Märkliga Boro, ambitionslösa Newcatsle & en stolt Windass [2009-01-07]

Middlesborough och deras VD Keith Lamb tänker inte vika ned sig när det gäller Stewart Downing. Han är helt enkelt inte till salu – Det är vad de idag deklarerar. Rapporter gör också gällande att de har tackat nej till ett tredje bud på spelaren. Budet ska ha legat på närmare £15M och det ska ha varit Spurs som la budet. Uppgifterna är obekräftade från båda håll. Vad som däremot inte är obekräftat är att Downing vill lämna. Han har gett klubben en skriftlig transfer request , men klubben har nekat den.

Jag hänger inte med riktigt, måste jag säga. Självklart inser jag att Downing är Boros viktigaste spelare, och deras enda egentliga stjärna. Att klubben vill ha Downing kvar, och att de anser sig vara redo att tacka nej till även till rätt höga bud är något som jag självklart förstår, och till och med har respekt inför. Vad jag inte fattar är varför vissa klubbar väljer att slita som djur för att behålla spelare som uppenbarligen inte vill representera klubben. Jag är medveten om att fotbollsspelare är ett yrke och att spelarna förväntas uppträda professionellt så länge de är under kontrakt. Men det är skillnad på professionellt och passionerat. Hur ska en spelare som tagit ett inre beslut om sin framtid, ett beslut som går ut på att han inte vill vara kvar i klubben, kunna lägga ned själ och hjärta på varje träningspass och i varje matchminut? Jag tror inte att det är möjligt. En lärare som inte längre brinner för att lära ut i den klass han jobbar i lär bli förflyttad till en annan klass för att han ska få ut så mycket som möjligt av sin kompetens. Och i min värld så förefaller det vara väldigt rimligt – Det är helt enkelt bäst för båda parter. Samma resonemang borde helt klart gå att applicera på fotbollsspelare, men det görs det sällan. I detta enskilda fall så förstår jag som sagt att Middlesborough ville behålla sin bästa spelare, något annat vore ju märkligt. Men vad de borde vilja ännu hellre är att deras bästa spelare ska vilja spela för dem.

Man ska inte heller glömma att Downing är Borosupporter sedan barnsben. Jag kan inte tänka mig att han väljer att lämna in en transfer request utan att först tänka väldigt länge och väldigt väl. Dessutom anser jag att Downing har visat sin lojalitet mot klubben då han för inte särskilt länge sedan skrev på ytterligare en förlängning på sitt kontrakt. Klubben har lovat satsning och större investeringar i spelartruppen, men hur mycket har egentligen hänt på den fronten? Är det verkligen så märkligt att Downing kommer fram till att han villa ta nästa steg i karriären? Att han inte kan få ut max av sin egen potential och att han inte har några större möjligheter att vinna titlar ifall han stannar är väl ganska givet?

Jag tycker absolut inte att spelare ska kunna gnälla sig ut ur ett kontrakt som de själva har skrivit på, eller att spelare har rätten att lämna bara för de kanske är lite för bra för sin klubbadress. Men just i detta enskilda fall förstår jag inte riktigt hur Keith Lamb och Middlesborough resonerar. Om Downing tvingas kvar så uppstår det en situation som saknar vinnare. Dessutom skulle Boro verkligen kunna få bra betalt för Downing – Det är januarifönstret vi snackar om, och Downing har lång tid kvar på kontraktet.

Vad tycker ni om detta specifika fall? Borde Boro låta Downing lämna?

***********************************

Shola Ameobi har skrivit på ett nytt kontrakt för Newcastle. Jag är inte Newcastlesupporter, men ändå blir jag upprörd. Vad har hänt med Newcastles ambitioner? I mars förra året så försvann Ameobi på lån till Stoke som då spelade i CCC. Det pratades om en permanent övergång ifall Stoke skulle gå upp till Premier League. Som ni vet så var det precis vad Stoke gjorde, men Ameobi imponerade aldrig under sin korta låneperiod (6 matcher, 0 mål) och någon affär blev aldrig av. En framtid i Newcastle verkade anfallaren inte heller ha. Ipswich kom in i bilden och Ameobi såg återigen ut att vara på väg till ett CCC-lag, den här gången på permanent basis, men övergången stoppades då Ameobi inte klarade läkarundersökningen. Nu, sex månader senare, så anses alltså Ameobi ha en roll att spela i Newcastle. En så pass viktig roll att han har fått ett treårskontrakt. Ingen ska inbilla mig att Ameobi vid 27 års ålder har gjort en utvecklingsexplosion de senaste sex månaderna. Jag kan inte dra någon annan slutsats än att Newcastle idag har lägre ambitioner och lägre krav på vad för spelarmaterial de ska ha än vad de hade för ett halvår sedan.
Beklämmande, tycker jag. Vad tycker ni?

***********************************

Hull Citys Dean Windass
har fått besked ifrån klubben om att de kommer att lyssna på de eventuella erbjudanden som inkommer beträffande anfallaren. Windass, vars kontrakt går ut i sommar, är helt enkelt inte en del av manager Phil Browns planer. Windass själv säger att han kommer att kunna lämna klubben med huvudet högt. Han gjorde sin första vända i klubben 91-95. Då blev det 176 matcher och 57 mål. Den nuvarande vändan i klubben har inneburit 60 matcher och 20 mål. 236 matcher, 77 mål, och 17 år mellan första och sista match för klubben, alltså.
Huvudet högt? Girafferna ligger i lä, skulle jag vilja påstå.

***********************************

Liverpool lider en del bekymmer på ytterbackspositionerna för tillfället. Idag skriver Liverpool Echo att Alvaro Arbeloa (ligans mest underskattade spelare?) missar matchen mot Stoke i helgen. Samtidigt har Emiliano Insua dragit iväg till Venezuela för att spela U20-varianten av Copa America. Fabio Aurelio är precis tillbaka från skada, och att spela Andrea Dossena är förenat med ungefär lika mycket trygghet som att semestra i Gaza. Carragher klarar visserligen av att spela högerback, men är ingen stjärna på den positionen, och dessutom har han sjläv sagt att han faktiskt inte trivs på kanten. Aurelio har ungefär fyra-fem raka matcher i kroppen innan han skadar sig igen. Helt optimalt är det alltså inte. Som det är nu så funkar det precis. Men om Carra skulle skada sig uppstår bekymmer. Min uppfattning är att Benitez inte litar helt på reservlagskaptenen Darby som högerbacksalternativ. Är det något som kan rasera Liverpools titelambitioner så är det för mycket skador i de bakre leden, och då framför allt i ytterbacksbesättningen. Jag misstänker att en eller annan Liverpoolsupporter känner en viss oro över detta.

***********************************

Saknade ni något i förra stycket? Ett par ord om Philip Degen kanske? Nej, jag glömde inte honom. Jag räknar bara inte honom som en tillgång i Liverpools trupp. Det har jag inte gjort på flera månader. Tillsammans med Arsenals Amaury Bischoff är Degen ett av de mest sorgliga och mest oförståliga nyförvärv en toppklubb någonsin har gjort.

***********************************

Ikväll vankas det middag hos farsgubben. Med andra ord så lovar jag inget kvällsinlägg. Å andra sidan utesluter jag det inte heller. Titta förbi så kanske…

Kommentarer
Postat av: Lalat

Wenger hade haft ögonen på Bischoff i flera års tid, ändå sedan han lirade i Strasbourg, och när man fick chansen att få honom gratis valde man att chansa med ett ettårskontrakt. Killen har potential, helt klart, till skillnad från Degen som aldrig var något annat än en OK spelare i Bundesliga.

2009-01-07 @ 16:37:29
Postat av: Honken

Middlesbrough gjorde faktikst sin dyraste värvning någonsin förra året när de köpte Alves, det var efter det som Dowening skrev nytt 5 årskontrakt.



man ska inte hindra spelare som vill bort helt klart, Boro sålde Yakubu under samma förutsättningar, men med Downing är det lite annorlunda. Men man tycker ju att spelarna kan tänka lite också innan de skriver på långa kontrakt :)



Ganska taskigt läge att vilja bort också, det är detta läget som man måste visa sitt klubbhjärta och rädda klubben kvar i prem. Ganska säker på att Boro släpper Dowening till sommaren för en betydligt billigare peng om han stannar och hjälper klubben denna säsongen ut. det som klubben vägrar är att släppa spelare i detta kritiska läge, jag förstår båda parter men tycker faktiskt att Doening får skärpa till sig lite. det är ju iof mest hans fasra man hör klaga.... ;)

2009-01-07 @ 17:37:37
Postat av: Krille

Tycker Boro gör rätt i att inte släppa Downing och absolut inte till Tottenham. Dom gnällde på Liverpool och United i sommras nu gör dom samma sak. En spelare med långt kontrakt få acceptera det och antingen spela eller ruttna i b-laget. Jag hade låtit han träna med juniorerna och kanske spela i b-laget. Det är hans karriär som förstörs han får skylla sig själv.

2009-01-07 @ 17:47:17
Postat av: Knatte

Håller med att inte Degen räknas till truppen, hoppas han lämnar i sommar (ingen kan väll vilja ha han redan nu?) förövrigt en väldigt bra blogg (som krönikorna) läser aldrig bolggar annnars men den här följer jag rätt ofta.

2009-01-07 @ 18:03:43
Postat av: Linhem

lalat:



Degen och hans tvillingbror ansågs som supertalanger vid 17/18 års ålder och Degen spelade tidigt på regelbunden basis i Basel och köptes sedan till forna storlaget Dortmund...

med tanke på Dortmund:

senaste backen att bli utnämnd till världens bästa?

(innan Canna)

2009-01-07 @ 18:24:42
Postat av: Anonym

Linhem>>



Mattias Sammer.

2009-01-07 @ 19:25:22
Postat av: Linhem

:



vilket år då? ;)

2009-01-07 @ 20:23:30
Postat av: EvenSteven

Mattias Sammer blev Europas bäste spelare 1996 alltså fick han Ballon d'Or. Men världens bäste utses av förbundskaptener och landlagskaptener och det fick Lothar Matthäus när priset delades ut första gången 1991. Om man inte räknar honom som försvarare under den tiden så är det bara Cannavaro som fått priset.



2009-01-07 @ 21:09:48
Postat av: Momus

Skulle Downing vilja lämna för att gå till någon av de fyra stora hade jag haft förståelse men Spurs? Komigen. Klart som fan att Boro inte ska släppa honom till ett lag som befinner sig på ungefär samma nivå.

2009-01-07 @ 22:16:37
Postat av: Linhem

evensteven:



jajamänsan men Ballon d'or ges ju till spelare som spelar i Europa och de bästa gör de och har gjort de sedan många år tillbaks och enda utanför Europa som blivit nominerad medans han spelat utomlands var Riquelme -07...Mattheus var mest mittfältare dock...

2009-01-07 @ 22:23:56
Postat av: EvenSteven

Linhem



Jag vet... Ville bara vara en besserwisser ursäkta...

Jag följer dina inlägg på poolsidan, måste säga att du är grymt kunnig och har bra åsikter

2009-01-07 @ 22:45:57
Postat av: Majk

Linhem är ett livande uppslagsverk :)



Angående Newcastle och Ameobi så tror jag han får stanna pga av han har låg lön. Newcastle vill spara pengar till varje pris även fast spelaren i fråga inte är nån stjärna. Den uppfattningen har jag i alla fall.



Angående Pools försvar så finns det visa orosmoln. Ta tillbaka Finnan för en billig peng så har vi en god ersättare på högerkanten och halva problemet är löst. Andra sättet att lösa det är att köra på den gamla hederliga taktiken "anfall är bästa försvar" och ändra om så att vi enbart har tre backar? Dock är jag själv lite kritisk till denna taktik men tänk vilken offensiv vi skulle ha tillgänglig på plan! :)

2009-01-07 @ 23:07:44
Postat av: klumpen

vill också vara besserwisser. 176 + 60 blir inte 256... utan 236 matcher har windass gjort för klubben.

Grym blogg!

2009-01-07 @ 23:10:49
Postat av: EvenSteven

Matthäus var väl även libero eller var det bara på äldre dar???

2009-01-07 @ 23:29:29
Postat av: Holmgren

Bra där, Klumpen.

Det är hela är ändrat nu.

Härom dagen räkande jag fel på antal engelsmän i min potentiella Man City-elva.

Då som nu skyller jag på mitt IG i Matematik B.

2009-01-07 @ 23:37:52
Postat av: Linhem

Evensteven:



aa, ibland är det underbart att vara besserwissser och då de värsta att ha fel...

han var libero som äldre ja därav "mest mittfältare dock" ;)



Holmgren:



kanske en miniräknare borde inhandlas?;)



Majk & Evensteven:



tackar ;)

undrar när allt från skolan ska försvinna så man för alltid kommer ihåg en del grejer...

2009-01-08 @ 22:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0