Stackars Burnley, klyschiga Robinho & Psykologen Redknapp.

Det blir alltså Tottenham som får möta Man U i Ligacupfinalen.

Jag lider faktiskt med Burnley idag. Totalt 4-4 i full tid, och sen gjorde Tottenham två mål i förlängningens två sista minuter. Ett dråpslag för Burnelyspelarna och deras Wembleydröm. När ett lag går vidare ifrån ett dubbelmöte är det svårt att kalla det orättvist – Men hade det här varit Champions League har det varit tack och adjö för Spurs, inte för Burnley.

Det första mötet slutade 4-1 till Tottenham, och igår blev det 3-0 till Burnley. Ifall regeln om bortmål hade gällt även i de inhemska cuperna så hade utgången alltså blivit en annan. Och jag kan ärligt talat inte förstå varför FA inte applicerar denna regel på de inhemska cuperna.

***********************************

Nigel de Jong är klar för Manchester City. Holländaren kan spela centralt i såväl backlinjen som på mittfältet, men föredrar det sistnämnda. Det borde innebära att Vincent Kompany nu kan kliva ned ett snäpp i banan och spela på sin naturliga position, vilket är mittback. Det återstår att se ifall det är lösningen på Citys försvarsproblem. Personligen hävdar jag fortfarande att de skulle behöva en högklassig mittback – Richard Dunne håller inte måttet.

***********************************

På tal om Richard Dunne så toppar irländaren Premier Leagues utvisningsliga med totalt 8 röda kort. Han toppar listan tillsammans med en mittfältare och en anfallare. Nu undrar jag ifall ni kan klura ut vilka. För att göra det ännu klurigare ska ni få kasta med den målvakt som har fått flest röda kort också.

Alltså…. Premier Leagues genom tiderna mest utvisade målvakt, mittfältare och anfallare. Grejar ni den?

***********************************

Robinho har i en intervju med Man Citys officiella hemsida gjort ett tappert försök att sätta världsrekord i grenen ”tryck in så många klyschor du kan på så lite tid som möjligt”. Se själva:
”Jag gillar att bo i Manchester, och jag har sedan jag kom hit fått många vänner i klubben och i staden. Jag beundrar Cityfansen, de är riktiga fotbollsälskare och lojala mot klubben och klubbens spelare. Jag ser fram emot att försöka leverera så många mål som möjligt och hjälpa klubben att nå nästa nivå. Jag har ett bra förhållande med Mark Hughes, och jag har alltid respekterat hans beslut – Han är bossen!”.

Hahaha.

***********************************

Harry Redknapp har nog inte studerat varken psykologi eller pedagogik på någon högre nivå. Inför lördagens FA-Cupmöte med Man U så brottas Tottenham med en hel del skador, och så här säger Happy Harry om det lag han kommer mönstra på lördag:
”Some key players have got injured and I will go there (till Old Trafford) on Saturday with the weakest team I can possibly find”

The weakest team I can possibly find. Vad skönt det måste känns för de spelare som kommer starta matchen.
Tack för den.

***********************************

Just det, ja, Jag glömde säga en sak om Nigel de Jong. Det kostade Man City £16M att köpa loss honom – Ett galet pris, förstås. Inte blir det bättre av det faktum som säger att om de istället väntat till i sommar så hade de, enligt en klausul i de Jongs kontrakt, kunnat få honom för – håll i er nu - £2.3M.

Ok, så araberna eldar med stålar, men ändå. Det är ett osunt beteende av Man City som klubb. Dels för att priset £16M i grunden är ett skämt, och dels för att de istället för att vänta i ett par månader och spara £14M väljer att köpa nu. Som om de Jong är Guds gåva till fotbollen och kommer totalfrälsa City. Jag har använt ordet parodi och Man City i samma mening tidigare, och jag lär få anledning att göra det igen.

***********************************

I förrgår så sa jag att den människa som vet vilka personer som är pappor till de citat som jag skrev på bloggen förtjänar nobelpriset i fotbollsnördighet. Jag kan bara konstatera att jag kommer behöva ringa Nobelstiftelsen och övertyga dem om att instifta det priset. En läsare prickade nämligen in alla tre. Vem den läsaren är vet jag dock inte då han eller hon skrev under siganturen ”anonym” – Ge dig gärna till känna. En av er prickade in två av tre, och det var Björn. Jag är djupt imponerad.

Rätt svar är som följer:

Citat 1: Paolo Di Canio.
Citat 2: Sir Alex om Giggs.
Citat 3: Alan Shearer om Newcastle.

Har ni glömt bort, eller missat citaten, så klicka här, och scrolla sedan nedåt.

***********************************

Glöm nu inte klura på frågan om de röda korten i detta inlägg.

***********************************

Som ni kanske ser så har jag lagt till en omröstning i samband med detta inlägg (se övre höger hörn). Eftersom kommande helg är FA-Cuphelg så tyckte jag att det vore på sin plats att ta reda på vad ni tycker om FA-Cupen. Omröstningen kommer ligga uppe i en vecka, och sen ersättas med en ny. Med andra ord kommer det bli ett stående inslag här på bloggen. Glöm nu inte att lägga en röst.

***********************************

Ikväll blir det lite jobb hemifrån och handbollstittande. Räkna alltså inte med ett kvällsinlägg. Räkna däremot iskallt med att jag är tillbaka imorgon….

Kommentarer
Postat av: Fabbe

Patrick Vieira, Duncan Ferguson och målvakt får bli David James?

2009-01-22 @ 17:52:04
Postat av: Anonym

Tror som fabbe, vieira och duncan. Målis säger jag Schwarzer.

2009-01-22 @ 18:18:41
Postat av: Filip

Glömde namnet!

2009-01-22 @ 18:19:08
Postat av: aggeräger

Roy Keane, Ferguson och Seaman kanske... (chansning)

2009-01-22 @ 18:28:40
Postat av: mikael

vinnie jones han väl med några röda med, sen duncan ferguson är nog ganska trolig. målvakt är svårt men David James?

2009-01-22 @ 18:47:29
Postat av: Linhem

tyvärr/tur hur man väljer att se det så har jag koll på åtminstone de förutom målvakt

Anfallare - the one and only Duncan Ferguson

Mittfältare - hans som faktiskt filmade något i början men inte setts fall i england sedan dess Patrick Viera

Målvakt - tyvärr finns ju ingen Kahn/Schumacher(Maier?) galen som i tyskland där Kahn la har minst 10? och då Grobbe la av -94 så är han bortskriven...

gissar bara med - David "Jamo" James



ni som gissar Vinnie "I'm a Fucking Gypsy" Jones eller Roy Keane är inte långt borta...

vill du att jag ska nämna hur många Röda Dunne,Duncan och Viera har också?

2009-01-22 @ 20:23:20
Postat av: Anonym

Ja det där med målvakten var ju minst sagt knivigt...



Duncan (anfallare) och Viera (mittfältare) som många här innan redan skrivit.



Nä måste fundera på målvakten lite mer...

2009-01-22 @ 21:39:58
Postat av: EvenSteven

Viera och Ferguson var lätta men den där målvakten var knivigare... Jag tror det är tjeck som spelade i West Ham bla... Kan inte komma på va han heter.

2009-01-22 @ 23:37:53
Postat av: EvenSteven

Aha nu har jag det han heter så mycket som Pavel Srnicek... Det är min gissning iallafall



Målvakt: Pavel Srnicek

Back: Richard Dunne

Mittfältare: Patrick Viera

Anfallare: Duncan Ferguson

2009-01-22 @ 23:46:06
Postat av: FCUM (United)

Roy Keane är nog en bit bort, fick inte så många röda som man kan tro.



Viera hade jag gissat på men kunde inte anfallaren. Målisen kan ju helt klart vara David James då han varit med i en evighet.

2009-01-23 @ 00:11:48
Postat av: Andreas

Ibland känns det som att du och Jonas Dahlquist skriver om samma saker, vilket kan vara en slump (eller kanske för att det är aktuellt för tillfället). Hur som helst hade han detta inlägget i förrgår, http://fotbollsreportern.blogspot.com/2009/01/richard-ser-rtt.html om just Dunne och även listat flest röda kort i ligan.

2009-01-23 @ 08:19:49
Postat av: Linhem

FCUM:



Roy Keane är bara ett kort ifrån

2009-01-23 @ 15:47:28
Postat av: mikael

Tänkte inte på att vinnie tillbringade halva karriären innan namnbytet till PL. Vill minnas att jag sett nånstans att han har 2siffrig i röda kort totalt. Nån med koll?

2009-01-23 @ 17:13:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0