Wenger får inga pengar och Gerrard spelar imorgon [2009-01-02]

Efter en smått bakfull gårdag så är jag tillbaka.

Transferfönstret är nyöppnat och historier om spelarövergångar, eventuella transfers och rykten dominerar engelsk media en dag som denna.

***********************************

Den serbiska duon Zoran Tosic och Adem Ljajic är nu helt klara för Manchester United. Det har egentligen rätt länge stått klart att dessa spelare skulle gå till Man U. Då och då har det dock blossat upp rykten om att Tosic och Man U inte kan komma överens, men så var alltså inte fallet. Tosic är 21 år gammal, har redan spelat 12 landskamper och anses vara en av Europas mest lovande spelare. Han är vänsterytter och är tänkt att fylla det tomrum som Ryan Giggs kommer att lämna efter sig den dag han väljer att pensionera sig. Tosic kommer ansluta till sitt nya lag i nästa vecka medan 17-årige Ljajic kommer stanna i Partizan Belgrad säsongen ut.

Exakt hur mycket pengar Man U betalt är osäkert. Summan är avhängd av hur pass bra det kommer att gå för duon framöver, men £17M sägs vara ett tak.

Jag har aldrig sett någon av dessa spelare spela så därom ska jag inte uttala mig. Det jag däremot kan uttala mig om, eller kanske snarare undra över, är vad detta kommer att innebära för Nani. Portugisen har fått väldigt begränsat med speltid denna säsong, och Tosics intåg lär väl inte förbättra Nanis chanser. Det känns faktiskt inte som om Nani någonsin har fått en rejält chans att visa upp sig i Man U-tröjan. Eller?

***********************************

Chelseas Wayne Bridge kommer allt närmare Manchester City. Klubbarna sägs vara överens, och nu är det upp till Bridge att komma överens med Man City. Men med tanke på att Citys ekonomiska muskler nyligen har blivit rejält uppumpade så lär det väl knappast bli ett problem. Summan som nämns i media är £12M.

I mina öron låter £12M som en klart saltad prislapp. Bridge är helt klart en rätt bra spelare, men hur många chanser har han egentligen haft att bevisa det på senare år? Han kom till Chelsea 2003 och har gjort sammanlagt 87 matcher. Det blir faktiskt inte så blodigt många matcher i snitt per säsong. Bridge har aldrig haft några långa perioder på Stamford då han varit helt bofast i startelvan. Att han då kostar £12M är ganska anmärkningsvärt, tycker jag. Men är man engelsman och har en del A-kamper på meritlistan så…

***********************************

En annan spelare som nämnts i samband med Man City är Marcos Senna. Han har nu gått ut via sin agent och sagt att han inte är intresserad av en övergång till Man City. Villarreals spanienbrasse säger sig inte vara intresserad av att lämna Villarreal. Och varför skulle han egentligen? Villarreal spelar i Champions League, är ett topplag i Spanien och han har stjärnstatus i sitt nuvarande lag. En övergång skulle inte innebära särskilt många fördelar, om man då inte räknar ekonomiska sådana. Det är skönt att kunna konstatera att man inte kan få allt man vill ha bara för att man är rik, och att vissa spelare faktiskt inte bara bryr sig om vad som står på lönespecifikationen.

***********************************

Arsenal och transfers är en friskt omskriven kombination för tillfället.

Precis som jag har skrivit tidigare så ryktas det om att Wenger är intresserad av Newcastles målvakt Shay Given. Och även om det inte blir Arsenal så sägs även Tottenham och Man City intressera sig för den irländske keepern. Och Given själv verkar seriöst överväga ifall han verkligen vill stanna hos skatorna. Följande uttalande kom ifrån Given, via hans ombud Michael Kennedy, igår:
”Shay är väldigt besviken över lagets dåliga insats senast mot Liverpool. Det var ett av karriärens lågvattenmärken för hans del och vill aldrig se det upprepas. När han skrev ett nytt femårskontrakt med klubben 2006 så var det med ett löfte om att klubben skulle utmana om titlar, men som det ser ut just nu så är det kaos både på och utanför planen, och klubben är närmare att slåss för överlevnad än att slåss om titlar. Efter att ha varit lojal mot klubben i elva år så känner Shay att han är skyldig sig själv att lyssna på andra eventuella erbjudanden.”

Newcastles manager Joe Kinnear nekar naturligtvis till att Given är till salu, men med tanke på att Newcastles ledning sålt spelare ovanför huvudet på managers tidigare (senast Milner till Aston Villa i somras) så spelar det kanske mindre roll vad Kinnear säger.

***********************************

Vi får väl se hur det blir med Given. Jag tror att det skulle vara ett smart köp av Gunners, men det är väl kanske inte ett så troligt sådant. Wenger är inte känd för att köpa spelare som passerat trettioårsstrecket, och dessutom så kommer det nu rapporter om att Wenger inte har några stora summor att handla för. Det är Arsenals ordförande Peter Hill-Wood som uttalar sig i ämnet:
”Jag tror inte att det finns några direkt stora pengar att tillgå. Det gäller att se framåt, och i framtiden är det osäkert hur mycket pengar som kommer att strömma in. Vi har pengar, men jag är inte säker på att vi kommer spendera dem. Vi kommer att fortsätta att sköta våra affärer med försiktighet. Det låter kanske tråkigt, men vi komma inte stressa upp oss och spendera förmögenheter på spelare som inte kommer att kunna hjälpa oss att nå en högre nivå än den vi redan har. Arsene har en massa unga och talangfulla spelare till sitt förfogande och jag tror att han kommer vilja visa sitt förtroende för dem.”

Jag respekterar verkligen Wengers förmåga att ta fram talang och Arsenals sätt att med försiktighet bedriva affärer. Men nu känner jag att de börjar glida ut på rätt tunn is. Ibland måste en klubb köpa färdiga spelare som inte bara har potential, utan faktiskt redan har fått ut det mesta av den potentialen. Och med tanke på Arsenals skadeläge och tabellposition så anser jag att de faktiskt gamblar rejält med sin Champions Leagueplats om de inte värvar i detta fönster. Saken är ju också den att de inte skulle behöva känna att de värvar bara för att de har spelare på skadelistan. Även när de har en helt skadefri trupp så saknas det en del pjäser i truppen. Vad säger ni andra tyckare om saken? Vad säger Arsenalfolket?

***********************************

Dagens sista Arsenalhistoria handlar om Kolo Toure.
Det kommer nu nämligen uppgifter om att mittbacken har fått en transferbegäran nekad. Det är förstås fullt förståeligt att Arsenal kräver att Toure ska fullfölja de 18 månader han har kvar på sitt kontrakt. Dels eftersom det fortfarande ryktas om att Mr. Troublemaker William Gallas ska lämna klubben och dels eftersom Toure är en mycket bra mittback och en av de spelarna som har varit i Arsenal allra längst idag. Dock måste det ju vara lite av ett dråpslag för Arsenal att Toure över huvud taget kommer med sådan här transferbegäran.

Det händer en del i norra London som ni märker….

***********************************

I Liverpool har det värsta kaoset lagt sig efter Gerrard-gate. Benitez säger idag att Liverpoolkaptenen kommer att spela i morgondagens FA-Cupmöte mot Preston. Kanske blir det också en efterlängtad comeback för Fernando Torres som är med i morgondagens trupp.

***********************************

FA-Cupens tredje omgång tjuvstarar faktiskt redan ikväll när Tottenham tar emot WiganWhite Hart Lane. Mer om den matchen och mycket mer om FA-Cupen i stort kommer imorgon.

Trevlig helg på er alla!

Kommentarer
Postat av: Niklas (Aston Villa)

Hejsan!



God Fortsättning till dig David, samt alla andra läsare.



Nytt År - nya löften hehe!



Mitt lilla löfte är iaf att jag har lovat att inte vara en s.k. "tjuvläsare" av denna grymma blogg, utan kommer kommentera lite då och då nu i 2009 :)



Har precis skickat in mina svar på julnötterna, där jag inte använt något form av fusk-verktyg i form av Google, Wiki eller liknande.



Jäkligt bra frågor måste jag säga..



På återhörande snart igen...



Mvh,

Niklas



Ps. Tack för 2008 - som sagt, detta är en grym blogg! Keep it up..

2009-01-02 @ 21:22:41
Postat av: Majk

Det var på tiden det blev nytt inlägg :)



Såg Aston Villa mot Hull nu för ett tag sen då jag och en polare började diskutera

spelare som spelat i både Pool och Everton (efter sett Nick Barmby) och vi kom inte

fram till många fler än Xavier och nån mer som vi inte var riktigt säkra på.

Är det detta nåt du har bra koll på holmgren?



Angående Given så känner jag att man kan dra visa paralleller med Mats Sundin. Båda var

kungar i sina klubbar. Klubbarna i sin tur var aldrig nära nån titel. Sundin har bytat,

bytar Given? Ja, jag tror det.



Pavlutjenko 2 mål ikväll. Ryssen har vaknat på allvar tror jag..

2009-01-03 @ 00:35:58
Postat av: brodern

"...Det jag däremot kan uttala mig om, eller kanske snarare undra över, är vad detta kommer att innebära för Nani. Portugisen har fått väldigt begränsat med speltid denna säsong, och Tosics intåg lär väl inte förbättra Nanis chanser. Det känns faktiskt inte som om Nani någonsin har fått en rejält chans att visa upp sig i Man U-tröjan. Eller?"



Jag anser att Nani har fått sin chans att visa upp sig. Personligen hoppas jag ju givetvis att han stannar, men det är ju endast för han faktiskt är en ganska dålig spelare. För Uniteds del så är det ju bara att skeppa iväg honom eller låta honom spela mot de allra sämsta lagen, mot de bra lagen kommer han ingen vart.



--------



Nu vet jag inte hur deu ser på om man startar upp en "egen" diskussion här bland kommentarerna, men jag gör ett försök:).



Vilka är de bästa målvakterna i Premier League och vilka är de bästa i världen?



Personligen kan jag inleda med att ställa mig ganska frågandes till allas hyllningar till Van Der Saar, det gäller ju inte bara för Man Utd supportrar utan också bland allt folk man träffar på. Nu anser ju inte jag att det är en dålig målvakt, men däremot skulle jag aldrig ha med honom bland de allra bästa. De två senaste säsongerna har han även fått på sig den fula ovanan att göra en massa blunders every now and then.

Jag ska erkänna att det faktiskt har gått och gnagt mig en del då jag aldrig får något medhåll för mina teorier, kanske kan det vara så att jag har fel helt enkelt.



Även Peter Cech har tappat lite av den fantastiska form han hade för 2-3 år sedan, och då ansåg jag honom ligga snäppet före Buffon. Efter huvudskadan har han dock inte kommit upp i samma standard men han är fortfrande tveklöst en av världens absolut bästa målvakter.



Att Almunia är helkass skriver väl alla under på?



Iallafall, för att komma till saken då, här följer min lista;



Premier League:

1. Reina

2. Cech

3. Given

4. Fridel

5. Van Der Saar



Världen:

1. Buffon

2. Casillas

3. Reina

4. Cech

5. Cesar

2009-01-03 @ 10:47:40
Postat av: Linhem

Majk:



om jag inte minns fel så var det la Beardsley som spelad på både sidorna av Stanley Park?

Xavier är ju nu långsam(med betoning på långsam) mittback i Galaxy, som annars är väldigt usla



tycker Casillas är bäst i världen och Reina iaf som han spelat denna säsongen bäst i CL...

2009-01-03 @ 17:08:49
Postat av: Linhem

Majk:



om jag inte minns fel så var det la Beardsley som spelad på både sidorna av Stanley Park?

Xavier är ju nu långsam(med betoning på långsam) mittback i Galaxy, som annars är väldigt usla



tycker Casillas är bäst i världen och Reina iaf som han spelat denna säsongen bäst i CL...

2009-01-03 @ 17:09:22
Postat av: EvenSteven

Förutom dom ovan nämda kan jag komma på några till:



Sander Westerveld var utlånade från Pompey till Bluenoses typ 2006.



Dessutom var våran nuvarande reservlagscoach Gary Ablett med och vann FA-cupen 1995 åt The Toffees.

2009-01-04 @ 09:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0