Är Liverpool ute ur titelracet nu? [2008-01-29]

Alla först: Sju minuter kvar, ett segermål är ett måste, och Benitez byter ut Gerrard. Kaptenen. Mannen som på egen hand har räddat sitt lag så många gånger förr. Snälla ni…. Försök förklara det för mig, för jag begriper det inte. Att Liverpool ska möta Chelsea på söndag är ovidkommande. Dels för att det bara handlade om 7 minuter till, och dels för att där och då var det viktigaste. Så snälla…. Förklara för en förvirrad man.

***********************************

Jag skrev igår att om Liverpool inte tar tre poäng mot Wigan så tror jag att deras säsong kommer gå nedåt.
Jag står fast vid det.

Det finns säkert de Liverpoolfans som nu kommer kalla mig för pessimist. Jag själv hävdar att jag är en realist, och jag kan inte med ett realistiskt synsätt se hur Liverpool ska kunna nå sin efterlängtade ligatitel nu. De är två poäng efter Man U i dagsläget, med en match mindre spelad. Dessutom ska de åka till Old Trafford, och att de ska vinna där ser jag faktiskt som en utopi.

Jag är rätt säker på att Liverpools chans att vinna ligan försvann igår. Men det tror jag inte är det värsta. Jag tror faktiskt att Liverpool kommer tappa än mer poäng den närmsta framtiden. Det var väldigt många år sedan som Liverpool skaffade sig ett så bra läge som de hade efter nyår. Att de sedan kom till det läget väldigt mycket tack vare att de närmsta konkurrenterna inte hade kommit upp i normal kapacitet är en annan femma. De hade de utgångsläget de hade, och det var ett drömläge. Det visste spelarna om, precis som att de nu vet om att de på bara några veckor helt slarvat borta detta läge, och att det nu krävs ett halvt mirakel för att de ska kunna nå ända fram. Vetskapen om detta tror jag är fruktansvärt tung, inte minst för spelare en som Gerrard. Jag säger inte att Liverpoolspelarna kommer vika ned sig, det finns många stryktåliga och slitstark spelare i Benitez gäng. Men jag säger att de resten av säsongen kommer att tvingas spela med en liten röst i bakhuvudet som viskar “What if…”

What if Gerrards mål hemma mot Stoke hade blivit godkänt. What if Carra inte hade gjort självmål hemma mot Hull, eller borta mot Spurs. What if, what if, what if.....

Tänk efter själva, ni som håller på laget. Hur många av er kan med handen på hjärtat säga att ni verkligen trodde på en ligatitel innan säsongen drog igång? Jag vet att det är en minoritet. Men när 2008 övergick i 2009.… Hur många av er hade inte börjat hoppats då? Jag är övertygad om att det är en majoritet. Och nu? Hur många av er tänker inte “What if...”? Ni är rätt många, eller hur? Samma tanke finns hos flera av spelarna, var så säkra. De är inte mer än människor, och tanken är näst intill omöjlig att inte formulera. Och med den tanken gnagande i huvudet är det rätt svårt att fotbollsmässigt komma upp i maxnivå.

Det kommer innebära fler poängtapp, fler krampaktiga insatser och ett större avstånd till toppen. De närmsta veckorna får visa ifall jag har fel, eller ifall Liverpool även denna säsong kommer få slita hårt för fjärdeplatsen. Bli inte förvånade ifall det blir det sistnämnda.

Men är det verkligen helt kört för Liverpool? Njaä... Jo, det är nog det. Det kommer krävas antagligen 85-90 poäng för att vinna ligan. Man U vann på 87 förra året och Chelsea kom tvåa på 85, och Liverpool har just nu 48 poäng, med 45 poäng kvar att spela om. Det krävs med andra ord ca 40 poäng till för Rafas grabbar. Är det möjligt? Ja, jo, det är det väl. Troligt? Nej, knappast.

Jag är som sagt realist, och inget annat.

***********************************

Tungt, tungt för Everton. Och viktigt, viktigt för Arsenal. Men Gunners är fem poäng efter Villa nu. Fem poäng är ganska mycket. Men de Arsenalfans jag känner tycker inte att poängavståndet är det värsta. De är mer oroade över att laget spelar så pass dåligt så pass ofta. De skapade sannerligen inte många målchanser igår. Men när chansen väl kom så kom också målet - Och det var jäkligt snyggt. Van Persie gör sitt bästa för att axla Bergkamps mantel och genom att göra en del vackra mål. Det igår och det mot Liverpool Emirates är två riktiga läckerbitar.

***********************************

Jag har alltid gillat Tim Cahill. Alltid. 

***********************************

Heskey, Mido och Bellamy. Tre debutantmålskyttar på en omgång.

***********************************

Jag som trodde att Blackburn skulle vinna enkelt.

***********************************

Benitez efter matchen #1:
"I andra halvlek var det en galen match, och när matcher är galna kan man inte kontrollera dem."

Vad var det som var så galet? Att det faktiskt hände något?

Benitez efter matchen #2:
"Om vi spelar som vi spelade i första halvlek så kan vi slå vilket lag som helst."

Liverpool hade två skott på mål. Två skott på mål.

***********************************

Carlton Cole har nu gjort mål i fem raka ligamatcher. Jag måste verkligen nypa mig i armen.

***********************************

Visserligen stod det 0-0 i nästan en timma på Stamford, men Chelsea var faktiskt ganska överlägsna. Inte helt oväntat.

***********************************

Mido har nu gjort mål två gånger på Liverpool denna säsong, men för två olika lag. Snyggt jobbat.

***********************************

Ingen av oss prickade in alla matcher i gårdagens tips. Jakten på Niklas går vidare….

***********************************

Jag har gjort en ny omröstning som kommer komma upp under dagen. Den här veckan vill jag se fler röster!
Det är flera hundra personer här inne varje dag och ändå blev det bara 122 röster sammanlagt på en vecka i omröstningen om FA-Cupen. Skärpning, slöhögar!
Ett klicka sedan är det klart.

Ifrån FA-Cupomröstningen så kan jag konstatera att läsarna av denna blogg håller FA-Cupen varmt om hjärtat. Kul att höra! Hela 25% svarade att den är nästan lika viktig som ligan. Bara sammanlagt 3% “brydde sig inte så mycket” eller tyckte att den var “totalt oviktig”. Jag är uppenbarligen inte den enda FA-Cupälskaren…..

***********************************

Jag lovar inget mer inlägg idag då jag har en del att göra jobbmässigt. Men jag ska göra ett försök.

Annars hörs vi imorgon.

Kommentarer
Postat av: Patrik

Jag är också realist och därför har jag aldrig ens tänkt tanken på en ligatitel trots att vi ldeat ligan ett tag åóch att allt sätt bra ut efter nyår. Men jag sa faktiskt innan ligan att om Liverpool skulle vinna ligan skulle det vara en jätteknall, iaf för mig personligen för om man jämför framförallt med Chelsea och Man U så är vi ju inte alls i närheten av dessa lag när det gäller truppen. Visst vår bästa elva kan matcha deras lag men truppspelarna är alldeles för dåliga i jämförelse med dessa 2 lag och det krävs ju nästa ett mirakel om ingen skulle bli skadad eller Benitez inte skulle rotera eller få för sig att ställa upp med enligt mig minde igenomtänkte startelvor, byten m.m. För mig är detta lilla ras tyvärr nått man bara gått å väntat på för Liverpool ska inte kunna vinna Premier League med den trupp dom har, inte enligt mig iaf. Det kräv framförallt att våra spelköp blir betydligt bättre om vi ska ha nån chans även i framtiden, och där har tyvärr Benitez iaf bevisat för mig att han inte håller så ett managerbyte är kanske ett måste?

2009-01-29 @ 12:34:34
Postat av: Ham Tyler

Tror tyvärr ligan rök igår, kände innan matchen att det var vinna eller försvinna. United är alldeles för stabila just nu tyvärr. Däremot är jag övertygad om att vi vinner mot Chelsea på söndag och tar andra platsen i tabellen vid slutet av säsongen. Chelsea har ju ett uselt facit emot The Big Four. 1 poäng av 15 möjliga. Det vinner man inga titlar på, lika lite som att kryssa sig igenom halva säsongen. Kanske kommenterar lite oftare här nu, då jag lämnade Liverpools supporterklubb igår. Kommentarerna efter matchen igår var bland det mest grova och onyanserade jag läst. Carlton Cole by the way har jag i xl-coachen, så jag tackar för hans hysteriska målform med mål i var match på senaste tiden.

2009-01-29 @ 13:20:21
Postat av: Micke S

Otroligt tråkigt att vi tappar igen mot ett ”sämre” lag. Det är sådana här matcher som ligan avgörs i men i år är det oerhört jämt, har det var så jämt någongång både i toppen och i botten? Det kan bli tufft att nå kapp United nu, de har ett bra mentalt försprång nu och vi är inne i en dålig form men en vinst i helgen kan vända trenden tror jag, vi har ju vänt underlägen förr…



Läser på Liverpools forum (som verkar ha spårat ut totalt den sista tiden, för många medgångsupportrar?) att många som vanligt sågar Lucas för straffen han orsakade. Känner att jag behöver försvara Lucas lite Visst var det lite klumpigt att ta den duellen, eftersom han är lite sen men till alla er som skriker att det är Lucas fel bör spela tillbaka bandet och kolla på hela spelsekvensen och se varför Lucas är sen. Om inte mitt minne sviker mig så tappar vi bollen lätt på vänsterkanten i Wigan straffområde (Aurelio har följt med upp i anfallet), ett uppspel som hamnar på mittplan där båda våra mittbackar och Arbeloa går bort sig och sedan så får Lucas ta hemjobbet och ta en duell som han hade en extra lång löpning inför (han är trots allt mittfältare och ska inte vara längst ned )



Sen tycker jag Lucas är en spelare med potential, han spelar enkelt men behöver röra sig lite mer och våga vända framåt mer (se Alonso) men det är inte självförtroende höjande att bli utbuad av de egna fansen och då kanske en passning i sidled/bakåt är säkrare för att inte göra bort sig…



Ny match och nya möjligheter i helgen

2009-01-29 @ 13:58:56
Postat av: Kriss

Är av samma åsikt som dig, ligan är tyvärr förlorad. Detta året i slutet av januari, förra året i mitten av december, så om några år kanske vi kan vara med hela vägen :)



När vi nu har nästa alla spelare friska och inte presterar bättre än så här, och Man utd med 10? man på skadelistan (inte alla i startelvan dock) vinner med 5-0 mot WBA är tungt för spelarna i pool, medan det är en otrolig boost för spelarna i utd.



Det känns som vanligt att vi tar ledningen, har fruktansvärt svårt att stänga matchen. Spelarna blir ängsliga, på gränsen till livrädda, för att släppa in ett mål i baken. Sedan görs ett misstag av en enskild spelare (Lucas, Benny, Skertl eller någon annan) och matchen är förlorad. Detta problem ligger hos Benitez då han är defensivt lagd och ju närmare matchslut vi kommer desto fler defensiva spelare slänger han in på planen.



Så bryt ihop och kom igen, vi har fortfarande cuper som ska vinnas iår!

2009-01-29 @ 14:25:10
Postat av: Holmgren

Japp, Micke, Du har helt rätt. De helt nyanslösa sågningarna av Lucas är dåraktiga. Inte bara gårdagens sågningar, utan över huvud taget. Killen har potential, stor sådan. Han är en pass and move-spelare som släpper bollen på få tillslag, det svårt att spela fotboll så, och ska man göra det på ett bra sätt så måste man vara väldigt bekväm tempomässigt, och där har Lucas fortfarande en del att lära. Men jag tror att det kommer.



Men ja... han har blivit utsedd till hackkyckling och hatobjekt. Snart beskylls han för finanskrisen, Gazakonfliketen och Oasis musikaliska förfall.



Folk verkar ha bestämt sig och han har en jäkla uppförsbacke. Orättvist och trist.

2009-01-29 @ 18:46:04
Postat av: Linhem

möjligen har Lucas potential men kan helt enkelt inte se den...var la inte genomusel igår som tidigare men en riktigt bra match och de var mot ett uselt Newcastle där de kändes som att alla i Liverpools reserver skulle kunna spela hyfsat...



ser ingen potential, orsakar massa frisparkar för dem, får Sidleds danne att likna Maradona och verkar vara en kuyt typ som inte direkt har spetskvaliteter.(arbetskapacitet dock)

2009-01-29 @ 20:33:56
Postat av: Sunkan (Liverpool)

Chansen att vinna ligan har känts tydlig under säsongen men har sakta men säkert försvunnit. I och med poängtappet igår och Man Us 5-0-seger kvällen innan så säger i alla fall jag att det är kört för den här gången. Men jag hoppas på bra spel resten av säsongen och att vi kan störa Man U på Old Trafford för första gången på länge. Matchen på söndag känns hoppfull, främst pga att vi är i det läge vi egentligen är vana vid i ligan sedan många år. Revanschlystna och vi slår ur underläge!



Gårdagens inlägg på Liverpools supportersida var ett lågvattenmärke av sällan skådat slag. Jag blev riktigt förbannad ett par gånger. Skönt att komma in här och läsa sansade inlägg från olika supportergrupper.



Keep up the good work!

2009-01-29 @ 22:18:28
Postat av: Erik

Först och främst får jag hålla med om vad folk skriver om våra Liverpoolforum. Med det sagt så ser jag inte det som en anledning att gå ur supporterklubben - och nu menar jag inte att kritisera ditt beslut, Ham Tyler. Vi ser idiot-"supportrar" överallt, fyllda med hat och tomma på analytisk förmåga. Speciellt irriterande är när jag behöver följa matcher genom streamning på ynwa.se och läser pågående diskussioner i forumet bredvid matchbild.



Nu finns chans på två cuper och förväntningar på en stark avslutning i ligan. Dessutom finns mycket annat att diskutera eftersom den här bloggen följer ENGELSK fotboll, och inte bara Liverpool FC. En fortsatt lyckönskning till dig David för ditt fantastiska jobb med bloggen. Nu upptäckte jag dessutom röstningsfunktionen.

2009-01-30 @ 00:16:57
Postat av: Holmgren

Japp Erik, det stämmer. Allt är inte liverpoolrelaterat. Är man för stunden väldigt sugen på uteslutande liverpoolprat så finns det liverpoolforum också....

2009-01-30 @ 00:20:10
Postat av: Majk

Alltså att Gerrard blev utbytad är en gåta för mig med men kanske han bad själv om att bli utbytt för att han var trött? Eller kanske han var skadad lite smått (kanske inte är officiellt?) och Rafa ville inte att skadan skulle bli värre?



Det jag menar är att det kan ha varit saker i bakgrunden som Rafa vet om och inte vi. Dock tvivlar jag själv med :/ (vill helst ha helhets-synen innan jag kan ta ställning till bytet).



Sen att det är kört för Liverpool, visst känns det så MEN det är just den känslan som bidrar till att det kanske går ändå. Nu när allt verkar hopplöst så kanske är det just den känslan som behövs för att Pool ska lyfta igen? Hur hopplöst kändes det inte när vi låg under med 3-0 i Istanbul mot Milan? Ändå vände det..



Jag vägrar ge upp och erkänna att ligan är körd fram tills den verkligen är det. Och jag hoppas spelarna i Pool tänker likadant.

2009-01-30 @ 10:43:52
Postat av: rooster

håller med dig att Tim Cahill är helt underbar

2009-01-30 @ 16:13:07
Postat av: Per(mobil)

Kan vi fastställa att rooster är Everton fan nu?

2009-01-31 @ 23:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0