Makalös helg för Pool & Rooney förtjänade sin utvisning. [2009-03-23]

Jag borde vid det här laget ha lärt sig att kampen om ligatiteln är ett marathon och inte ett hundrameterslopp. Jag borde ha vetat bättre, eller i alla fall struntat i att öppna käften och kalla ligan avgjord. Well.... Jag är i gott sällskap. Många av er verkade också vara beredda att utse Man U till mästare för ett par veckor sedan. Men helt plötsligt så lever spänningen igen. För mig är det lika oväntat som det är trevligt. Och nej, så säger jag inte bara för att jag gillar Liverpool, utan mest för att det är kul med spänning. Jag hade inte tyckte att det hade varit exakt lika kul om det var Chelsea som hade knappat i sex pinnar på två veckor, men jag hade tyckt att det hade varit bra jäkla skoj det med.

***********************************

Jag hade aldrig trott att Man U skulle åka på en sådan nit mot Fulham. Scholes röda kort och straffen förändrade matchbilden radikalt, men även innan det så var Fulham som hade på sig dirigentkavajen, och jag var näst intill chockad över det. Sir Alex hade släppt ut en hel del rutin, en och annan arbetsmyra och några riktiga nyckelpjäser på planen i Giggs, Scholes, Ferdinand, Park, Fletcher, Ronaldo och Rooney. Det var förstås ingen tillfällighet att Fergie valde sådana spelare. Rutin behövdes efter kollapsen på Old Trafford, arbetsmyror för att de mötte ett Fulham som tränas av Hodgson och nyckelpjäser för att det var en otroligt viktig match.

Skulle Man U mot förmodan tappa poäng så skulle det börja snackas. Är det något lag som är bra på att bounce back så är det nämligen United. Sir Alex sa efter matchen mot Liverpool att det viktigaste nu är att visar att vi kan ”respond”, och han tillade att det brukar de också göra. Han har så rätt i det. Man U har inte förlorat två raka ligamatcher på fyra år – Det är sanslöst. Det är också därför förlusten mot Fulham var så förvånande, och det är därför folk kommer att börja snacka nu.

Vad jag tror? Jag tror fortfarande att Man U vinner ligan. Landslagsuppehållet kommer lägligt för dem nu. Jag tror att Liverpool klarar av att vinna de flesta (kanske alla) av sina återstående matcher. Tar de 22 poäng av resterande 24 så hamnar de på 86 poäng och då blir det kamp in på upploppet.

***********************************

Rooneys röda kort? Hur kan man påstå att det inte är en varning? Han beter sig som en barnunge, han jiddrar, visar missnöje, gnäller, viftar och sen slungar han bollen nedåt i planen (och mot domaren?) i vredesmod. Självklart förtjänade han ett gult kort för det.

***********************************

Ronaldo hade också kunnat få ett rött. Tacklingen på Danny Murphy var i sig totalt vedervärdig, och utöver den tacklingen så gnällde han i 90 minuter. Det var tröttsamt att se.

***********************************

I övrigt från helgen....

Portsmouth - Everton 2-1
Blackburn - West Ham 1-1
Fulham - Man U 2-0
Stoke - Middlesbrough 1-0
Tottenham - Chelsea 1-0
West Brom - Bolton 1-1
Newcastle - Arsenal 1-3
Wigan - Hull 1-0
Man City - Sunderland 1-0
Liverpool - Aston Villa 5-0


...Tunga, tunga poäng för Pompey.

Newcastle kommer att få det väldigt jobbigt. Jag tvivlar faktiskt på att de klarar sig kvar. De hade kunnat ta ledningen i matchen mot Gunners. De har inte råd att missa en sådan straff som Martins missade i lördags.

...Men Arsenal vann rättvist. Det var länge sedan Gunners förlorade i ligan nu. Det ska man komma ihåg. Det är lätt att prata 0-0-matcher och att de tills nu har legat efter Aston Villa. Men de har alltså inte förlorat sedan i november i ligaspelet. Det kanske också förtjänar att nämnas.

...Och så var det Aston Villa då. Kan vi enas om att det nästan är omöjligt för dem att hamna fyra nu? Och kan vi vara överens om att det mycket har att göra med att deras trupp inte är bred nog?

...Tottenham ligger elva nu. Tio poäng från Europaplats är nog för mycket, men de har kvar att möta Everton, och man ska väl aldrig säga aldrig.

...Jag erkänner att jag höll på Stoke när de mötte Boro. Jag blev glad när de vann. Jag antar att det måste vara Britannia Stadium och stämningen där som jag gillar. För fotbollen är ganska bedrövlig, spelarna rätt så halvdana och taktiken långt ifrån vacker. Trots det så hoppas jag att de klarar sig kvar. Målet kom för överigt på ett Rory Delap-inkast. Hur många poäng har de där inkasten gett nu? Någon som har koll?

...Zoltan Geras mål var vackert.

...Gerrard har blivit säkerheten själv vid straffpunkten.

...West Brom och Boro tror jag åker ned. Ska vi säga att Hull och Newcastle gör upp om den tredje nedflyttningsplatsen?

...Sunderland åkte på ett rött kort mot City. Det kortet var hård dömt.

...Nigel Reo-Coker har fått spela högerback en hel del denna säsong. Gårdagens insats på Anfield visade väl med all önskvärd tydlighet att det inte är hans riktiga position?

...Vilken vecka och helg för alla Liverpoolfans. Rafa skrev på för fem nya år. United förlorade och den gamle hjälten Anfield-hjälten Danny Murphy var en av dem som målade mot dem. Everton förlorade med 2-1 mot Pompey och där gjorde Crouch båda målen. Chelsea förlorade (rättvist) på White Hart Lane, och själva så krossade de Villa med 5-0. Det fanns mycket att glädjas åt för den röda delen av Merseyside.

...City följde upp segern i straffdramat mot AaB med en seger mot Sunderland. Micha Richards gjorde sitt första mål på två år. En bra vecka för även de ljusblå.

***********************************

Jag fick lite skit för min förmåga att uppdatera bloggen. Med viss rätt, får man väl säga. Jag gör mitt bästa, men jag måste även förtjäna mitt levebröd, och kvinnan jag lever med är inte riktigt lika fotbollsnördig som jag är. Inte ens i närheten, faktiskt. Men jag ska försöka bli bättre och blogga även på helgerna. Jag hoppas ni har överseende när jag inte hinner med. Välj att ha RSS på bloggen så ser ni när det kommer nya inlägg.

I'll be back. Imorgon.

Kommentarer
Postat av: Anders

haha, först!

2009-03-23 @ 19:56:11
Postat av: Anonym

Stevie ligger tjugotalet mål bakom Phil Neal och Mölby nu ;) 15-20 typ om jag räknat rätt.

2009-03-23 @ 21:08:45
Postat av: Stenansikte

Stevie börjar ligga rätt bra i skytteligan också, 3a om jag inte misstar mig. Crouchie har ju verkligen hittat rätt i Portsmouth, han ligger 4a i skytteligan. Det är kul att se tycker jag.



Ronaldo skulle verkligen haft rött kort, inte bara för att jag personligen hatar honom utan för att tacklingen i sig kunde ha gett rött och sen som du säger gnällde han som en bäbis på domaren hela matchen. Hade han dock fått rött kort så hade en kommentar från fergie där han tycker att alla hackar på ronaldo för att han är ronaldo kommit som ett brev på posten.

2009-03-23 @ 22:01:38
Postat av: Jax

Vill bara tillägga att Pepe Reina förtjänar att omnämnas så mycket som möjligt just nu. Han har verkligen blivit komplett. Jag tycker att han varit majestätisk i år, möjligen bortsett den orsakade straffen på Old Trafford.



Med detta inte sagt att han inte har sidor som är starkare och svagare än andra. Låt mig hylla honom i fred! ; )

2009-03-23 @ 23:10:43
Postat av: Patric

"Och så var det Aston Villa då. Kan vi enas om att det nästan är omöjligt för dem att hamna fyra nu? Och kan vi vara överens om att det mycket har att göra med att deras trupp inte är bred nog?"



Haha, apropå hundrameterslopp, maraton och att uttala sig i förtid? ;)



Jag tror precis som du, Villa har en väldigt liten chans att fixa CL-spel, tyckte bara det var lite småroligt skrivet med tanke på inledningen av inlägget ;)





Jag vill också ge ett extra plus till Reina. Till en början av den här säsongen så hette det fortfarande att han "var en väldigt duktig målvakt men för osäker i luftrummet".... Den här säsongen har han värderat sina situationer exemplariskt och i princip alla luftdueller han ger sig in i vinner han. Jag tror det dels har att göra med att han blivit duktigare på det, men även som sagt att han lärt sig värdera när han ska ge sig in i det spelet.



Men att fortfarande hålla på och påstå att han är osäker i luftrummet (som vissa envisas med), det är att döma honom på "gamla meriter". För den här säsongen har han inte varit mer osäker i det spelet än någon annan, snarare nästan tvärtom.

2009-03-24 @ 09:13:18
Postat av: kristofer

Ronaldo har bara lärt sig spela engelskt... kan andra spelare tackla han fult kan väl han göra det tillbaka.

jag har svårt att se varför folk gnäller på han men inte på alla andra om vill sparka benen av han.

dubbelmoral ?

avundsjuka?

jag gissar på båda alternativen.

2009-03-24 @ 09:16:11
Postat av: kristofer

ang rooney han slänger ju tillbaka bollen till där frisparken skall vara, vad är problematiken i det ?

får han inte göra det så hårt ?

2009-03-24 @ 09:18:14
Postat av: Holmgren

Hur kan det behövas en förklaring vad gäller Rooney? Det är väl bara titta på bidlerna igen. Han är ju agressiv som en rabiessmittad hund. Ville han bara ha igång matchen? Så bra, lägg en hård bredsida eller kasta till bollen vanligt. Vad hinner han förlora på det? 1-2 tiondelar? I rodel är det kanske en evighet, inte i fotboll.



Hela fotbollsvärlden vet att bollens kastades i frustration och aggression, och då ska det vara gult kort. Några få Man U-fans supportrar försvarar det. Hur förklarar man det?

Dålig verklighetsuppfattning?

Hjärntvättat subjektiv?

Jag gissar på båda alternativen.



*************



Ronaldo? Om ngn attackerar honom med en ful tackling ska den människan få kritik och dömas enligt fotbollens regelverk. Det ger inte Ronaldo själv rätten att komma med samma typ av tacklingar. Han är ingen dömande eller straffuträttande instans - Han är spelare. Tacklingen på Murphy var i agression/frustration över att ha tappat bollen.

Dessutom pratade vi inte tackligen allena, vi pratade också om att han i lördags betedde sig som ett vuxet barn i 90 min. Det var vämjeligt.

2009-03-24 @ 11:50:15
Postat av: Sadde

Jag håller med om att både Ronaldo och Rooney ofta kan uppträda barnsligt. Men tänk såhär, Plantsil eller vad han heter sparkade och trampade på Ronaldo matchen igenomm klart som fan han blir frustrerard. Jag tror inte vi kommer att få se Ronaldo i PL efter sommaren. Mest pga av att han är rädd om sin kropp och framtida karriär. Många domare har satt det i system att inte ge Ronaldo några som helst fördelar, nästan så att det har gått överstyr. Tro mig Holmgren det stämmer...i början tänkte jag att han får skylla sig själv för att han ramlar ofta o lätt men nu börjar det hela bli larvigt. Både han och Rooney är fortfarnde inte helt vuxna, dom är 24 respektive 23. Det är lätt att glömma. Jag förstår att folk störs sig på deras uppträdande men vissa gånger finns det bakom liggande faktorer och det glömmer folk bort snabbt. Utvisningen på Rooney var tveksam men samtidigt inte helt fel om du förstår vad jag menar.



Det vore synd om en av PL största artister lämnar ligan pga att han är rädd för att bli skadad. Även om många som läser och kanske även du skulle bli glada.

2009-03-24 @ 12:41:55
Postat av: Zacko

Jo jag kan också tycka sista halvåret att Ronaldo inte får med sig frisparkar där han borde ha fått det. Men efter att tidigare ha filmat till sig 90% av alla frisparkar han tidigare har fått kan det ju inte vara så lätt som domare att veta när han INTE filmar. Tyvärr.



Gällande Rooneys utvisning så ser jag inget fel i den, men jag hade inte klagat ifall domaren hade skippatett gult kort där. Men sett över hela matchen så inte uppför sig grabben tillräckligt bra för att få vara kvar på planen.



Mycket frustration från manu spelarna senaste tiden, ser lovande ut för avslutningen av ligan sett ur mina liverpoolögon.



Finns det förresten någon statistik på vilka lag som oftast lyckas få avstängningar pga kort hävda? Tänker på Lampards i senaste matchen mot liverpool, och även Rooneys nu i sista som endast gav en match avstängning. Det känns lite grann som att endast de stora lagen är favoriserade av FA (även här) eller är det så att det endast skrivs om det när de stora lagens inhemska spelare får hävda kort/avstängningar.

2009-03-24 @ 13:38:55
Postat av: kristofer



Ronaldo? Om ngn attackerar honom med en ful tackling ska den människan få kritik och dömas enligt fotbollens regelverk. Det ger inte Ronaldo själv rätten att komma med samma typ av tacklingar. Han är ingen dömande eller straffuträttande instans - Han är spelare. Tacklingen på Murphy var i agression/frustration över att ha tappat bollen.

Dessutom pratade vi inte tackligen allena, vi pratade också om att han i lördags betedde sig som ett vuxet barn i 90 min. Det var vämjeligt.

2009-03-24 @ 11:50:15



Eftersom att Ronaldo tydligt märkt under matchen att man inte får gult kort för kapningar och stämplingar la han bara sig på domarens bedömnings nivå.

Det var ju inte så att domaren hade stävjat sådant beteende tidigare dvs tydligen var det acceptabelt enligt han.



Om du vill gnälla på Ronaldo så gör det på alla som sparkar ner han också allt annat är hykleri.



kastas i aggresion och frustaration är du freud ? någon pykologisk utbildning ? haft ett långt samtal med rooney om händelsen ?

Om inte vad för fakta baserar du din åsikt på ?

2009-03-25 @ 08:14:30
Postat av: Micke S

Det låter som Kristofer har lite väl mycket Man u glasögon på sig. Det finns oändligt många exemplet på Ronaldos mindre trevliga beteende, du kommer säkert att se dem om han byter klubb eller på lördag i Portugals dress. Han är en otrolig fotbollsspelare som av den anledningen får en tuffare uppvaktning liksom, Torres, Zlatan osv.



Det David och många andra blir irriterade på är att han, han gnäller, gör gester och beter sig respektlöst mot med- och motspelare samt domare. Ett exempel var i matchen i helgen, när han drar på sig en frispark och gnäller högljutt, domaren kallar till sig Ronaldo som vägrar gå till domaren och menar att han minsann står tillräckligt nära, Ronaldo tar efter lite tjafs två steg mot domaren för att få en tillsägelse. Det finns massor av sådana exempel när han försöker påverka domares beslut, fråga Rooney om en landskamp mot Portugal t.ex.

Att du på fullaste allvar menar att Rooney inte är aggressiv när han kastar bollen blir bara komiskt. Det finns inte Man U spelare i närheten dit han kastar bollen och med den hastighet bollen har så hade han lika gärna kunnat dra iväg bollen med vristen. Klantigt misstag och tyvärr vanligt av Rooney, Portgualmatchen åter igen ett exempel.

2009-03-25 @ 10:37:55
Postat av: Tobbe

det är väl för fan skillnad på ett första och ett andra gula kort, fyfan vilket domslut..

2009-03-27 @ 08:17:57
Postat av: Holmgren

Tobbe>>



Skillnad? Skämtar du med oss nu?

2009-03-27 @ 13:27:10
Postat av: Olle Fagerlund

Äntligen fick man se lite positiva ord om arsenal på en för övrigt mycket trevlig fotbollsblogg =) bra jobbat honken..

2009-03-28 @ 08:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0