hyser en enorm respekt för honom, och dessutom anser jag att han just nu har väldigt få övermän i världen på sin position.

***********************************

Blyth Spartans tar idag emot Blackburn i vad som är den sista matchen FA-Cupens tredje omgång. Det är väl ingen direkt överdrift att kalla Blackburn för favoriter. Blyth spelar i Englands sjätte division och har inga stora framgångar alls att skryta med. De har dock en kille med Premier League-meriter. Graham Fenton är både spelare och assisterande tränare och har spelat för bland annat Aston Villa, och just kvällens motståndare Blackburn. Alltid något, men knappast tillräckligt, skulle jag tro.

***********************************

Det blev ett kort inlägg denna kväll. Imorgon blir det ett längre inlägg, men först under eftermiddagen/kvällen. Imorgon är också ambitionen att presentera alla de rätta svaren på julnötterna, och förstås en rättmätig vinnare.

Vi hörs då!

Kommentarer
Postat av: Johan

Xabi e så bra!

Någon som såg aftonbladets lista över världens femtio bästa idag! Hmmm Sissokko typ trettionde plats Xabi fyrtifemma! Jodå så att e!

2009-01-05 @ 22:06:50
Postat av: EvenSteven

Han heter väl Xabi va???

2009-01-05 @ 22:22:29
Postat av: Martin

Ständigt intressanta åsikter! Tack för att någon uttrycker åtminstone hälften av vad jag tycker mig se match efter match: att Xabi Alonso just nu är viktigare än allt vad Torresar och Gerrardar heter för Liverpools ligaplacering.

2009-01-05 @ 23:19:17
Postat av: Jax

Ja, jag reflektarade också att Momo Sissoko låg före Alonso på Bladets lista. Jag följer inte Juve slavist direkt, men är han verkligen så bra...???



Alonso har varit Liverpools bästa spelare denna säsong och absolut toppskiktet i världen.

2009-01-05 @ 23:56:08
Postat av: Didde

Tjo!

Blev faktiskt lite förvirrad av allt hopp mellan tilltalet Xavi och Alonso, men tillslut så kopplade även jag ;)



Du har förstås rätt i att Alonso har varit fruktansvärt bra i år. Speciellt med cirkusen kring honom i transferfönstret. Men samtidigt, det känns också som den största faktorn till att han höjt sig så pass mycket som han har? Skulle nog inte påstå att han betyder mer för Liverpool än Gerrard som Martin påstod :)

2009-01-06 @ 01:16:49
Postat av: Jax

Ja, så som Alonso spelade ifjol så kände jag att han inte var självklar om han ställdes mot Barry. Men nu - nej, vore vansinne att släppa honom och katastrof om han blev skadad.



Viktigare än Gerrard - nej. Gerrard håller liksom ifjol en snuskigt hög nivå, och hans betydelse för laget kan inte överskattas. Men att Alonso höjt sig så mycket skulle jag vilja påstå är den största skillnaden i laget mellan förra säsongen och denna.

2009-01-06 @ 09:58:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0