Snittåldern på topplagens 11or & Stats över sent gjorda mål. [2009-01-21]

Någon läsare, jag tror det var signaturen Kubb, var intresserad av att få veta hur det står med snittåldern i de olika lagen i Premier League. Och eftersom jag gärna lyssnar på önskemål ifrån er läsare, och eftersom jag själv tyckte att det kunde vara lite roligt att veta hur det ligger till, så har jag tagit reda på det.

Jag har inte gått igenom hela trupperna, utan har istället tagit ut en trolig startelva för respektive lag, och räknat ut en snittålder. Jag inser att startelvor varierar, men jag hävdar att alla de startelvor jag har tagit ut skulle kunna vara troliga för respektive lag. Jag har också utgått ifrån att alla lagen har en helt skadefri trupp.

Det ser ut som följer:

Man United:
van der Sar
Brown Ferdinand Vidic Evra
Park Carrick Scholes Ronaldo
Berbatov Rooney

Snittålder: 28.36.

Liverpool:
Reina
Arbeloa Carragher Skrtel Aurelio
Kuyt Mascherano Alonso Riera
Gerrard
Torres

Snittålder: 26.54.

Chelsea:
Cech
Bosingwa Terry Carvalho A.Cole
Essien
Lampard Deco
J.Cole Anelka Malouda

Snittålder: 28.09.

Arsenal:
Almunia
Sagna Gallas Toure Clichy
Walcott Fabregas Denilson Rosicky
Adebayor van Persie

Snittålder: 24.90.

Aston Villa
Friedel
Reo-Coker Laursen Davies L.Young
Milner Petrov Sidwell Barry A.Young
Agbonlahor

Snittålder: 26.72.

Everton:
Howard
Neville Yobo Jagielka Lescott
Osman Fellaini Arteta Pienaar
Cahill
Yakubu

Snittålder: 26.81.

Arsenal överlägset yngst, mästarna Man U äldst, Chelsea knappt därefter och tight mellan trion Liverpool, Villa och Everton, alltså.

***********************************

Efter det oavgjorda Merseysidederbyt  i måndags har jag uppmärksammat att det i Liverpoolkretsar argumenteras för att laget ofta släpper in sena mål, men sällan gör mål framåt sent i matcherna. Det har till och med på vissa håll hävdats att de andra topplagen sällan släpper in sena mål, men ofta gör dem framåt – I alla fall oftare än Liverpool.

Jag tänkte passa på att brutalt döda den myten.

Så här ser det ut för topplagen med insläppta respektive gjorda mål under den sista kvarten. För att jag ska ha räknat med ett mål måste det ha inneburit att laget tog poäng tack vare det, eller tappade poäng på grund av det. Alla mål som lagen har gjort eller släppt efter minut 75 är alltså inte medräknade. Enbart de direkt poänggivande och de direkt poängreducerande målen.

Man United:

Gjorda mål:
Sunderland (h), 1-0, 90e minuten.
Stoke (b), 1-0, 83e minuten.
Bolton (b), 1-0, 90e minuten.

Insläppta mål:
Chelsea (b) 1-1, 80e minuten.
Liverpool (b), 1-2, 77e minuten.

Liverpool:

Gjorda mål:
Sunderland (b), 1-0, 83e minuten.
Middlesbrough (h), 1-1, 85e minuten.
Middlesbrough (h), 2-1 90e minuten.
Man City (b), 3-2, 90e minuten.
Man United (h), 2-1, 77e minuten.
Wigan (h), 2-2, 80e minuten.
Wigan (h), 3-2, 85e minuten.

Insläppta mål:
Tottenham (b), 1-2, 90e minuten.
Everton (h), 1-1, 86e minuten.

Chelsea:

Gjorda mål:
Man United (h), 1-1, 80e minuten.
Stoke (h), 1-1, 87e minuten.
Stoke (h), 2-1, 90e minuten.

Insläppta mål:
Fulham (b), 2-2, 89e minuten.

Arsenal:

Gjorda mål:
Portsmouth (h), 1-0, 81a minuten.
Sunderland (b), 1-1, 90e minuten.
Hull (b), 2-1, 83e minuten.
Bolton (h), 1-0, 84e minuten.

Insläppta mål:
Tottenham (h), 4-4, 90e minuten.
Aston Villa, (b), 2-2, 90e minuten.  

Aston Villa:

Gjorda mål:
Arsenal (h), 2-2, 90e minuten.
Everton (b), 3-2, 90e minuten.
West Ham (b) 1-0, 78e minuten.
Hull (b), 1-0, 88e minuten.
Sunderland (b), 2-1, 80e minuten.

Insläppta mål:
Stoke (b), 2-3, 90e minuten.
Middlesbrough (h), 1-2, 88e minuten.

Everton:

Gjorda mål:
Stoke (b), 3-2, 76e minuten.
Hull (b), 2-2, 77e minuten.
Bolton (b), 1-0, 89e minuten.
Fulham (h), 1-0, 86e minuten.
West Ham (b), 1-1, 82a minuten.
West Ham (b), 2-1, 84e minuten.
Man City (b), 1-0, 90e minuten.
Liverpool (b), 1-1, 86e minuten.

Insläppta mål:
Blackburn (h), 2-3, 90e minuten.
Aston Villa (h), 2-3, 90e minuten.

Om vi då gör två tabeller, en med tagna poäng, och en med tappade poäng den sista kvarten så ser det ut såhär:

Tagna poäng:
Everton:       13p.
Liverpool:    12p.
Aston Villa:   9p.
Arsenal:        7p.
Man United:  6p.
Chelsea:        4p.  


Att gå från oavgjort till seger ger 2 poäng, att vända underläge till seger ger 3 poäng i tabellen.

Tappade poäng:
Arsenal:         -4p.
Liverpool:      -3p.
Man United:   -3p.
Chelsea:         -2p.
Everton:         -2p.
Aston Villa     -2p.


Att gå från oavgjort till förlust har ger 1 tappad poäng, från ledning till oavgjort 2 tappade poäng, och tappad ledning till förlust 3 tappade poäng.

***********************************

Summa summarum: Liverpool ligger bättre till på den här fronten än vad många av fansen till laget verkar tro, men som supporter till ett lag har man väl lättare att minnas de tunga baklängesmålen än de förlösande målen framåt, antar jag.

Everton! Det gäller att ha ledningen med 2,3-0 efter 75 minuter om man vill vara säker på tre poäng mot dem – Det är uppenbart.

Jag är inte direkt känd för att ha stenkoll på siffror, det har ni som har följt bloggen från starten säkert uppmärksammat. Om det existerar något fel, eller om jag missat något i sifferröran så ber jag om ursäkt på förhand, min oförmåga för siffror måste vara någon slags medfödd defekt. Gör mig gärna uppmärksam på de eventuella fel ni upptäcker så ska jag rätta till det.

***********************************

Det blev en hel del siffror i detta inlägg – Hoppas ni tyckte det var roligt eller intressant, eller båda delarna. Om inte, så ropa till – Jag vill verkligen att ni som läser ska vara med och forma denna blogg. Hur som helst så blir det mer bokstäver i eftermiddagens inlägg.

På återhörande!

Kommentarer
Postat av: Kubb

Tackar för snittålderstatistiken :)

2009-01-21 @ 08:56:40
Postat av: Björn

Jäklar det där var rolig att se. Tycker det är oherhört imponerande Av Everton. Att lyckas vända och avgöra så många matcher sent tyder på att de har en grym inställning och är bra tränade. Stor heder till tränarstaben med Moyes i spetsen. Hoppas på ett par nyförvärv innan januari är slut, annars kan den tunna truppen få det slitigt i slutet av säsongen.

2009-01-21 @ 10:21:07
Postat av: Kriss

Vad har du för syn på resten av säsongen? Passade på att kolla runt lite på återstående omgångar av årets upplaga av ligan. Man utd har två av topp 8 lagen på bortaplan (Wigan och West Ham), medans Liverpool har 3 av topp åtta på bortaplan (Wigan, West Ham och Man Utd). Jag tror att det kommer bli stentufft, men Man Utd har klar fördel med lättare matcher plus att man har Liverpool på hemmaplan.

2009-01-21 @ 11:08:44
Postat av: 019Fredrik

Härlig statistik David!



Skönt att se att Pool hänger med bra i slutet av matcherna ändå...

Måste kort och gott bara tacka för inspirationen du ger genom denna blogg, så pass att jag själv aktiverade min egen med ett nytt färskt inlägg. Självklart står derbyt i fokus. But don´t worry, våra bloggar skiljer sig markant åt; Du skriver ofta och roligt, medan jag skriver sällan och, ja... :)



/F



PS: Tycker du verkar ha rätt hyfsad koll på siffror ändå...

2009-01-21 @ 12:46:59
URL: http://ungsportjournalistik.blogg.se/
Postat av: JonasStar

Intressant läsning, och jag hoppas på att Liverpools "Gjorda mål"-spalt utökas ännu mer under säsongens lopp. Gärna redan mot Chelsea den 31:e.

2009-01-21 @ 15:36:53
Postat av: anton

Magnifik blogg på många sätt!



Jo såna här siffror är bara bra och intressanta, jag är liverpoolsupporter själv så jag har tyckt som de flesta andra poolfans. Dvs. att vi har släppt in många sena mål och har svårt att döda matcher och göra mål i slutet av matchen. Därför var det väl bra att ta död på den myten som du sa.







2009-01-21 @ 15:41:57
Postat av: FCUM (United)

Stark jobbat av Everton måste jag hålla med om. Tänkte bara på medelåldern på lagen då man bör ta bort den äldsta och yngsta spelarens ålder då det kan ge ganska "konstiga" svar om någon sticker ut mycket i ålder. Men det är kanske inte hela världen:)

2009-01-21 @ 17:18:32
Postat av: Holmgren

FCUM>>



En mkt bra poäng, faktiskt. Har inte ens tänkt på det. När andan faller på så ska jag göra det, och lägga till de siffrorna i inlägget. Tack!



Björn>>

Jag är också mäkta imponerad över Evertons lista med gjorda mål den sista kvarten. Det är anmärkningsvärt många, och jag lyfter på hatten. Du har bättre koll på laget och organisationen än vad jag har, men alltid när jag tänker på Everton och deras fina prestationer de senate åren, och frågar mig vad den största anledningen till de framskjutna placeringarna i ligan är så kommer jag alltid fram till samma svar.... David Moyes.

2009-01-21 @ 17:29:21
Postat av: Mock

Lysande blogg, den här och Jonas Dahlquists är de enda man behöver för att nörda ner sig i engelsk fotboll.

Men en liten rättelse ska jag komma med. Liverpool ska ha två poäng till för sitt segermål mot United.

2009-01-21 @ 18:59:08
Postat av: Holmgren

Mock>>



Tack för berömmet! Och som sagt.... Jag visste att jag skulle missa på ngt, bra att du hittade det. Det är ändrat nu, och vips blev det tätare i toppen på den lilla tabellen.

2009-01-21 @ 19:19:45
Postat av: Björn

Ja som jag ser det är Moyes den största anledningen till Evertons framgångar. Det har varit lite turbulens i klubben och ekonomiskt har det stundtals varit riktigt dåligt.

Moyes lyckas bra med det matrial han förfogar över. Ett sammansvettsat lag, väldigt sällan gnäll och tongivande spelare stannar. Långsiktigt tänkande vad det gäller inköp.



Sedan Moyes tog över 2002 har Everton köpt spelare för ca 90 miljoner pund och sålt för ca 50 miljoner pund. Det är väl ungefär vad vissa andra klubbar gör på en säsong.

Riktigt lyckade värvningar måste man ju säga är:

Yobo från Marseille ca 5 M pund.

Cahill från Millwall ca 2 M pund.

Arteta från Real Sociedad ca 3 M pund.

Lescott från Wolves ca 2,5 M pund.

Jagielka från Sheffield U ca 4 M pund.

2009-01-21 @ 22:54:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0