Vem röstade på vem i FIFA World Player-omröstningen? [2009-01-14]

Jag nämnde igår att Cristiano Ronaldo vann FIFA World Player of the Year. Vinnaren tas fram genom att alla världens förbundskaptener och alla världens landslagskaptener får gör en lista med en etta, en tvåa och en trea. Jag tänkte bjuda på listorna från några välkända namn.

Javier Mascherano:
1) Ronaldo. 2) Torres. 3) Gerrard.
Lucas Neill: 1) Ronaldo. 2) Messi. 3) Gerrard.
Dimitar Berbatov: 1) Ronaldo. 2) Messi. 3) Torres.
Didier Drogba: 1) Ronaldo. 2) Torres. 3) Casillas.
John Terry: 1) Xavi. 2) Torres. 3) Ronaldo.
Sami Hyypiä: 1) Torres. 2) Ronaldo. 3) Arshavin.
Michael Ballack: 1) Torres. 2) Ronaldo. 3)Terry.
Yossi Benayoun: 1) Torres. 2) Gerrard. 3) Ronaldo.
Park Ji Sung: 1) Ronaldo. 2) Messi. 3) Torres.
Shay Given: 1) Casillas. 2) Ronaldo. 3) Messi.
Henrik Larsson: 1) Xavi. 2) Ronaldo. 3) Messi.
Emmanuel Adebayor: 1) Ronaldo 2) Messi. 3) Gerrard.
Tuncay Sanli: 1) Gerrard. 2) Torres. 3) Kaka.

Maradona: 1) Ronaldo. 2) Ibrahimovic. 3) Adebayor.
Steve McClaren: 1) Kaka. 2) Ronaldo. 3) Gattuso
Stuart Baxter: 1) Ronaldo. 2) Messi. 3) Iniesta.
Bob Hougton: 1) Messi. 2) Ronaldo. 3) Villa.
John Barnes: 1) Messi. 2) Ronlado. 3) Gerrard.
Sven-Göran Eriksson: 1) Ronlado. 2) Messi. 3) Torres.
Carlos Queiroz: 1) Xavi. 2) Kaka. 3) Ibrahimvic.
Giovanni Trappatoni: 1) Messi. 2) Ibrahimovic. 3) Ronaldo.
Lars Lagerbäck: 1) Xavi. 2) Villa. 3) Ronaldo.
John Toshack: 1) Ronaldo. 2) Gerrard. 3) Messi.

Där har ni ett digert gäng. Saknar ni ändå någon så fråga på så ska jag rota fram även den personens röstsedel.
Hittar ni förresten något uppseendeväckande på någon röstsedel?

***********************************

Hull City
är när att slutföra ett köp av West Hams Luis Boa Morte. Vad prislappen ligger på är oklart, men om tigrarna betalar mer än tre penny så är det ett överpris. För mig är det obegripligt att Boa Morte fortfarande existerar på någon fotbollstränares radar. Så usel om han varit i West Ham saknar nästan motstycke. Den offensive mittfältaren har sedan han gick till Hammers 07 gjort 56 framträdanden och ett mål. Jag skulle vilja se en offensiv spelare i Premier League som har ett sämre målfacit än så.

***********************************

West Bromwichanfallaren Roman Bednars agent har i engelsk media sagt att hans klient har ögonen på sig ifrån Tottenhamhåll. Agenten säger följande:
"Vi vet självklart om Tottenhams intresse, men det finns också andra Premier Leagueklubbar som vill ha Roman. Mer specifik än så kan jag inte vara just nu. Målmässigt så är Roman nästan lika bra som Lampard, Gerrard eller Ronaldo. Dessa toppspelare har bara gjort några mål mer än Roman. Det finns alltid intresse för spelskickliga målgörare så det är inte uteslutet att Roman lämnar under januari".

Är det bara jag som skrattar när jag läser detta? Ärligt talat... Vem tror Roman Bednars agent att Roman Bednar är? Hans klient gjorde ingen succe i Hearts i skotska ligan, han är 25 år och har bara en landskamp för Tjeckien på meritlistan. Han har gjort sex mål i ligan än så länge. Visserligen är Tottenham ett lag som gör en hel del skumma värvningar och för tillfället är de bara snäppet bättre än The Baggies. Men att Spurs skulle lägga ut några pengar på Bednar ser jag som en omöjlighet. Och att jämföra hans målfacit med tre mittfältares (Ronaldo mittfältare, nåja...) dito är ju bara för komiskt.

Dessa agenter. De är verkligen för sköna ibland.

***********************************

Kolo Toure var lagkapten för Arsenal mot Bolton i lördags. Han blev den sjunde spelaren denna säsong som bar lagkaptensbindeln för Gunners. Jag vet inte vad det säger, om det ens säger något förutom att Arsenal denna säsong har varit, och fortfarande är duktigt skadedrabbat.

***********************************

Liket lever!
Charlton gick vidare i FA-Cupen igår kväll.

Här är resten av gårdagens resultat:

Birmingham – Wolverhampton - 0-2
Bristol City – Portsmouth - 0-2
Cheltenham – Doncaster - 0-0
Crewe – Millwall - 2-3
Histon – Swansea – 1-2
Leyton Orient - Sheff United – 1-4
Norwich – Charlton – 0-1
Peterborough - West Brom – 0-1


Wolves vann alltså mot toppkonkurrenten Birmingham.

Sheffield United verkar kunna göra mål även utan James Beattie.

Arsenallånet Jay Simpson gjorde sitt första mål för West Brom.

För övrigt så skrev jag igår att det bara skulle spelas fyra FA-Cupmatcher igår kväll. Jag hade inte tänkt på omspelen. Sorry.

***********************************

Här hemma i Sverige så varslas det folk på löpande band. Men Mark Hughes har fortfarande ett jobb att gå till på mornarna. Livet är orättvist.

***********************************

Jag har inte glömt bort er läsare som önskar se lite olika listor i inläggen. Jag har heller inte glömt bort signaturnen Kubb och hans förfrågan om vilket lag som har lägst snittålder på sin elva. Den typen av inlägg är dock hyfsat tidskrävande, och just nu jobbar jag en hel del. Men ni väntar inte förgäves....

***********************************

Min förhopping är att vara tillbaka med ännu ett inlägg ikväll.

Kommentarer
Postat av: Ralle

Reagerade mest på Steve McClarens lista; Gattuso 3:e bäst i världen, vilket skämt..

För övrigt en mycket bra blogg! Keep up the good work! :)

2009-01-14 @ 12:42:35
Postat av: Holmgren

Ja... reagerade också på det. Oväntat att det största skämtet i någon röstsedel skulle komma ifrån det största skämtet till förbundskapten....

2009-01-14 @ 12:45:47
Postat av: Markus_H

Steve McClaren: 3) Gattuso



Vad ser man i Gattuso som placerar honom på tredjeplats? Inte konstigt att den karln inte längre är förbundskapten för England.



Bra bloggande för övrigt. Jag missbrukar F5-knappen lika mycket här inne i hopp om nya inlägg som jag gör på www.liverpoolfc.nu



YNWA!

2009-01-14 @ 12:46:13
Postat av: Kubb

Mm Gattuso på plats tre visar hur mycket fotboll McClaren kan, eller i alla fall på vilket sätt karln tänker fotboll.



Förstår att det tar lång tid med en sådan uträkning så det är ingen fara, jag väntar tålmodigt. Forsätt bara med ditt eminenta bloggande så är jag nöjd :)

2009-01-14 @ 13:16:26
Postat av: Niklas (Villa)

Xavi måste ha imponerat mycket på "Team Sverige" hehe..



(Lagerbäck kanske dessutom är Villa-fan, som jag :D - sorry, trött skämt haha)



Maradona ville tydligen inte hylla Messi haha. Han vet mycket väl att Adebayor inte är bättre än Messi!



Hej

2009-01-14 @ 14:14:32
Postat av: Arsenal-

Skulle vara intressant att se hur Arsene Wenger röstade!

2009-01-14 @ 14:34:35
Postat av: Jax

Carlos Queiroz - är det bara jag som reagerar på att han INTE hade med Ronaldo på sin topp tre?

2009-01-14 @ 15:03:09
Postat av: johan

Tänker jag fel om jag säger att man inte får rösta på någon spelare från sitt eget land?

2009-01-14 @ 15:25:35
Postat av: Niklas (Villa)

Du kan nog ha en poäng där, Johan..



Det förklarar ju både att Maradona inte har massa samt att Queiroz inte har Ronaldo.

2009-01-14 @ 15:29:06
Postat av: Niklas (Villa)

"massa" = Messi i mitt ovanstående meddelande ;)

2009-01-14 @ 15:30:27
Postat av: Holmgren

Det stämmer boys.



Förbundskaptenerna får inte rösta på sina egna spelare. Däremot får klubblagkamrater rösta på varandra, som ni säkert redan sett.



Wenger röstade inte alls då han inte är förbundskapten.

2009-01-14 @ 15:48:11
Postat av: jocke

Hur kommer det sig då att McClaren fick rösta? Han tränar väl Tweente eller nått nu?

2009-01-14 @ 16:39:28
Postat av: Linhem

reagerade likt Jocke på varför Schteve fick rösta iställt för Capello?



liknande målsnitt som Boa Morte idag är svårt men Mejier slår iaf Boa Morte...



bednar såg jag annars live på Anfield och hade svårt att sluta skratta...

2009-01-14 @ 16:58:31
Postat av: Holmgren

Ang McClaren...



Känner mig helt förvirrad. Jag hittade listan på FIFAs officiella hemsida igår, och kopierade den. Men nu står hans namn inte att finns där längre. Börjar undra ifall jag har fantiserat in hans namn på listan, om FIFA gjort en miss, eller vad.



Kanske var det McClarens röstsedel från förra årets röstning?



Han borde iaf inte ha fått rösta denna gång, det är ju helt klart. Om det är jag eller FIFA som pysslat med konstigheter vet jag inte.



Jag lägger till Capellos istället:

1) Ronaldo. 2) Messi. 3) Torres.

2009-01-14 @ 17:45:26
Postat av: Anonym

Hyypiä hade inte med Gerrard och Mascherano Ronaldo som nummer 1 det var väl det ända som var lite "uppmärkelseveckande"

2009-01-14 @ 18:18:04
Postat av: Patrik

jag har letat runt på FIFA:s hemsida, men hittar inte listan. Det jag undrar är vad de mer tongivande arsenal spelarna röstade på. Även vad Ronaldo själv röstade på, om han nu röstade.

2009-01-14 @ 18:49:03
Postat av: Big One

Oavgjort mellan Cheltenham och Donny Rovers igen innebär väl en tredje match mellan lagen. Men det jag undrar över är om det kan hålla på hur länge som helst? Om inte lagen kan skiljas åt efter ett antal omspelsmatcher så måste det väl ändå bli tal om förlängning och eventuellt straffsparkar. Eller kan de hålla på att traggla på i den tredje omgången medan finalen går på Wembley?



Briljant blogg förövrigt.

2009-01-14 @ 19:36:50
Postat av: Anonym

Lite smått roligt att båda Liverpool kaptenerna Benayoun och Mascherano och med två Liverpool spelare på sin lista, Liverpool som inte var nära att vinna någonting, visst Torres kan jag köpa på en topp3 lista men Gerrard?



Kan lista 10 spelare som var bättre under förra säsongen, borde man verkligen få välja spelare från sitt egna klubblag?

2009-01-14 @ 23:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0