Wenger om Citys Kakabud & Statistikfrosseri. [2009-01-16]

Sent igår kväll rapporterade engelsk media om att AC Milan har accepterat Manchester Citys £110M-bud på Kaka. När det här skrivs, sent på torsdagskvällen är detta det senaste. Under morgondagen lär det finnas mer att rapportera.

Alltså….£110M. Hundratio miljoner pund. Herre jävlar. Det är det enda jag kan komma på att säga.

Till skillnad från mig så lider inte Arsene Wenger av  tunghäfta. Så här tycker fransmannen om Man Citys monsterbud:
”Det ser inte riktigt riktigt ut i mina ögon. Det är abstrakt. Ute i den verkliga världen så råder det ekonomisk kris, så det hela känns verklighetsfrånvänt. Det kommer få effekter på marknaden – En inflationssituation i en deflationsvärld. Man City lever inte i samma värld som oss andra eftersom de inte måste rätta sina utgifter efter sina inkomster.

Wenger konstaterade detta med lugn, och det var snarare ett påpekande än ett utfall. Han var också noggrann med att poängtera att han inte känner någon som helst avundsjuka gentemot Mark Hughes och den sits som han sitter i.

Arsenaltränaren passade också på att berätta hur han och Arsenal ser på ekonomi:
”Jag jobbar i en fotbollsklubb som lever i den riktiga världen. Det betyder att de pengar vi spenderar är de pengar vi har tjänat in. Jag talar om tre inkomstkällor; Biljettintäkter, sponsorpengar och pengar ifrån TV-avtalen. Det är den riktiga fotbollsvärlden. Allt utöver det är något extra, och så arbetar vi inte i Arsenal. De flesta klubbar lever efter detta – Om det är Arsenal, Sunderland eller Coventry spelar mindre roll – Vi lever efter samma regler. Jag bryr mig mer om att fundera på hur vi ska vinna nästa match än hur jag skulle spendera hundra miljoner pund. Jag vill utveckla mitt lag dagligen och fundera på hur vi kan utvecklas. Det är det intressanta med fotboll för mig – Att komma till träningsplanen på mornarna och försöka utveckla det lag jag har.”

Även om jag håller med Wenger om att City lever i en overklig värld så måste man också inse att om man vill hålla sig kvar i en viss värld så måste man vara beredd att utveckla sig tillsammans med den världen – Om man sedan gillar eller ogillar hur världen i fråga utvecklar sig är en helt annan femma. Wenger kan inte stoppa vad City gör.

Dessutom tror jag att envishet och stolthet till viss del stoppar Wenger från att handla dyrt oftare än vad han gör.
Vad tror ni andra?

Förresten… ”Jag talar om tre inkomstkällor; Biljettintäkter, sponsorpengar och pengar ifrån TV-avtalen.”
Glömmer han inte spelarförsäljningar? De tre senaste åren har Arsenal faktiskt sålt spelare för sammanlagt mer än £10M mer än vad man har sålt spelare för. Det är väl pengar det också?

***********************************

Jag gillar statistik….

De spelare som egenhändigt har skapat flest anfall:

1.  F. Lampard       61 st.
2.  M. Arteta          56 st.
3.  F. Fabregas       47 st.
4.  S. Gerrard         43 st.
5.  W. Rooney        43 st.
6.  A. Young          41 st.
7.  S. Downing       41 st.
8.  D. Berbatov       39 st.
9.  J. Greening        39 st.
10. A. Deco            38 st.

De spelare som får flest frisparkar med sig:


1.  K. Davies                64 st.
2.  V. Behrami              56 st.
3.  A. Zaki                   54 st.
4.  S. Wright-Phillips    50 st.
5.  J. Gutiérrez             48 st.
6.  S. Petrov                43 st.
7.  A. Young                43 st.
8.  C. Ronaldo              42 st.
9.  Denilson                 40 st.
10. M. Arteta               40 st.

De spelare som har vunnit flest tacklingar:

1.  L. Cattermole         77 st.
2.  V. Behrami             73 st.
3.  G. Zuiverloon         70 st.
4.  D. Murphy             65 st.
5.  L. Valencia             65 st.
6.  S. Petrov               63 st.
7.  N. Reo-Coker        62 st.
8.  F. Muamba            61 st.
9.  G. Clichy               60 st.
10. Denilson               60 st.

***********************************

Imponerade att se Fabregas på tredje plats på den första listan. Han har ju ändå varit skadad några matcher nu. På tal om Fabregas så tycker jag att han har löpt mindre i djupled den här säsongen. Jag minns exempelvis hans mål mot Liverpool Anfield förra året, det kom efter en riktigt smart löpning. Över huvud taget tycker jag att han kommit till förre avslutningar denna säsong. Inbillar jag mig, eller är jag på rätt spår?

Att både Rooney och Berbatov är med på den första listan är också rätt anmärkningsvärt. Det säger något om hur mycket dessa båda anfallare deltar i uppspelsfasen och i uppbyggnaden av Uniteds anfallsspel. De flesta anfall startar ju liksom inte fem meter utanför motståndarnas straffområde.

Ashley Young är med på både lista ett och lista två. Han står för en hel del kreativitet och får också ta en del stryk uppenbarligen.

Petrov finns med på både den andra och den tredje listan. Jag antar att man inte tacklar sig igenom Aston Villas innermittfält hur lätt som helst. Barry och Sidwell finns ju också där som bekant, och de är väl båda ganska duktiga i närkampsspelet, va?

Kevin Davies toppar lista nummer två. Mitt tips är att han drar på sig en hel del frisparkar också.

Det är uppenbarligen inte enbart centralt i banan som det smäller. Sex av tio spelare på lista två har oftast sin utgångsposition ute på en kant.

Jonathan Greening
är med på första listan. Är det ännu ett bevis på att West Brom verkligen försöker spela fotboll? Personligen tror jag att Tony Mowbray måste börja kompromissa lite med sin fotbollsfilosofi om West Brom ska ha åtminstone en liten chans att hänga kvar.

77 vunna tacklingar på Lee Cattermoles konto. Hur många av dem är fula, eller på gränsen till fula tror ni? 75?

Vad hitta ni för slutsatser att dra av dessa listor? Dyker det upp några spontana tankar i huvudet på er?

***********************************

Vad fredagskvällen ska ägnas åt är för min del ännu inte bestämt. Jag vet med andra ord inte om det blir några fler matnyttiga inlägg idag. Men jag kommer garanterat följa upp förra veckans fredagstippande, och lägga upp min tipsrad för lördagens matcher. Jag både hoppas och tror att jag ska hinna skriva några rader om matcherna som komma skall också. Vi hörs i eftermiddag.

Kommentarer
Postat av: Björn

Statistik kan ibland vara lite lurigt tycker jag. "Spelare som får mest frisparkar med sig" är inte så svårt, antingen blåser domaren eller inte.

Men "spelare som egenhändigt har skapat flest anfall", är det bara en offensiv passning? Tagit sig in på motståndarnas planhalva? Rättvänd med boll mot motståndarnas mål?

Kanske skulle vara mer intressant med "spelare som egenhändigt skapat anfall som resulterat till skott mot mål"? Anfall som resulterar i en målchans.



Annars vill jag se mer statistik som pekar ut de som är dåliga. Ex Spelar som har sämsta procent på att träffa mål. Vem slår flest felpass. Orskar mest frisparkar (Fellaini..?). Med mera



Bra blogg! Keep it up!

2009-01-16 @ 10:23:33
Postat av: Markus_H

Statistik är underbart!



När folk ändå efterfrågar listor så skulle jag vilja se lite statistik på lagens effektivitet likt hockeyns statistik över powerplay och boxplay.



Fotbollens motsvarighet kanske skulle kunna vara offensiva hörnor respektive försvarande hörnor, straffar, frisparksmål osv. Kul att se statistik för lag och inte bara för spelare.



You'll never walk alone!

2009-01-16 @ 11:09:05
Postat av: Kubb

Kan hålla med om att Fabregas går mindre på djupet iår. Kanske har han fått direktiv av Wenger att inte ta för stora risker för att inte sätta Denilson i för svåra sitser eller liknande.



Annars tycker jag personligen och statistiken förtydligar bara det för mig att Denilson är en mycket fullgod ersättare till Gilberto Silva som defensiv mittfältare. Han har de kvalitér Wenger söker i sina defensiva mittfältare, måste bara bli något starkare kanske liknande Silva samt "konungen" Viera.



Skönt att se Clichys statistik då jag tycker han är ligans bästa vänsterback :)

2009-01-16 @ 11:12:28
Postat av: Holmgren

Björn//

Stats på fler dåliga saker alltså? Du vill se fler Evertonspelare på listorna alltså? ;-)



Markus//

Ok. Ska kolla upp vad jag kan hitta på den fronten. Ett smakprov: chelsea släpper in alla hörnor de får emot sig....

2009-01-16 @ 11:27:07
Postat av: Björn

Haha alltid trevligt med Everton spelare på listor!

De som skulle tänkas vara med är väl Fellaini (gula kort och frisparkar mot sig), Hibbert (misslyckade glidtacklingar), Anichebe (missade målchanser).



Men men jag klagar inte, Everton går bra nu och jag hoppas att de klarar av de fyra tuffa matcherna som väntar på ett bra sätt.

2009-01-16 @ 12:54:56
Postat av: Linhem

björn:



annars minst Anfallare/Mest mittfältare på plan och flest anfallare skadade/sjuka?

snyggaste frissen i PL(Fellaini)



Holmgren annars kanske lista på de med minst frisparkar med sig? vet att Kuyt ett par matcher in på säsongen hade en 0 i protokollet...

2009-01-16 @ 13:03:44
Postat av: BlaZze

Det tragiska med Man City är ju att priserna på världsspelare lär skjuta i höjden så normala klubbar kommer inte att ha en suck att köpa sånna när City härjat klart nu i januari och till sommaren. Sen lönerna dom erbjuder dessa spelare kommer ju att göra att stjärnor i andra lag vill ha högre löner också längre fram. Allt detta med City är dåligt för fotbollen i helhet!



Fast å andra sidan, vad är det som säger att City nu helt plötsligt blir en toppklubb för att dom köper Bridge och kanske Kaka? Dom läcker ju som ett såll bakåt och borde nog göra mer åt sin backlinje och en bra defensiv mittfältare ala Mascherano först. Aja, ska bli spännande att se hur allt detta slutar.

2009-01-16 @ 14:32:56
Postat av: Niklas (Villa)

Ingen kommentar om den galanta Arteta?! (Förstår om du undviker det med tanke på rivaliteten hehe - jag har tom svårt att berömma Seb Larsson numera).



Gillar iaf Arteta starkt! Liverpool kan visserligen vara nöjda med att Fellaini är avstängd mot Pool (x 2), men Arteta är ständigt ett hot - som alla vid det här laget är mkt väl medvetna om.



Till sist.. jag tror dessvärre Kaka-övergången kommer bli av :( Tycker det är tragiskt! En utav mina närmaste kollegor är City-supporter, vilken gör det ännu svårare att acceptera haha ;)



Ps. Har mitt fredagstips klart! När får man posta tipsen?

2009-01-16 @ 15:09:06
Postat av: Holmgren

Niklas>>



Arteta hade jag gott kunna sagt ngt om. Det är en spelare jag gillar, lagtillhörigheten stoppar mig inte ifrån det.



Ang tipset...

Min rad kommer upp under kvällen. Posta gärna under det inlägget. Går ju bra att posta ända fram till att nästa match börjar imorgon. Vill du få det gjort nu, eller inte kan posta imorgon så maila mig så lägger jag upp din rad under "rätt" inlägg.



Alla kan förstås göra så. Men har ni möjlighet att posta ikväll eller imorgon förmiddag så är det kanon.

2009-01-16 @ 15:57:01
Postat av: J

2009-01-16 @ 17:55:44
Postat av: Johan

Lämnar kaka milan skulle jag bli förvånad o ledsen , han har ju gång på gång sagt att han inte tänker lämna milan och att spela för dom. Bla när både Real o Chelsea ryckte i honom. Det måste vara riktigt mycket pengar inblandat (Som att han skulle ha det kärvt med ekonomin nu?!!) om han ska flytta! Och då känns det som att fotbollen kommit till den gräns där klubben inte har någon betydelse! Tragiskt....

2009-01-16 @ 18:08:10
Postat av: Björn

Linhem//



ja det går att göra många roliga listor.

2009-01-16 @ 18:51:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0