Kaka är fel man för City & de bästa Fanzone-klippen [2009-01-15]

Manchester United vann mot Wigan igår, utan att imponera. Rooney gjorde mål efter en knapp minut och det blev matchens enda mål. Det var en match som är lätt att glömma, men likväl tre poäng som kan visa sig livsviktiga för United när säsongen ska summeras. Dagens förmiddagsinlägg hade John O’Shea som etta på listan över Premier Leagues bästa truppspelare. Men igår fanns det ingenting som var bäst, eller ens bra med O’Sheas insats. Antonio Valencia hade stundtals lekstuga med irländaren ute på kanten. Valencia var riktigt, riktigt bra igår, och jag börjar mer och mer förstå varför stora klubbar visar intresse för honom. Spelare som är riktigt duktiga på att för egen maskin gå förbi sina försvarare blir allt ovanligare. Men Valencia är verkligen en sådan spelare. Jag tvivlar på att hans återfinns i Wigan nästa säsong.

I övrigt från matchen…

Vidic. Vilken förbannat bra mittback. Det är han, och inte Rio Ferdinand som är kung i Man Uniteds försvar. Vidic har få, om ens någon överman i världen på sin position just nu

…Wigan är tunga att möta. Det är ingen tillfällighet att de ligger där de ligger. De är jobbiga att spela mot, och man ska inte vänta sig något gratis när de står för motståndet. Well… Kanske en eller annan bjudning ifrån Titus Bramble då.

Rooney gick av skadad redan efter sju minuter. Han beräknas vara borta i tre veckor. Upp till bevis för Tevez då, med andra ord. Å andra sidan har ju Welbeck varit vass när han fått chansen….

 …Man U möter Bolton på bortaplan på lördag. Det blir tredje matchen på sex dagar för Man U. Skulle de komma ut ur den sexdagarsperioden med nio poäng av nio möjliga så tror jag att de blir fruktansvärt svårstoppade.

***********************************

Mark Hughes
säger att ett köp av Kaka fortfarande kan bli av. Jag tror inte att affären blir av, men osvuret är förstås bäst. Jag trodde inte att Robinho skulle hamna i Manchester City heller.

Kaka är en makalöst bra fotbollsspelare, men är för mig typexemplet på en spelare sin City inte ska rikta in sig. Även om Kaka kommer så komer han för alltid förknippad med Milan. City behöver spelare som kan komma att förknippas med dem. Förutom det så är Kaka inte den spelartyp som City behöver mest. De behöver en högklassig defensiv mittfältare, och ett gäng skickaliga försvarare. Inler, Toulalan, Agger, Turner, Chiellini, och Lahm är några spelare som City borde rikta blickarna emot, tycker jag.

Om nu Kaka går till City så lär det ju garanterat innebära slutet på Elanos Citykarriär. Någon som är sugen på att ha Elano i "sitt" lag?

Jag skrev förresten ett helt inlägg för ett tag sedan om hur Manchester City borde resonera när de ska köpa spelare. Missade ni det så följ denna länk.

***********************************

Har ni sett några klipp från Sky Sports fanzone? Två rivaliserande fans kommenterar matcherna i ett litet bås. Allt filmas. Det är genialt, och det är väldigt skoj. Klicka här för att se ”Fanzones top 10 moments” så här långt denna säsong.

Saaaaaaaaaa-haaaaaaaaaaaaa. Hahaha.

***********************************

I couldn’t agree more #1:
Phil Neville om mindgames och Rafa vs Sir Alex: ” Jag tycker att det är fantastiskt bra för fotbollen. Det är en sak som gör vår liga unik. Man ser inte spanska managers agera så. Det är makalöst kul att betrakta som utomstående och jag tror det kommer bli en makalös avslutning på säsongen”.

I couldn’t agree more #2:
David James inför Portsmouths hemmamöte med Tottenham på söndag: ”Det är inget konstigt ifall våra fans vill göra sina känslor gentemot Harry Redknapp och Jermain Defoe hörda. Alla kan inte gå runt och med mössan i hand och vara glada hela tiden – Det är fotboll vi pratar om”.

***********************************

Gårdagens resultat från FA-Cupen:

Crystal Palace - Leicester 2-1.
Newcastle - Hull City 0-1.
Southend - Chelsea 1-4.


Chelsea låg faktiskt under med 1-0 fram till minut 45. Men när de efter en timma tog ledningen så gick luften ut Southend. Scolaris gäng släppte in ännu ett mål på höra. Fasta situationer och Chelsea funkar verkligen inte för tillfället. En hörnmål i baken mot Fulham, två baklänges mål (och ett bortdömt) insläppta mot Man U på fasta situationer, och nu igår igen ett insläppt hörnmål, alltså. Det är riktigt dåligt, och i längden ohållbart.

Starkt av Hull att vinna bortamatchen mot Newcastle. Hull vilade dessutom fler spelare än vad Newcastle gjorde. Phil Brown och Joe Kinnear blev båda uppvisade på läktaren efter att ha rykt ihop med varandra.

***********************************

Signaturen Big One undrade hur det funkar med oavgjorda matcher och replay-matcher i FA-Cupen....

Sedan 1991 spelas det aldrig mer än en replay-match. Slutar en match oavgjort spelas matchen alltså om (laget som spelare hemma spelar då borta i nästa match), men om även den matchen slutar oavgjort så är det övertid och straffar som gäller. Semifinalerna och finalen har ingen replay alls. Innan det beslutades om enbart en replay-match så kunde matcher spelas om en herrans massa gånger. Rekordet är fem oavgjorda matcher innan ett avgörande har kommit. Fulham som gick till final 1975 spelare tolv matcher över sex omgångar innan de nådde finalen. Det är rekordet för antal FA-Cupmatcher för ett lag under en säsong.

***********************************

Om nästa inlägg kommer redan ikväll (det var länge sedan jag gjorde tre inlägg på en dag, det är kanske dags igen...), eller imorgon vet jag inte ännu. Jag vet inte ens vad nästa inlägg kommer att handla om. Men förhoppingsvis lyckas jag kläcka ur mig något läsvärt.

Vi hörs ikväll eller imorgon!

Kommentarer
Postat av: Niklas (Villa)

Hej igen..



Haha, fanzone är bäst. Rekommenderar hela klippet mellan Everton - Villa (2-3) haha!



Tittar faktiskt på SkySports hela dagarna på kontoret här nere på Malta, där jag jobbar på spelbolaget Expekt.

(Grämer mig dock över att jag missar Soccer AM varenda lördagsförmiddag).



"Kanske en eller annan bjudning ifrån Titus Bramble då."

Spot on haha.. "Titus the Tit" kan verkligen få en att skratta högt ibland!





Lite övrig info gällande FA-Cupens omspel: Bortamålsregeln räknas inte



Ex:

Möte 1: Villa - Arsenal 3-3

Möte 2: Arsenal - Villa 1-1



Då går matchen alltså till förlängningen, till skillnad mot en kvartsfinal i Champions League tex.





En annan sak: Aston Villa har en ung svensk (88:a) i reservlaget. Förra året var han väldigt skadedrabbad, men nu är han tillbaka i startelvan som både vänsterytter/striker. Han har spelat mycket med Harewood på topp och var faktiskt bäste målskytt bland reserverna med 8 mål förra säsongen, (innan han blev skadad i jan/feb). Poängen jag vill komma till är iaf att han har en blogg som jag följer. Han är inte en lika frekvent bloggare som dig, David men det kommer väl ca 1-2 inlägg per vecka. Rätt kul skrivet i dagens inlägg:



"Vi spelade med ett väldigt ungt lag där jag var näst äldsta utespelare, (Stuart Taylor i mål drog upp vår medelålder en del). West ham däremot ställde upp med en del A-lagsspelare, däribland Diego Tristan som jag tror lirade i Dep La Coruna på den gamla goda tiden då man lirade Championship Manager varenda dag."





- - - -

Fotnot: 13/1, Aston Villa Reserves v West Ham Reserves 0-0

- - - -



Rätt kul läsning och mycket kul att följa någon på "insidan" av mitt kära Aston Villa :)





Om Tobias Mikaelsson:

Mikaelsson" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/TobiasMikaelsson



Mikaelssons blogg:

http://mikaelsson.blogspot.com/





Over and out

2009-01-15 @ 15:34:10
Postat av: Linhem

visst Valencia är bra men...jag skulle inte vilja ha han till Pool dock...

det jag vet om honom som t.ex Filmingar och många likheter med Cristina gör att jag tackar nej...

men man vet aldrig

Viera filmade också när han var ny i Arse...

People change

2009-01-15 @ 16:57:49
Postat av: Knatte

Hur ser du på att Agger kan komma att lämna Liverpool?

Själv så tycker jag att han(Agger) och Skertl (stavning?) kan komma att bli ett av världens bästa mittlås när Carra lägger skorna på hyllan.

2009-01-15 @ 17:46:43
Postat av: Holmgren

Knatte>>



Jag har massor att säga om det. Men jag väntar med det tills det blir helt klart. Det är det ju faktiskt inte ännu.

2009-01-15 @ 18:01:02
Postat av: Victor

Valencia har varit riktigt bra den här säsongen. Skulle inte klaga om han hamna i Liverpool om man säger så. Det var rätt så kul att se honom mot Wigan igår. Såg i och för sig bara andra men han hade rena rama lekstugan mot John O'Shea. Dock kan man undra om det berodde på hans skicklighet eller irländarens brister.



Kaka till City hoppas och tror jag inte på. Han skulle inte alls passa in där. Hur tror ni han skulle reagera när han får nackspärr av alla precisa pass som en viss Dunne slår. Varför inte förstärka defensiven där det verkligen behövs?



Än en gång, mycket fin blogg. Läsvärd som bara den! :)



2009-01-15 @ 18:50:50
Postat av: TimoTorres

Var det ingen annan än jag som blev imponerad av Palacios igår? Ifall Pool skulle vara i behov av innermittfältare skulle han nog kunna vara intressant. Nu tycker jag att Wenger borde hugga istället.. Vet annars någon vad Palacios hade för smeknamn när han spelade i Honduras? ;)

2009-01-15 @ 20:08:45
Postat av: Holmgren

timo//

Jo, palacios var också riktigt bra. Vad han har för smeknamn har jag ingen aning om. Men onödigt fotbollsvetande kan man aldrig får för mycket av... Berätta gärna...

2009-01-16 @ 11:11:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0