Defoe klar för Spurs & Agger på väg till Milan [2009-01-06]

Tottenham och Portsmouth har kommit överens om en övergångsumma för Jermain Defoe. Nu ska bara klubben och spelaren komma överens, men i detta fall är det bara en formalitet. Defoe har redan förklarat att han vill gå till Tottenham för att återuppta samarbetet med Harry Redknapp. Priset sägs ligga på ca £15M. Det låter knappast som strålande affärer för Spurs. När de köpte anfallaren från West Ham 2004 så betalade de £7M. För ett år sedan så sålde de honom till Portsmouth för £7.5M. Nu köper de alltså tillbaka honom för ungefär det dubbla. Det krävs knappast en nobelpristagare i ekonomi eller matematik för att förstå att Spurs har gått en del back på Defoe. Det känns väldigt typiskt Tottenham på något sätt, eller har jag fel?


***********************************


Ännu en gång kommer det nya rykten om Daniel Agger och han vara eller icke vara i Liverpool. Nu är det Milan som sägs vara huvudintressenten. Det pris som nämns i samband med ett köp är £8.5M. I mina öron låter det som rena reapriset. Som jämförelse så lämnade Wayne Bridge i dagarna Chelsea för £12M. Ärligt talat så låter det helt sjukt ifall Liverpool släpper Agger för en sådan struntsumma. De betalde ju £5.8M för honom, och det var tre år sedan. Skulle hans värdeökning alltså vara £1.2M under denna tid? Anledningen till att priset kan komma att bli så lågt sägs vara att Agger har en klausul i sitt kontrakt som säger att han kan lämna för £7M när han har tolv månader kvar, vilket han har i sommar. Stämmer detta så måste ju frågan ännu en gång ställas: Vad är det för fel på Rick Parry och de andra clownerna som sitter i förhandlingspositioner i Liverpool? Om Liverpool gör bort sig så till den milda grad att de lyckas tappa Daniel Agger till Milan för £7-8M när han har 12-18 månader kvar på sitt kontrakt, då måste huvuden börja rulla i den där inkompetenta styrelsen.


***********************************


Som väntat så slog Blackburn ut Blyth Spartans ur FA-Cupen. Men det var inte med några övertygande siffror. 1-0 slutade matchen. Sam Allardyce ändrade om rejält i elvan. Inte en enda spelare som startade mot Man City senast i ligan fanns med i elvan igår kväll. Matchens enda mål gjordes på en frispark inslagen av Carlos Villanueva.


***********************************


Rafa Benitez säger idag till Daily Star att han inte överväger att sälja Andrea Dossena. Varför det, säger jag.


***********************************

Det vankas storstädning på anfallssidan i Wigan.


Amr Zaki, Emile Heskey och Henri Camara är en riktigt vass forwardstrio, och det finns bättre lag än Wigan som inte har tre så pass skickliga anfallare. Men Zaki är bara på lån och lär inte hamna i Wigan efter sommaren, Heskey förväntas inte förlänga sitt kontrakt i sommar och Camara som har fått agera tredjealternativ denna säsong uppges också vilja lämna efter säsongen. Lägg därtill att Oliver Kapo inte gör en människa glad, att Hull som har lånat Marlon King vill göra den övergången permanent och att Sibierski som är på lån i Norwich inte kommer att få ett förlängt kontrakt. Det ser alltså ut som om hela sex anfallare kommer lämna Wigan inom de närmsta sex månaderna. Tala om utrensning, även om vissa delar av utrensningen säkert är ofrivillig från Wigans sida. Det jobbiga för Wigan är ju också förstås

att trots att så många förväntas lämna så lär det inte inbringa några större pengar. Heskey kan ge en liten slant om han går nu i januari och King förväntas kosta £3M för Hull att köpa loss. Inget direkt klirr i kassas där, alltså. Wigan lär med andra ord behöva spendera en del pengar på anfallare inom överskådlig framtid. En ny anfallare är redan klar. Den 15e januari ansluter Hugo Rodallega till Wigan från Necaxa. Rodallega har 21 landskamper för Colombia på meritlistan, och prislappen ryktas ligga kring £4.5M.

***********************************


Carlos Tevez slår tillbaka mot Alex Ferguson och de rykten som säger att han har nobbat ett kontraktserbjudande. Anfallaren vars lånekontrakt med Man U går ut i sommar sa följande om saken i argentinsk radio:
"Jag gillar inte att han (Ferguson) har sagt att jag har nobbat ett kontraktserbjudande, eftersom varken jag eller min agent har fått något erbjudande alls. Jag vet inget alls om min framtid just nu, men United vet vad de måste betala för att behålla mig. Jag vill stanna, men jag har inte väntat på ett erbjudande i ett och ett halvt år. Om jag skulle lämna klubben så vill jag lämna under fredliga förhållanden. Sanningen är att jag inte har fått något erbjudande och jag vill att fansen ska veta sanningen. Det är de som ger mig kärlek varje match och de ska inte behöva höra osanningar".


Tevez säger också att han ser sig själv spela i ytterligare fem år i Europa innan det är dags att återvända till Boca Juniors och avsluta karriären där.


En argentinsk radiointervju ska väl kanske tas med både en och två nypor salt, men om nu Tevez har sagt ungefär såhär så är det en ganska tydlig pik åt Man Us och Fergusons håll. Personligen tycker jag att Tevez är en underbart bra fotbollsspelare, och en fruktansvärt hårt arbetande sådan. De flesta klubbar i världen skulle ha stor användning av honom. Men jag börjar mer och mer undra ifall Tevez verkligen spelar i United efter sommaren. Han verkar ju inte direkt ses som en nyckelspelare i Fergusons ögon, och den här typen av uttalanden brukar väl inte direkt falla Sir Alex i smaken? Vad säger Unitedsupportrarna? Tror ni att Tevez har sagt såhär? Tror ni att han har fått något erbjudande? Och framför allt.... Vill ni ha honom kvar efter sommaren?

***********************************


I eftermiddag kommer det ett nytt inlägg med än så länge okänt innehåll.


Kommentarer
Postat av: sebbe

Mycket svårt att svara på om han har sagt så.. men jag tror faktist inte det. Sen frågan om vi vill ha kvar han. Väldigt svårt. Skulle nog fakitst hellre se att vi släpper tevez och värvar en mer boxspelare. Tevez är för dålig inhoppare helt enkelt. Rooney och Berba petar han helt enkelt inte heller.. dem är för bra.

2009-01-06 @ 12:18:03
Postat av: Olsen

Har inte läst någonstans att Sir Alex har sagt att Tevez tackat nej?

2009-01-06 @ 12:26:27
Postat av: Tekstilac

Angående Tevez, visst killen visar hjärta, killen ger allt på planen, killen visar kärlek och lojalitet mot klubben, men killen gör inte speciellt många mål och vi måste ha någon som gör dessa mål, och att betela för en spelare nästan 400miljoner som inte gör särskillt många mål tycker jag är lite väl mycket. Är det inte bättre då att se sig om andra allternativ som t.ex Gomis (Drogba nr2), Ibisevic, Fabiano, Villa, Eto'o bara för att ta några namn.

2009-01-06 @ 13:52:33
Postat av: Dagger

Jag skulle gärna se han i pool med torres på topp.

2009-01-06 @ 21:04:31
Postat av: Linhem

Rafa skulle ju vissa att även han kan göra en Tottenham-värvning och då jsut från Tottenham och då genom att köpa Paddy Robbie...

annars Rafas byte Josemi mot Kromkamp...suck

2009-01-07 @ 17:58:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0