Scolari borde både sälja och köpa & City borde sikta högre [2009-01-13]

James Beattie är återigen en Premier Leaguespelare. Anfallaren lämnar Sheffield United och skriver på för Stoke. Beattie är väl kanske inte en värvning som utstrålar stjärnglans för fulla muggar, men det är ändå en habil anfallare. Han målfacit (34 mål på 62 matcher) för Sheffield United de senaste två åren är imponerande. Beatties bästa säsong någonsin målmässigt var 02/03 då han gjorde 23 ligamål för Southampton. Samma år gick Southampon till FA-Cupfinal.

När Southampton ändå är på agendan…
Var det fler än jag som såg Canal + inslag under rubriken ”cult players” i helgen? Om inte så missade ni något. Det var nämligen den gamle Saintslegenden Matty Le Tissier som det handlade om.”Le God” är faktiskt en av mina första idoler. Han var inget annat än ett geni. Ta en titt på de här bilderna och ni förstår vad jag menar.

***********************************

Big Phil Scolari
har detta att säga om eventuella nyförvärv:
”Vi behöver inte fler spelare. Jag tror inte att det kommer komma några nyförvärv, och jag vill inte ens ha några. Jag har den trupp jag har, och jag vill förbättra de spelare som redan finns här.”

Jag tror att Scolari begår ett misstag här. Scolari borde handla en del nya spelare. Men inte förrän han har gjort sig av med en del befintligt dökött. Drogba, Malouda och Ballack borde skeppas iväg. Inte för att de är dåliga spelare, utan för att det inte ser ut att trivas med sin tillvaro. Drogba är det tydligaste exemplet. Han verkar vara en spelare som drivs till stor del av inspiration, och han tycks vara beroende av att ha en tränares fulla stöd och tilltro. Han har inte det just nu, och det syns på planen. Han är en skugga av sitt forna jag. Så under isen som han var på Old Trafford i söndags har jag aldrig tidigare sett honom. Jag tror inte att Drogba kommer hitta tillbaka till glädjen i sitt spel i Chelsea. I alla fall inte så länge Chelsea tränas av Scolari.

Vad tror ni är Chelseas och Drogbas problem för tillfället?

***********************************

Ikväll spelas det FA-Cupmatcher. Vissa av den tredje omgångens matcher blev uppskjutna, och de spelas alltså ikväll. Det handlar om fyra matcher till antalet:

Birmingham - Wolves
Cheltenham - Doncaster
Histon - Swansea City
Leyton Orient - Sheff Utd


Histon är det amatörlag som lyckades med bedriften att slå ut Leeds i den andra omgången. Kan de skrälla igen?

Annars är höjdpunkten förstås Birmingham Wolverhampton. Det är två topplag i The Championship som drabbar samman. Wolves toppar tabellen och Birmingham ligger trea.

***********************************

På tal om Wolves så förtjänar även de en plats i tabellen över de engelska lag som har flest svenska fans. De passerade för bara en dryg vecka sedan 400 medlemmar i sin svenska supporterklubb. Det placerar dem faktiskt på femteplats i den tabell jag presenterade igår. Högst placerade av alla icke-Premier Leaguelag, alltså. Inte illa.

***********************************

Albert Riera
gick efter Liverpools match mot Stoke ut och hyllade lagets karaktär. Han sa att stämningen i omklädningsrummet var riktigt låg och att alla spelare nu kommer slita hund för att inte behöva uppleva den känslan igen denna säsong. Kunde de inte ha tänkt på det lite tidigare? Under matchen förslagsvis. För när matchen höll på så såg i alla fall inte jag någon bra karaktär hos Liverpoolspelarna. Det var passionslöst och håglöst. Det var bedrövligt att se, ärligt talat.

***********************************

Manchester City
uppges ha fått ett bud på Craig Bellamy refuserat. Kan någon vänlig själ vara så snäll att berätta för mig varför Man City vill köpa Bellamy. Jag trodde att de hade en näst intill obegränsad budget, och jag trodde dessutom att de hade siktet lite högre ställt kvalitetsmässigt.

***********************************

Först var det Ballon d’Or, och nu var det dags för ännu en utmärkelse för Cristiano Ronaldo. Portugisen blev igår den första Premier Leaguespelaren att vinna FIFA World Player of the Year.

***********************************

Tottenham
ligger återigen under nedflyttningsstrecket. Kan laget verkligen åka ur i år? Vad tror ni?

***********************************

Signaturen Björn frågade igår vad jag tror om de uppkommande Merseysidederbyna, och hur jag tror att Rafa Benitez kommer prioritera FA-Cupen. Jag lovar att återkomma i ämnet och göra ett Merseysidespecial när första derbyt vankas. Jag vill också säga sorry till Björn. Du hade råkat lägga in några dubbletter i kommentatorssystemet och när jag skulle städa så råkade jag i all hast radera ett av dina inlägg. Det var det inlägg som var en fyndig liten sång till Yakubu som försvann. Det var sannerligen inte med flit. Lägg gärna upp den igen.

***********************************

Signaturen Fredrik (Arsenal-fan) hade absolut stenkoll på förra säsongens ”säsongens lag”. Varenda spelare på rätt plats, och då var det förstås inte så svårt att pricka in klubbarna heller. Ni var flera som verkade ha koll, men Fredrik förtjänar extra beröm då han var först med svaret. Själv tyckte jag att det var smått anmärkningsvärt att inte en enda Chelseaspelare fanns med. Laget som sådant gjorde ju absolut ingen dåliga säsong.

Å andra sidan…. Vem skulle man peta i den elvan?

***********************************

Jag hoppas vara tillbaka med ett inlägg under eftermiddagen eller kvällen. Men jag lovar inget då jag ska jobba hela dagen.

Förhoppningsvis hörs vi redan ikväll.

Kommentarer
Postat av: Johan

Tror City måste byta tränare först.....

Tror det avgör en hel del av spelarnas val, nä in me en topptränare o spelare därefter!

2009-01-13 @ 19:05:06
Postat av: Björn

Undrar vad snittåldern är på medlemmarna i Wolves svenska supporterklubb. Det kan väl inte bara vara jag som tror att Wolves "värvade" sina flesta svenska supportrar när tipsextra började sändas.



Menar inget illa och hyser inget agg mot Wolvesanhängrna, bara en stilla undran.

Alltid intressant att höra historier om varför man börjar supporta sitt lag.

2009-01-13 @ 20:08:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0