Om Rafas attack på Sir Alex [2009-01-10]

Tack, Rafa Benitez! Tack!

Jag har längtat efter lite mer action på presskonferenserna, lite mer ordkrigande, lite mer fiendskap, och mindre lullull topplagen emellan. Det gäller alla de större lagen. Idag är exempelvis mötena ArsenalMan U som innebandy mellan kyrkans gosskör och lokala schackklubben om man jämför med hur det vara bara för 3-4 år sedan. Fan… Fram med passionen. Jag säger inte att det ska hatas, ljugas, slåss och bedras. För fusk föder fusk och hat föder hat, men visst har det saknats lite passion och hetsig rivalitet på senare tid? Jag tycker det, och jag tycker att den här typen av ”attacker” livar upp.

Sedan kan jag tycka att Rafa gör sig själv till offer lite väl enkelt här. Jag kan också tycka att han kastar lite sten i glashus. Det är ju ingen hemlighet att Rafa själv har klagat på spelschemat ett antal gånger under sina år i klubben. Där är han inte ett dugg bättre än Fergie.

Det är nämligen Fergies uttalande om att spelschemat förfördelar Man U som har utlöst detta. Där har jag egentligen en sak att säga: Man up! Var glada att ni är kvar i alla turneringar. Många matcher betyder framgångsrikt lag. Skulle ni vilja byta? Sluta gnäll om hemma/bortamatcher, tidiga/sena avsparkar, landslagssamlingar, lördags/söndagsmatcher, och fan och hans moster. Knip käft, ta ut ett lag, och spela fotboll!

Rafa har dock en poäng när han tar upp hur Sir Alex behandlar domarna och att speciella regler gäller för skotten. Sir Alex är den tränare som mer eller mindre uppfunnit alla metoder för att sätta press på domare under brinnande match, och hur man gör det i kommentarer efter match. Det framgår också med alla önskvärd tydlighet att Fergie har fått en sådan enorm status i England att vissa domare och kanske även vissa inom FA är rädda för honom, och för att ta till krafttag gentemot honom. På ett sätt kan jag inte klandra dem. Dels är det svårt att inte ha enorm respekt för Ferguson, och dels verkar han helt klart lite farlig. Alla människor som uppnår en sådan legendstatus inom sitt yrke kommer få lite av ett frikort till att göra ett eller annat övertramp. Jag säger inte att detta är rätt, men jag hävdar att det inte är unikt för fotbollsvärlden, och att det på ett sätt inte är så förbannat märkligt.

Med det sagt så kan också jag bli överjävligt trött på Fergie när han sätter press på domarna, och jag kan bli lika överjävligt trött på hur den Respectkampanj som kom till förra säsongen inte verkar gälla i samma utsträckning för Sir Alex och vissa engelska spelare som den gör för andra. Det gäller inte bara Rooney och Man Unitedspelare. Även Ashley Cole och Steven Gerrard är exempel på spelare som tilltås gestikulera och skrika fuck off för full hals gentemot domarna utan att bli varnade.

Jag tycker också man ska skilja på att klaga på domarna och sätta press på domarna. Visst gnäller Fergie mer på domarna än just Benitez, men där är han verkligen inte värst. Wenger gnäller tio gånger mer på domslut än alla de andra tränarna i ligan tillsammans. Däremot så är Fergie bra på att sätta press på domare, och det är ingen tillfällighet att hans spelare ofta använder sig av samma taktik. Det borde FA försöka komma till bukt med, och om de ska ha en Respectkampanj så ska den väl för Guds skull gälla för alla?

Så hur mycket har Rafa rätt i sak? Tja… till viss del, men absolut inte i varenda ord som vissa verkar vilja få det till. Det tror jag inte ens att Rafa själv egentligen tycker. Han sa att han inte satt där för att spela ”mind games”, utan för att påpeka fakta. Det är nog bara halva sanningen. Liverpool har aldrig toppat tabellen så här långt in på säsongen under Rafa styre. Är det verkligen en tillfällighet att han säger detta just nu? Jag tror inte det. Jag tror absolut att det finns ett visst mått av psykologisk krigsföring bakom Rafas utspel – Ett utspel som dessutom var planerat.

Det har verkligen blivit mediastorm över detta i England, och kanske är det inte så märkligt. Personligen kan jag tycka det förstoras upp en del. Man bör ta det för vad det är;
Rafas första försök att som topplag sätta press på sina konkurrenter.

***********************************

Jag vill förstås hör er uttala er om detta. Är Unitedfansen upprörda, eller tycker ni också att Rafa har en eller annan poäng? Anser ni Liverpoolfans att Rafa har rätt i varenda ord, eller håller ni med mig om att Rafa själv har gnällt om spelschemat? Tror ni som jag att detta är ett taktiskt utspel, mer än något annat?

Dela med er av era åsikter!

***********************************

Jag hoppas att ni Liverpoolfans har överseende med att jag la upp samma text här som på liverpoolfc.nu. Men alla som är inne här är inte inne på .nu och vice versa, så det kändes vettigt.

***********************************

Jag hade tänkt skriva ett inlägg med många små notiser, men Rafa och hans ord var förstås tvungna att avhandlas. Jag ska försöka återkomma ikväll efter matcherna – Annars blir det imorgon på förmiddagen.

Ha en trevlig fotbollslördag!

Kommentarer
Postat av: sebbesandberg

Tycker du är helt ute o cyjlar när du skriver att Rooney får stå o gapa. Är det nån som absolut inte får göra det är det väl han och C.Ronaldo.. då är det varning direkt. Men när Terruy,Gerrard osv står o klagar tror jag aldrig jag nånsin sett dem varnas.. men men. Har jag inte fel har väl Sir Alex blivit avstängd redan iår..?? Eller? Tycker att United ofta bedöms tuffare än dem andra toppkonkurrenterna.

2009-01-10 @ 15:43:34
Postat av: Holmgren

Sebbe>>



Såg du Stoke-Man U på Boxing Day?

2009-01-10 @ 15:59:23
Postat av: Ralle

Tänkte precis på samma sak, Stoke på Boxing Day.. Först drog Rooney nacksving på motståndarn och sen när linjedomarn viftade för frispark såg nog halva världen att Rooney skrek Fuck Off till han och jag fattar inte att han inte dömdes för det eftersom det var väl max en meter mellan dom... Men det var väl såna saker som Rafa pratade om...

2009-01-10 @ 16:41:50
Postat av: Linhem

du är lite väl ute och cyklar Sebbe...

att Baldy inte fick något för hans armbåge,slag och lite **** är helt otroligt sedan så är han och Ronaldo några av de som inte är kaptener men ändå får gå fram och tjöta så på domaren som inte andra utom kaptener ska få...

Cashley förra säsongen var ju vidrigt

2009-01-10 @ 17:34:57
Postat av: Fabbe

Kan börja med att säga att jag håller med angående att det är på tiden att det livas upp lite mellan klubbarna, man känner direkt att det hettas till på olika united forum.



Sen måste jag bara säga att många av Rafas uttalanden är bevisat fel, han påstår att Fergie aldrig blir straffad, efter händelsen när Sir Alex kritiserade domaren efter matchen mot Hull angående en incident som borde gett rött kort fick han två matchers avstängning, förra året fick han även då 2 matchers avstängning för en likande incident.



Detta betyder alltså att Mr. Benitez sitter och ljuger presskåren rakt upp i ansiktet med sina uttalanden, men det värsta han sa har jag inte tagit upp än.



Benitez uttrycker sin ilska på att Manchester Uniteds motståndare har väldigt lätt att få röda kort på Old Trafford, det säger en man vars lag har fått 5 röda kort till sin fördel på en halv säsong, hur kan man då sitta och säga något sådant, det är så sjukt så att det finns inte.



Ska han komma med anklagelser ska han ha fakta och vara säker på det han säger, och jag kan hålla med om att Fergie sätter tryck på domarna och att vissa faller för det men att sitta och ljuga!!



Min åsikt, grymt bra blogg förövrigt.

2009-01-10 @ 20:02:13
Postat av: Kristian

Jag gillar inte Rafas uttalande. Tycker att det är mycket bättre och coolare att hålla käften och låta resultatet tala. Låt Fergie och Wenger gnälla...



Har en bekant som är Scum, alltså ingen kompis, som gav mig lite bra fakta.



Vi pratade om att Unitedspelarna ofta kommer undan från domarnas kort. (Bla Rooneys armbåge och Cristinas eftersläng i Stokematchen.)Han höll med till viss del, men sa att FA straffade United spelarna hårdare. Evras avstängning, Rios dopingmiss och några exempel till som jag har glömt. Andra spelare som gjort liknande förseelser har kommit lindrigare undan.Tror du att det stämmer?

2009-01-11 @ 00:00:28
Postat av: Dagger

Fabbe det som inte framgår i den här texten är att Benitez i början av presskonferensen påpekade att FA kunde skippa respekt kampanjen eftersom Ferguson inte bryr sig om den. Efter det sa han att Ferguson redan blivit avstängd en gång i år och att han vid flera andra tillfällen varit på domaren på liknande sätt utan att bli straffad. Har själv sett presskonferensen och tror inte holmgren orkar skriva ned den ord för ord. Men men så du vet påpekade Benitez att Ferguson varit avstängd en gång den här säsongen.

2009-01-11 @ 00:31:32
Postat av: Erik

http://www.youtube.com/watch?v=YXpUdBlRZe8

2009-01-11 @ 07:21:28
Postat av: Blazze

sebbesandberg // Skillnaden på Rooney, Gerrard och Terry är ju att de två sistnämda är lagkaptener och det är deras sak att prata med domaren om det behövs. Rooney däremot ska enbart knipa käft och låta Neville sköta snacket fram tills det han har en bindel på sig där det står Captain!

2009-01-11 @ 19:56:44
Postat av: Sadde

Blazze// Så Terry har rätt att dra det röda kortet ur domarens hand? Se man utd borta 2007. Och Gerrard kan snacka fram en frilägesutvisning på en everton spelare i derbyt förra säsongen bara för att dom är kaptener?

2009-01-11 @ 20:35:44
Postat av: Blazze

Nä var inte riktigt så jag menade. Det jag menade är att lagkaptenen är ju den som ska snacka med domaren om det nu ska snackas över huvudtaget. Själv tycker jag att alla spelare borde hålla käften och låta domaren dömma. Hur som helst så var min poäng att Gerrard och Terry har definitivt större rättighet att ta en diskussion med domaren än Rooney.



För det andra fattar man ju varför inte Rooney är lagkapten. I hans vokabulär finns ju bara två ord och det är "fuck off"

2009-01-11 @ 23:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0