Ronaldo i bilkrach & Defoe är årets girigbuk [2009-01-08]

Cristiano Ronaldo har idag kraschat med sin bil i en vägtunnel i närheten av Manchesters flygplats. Mittfältaren är oskadd, och inga andra personer kom heller till skada. Exakt vad som har hänt är det ingen som riktigt vet, men ett vittne säger att Ronaldo körde sin Ferrari rakt in i tunnelväggen (hur gör man det? somnar?), och att han sedan klev ur bilen, till synes rejält chockad. Ronaldo ska också ha fått göra ett utandningsprov på plats. Ett prov som inte gav något utslag.

Ibland får jag för mig att fotbollsstjärnor är överrepresenterade när det gäller trafikincidenter. Om den känslan beror på att det bara är kända människors incidenter vi får läsa om, eller på att fotbollsstjärnorna med sina svindyra bilar har svårt att inte leka lite på vägarna, och faktiskt gör bort sig oftare ska jag låta vara osagt. Men visst läser man storys om fotbollsspelare och incidenter med bilar rätt ofta?

***********************************

Sir Alex Ferguson
kallade 1-0-förlusten mot Derby igår för ett fantastiskt resultat för Man U. Jag förstår att Sir Alex gillar lagets chanser att gå vidare till en final, men ett fantastiskt resultat? Hmm. Jag kan såhär på rak arm komma på ett antal resultat som hade varit mer fantastiska. 0-0 eller 1-1, till exempel. Han är lynnig den gode skotten. Igår efter matchen var hans glas verkligen halvfullt.

***********************************

Luke Young
om Aston Villas nuvarande tabellplacering: ”Det är ingen slump. Tabellen ljuger inte”.
Som man säger i England: I couldn’t agree more.

Villa har visserligen en ganska tunn trupp, men om de har lite flyt med skador så ser jag ingen anledning till varför de skulle rasa rejält. Eller vad säger, Niklas?

***********************************

Rafa Benitez har uppenbarligen angenäma bekymmer. Så här säger Liverpooltränaren:
”En del spelare behöver regelbunden speltid för att behålla formen. Men Aurelio, Skrtel och Torres behöver också spela. Det kommer att bli svårt att balansera det. Torres behöver speltid men det är ett problem eftersom laget spelar så bra”.

Varje gång en tränare har bekymmer med att hitta plats för Fernando Torres så är i alla fall jag beredd att kalla det lyxproblem. Personligen tror jag att det mest är ett sätt att få spelarna att hålla sig på tå, inte slappna eller jobba mindre, eller ta något för givet bara för att Torres är tillbaka. Det har låtit lite väl självsäkert från vissa håll i Liverpoolkretsar. ”Vänta bara tills Torres är tillbaka”. Att spanjoren nu är tillbaka är förstås en enorm boost för Liverpool, men man vinner inga matcher på förhand bara för det, och det vet Rafa. Hans uttalande tror jag handlar om att ingjuta rätt attityd hos såväl spelare som fans. Men att det skulle bli svårt att hitta speltid till Torres? Nja. När han om ett par veckor har stänkt 7-8 mål så tror jag att det blir väldigt, väldigt enkelt.

***********************************

Man City verkar ha riktat in sig på Blackburns Santa Cruz. Men de får nog lätta på lädret rejält i så fall. Idag refuserade Blackburn ett bud på £15M. Men världens rikaste klubb har säkert råd att höja budet, och varför inte? Ett anfallspar bestående Robinho och Santa Cruz tror jag skulle kunna bli riktigt, riktigt vasst.

Dock väntar jag fortfarande på att City ska börja kopplas ihop med lite högklassiga försvarare. Deras stora problem är ju försvaret, och inte anfallet. Bara Chelsea har gjort fler mål än City i ligaspelet. Däremot tillhör de det absolut bottenskiktet vad gäller insläppta mål. Jag är ytterst tveksam till ifall ytterligare anfallare ändrar på den statistiken. Hur svårt kan det vara att göra dessa prioriteringar?

***********************************

The Telegraph skriver idag att Jermain Defoe kräver Portsmouth på £700.000 i lojalitetsbonus. Han ska tydligen vara berättigad till bonusen eftersom han inte bett om att få lämna klubben. Lojalitetsbonus!? Vad fan är det jag hör? Han har varit i klubben i 11 månader, och nu vill han ha ca tio miljoner kronor som ett bevis på sin lojlitet. Det är verkligen fruktansvärt äckligt. Jag ska inte säga att han förtjänar fortsatta dödshot via telefon, men om någon ringer och förklarar för honom att han är en vedervärdig girigbuk, så inte mig emot. Någon som har hans nummer, förresten?

***********************************

En efterlysning: Sebastian Sandberg – Du vann frågesporten (julnötterna) här på bloggen. Skicka mig ett mail med dina adressuppgifter så att jag kan posta över bioplåtarna du har vunnit.

***********************************

En vädjan: Bloggen växer, och jag tycker att det är jäkligt kul att folk med olika lagtillhörigheter börjar hitta hit. Det är nyttigt för debatten. Liverpoolfansen har en ständig genväg hit från svenska officiella sidan så på den fronten är det tryggt. Men jag har via mail och kommentarer insett att andra lags fans också börjar hitta hit – Och nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig att via era kanaler, på nätet, eller ute i verkligheten, sprida vetskapen om denna blogg.
The more the marrier – För mig och för er!

***********************************

Morgondagen kommer ägnas åt jobbande samt utlovat vindrickande och mys med sambon. Men jag lovar att hinna trycka in ett blogginlägg också. Det inlägget kommer förstås beröra lördagens matcher. Det ska bli skönt med Premier Leaguematcher igen… Abstinensen börjar komma krypande, ärligt talat. Vi hörs imorgon!

Kommentarer
Postat av: Niklas (Aston Villa)

Tjena,



Tack för dagens inlägg.. Nu bär det snart hemåt från jobbet, men först ett litet svar!



Luke Young har rätt:



”Det är ingen slump. Tabellen ljuger inte”. (säger jag med en ganska subjektiv syn på det hela haha)



Men Laursen och Carew är saknade just nu! Hoppas dessutom på en bra värvning denna månad. Börjar faktiskt tro på CL-plats. Övriga hot är ju avskrivna nu. Pompey, Man City, Spurs mfl. Visst, Arsenal och Everton finns ju kvar, men jag hoppas verkligen att Villa orkar stå emot trycket från dem.



I övrigt verkar han (L Young) vara en typiskt bitter britt som person.



Inte nog med att han rycker på axlarna och säger att tabellen aldrig ljuger. Han har dessutom redan hunnit klagat på att han fått lira vänsterback denna säsong. Upp med hakan, säger jag!





Till sist:



"Och nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig att via era kanaler sprida vetskapen om denna blogg."



Jag har redan spridit denna länk till massor utav vänner och bekanta, alla med genuint engelskt fotbollsintresse och jag har inte hört något negativt hittills - tvärtom!



En United-fan sa att du hade rätt ang Nani och Anderson tidigare idag. "In med dem grabbarna mer, Alex! Hellre dem än Giggs & Fletcher", sa han.



På återhörande imorrn, eller på lördag!



Bring on the Baggies :)

2009-01-08 @ 18:52:45
Postat av: Honken

Brukar inte försvara Ferguson, men nu ska jag göra det :)



Det han menade med att resultatet var fantastiskt var att han tyckte att de spelade så dåligt så att bara få stryk med 1-0 var hur bra som helst :)

2009-01-08 @ 19:06:42
Postat av: Kristian

Tjena David!



Efter en massa helger och arbete har jag äntligen läst ifatt...



Både här och liverpoolfc.nu snackas det mycket om ålder på spelarna. Bla du tog upp det när du var chef i city. Många på liverpoolfc.nu har gnällt på att Keane var alldeles för gammal för summan som betalades. Vinner vi ligan tror jag inte att det är många som gnäller...



Tror Gerrard lärde sig sjukt mycket av MacAllister. Hamann gjorde ett bra jobb åt Svennis förra året. Det finns många exempel. Bara för att en spelare närmar sig 30 eller precis passerat är han inte slut.



Gerrard närmar sig 30. Är det någon Liverpoolare som skulle vilja byta ut honom mot någon yngre talang?

2009-01-08 @ 20:14:13
Postat av: Erik

Jag är en av alla de som blivit ledda till din blogg genom liverpoolfc.nu. Men oavsett mina sympatier så tycker jag att du gör ett fantastiskt jobb - dessutom spottar du ur dig text som om du konstant satt och skrev! Keep it up!

2009-01-08 @ 20:50:23
Postat av: PD

Gammal?? Kuyt,Benna,Gerrard,Keane,alla födda 1980 = en fotbollsspelares bästa ålder????

2009-01-08 @ 21:37:55
Postat av: Linhem

Fletcher är kung i Manure...en av få som man inte får kväljningar av att nämna...tillsammans med He-eats-dogs-Ji Sung Park...

2009-01-08 @ 23:11:06
Postat av: Didde

Bara jag som tycker att nämnandet av Gerrard nuförtiden är lite smutsigt?

Vet att han inte dömts. Men när Barton var på tapeten var det annat liv i luckan. Nu är jag visserlige NUFC supportern. Men det är rent ut sagt snuskigt hur pass tydligt det är i detta fall...

2009-01-09 @ 02:22:10
Postat av: MagnusP

Jag tror att hela Gerrard grejen är så uppblåst så det finns inte. Visst kanske lite som sagts med bilolyckor m.m (kan dock inte uttala mig om Barton mer än att man läser mer om honom i sådana här sammanhang än Gerrard)

Bara för att det är en offentlig person, någon som ska vara ett föredöme för andra människor både på och utanför planen så ser nog media allt vad som går att hitta på för att sälja en extra blaska.

Jag säger inte att Gerrard är hit eller dit för att jag vet inte, jag var inte där!

Men det är nog så ganska ofta. Att en man gör en höna av en fjäder.



Vi även passa på att tacka för bloggen, nybliven läsare och hittade hit via canal+ jonas blogg som du kommenterat i :)



YNWA!

2009-01-09 @ 06:50:54
Postat av: rooster

klart att Villa har chansen. En underbar sådan oxå. Gäller att hålla fokus nu i de kommande måstematcherna..

2009-01-09 @ 13:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0