Fria tyglar till Gerrard & All heder åt Rotherham United [2009-03-25]

Något intressant hände idag när jag surfade in på Skys hemsida. En rubrik löd ”Milan link flatters Clichy”. Jag läste rubriken och sedan tänkte jag ”Varför skulle han gå dit?”. Alltså, nu vet jag att Milan är en fin klubb, att de kan gå till Champions League nästa år, att de har ett antal klasspelare, och att de har historia och tradition som få klubbar kan mäta sig med, men ändå tänkte jag alltså så. Jag har aldrig i tanken viftat bort Milan på det sättet tidigare. Jag antar att det är bevis på hur fruktansvärt icke het Serie A känns just nu. Jag är oväntat ointresserad, och jag får också erkänna att jag har sämre koll än på längre. Ska jag idag välja mellan random Serie A-match eller random Bundesliga-match på TV så blir det Bundesliga. Vem hade trott det för fem år sedan?

Vad gällde själva rubriken var det inget att hänga upp sig på. Clichy menade att han är Arsenal hur trogen som helst, men att det är smickrande när andra stora lag anser att man är värd att följa.

***********************************

Jag plockar upp en kommentar från gårdagens blogg:
Björn: ”Tre Evertonspelare i den engelska landslagstruppen! Det var väl inte igår om jag inte missat något.”

Det var sannerligen inte igår, och det är riktigt coolt och respektingivande. Nu snackar vi inte testmatcher här heller, utan tvättäkta tävlingslandskamper. Nu har inte jag koll på varje landslagssamling till varje kvalmatch, men senast det var mer än två Evertonspelare med i en mästerskapstrupp var till EM 1988. Då var det fyra Toffees med; Gary Stevens, Dave Watson, Trevor Steven och Peter Reid.

***********************************

På tal om mästerskapstrupper ska ni få något att klura på. Vilka tre engelska spelare har under de senaste fem mästerskapen (VM 98, 02, 06 & EM 00, 02) representerat en utomengelsk klubb?

Inget wikipedia nu, folks.

***********************************

Steven Gerrard
har hintat lite om att han skulle gilla att även i landslaget åtnjuta den friheten och spela i den rollen han har i sitt klubblag. Signaturen Jax sa igår: ”Det är dags att England börjar bygga sin elva kring världens bästa spelare - Steven Gerrard”. Om Gerrard verkligen är nummer ett i världen går ju säkert att diskutera, men det viktiga här är: Ska England bygga ett lag och ett system som har till uppgift att få ut max av Gerrard? Vad säger ni?

***********************************

Leeds ligger just nu femma i League One. Platserna 3-6 ger en play off-plats till The Championsship. Laget som just nu ligger sjua är Tranmere Rovers och de är tre poäng efter Leeds med en match mer spelad. Det ser alltså ganska bra ut för Leeds. Jag hoppas de kniper en kvalplats – Fler med mig som hyser de förhoppningarna?

***********************************

Kan ni storyn om Rotherham United? Förra säsongen låg laget i toppen av League Two. Men laget hade ekonomiska bekymmer och blev ifråntagna tio poäng mitt under säsongen. Samtidigt dalade deras form och laget slutade på en nionde plats. Inför den här säsongen gick det mesta käpprätt åt hisingen. Bara tre dagar innan första ligamatchen var det osäkert ifall klubben skulle få deltaga i League Two denna säsong. Klubbens var på ruinens brant, de tvingades lämna sin hemmaarena Millmoor efter bråk med hyresvärden, de sålde sin träningsanläggning och fick hyra en träningsplan av Doncaster Rovers, och de blev ekonomiskt bestraffade för att de spelade sina hemmamatcher för långt utanför stadens gränser – De spelar nu på Don Valley Stadium i Sheffield. Laget fick till slut starta sin ligasäsong, men de fick göra det på 17 minuspoäng.

Just nu ligger laget på en 15e plats i League Two. 17 poäng upp till kvalplats, men framför allt 14 poäng ned till nedflyttningsstrecket. Inte så illa pinkat med tanke på att klubben saknar egen hemmaarena, egen träningsanläggning, har tomt i skattkistan och fick börja säsongen på 17 minuspoäng.

Alla ni Football Manager-nördar.... Vill ni ha en utmaning? Börja säsongen med Rotherham United se ifall ni kan göra det bättre än verkligheten....

***********************************

Ni som har stenkoll på de lägre divionerna vet att de finns de som har det värre. Luton började sin League Two-säsong med 30 minuspoäng. Men så har de 15 poäng upp till säker mark också.

***********************************

Det var allt för idag. Jag är tillbaka imorgon. Då blir det bland annat en omröstning som innefattar JohnTerry, Rio Ferdinand och Nemanja Vidic.

Ha det gott.

Kommentarer
Postat av: danne

Helt klart ska man bygga laget runt Gerrard. Gerrard just den spelare som England behöver. Pådrivare, kämpare, framspelare och målgörare. Och om man kan få ut det mesta av Gerrard så, why not? Frågan är om det skulle funka i England. Är Rooney den spelaren som ska spela framför? Är han tillräckligt löpstark? Vilka ska göra jobbet och ge Gerrard ytor? Lampard? Tror snarare han vill ha Gerrard rollen isf.

2009-03-25 @ 14:45:26
URL: http://theliverbird.blogg.se/
Postat av: Raumish

Klart dem borde bygga laget kring Gerrard, dem har väl knappt bättre alternativ att bygga kring? Han är, i mina ögon, komplett.



"Vilka tre spelare har under de senaste fem mästerskapen (VM 98, 02, 06 & EM 00, 02) representerat en utomengelsk klubb? "

Antar du menar spelare som representerat England i något av mästerskapen och också representerat utländska klubbar då?

I sådana fall är Beckham och Owen givna och som tredje drar jag till med Mcmanaman (för han var väl med 98?).

2009-03-25 @ 14:55:10
Postat av: Fredrik

Owen Hargreaves?

2009-03-25 @ 15:32:40
URL: http://tillberg.blogspot.com/
Postat av: Fredrik

Raumish: Men Michael Owen, flyttade inte han till Real Madrid först efter EM 2004? Och där var han väl bara en skadebenägen säsong innan han flyttade hem igen? Eller är jag helt ute och cyklar nu?



Chansar i alla fall på Beckham, McManaman och Hargreaves.

2009-03-25 @ 15:49:37
URL: http://tillberg.blogspot.com/
Postat av: E.B

Tycker att Capello borde bygga anfallsspelet runt Gerrard, han är ju bäst så varför inte utnyttja det så mycket som möjligt? Sen hoppas jag innerligt att Skrtel inte sparkar benen av Captain Fantastic på lördag, skulle inte vara så lyckat inför slutspurten, men Rooney o Lampard , där behöver han inte hålla igen i närkamperna...

2009-03-25 @ 16:11:04
Postat av: Svanström

Som Arsenalfan,



Om Milan hostade upp säg £15m+ för Clichy skulle jag i alla fall få mig en tankeställare. Bakom Clichy har vi utlånade Traoré som gör det bra, men även Gibbs som är riktigt lovande och har redan nu betydligt bättre offensiva kvaliteter än Clichy.



Gibbs har ett ruggigt skott och klockrena inlägg och påminner i övrigt mycket om Clichy till spelstilen.



Min slutsats blir nog ändå att hålla Clichy i ett par, tre år till - tror inte hans värde kommer minska direkt.

2009-03-25 @ 16:29:27
Postat av: Linhem

Harklar sig



Owen gick till Real sommarn -04 så där är möjligen en, Beckham spelade fortfarande för Real Vm -06 så en till möjlig, Macca gick till Real -99 och då Real-spelare under Em -00 sedan Hargo...som ju tillhörde Bayern länge och spelade i landslaget ändå åtminstone Vm -06.



plockar bort Owen då han hade skadeproblem och gick efter Em om man tänker efter då Rafa pratade med Poolarna borta i Portugal (se Carras bio) efter det gick Owen.



Svar - Macca(-00),Becks(-04 &-06) & Hargo(-02 &-06).



hade du räknat med -96 hade även Gazza vart med.

2009-03-25 @ 17:55:33
Postat av: Big One

Man kan ju fråga sig hur den engelska fotbollen mår. Egentligen...

Enligt en artikel i Sportbladet (Lars Nylin, Sportchansen) för några dagar sedan uppgår de totala skulderna för PL-lagen till 50 miljarder kr. Det är ganska mycket. Och i League Two är det nu fyra lag som har fått poängavdrag pga ekonomiska problem, senast Darlington som är under administration (men de har en jäkligt stor och nybyggd arena). De senaste säsongerna har ju ett par lag gått i konkurs (Scarborough och även Halifax tror jag) samt några till som har försatts i administration och fått poängavdrag (tex Boston Utd som även skickades ner två divisioner). Praktexemplet är ju förstås Leeds, men låter man en man som Peter Ridsdale att husera fritt så är det mesta i katastrofväg möjligt.



Och i Sverige skickades Örebro ner en division för att de hade ett negativt kassaflöde på en miljon eller nåt liknande.

2009-03-25 @ 18:43:00
Postat av: Oskar

"Vilka tre engelska spelare har under de senaste fem mästerskapen (VM 98, 02, 06 & EM 00, 02) representerat en utomengelsk klubb?"



Becks är solklar, även Hargreaves och skulle gissa på McManaman också.

2009-03-25 @ 19:01:33
Postat av: Anonym

saknar en kommentar till min fråga angående straffen som Friedel blev utvisad på...



England ska bygga sitt lag kring just ett lag. Inte kring en spelare

2009-03-25 @ 19:45:27
Postat av: Holmgren

Straffen som Friedel orsakade?

Han kommer på mellanhand, han tror han ska komma etta på bollen, märker att det gör han inte, Torres lyckas peta på bollen och jagar efter den och Friedel hinner inte undan och är ivägen för Torres. Det faktum att han kanske försöker komma undan (om han nu gör det så väldigt mkt, tycker han vrider upp axeln mot Torres lite också) förändrar inte på det faktum att han i slutändan är i vägen. Han är själv orsak till att Torres inte får göra ett försök att vara etta på bollen när han petat den förbi Friedel. Då är det straff. Och det röda kortet kommer ju per automatik. Det är en målchansutvisning. Man kan ogilla regeln, men om man anser att det är straff kommer det ju röda med på köpet i 9 av 10 liknande fall.

2009-03-25 @ 19:52:17
Postat av: rooster

Helt rätt är det straff så ska det vara utvisning. Inget snack. Men straff är det inte enligt mig, knappast den första heller. Men bra lag har marginalerna med sig och Liverpool är ett bättre lag...

2009-03-25 @ 19:57:19
Postat av: Zacko

Oavsett om det var straff eller utvisning eller både och så känns det skönt att Friedel skall stå när Villa möter manu :-)



Vore också intressant att se Gerrard i en helt fri roll i landslaget.

2009-03-25 @ 20:02:09
Postat av: Roos

Angående de 3 landslagsspelarna så skulle jag nog också vilja nämna Hargreaves och Beckham som många andra. Men spelade inte Paul Ince i Inter typ 98 eller var det tidigare... Annars ligger ju McManaman bra till.



Angående om England ska kretsa sitt spel kring Gerrard, nja. Det känns som att forwardsalternativen inte riktigt håller måttet för ett motsvarande spelsystem som Liverpool använder. Rooney har ju en liknande spelstil, offensivt sett, som Gerrard. Den spelare som liknar Torres mest är väl Agbonlahor. Känns fel att låta han bära de ansvaret så tidigt i hans internationella karriär o frågan är väl om han ens klarar av det. Tror mer på ett 4-4-2 för England. Spela Lennon/Wright-Phillips på höger o Young/J Cole och möjligen Downing på vänster. Sen så tror jag på Gerrard/Carrick i mitten.

2009-03-25 @ 21:49:25
Postat av: Linhem

Roos:



close...Incey spelade i Inter under Em -96

2009-03-25 @ 22:34:48
Postat av: Jax

1. Jo, som bekant tycker jag att de ska bygga kring Gerrard. Rooney borde vara kompetent att spela själv framför Stevie, jag tycker Wayne gång på gång visar att han är bäst när får spela så långt fram det går. Bara han vill spela framför Gerrard så borde det inte vara några problem. Jag tycker även att en så pass bra spelare som Lampard bör kunna få plats i samma startelva, även om det varit av varierad framgång tidigare.



2. Ja, det vore kul med Leeds i championship.



3. Luton har jag ett gott öga till, av nån underlig anledning. Tror det bekommer sig av mitt nyttjande av dess flygplats. hehe.

2009-03-25 @ 23:33:17
Postat av: Jax

Owen, Beckham, McManaman är min gissning, med viss tvekan.

2009-03-25 @ 23:35:28
Postat av: Fredrik Kesselfors

Angående Leeds så är det inte bara det att de ligger relativt bra till efter en knackig inledning på säsongen. De spelar väldigt bra och verkar framförallt ha en harmoni i laget för tillfället. Stjärnan Beckford (29 mål hittills den här säsongen) öser in mål och sju raka segrar på hemmaplan bådar gott inför ett stundande playoff (för dit räknar alla med att vi går).



The future is bright, the future is white!

2009-03-26 @ 10:18:39
Postat av: Holmgren

Har Beckford slutat grymta och vara smådivig också? För det har han fått höra att han är, stämmer inte det? Hur som helst kul att det går bra för er. Är det kanske till och med så man lite försiktigt tittar på Peterbrough på andraplatsen, som ju skulle innebära direktplats upp? Det är tio poäng upp, ni har en match mindre spelad och det är 24 poäng kvar att spela om. Dock ett ganska tufft spelschema....



Kul förresten att en Leedssupporter hittar hit.

2009-03-26 @ 16:08:41
Postat av: Linhem

det går inte att kommentera på nyaste inlägget

2009-03-26 @ 21:43:50
Postat av: Holmgren

Linhem>>



Inte mkt jag kan göra, tyvärr. Felet ligger hos blogg.se.



Kommentera här, eller testa igen imorgon....

2009-03-26 @ 22:18:00
Postat av: Linhem

ska försöka imon igen sedan undrar jag angående omröstningen vem Peter Ferdinand är? Les's lillebror eller Anton's och Rio's tredje broder?



ska kolla imon annars skriver jag det jag vill här...kan ju avsluta att det med Rotherdam så hade jag lätt slagit det på FM ;)

2009-03-26 @ 22:44:52
Postat av: Fredrik Kesselfors

Det är ju det som är grejen med Beckford... Gör han ett mål i en match vet man nästan att han kommer göra flera och vi kommer vinna matchen. Får han en dålig start dock surar han ofta istället och går mest runt och gnäller och gör något dumt och blir utvisad. På senaste tiden (efter armbågen i tv-sända matchen mot Oldham) så har han varit formidabel dock.



Visst sneglar vi upp mot Posh på andraplatsen men de går lite för bra just nu för att det ska vara realistiskt att komma dit upp. Nästa match är för övrigt mot MK Dons och ett stort antal svenska Leeds-fans är över för att se på matchen.



Och anledningen till att jag hittade hit är ju att vi har träffats för några månader sen på en Liverpool-match med Leffe, Eddie och några fler =)

Keep up the good work!

2009-03-27 @ 08:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0