Rooney - En stor fotbollsspelare, men en liten människa [2009-03-13]

Igår höjde jag Wayne Rooney till skyarna som fotbollsspelare, och jag menade verkligen vartenda ord. Jag sa också att jag ibland har svårt för hans attityd, och även där så menar jag det jag sa.

Inför morgondagens match mot Liverpool så har Rooney påpekat att han i hela sin uppväxt har hatat Liverpool, och att det inte har förändrats. Ibland undrar jag ifall Rooney har glömt bort i vilken stad han är uppväxt. Fråga vilken Liverpoolbo som helst och han kommer att säga att han är scouse first, english second. Och är man uppväxt i Liverpool så lär man sig inte direkt att älska staden fem mil öster ut. Det finns en stark lojalitet och en känsla av sammhörighet som förenar Liverpoolinvånarna, och de är fruktansvärt stolta av sig. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men så ligger det till. Rivaliteten mellan städerna Liverpool och Manchester är större, och av en helt annan karaktär, än rivaliteten mellan Liverpool och Everton. Det går inte att förneka, det är bara så det är. Merseysidederbyt är visserligen inte ”the friendly derby” i lika stor utsträckning idag som det en gång var, men de flesta evertonians och liverpudlians skulle inte beskriva relationen till varandra som kall och hatisk. Hela staden är full av familjer med en uppblandade lagtillhörigheter. Därför kan jag inte förstå Rooneys behov av att uttrycka sitt stora hat gentemot Liverpool. Jag kan heller inte begripa varför han tidigare denna säsong valde att kyssa Unitedemblemet på Goodison Park. För mig är det ovärdigt. Jag tvivlar inte en sekund på att Wayne Rooney har hittat en stor kärlek i Manchester United, och jag respekterar det till fullo. Jag kan till och med tycka att det är lite häftigt, det är ett bevis på vilken föränderlig varelse människan är. Men för mig förklarar det inte varför han är så mån om att uttrycka sitt hat mot Liverpool, eller varför han måste håna sina gamla hemmapublik.

I mina ögon så är Rooney en stor fotbollsspelare, men en liten människa.

***********************************

Självinsikt är vackert. Milanmittfältaren Seedorf om den engelska dominansen i Champions League:
”Pengar är en del av det, och det gör självklart skillnad, men det måste också finnas rum för självkritik. I slutändan så handlar det om management och att bygga på rätt sätt. Där ligger vi efter i Italien. Engelska lag har en bättre struktur i sin lag. Pengar är viktigt, men det är inte allt.”

Jag håller med till fullo. Italienska lag har exempelvis alltid varit kända för sin taktiska smartness. Idag finns det inte ett enda italienskt topplag som är taktiskt bättre än ett engelskt dito. Och hur många tränare i Serie A skulle nämnas som ett hett alternativ ifall ett av de bättre lagen i Premier League skulle byta tränare? En enda, vad jag kan komma på.

***********************************

Manchester City vann igår över Aab med 2-0 i UEFA-Cupen. Jag såg inte matchen, men ska jag gå på vad jag har läst så var City både en och två klasser bättre, och de kunde ha vunnit med betydligt större marginal. Målen gjordes av Felipe Caicedo och Shaun Wright-Phillips.

City of Manchester Stadium har en publikkapacitet på 47.726. Igår var det 24.596 på plats och såg matchen. Det är förstås en pinsamt dålig publiksiffra. Om City inte gör bort sig i Danmark så kommer de gå till en kvartsfinal i en Europacup för första gången på 30 år. Det borde väl ändå betyda något? Förhoppningsvis dyker det upp mer folk i den stundande kvartsfinalen – För en sådan ska väl City nå nu, va?

Om någon av er läsare såg matchen så får ni gärna berätta liter mer ingående om hur det såg ut.

***********************************

Sju ligamatcher imorgon. En av dem sticker förstås ut ur mängden. Men mer om det om ett tag.

Först blir det Fredagstips. Raden, mitt tips och mina tankar inför matcherna ser ut som följer:

Man Utd – Liverpool – 1X.
Arsenal – Blackburn – X.
Bolton – Fulham – 1.
Everton – Stoke – 1.
Hull City – Newcastle – X.
Middlesbrough – Portsmouth – 2.
Sunderland - Wigan Athletic – 1.

Arsenal hade i veckan en rejäl urladdning såväl mentalt som fysiskt. Jag tror att de får en liten Champions League-reaktion och tappar poäng hemma mot ett Blackburn som imponerade i onsdags när de tog tre poäng borta mot Fulham.

Vanligtvis brukar jag inte sätta stor tillit till Bolton. Men de har tre raka vinster på hemmaplan, och Fulham har dålig form. Londonlaget har bara en seger på de senaste sex ligamatcherna, och den kom mot jumbon West Brom. Jag gillar faktiskt den här ettan på Bolton.

Stoke visade styrka när de slog Bolton med 2-0 för två veckor sedan. Men varje gång Stoke visar styrka så är det hemma på Britannia Stadium. Deras bortafacit är ligans sämsta. Dessutom möter de imorgon ett lag som faktiskt tillhör toppskiktet i ligan. Jag tror stenhårt på Everton här.

Är det kanske ligans två mest oberäkneliga lag som drabbar samman på KC Stadium imorgon? I höstas visste man precis var man hade Hull, de skrällde på löpande band. På senare tid har de visat upp en bedrövlig form, men så gick de och vann mot Fulham senast. Newcastle vet man aldrig var man har. Hade det varit styrktipset hade jag helgarderat, nu får det bli ett chansartat ensamt kryss. För övrigt tror jag att det kan bli en riktigt rolig match, inget av lagen vet hur man försvarar sig. Hull har släppt in två mål eller mer 15 gånger denna säsong, och Newcastle har släppt in två mål eller mer 17 gånger. Dessutom tillhör båda lagen över halvan av tabellen vad gäller antal gjorda mål. Det kan mycket väl bli målkalas, och det stör mig att matchen inte direktsänds på Canal +.

Jag chansar på att veckans skräll tar plats på Riversside. Eller ja... Någon jätteskräll skulle det väl kanske inte vara, men Boro är i grunden ett ganska bra hemmalag, och Pompey har ju inte direkt rosat marknaden. Men jag tycker mig ha anat mer självförtroende och lite uppåtgående form hos sydkustlaget sedan Adams fick gå, och när Boro har en dålig dag så är de verkligen hopplösa. Jag chansar på att de har en sådan imorgon.

Wigan har bara vunnit en enda match under 2009, och de har inte mäktat med mer än tre ligamål. Det är faktiskt riktigt illa. Nu är ju inte Sunderland ligans bästa lag, och inte det mest jämna heller, för den delen. Men det skiljer faktiskt inte mer än tre poäng mellan lagen, och jag tror att hemmaplan avgör det här mötet till Sunderlands fördel.

***********************************

Nu är det er tur att göra en rad. Och berätta gärna varför ni tippar som ni tippar.

***********************************

Så var det Manchester United – Liverpool också.

Det går ju inte att bortse från att det här mötet är hyfsat laddat. Förutom rivaliteten mellan lagen så kan Man U en gång för alla hänga av Liverpool i kampen om ligatiteln. Personligen så anser jag att Man United mer eller mindre redan har avgjort ligan, men spelarna i Liverpool har förstås en förbannad skyldighet att inte släppa hoppet, och de vet att de absolut måste ta tre poäng imorgon. Det gör matchen väldigt intressant. Det är inte så ofta som Liverpool åker till Old Trafford med en inställning som säger att en poäng är ett misslyckande. Och det är inte så ofta som Man United skulle vara riktigt nöjda med en poäng när Liverpool kommer på besök. Men denna gång skulle de garanterat vara det. Van der Sar sa det själv i veckan, att en poäng vore bra för Man U, men ett misslyckande för Liverpool. Det bådar ju i alla fall inte för ett överförsiktigt eller tokdefensivt Liverpool. Och Man United spelar aldrig överförsiktigt eller tokdefensivt, det ligger inte för dem. Allra minst på hemmaplan.

Jag förväntar mig en bra fotbollsmatch, och en matchbild som inte är lika tillknäppt som det ofta är när dessa två möts. Det borde dessutom vara två lag fulla av självförtroende efter veckans Champions League-avcemang. Lägg där till att båda lagen har en del spelare som på senare tid har visat riktigt fin form. Uniteds offensiva kvartett Giggs, Rooney Ronaldo och Berbatov har på senare tid visat upp ett otroligt fint spel. Dessa fyra ger verkligen alla lag huvudvärk. Lyckas man neutralisera den ena eller den andra så får den tredje eller den fjärde för mycket yta. I Liverpool är Torres, Gerrard och Mascherano alla på väg mot den absoluta storformen. Alla tre var briljanta mot Real Madrid i tisdags, och spelar de likadant imorgon så kommer de ge United bekymmer.

United får gälla som favoriter, dels tack vare sin sanslösa form (de har elva raka segrar i ligan) och dels för att de helt enkelt har ett något bättre lag. Men jag garderar med kryss eftersom jag tror att vi kommer att få se ett galet taggat Liverpool, och för att oavgjort som sagt är ett bra resultat för United.

***********************************

Det var allt för idag. Det mesta pekar på en bloggfri lördag. En heldag på puben och fest på kvällen är vad som vankas. Lyckas jag trycka in ett litet inlägg så är det en bonus. Annars är jag med stor sannolikhet tillbaka på söndag.

Trevlig helg på er alla.

Kommentarer
Postat av: Kriss

Tycker det var helidiotiskt gjort av Rooney när han kysste klubbmärket framför Evertonpubliken, det är ju tack vare Everton som han har fått chansen att bli "fotbollsproffs".



Sen angående den engelska dominansen beror det självklart på bättre taktiskt kunnande, men vill även slå ett slag för domarinsatserna i de olika ligorna. I England och internationellt tillåts man göra väldigt mycket mer än vad som tillåts i Italien eller i Spanien. Detta blir till nackdel för de italienska och spanska lagen, de är helt enkelt inte vana vid det hårda spelet ute i Europa.



Min rad till lördagen, tror inte Pool rår på united denna gången heller :(

Man Utd – Liverpool – 1.

Arsenal – Blackburn – 1.

Bolton – Fulham – 1.

Everton – Stoke – 1.

Hull City – Newcastle – 2.

Middlesbrough – Portsmouth – 1X.

Sunderland - Wigan Athletic – 1.

2009-03-13 @ 09:25:31
Postat av: E.B Farnum

M.United-Liverpool 2 (nej jag tippar inte med hjärtat utan hjärnan, vi vinner)

Arsenal-Blackburn 1

Bolton-Fulham 1

Everton-Stoke 1X

Hull-Newcastle X

Middlesborough-Portsmouth X

Sunderland-Wigan 1

2009-03-13 @ 10:11:20
Postat av: E.B Farnum

Glömde lägga till att Rooney(Shrek) är en fantastisk spelare, men en STOR jävla fjant...

2009-03-13 @ 10:13:22
Postat av: Markus_H

Man Utd – Liverpool – 2.

Arsenal – Blackburn – 1.

Bolton – Fulham – 1.

Everton – Stoke – 1.

Hull City – Newcastle – 1X.

Middlesbrough – Portsmouth – X.

Sunderland - Wigan Athletic – X.

2009-03-13 @ 10:57:08
Postat av: TimoTorres

Man Utd – Liverpool – 12

Arsenal – Blackburn – 1

Bolton – Fulham – X

Everton – Stoke – 1

Hull City – Newcastle – 2

Middlesbrough – Portsmouth – X

Sunderland - Wigan Athletic – 1

2009-03-13 @ 11:27:12
Postat av: Oskar

Man Utd – Liverpool – 1

United har hittils bara tappat två poäng på OT i ligan och det var i premiären, de tappat inte fler här. Revansch ska utkrävas från Anfield.

Arsenal – Blackburn – 1

Tror att Arsenal är stärkta av sitt avancemang och därför leker hem en trea här, enkelt.

Bolton – Fulham – 1

Fulham verkar ha hamnat i en formsvacka så jag tror på Bolton här.

Everton – Stoke – 1

Klar etta, Stoke är värdelösa på bortaplan.

Hull City – Newcastle – 2

Tror på Newcastle här, fråga mig inte varför.

Middlesbrough – Portsmouth – 1X

Kan gå hursomhelst, tror ändå att hemmafördelen kan avgöra till Boros fördel men väljer ändå att gardera.

Sunderland - Wigan Athletic – 1

Hemmafördelen avgör här också.

2009-03-13 @ 11:59:00
Postat av: Big One

Man U – Liverpool – 1

Arsenal – Blackburn – 1

Bolton – Fulham – 1

Everton – Stoke – 1

Hull – Newcastle – 1 2

Middlesbrough – Portsmouth – 1

Sunderland - Wigan – X

2009-03-13 @ 12:35:28
Postat av: Niklas (Villa)

Tjena,



Tror Rooney syftade på laget Liverpool, och inte staden Liverpool - han är ju trots allt en Toffee.. men jag kan ha fel!? Och nej, det var verkligen inte snyggt att pussa United-badgen på Goodison!



Lär av Henke istället när man gör mål på sin gamla klubb! Oj oj oj, får rysningar av tanken när han kommer in på Celtic Park och gör mål för Barca... hua!



Fredag igen - OH YEAH!! Kostar även på med lite comments på matcherna denna gång:



Man Utd – Liverpool (1) Tror United avgör ligan här! Dom är alldeles för tunga på hemmaplan.

Arsenal – Blackburn (X) Tippar "finskt" här = pessimistiskt ur Villa-perspektiv... Arsenal är bra nu!

Bolton – Fulham (1X) Fulham kan trots allt knipa en poäng här, efter lite svajjig form på sistone.

Everton – Stoke (X) Tror att det går grus i Evertons "mini-maskin" i denna match! Resultat: 1-1

Hull City – Newcastle (2) Newcastle var bra offensivt mot United.. Tror dom kan bygga vidare på det.

Middlesbrough – Portsmouth (1) Mysteriet i Pompey fortsätter även denna helg = noll poäng!

Sunderland - Wigan Athletic (2) Chansar här! Har respekt för Wigan, som varit bra denna säsong.



Trevlig helg..



Mvh,

Niklas





Ps. Gällande veckans omröstning så har jag svårt att uttala mig, då jag är utlandssvensk sedan fem år tillbaka.

2009-03-13 @ 13:05:37
Postat av: Niklas (Villa)

Arsenal ska vara 1!!



Kan du ändra det, Holmgren, och ev radera detta inlägg?

2009-03-13 @ 13:07:23
Postat av: frippe

Man Utd – Liverpool – 2

Arsenal – Blackburn – X

Bolton – Fulham – 1

Everton – Stoke – 1

Hull City – Newcastle – 2

Middlesbrough – Portsmouth – 1X

Sunderland - Wigan Athletic – 1

2009-03-13 @ 13:10:06
Postat av: Holmgren

Niklas>>



Självklart menar han laget. Men han hänvisar sitt hat gentemot laget till att han växte upp som evertonian. Och som sagt..... Relationen mellan evertonians och liverpudlians är inte främst präglad av ett starkt hat. Det är inte Celtic/Rangers eller Fener/Galatasaray vi snackar om här.



Människor lever sida vid sida med olika lagtillhörigheter på ett annat sätt i Liverpool.



Rooney har gjort sig illa omtyckt av precis varenda människa i sin hemstad. Illa.



Jag låter det stå kvar så ser jag det när jag rättar. Men då vet jag att du har en etta där. Är du verkligen säker förresten? Vill du inte hellre tippa rätt och låta krysset vara kvar? ;-)

2009-03-13 @ 13:14:33
Postat av: Niklas (Villa)

Summa summarum: Han kommer bli utbuad av Liverpool-fansen imorrn hehe!



Arsenals hemmavinst står kvar - dom har fått upp ungan dessvärre hehe.. :)



Ciao



2009-03-13 @ 13:47:16
Postat av: PD

Man Utd – Liverpool – X2 Tror på x hjärtat vill 2

Arsenal – Blackburn – 1 Arsenal är bättre

Bolton – Fulham – 1 Kanske borde garderat här.

Everton – Stoke – 1 Säker.

Hull City – Newcastle – X ovisst här får bli X

Middlesbrough – Portsmouth – X båda i poängnöd

Sunderland - Wigan Athletic – 1 Hemma plan avgör här.



Trevlig helg!!

2009-03-13 @ 14:09:56
Postat av: Mattias

Håller med om Rooney exakt! När det gäller liknande omröstningar så blir det lite enklare att rösta om man delar in dem i kategorier som kommentator, bisittare, studiovärd etc.

2009-03-13 @ 14:14:17
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Sunkan (Liverpool)

Så här tror jag att tipset blir denna lördag:

Man Utd – Liverpool – X2.

Jag tippar mest med hjärtat men känslan av att dagsformen är något bättre hos gästerna gör att jag tror att de kan ha stolpe in. Stolpe in är för övrigt något som alla gäster på Old Trafford bör ha för att få med sig en poäng.

Arsenal – Blackburn – X.

Jag tror som David att Arsenal får en reaktion. De har dessutom Fa-cupmatch mot Hull nästa vecka. Blackburn är inne i ett stim och kan överraska. Arsenal har spelat väldigt många 0-0-matcher på Emirates i år men jag tror att de behöver göra mål för att få en poäng i morgon.

Bolton – Fulham – 1.

Bolton känns stensäkra. Tuffa att möta på Reebok och Fulham har tre raka förluster (alla på hemmaplan visserligen). Deras bortafacit i ligan skrämmer inte Wanderers och inte mig.

Everton – Stoke – 1.

Everton fortsätter sin framgångsperiod. Stoke behöver börja ta lite fler poäng för att inte åka ur och de kommer att försöka komma från Goodison med en poäng denna helg. Beattie kanske sätter ytterligare en stänkare och även om detta sker så petar de blå in minst två.

Hull City – Newcastle – 2.

Jag tror att Hull gärna vill vidare i cupen och behöver verkligen ha alla krafter i den matchen för att lyckas. Även om alla ordinarie spelare är på planen mot skatorna så kommer nog hjärnan vara på Emirates och alla vill vara med i den matchen. Newcastle måste knipa varje chans till trepoängare och här tror jag att de lyckas-en skräll!

Middlesbrough – Portsmouth – x.

Pompey är inte tillräckligt bra för att vinna borta mot ett Middboro som lyft sig på slutet. Boro är pressat men visade mot Liverpool att de kan hemma. Jag tror på målfattigt, 0-0.

Sunderland - Wigan Athletic – x.

Sunderland är starka hemma men Wigan har ofta tagit poäng borta. Det tror jag att de gör igen, förslagvis 1-1.



Nu var det väl sjutton om jag inte ska få min första poäng i tipset!



2009-03-13 @ 15:49:05
Postat av: Sunkan (Liverpool)

David, en fråga. Har Rooney sagt att han hatar staden Liverpool eller menade han inte Liverpool FC? Oavsett vilket så är han ett s.k praktarsle, men det känns möjligen något mildrande om det är de röda han har agg emot!

2009-03-13 @ 15:52:34
Postat av: Holmgren

Sunkan>>



Se mitt svar till Niklas. Rooney syftar på laget Liverpool, inte staden.



Men han verkar nästan ta stolhet i att visa bristande respekt för sina fellow scousers.

2009-03-13 @ 16:02:19
Postat av: Anton

Man Utd - Liverpool 2

Arsenal - Blackburn 1

Bolton - Fulham 1

Everton - Stoke 1

Hull - Newcastle X

Middlesbrough - Portsmouth X

Sunderland - Wigan 1X

2009-03-13 @ 16:11:16
Postat av: snöret

Man Utd – Liverpool – x2.

Arsenal – Blackburn – 1.

Bolton – Fulham – 1.

Everton – Stoke – 1.

Hull City – Newcastle – 2.

Middlesbrough – Portsmouth – 1.

Sunderland - Wigan Athletic – 2.

2009-03-13 @ 16:41:22
Postat av: Mock

Man Utd – Liverpool – 2

Arsenal – Blackburn – 1

Bolton – Fulham – 1

Everton – Stoke – 1

Hull City – Newcastle – 1x

Middlesbrough – Portsmouth – 2

Sunderland - Wigan Athletic – x



Första matchen tippades med hjärtat, resten gick jag på känsla, så det borde bli 2-3 rätt ungefär.

2009-03-13 @ 17:28:45
Postat av: Elias

Man Utd - Liverpool - X

Arsenal - Blackburn - 1

Bolton - Fulham - 1

Everton - Stoke - 1

Hull City - Newcastle - X2

Middlesbrough - Portsmouth - X

Sunderland - Wigan Athletic - 1

2009-03-13 @ 17:37:34
Postat av: Henrik

Man Utd – Liverpool – 1.

Arsenal – Blackburn – 1X.

Bolton – Fulham – 1.

Everton – Stoke – 1.

Hull City – Newcastle – 2.

Middlesbrough – Portsmouth – 2.

Sunderland - Wigan Athletic – 1.

2009-03-13 @ 17:49:06
Postat av: Fabbe

Intressant omröstning.



Alla utom Kåmark tycker jag absolut hör hemma på listan, här kommer kommentarer om vad jag tycker om de alla.



Arne Hegerfors: Jag uppskattar det han gjort för svensk media men jag tror att både vi och inners inne även han vet att han borde lägga av nu, när han tex kommenterar Everton kan han inte se skillnad på Anichebe, Yakubu, Saha, Yobo eller Lescott.



Bosse Petterson: Kommentarer överflödiga, kan ta ett citat från Bosse som säger det mesta om hans kompetens om fotboll.

"Jag tycker United gör en riktigt dålig match"

Sades efter 0-0 på Camp Nou, United spelar perfekt enligt taktik och släpper inte till en ända målchans på hela matchen.

Att han sedan tycker att det är odiskutabelt solklar straff för Gerrard mot Athletico säger också det mesta.



Glenn Hysén: Inte allt för mycket emot honom som kommentator om det inte vore för när han kommenterar Liverpool, en mer opartisk kommentator har jag aldrig hört, jag förstår att Glenn med hela sitt hjärta håller på Liverpool I Champions League, men när man får betalt för att kommentera matcherna ska det inte vara så uppenbart att man håller på det ena laget.

Ta Lasse Granqvist som exempel, enligt mig sveriges bästa kommentator, han har uttalat sig själv som ett enormt AIK fans, det som skiljer Lasse från Glenn är att Lasse kan koppla bort känslorna när han kommenterar sitt eget lag.

Angående opartiska kommentatorer, någon som lade märke till Glenn Strömbergs "JAAAAA" när Zlatan nickade på Evra och utanför på Old Trafford, lite komiskt då det var uppenbart i båda matcherna att han hejade på Inter pga Italien.



Lasse Kinch: Vet inte vad jag ska säga, en väldigt obehaglig röst att höra i rutan och ett stort okunnande, hur kan man tex säga "Detta är inte det minsta dramatiskt" under straffläggningen mellan Roma och Arsenal, tror nog att supportrarna till respektive lag tyckte att det var ganska så dramatiskt.



Magnus Hedman: Jag har spelat med Drogba, Jag känner Ballack, han är lite speicell men jag gillar han ändå, Mourinho och jag är kompisar, Jag var på Lampards bröllop är bara utdrag i Hedmans skryt, tror jag pratar för alla när jag säger att vi vill inte höra det ännu mer.



Ända negativa om Kåmark får bli att han är alldeles för insatt i La Liga och för okunnig om de andra 2 stora ligorna.

2009-03-13 @ 18:07:20
Postat av: knatte

Man Utd – Liverpool – 2.

Arsenal – Blackburn – X.

Bolton – Fulham – X.

Everton – Stoke – 1.

Hull City – Newcastle – X.

Middlesbrough – Portsmouth – X2.

Sunderland - Wigan Athletic – X.

2009-03-13 @ 18:28:53
Postat av: Big One

Fabbe>>



Du menar väl ändå att Strömberg och Hysén är partiska. Det man önskar är ju en opartisk kommentator (som inte svamlar).

2009-03-13 @ 18:40:29
Postat av: Fabbe

big one//



Självklart menar jag det, klantigt misstag av mig :)

2009-03-13 @ 18:45:08
Postat av: Oskar

Angående Rooney. Kan väl tänkas att han har tappat lite av kärleken till staden Liverpool pga att han blir hånad och häcklad så fort han sätter foten på planerna. Har svårt att se varför han skulle visa respekt för dessa människor, helt ärligt.



Niklas (Villa)//

Man ska ju tänka på att Rooney blev hånad under hela matchen mot Everton innan han kysste klubbmärket. Henke fick bara hyllningar.

2009-03-13 @ 19:05:55
Postat av: Holmgren

För Liverpoolinvånarna så är Manchster en stad som man genuint ogillar. Och ogillandet är ömsesidigt. Att Rooney då inte fattar/inte kan ta att han blir utbuad när han kommer tillbaka "hem" sper bar på min tes om att han är en liten människa.



Att jämför med Henke (ut hyllande eller sågande aspekt) är omöjligt. Barca och Celtic har ingen rivalitet.



Varför ska Rooney visa respekt för dessa människor?

Well... Han har fått sin fotbollsutbildning i staden, han har levt och gått på samma gator som dem, han känner med all sannolikhet fortfarande en massa människor som håller på Everton, och han höll själv på dem i hela sin uppväxt. Take your pick.

2009-03-13 @ 19:14:26
Postat av: Linhem

Man Utd – Liverpool – X2

Arsenal – Blackburn – 1

Bolton – Fulham – X

Everton – Stoke – 1

Hull City – Newcastle – 2

Middlesbrough – Portsmouth – 1

Sunderland - Wigan Athletic – X



don't like Rooney..."once a Blue, Always a Manc"

'Arrys förräderi hamnar i skuggan...

2009-03-13 @ 20:47:40
Postat av: Oskar

Samtidigt är ju Rooney bara en människa, jag tvivlar på att jag skulle klara av att folk skrek att jag var en hora och Gud vet vad, utan att göra någonting, oavsett hur mycket de har hjälpt mig tidigare. Självklart är det stort om man klarar av det, men tycker inte att man helt kan fördöma Rooney för det, som sagt, han är bara en människa.

2009-03-13 @ 21:48:18
Postat av: Holmgren

Oskar>>



Ok... Om jag hade agerat ut allt jag känner varje gång någon hade förlämpat mig här i livet så hade jag inte haft mkt tid över till annat.



Sedan är det förstås skillnad på när en människa förolämpar en och när 45.000 gör det - Det inser jag med. Men it comes with the teritory. Jag har aldig sett Sol Campbell göra ngt ovärdigt gentemot Spursfansen och han är "A Judas cunt with HIV" enligt dem. Jag minns inte att Figo hånade Barcapubliken trots att ngn slängde in ett grishuvud mot honom.



Men jag tror att du är inne på en viktigt sak, nämligen den att Rooney bara är människa. Och vissa människor är lite mer bakom än andra. Jag tror faktiskt inte att Rooney i gruden är ett svin som människa. Alla om känner honom vittnar om att han är lugn och tillbakadragen utanför planen. Däremot är jag beredd att påstå att han tillhör intellekuell underklass. Jag VET inget om det, men det är min gissning. Och hans dumhet hindrar honom ifrån att inse sitt eget bästa, och det har lett till att han är illa omtyckt av mer eller mindre varenda människa i den stad där han har sin uppväxt, familj och modersklubb.



Bara det faktum att han har lyckas sätta sig i den sitsen vittnar ju om att han inte spelat sina kort rätt. Om Rooney inte hade varit fotbollsproffs så tror jag inte han hade varit på väg mot en läkarexamen idag, om jag säger så.

2009-03-13 @ 22:00:09
Postat av: Björn

Att Rooney skulle lämna Everton var trist men ganska väntat. Att det var Man U som öppnade plånboken och köpte honom kan man tycka vad man vill om. Om Rooney efter övergången visat sin respekt till klubben som fostrat honom hade han nog fått ett hyffsat mottagande på Goodison. Och nu efter uttalandet om Liverpool... Ja som du skriver David, illa omtyckt av mer eller mindre varenda människa i staden.

2009-03-13 @ 22:38:08
Postat av: Ralle



Man Utd – Liverpool – X2

Arsenal – Blackburn – X

Bolton – Fulham – 1

Everton – Stoke – 1

Hull City – Newcastle – 2

Middlesbrough – Portsmouth – X

Sunderland - Wigan Athletic – 1

2009-03-14 @ 00:13:58
Postat av: kristofer



"Självklart menar han laget. Men han hänvisar sitt hat gentemot laget till att han växte upp som evertonian. Och som sagt..... Relationen mellan evertonians och liverpudlians är inte främst präglad av ett starkt hat. Det är inte Celtic/Rangers eller Fener/Galatasaray vi snackar om här.



Människor lever sida vid sida med olika lagtillhörigheter på ett annat sätt i Liverpool. "



ang citatet läs senste offside.



Jag förstår inte gnället på Rooney om att han hatar laget liverpool, vad är problemet ?

Man kan inte älska alla

Om det hade varit Garry som sa det hade ingen höjt på ögonbrynen.

Vidare kan jag inte förstå det här med att han skall respektera evertons fans, dom flesta av dom har vänt honom ryggen efter övergången till united.

Respekt är inget man får utan det förtjänar man, hur kan man respektera över 30tusen människor som buar åt en ?

Nä jag förstår Rooney kärlek är inte vilkorslöst och han har hittat en nykärlek.

2009-03-14 @ 08:32:48
Postat av: Emil (United)

Till Björn:

Det skulle väl egentligen vara tvärt om. Rooney blev ju hatad av Everton supportrarna så fort det blev snack om en flytt till United. Men som du säger så va det ju bara en tidsfråga innan han skulle lämna. Om Everton supportrarna bara hade accepterat det faktum att Rooney va alldeles för bra för dem och ville flytta skulle de istället hylla honom för det han hade gjort för klubben och glädja sig åt pengarna de fick för honom. Ingen blev gladare än jag när han kysste United logan, bevisar bara hur mkt han älskar sitt och världens bästa klubblag. Det faktum att Rooney vill skriva livstidskontrakt visar bara hur mkt han älskar klubben. Instämmer i Kristoffers avslutande meningar.

2009-03-14 @ 10:06:55
Postat av: Oskar H

Man Utd – Liverpool – 2

Arsenal – Blackburn – 1

Bolton – Fulham – X

Everton – Stoke – 1

Hull City – Newcastle – 2

Middlesbrough – Portsmouth – 1

Sunderland - Wigan Athletic –1

2009-03-14 @ 10:28:17
Postat av: Holmgren

Emil & Kristoffer>>



Ni gör det enkelt för er, när ni väljer att se det som Rooney säger nu som en isolerad händelse. Han uttalande har gjort att debatten om Rooney och hans brist på respekt för sin rötter har blossat upp igen. Är det så märkligt? Jag har sagt allt som går att säga i ämnet, tror jag. I själva inlägget och i kommentarerna.



Man förväntas uppträda på ett visst sätt som scouser - Rooney skiter i det. Ligger jag sö,nlös över det? Nej. Stör jag mig på det? Tja, till viss del.



Går det att försvara med att några buar? Absolut inte. Se ovan.

2009-03-14 @ 12:52:58
Postat av: kristofer

Vi gör det enkelt därför att det är enkelt.

Vill man läsa något in i det gör man det.

Vill man tro på vad AB skriver gör man det.

Saker är vad man gör dom till.



Rooney är en i grunden enkel människa som drivs av passion.

Därav blir det också ett enkelt svar.

2009-03-14 @ 13:49:15
Postat av: Linhem

tror inte många är stolta över rooney i Liverpool(staden), inte Liverpool sidan - spelar för Manure,Spelade för Everton,samt mindre diskreta uttalanden. inte Everton sidan - lämnade,spelar i Stadens "fiende", kyssandet av Manures badge på Goodison är spiken i kistan här.

2009-03-14 @ 16:30:31
Postat av: Patric

Jag är förvånad att så många Liverpoolanhängare (jag har själv varit Liverpoolsupporter sedan jag var liten) reagerar så kraftigt på Rooneys uttalande... är det förvånande? Är det ens så jäkla illa?



Det förhållande du pratar om mellan Liverpool och Everton och mellan Liverpool och Man U stämmer... men det är med röda ögon sett. Med de blå ögonen på tror jag tveklöst att de ser Liverpool som en större rival än Man U... Rooney har spelat för Everton och Man U... är hans citat ens något att höja på ögonbrynen för?



Jag gillade faktiskt uttalandet, det tänder rivaliteten mellan scums och Liverpool lite till...

2009-03-14 @ 17:37:17
Postat av: Holmgren

Jag vet inte vad jag mer kan säga. Jag väljer att se fler dimensioner av Rooney. Och återigen: det här är inte ett uttalande som är en isolerad händlese.



Jag pratar om en rivalitet som går djupare än bara fotboll. Ni pratar rött-blått-rött.



Allt jag kan säga i ämnet står redan här. Jag har full respekt för att ni inte håller med, men jag kan inte föt mitt liv hålla med om att det är "så enkelt". Det finns ett antal olika vinklar att se Roonet och hans sätt att uppträda som f.d Liverpoolbo.



Ser de blå Liverpool som en större rival? Ja, säkerligen. Men även de blå känner ett stort ogillande inför staden Manchester. Och som sagt... Historiskt sett så är inte rivaliteten mellan Everton/Liverpool präglad av främst hat. Det har hänt ngt på senare år, men i grunden har de två klubbarna en djup respekt för varandra - och det bevisas fortfarande när saker och ting ställs på sin spets. Rhys Murphy-mordet är det senaste klockrena exempelt på det.

2009-03-14 @ 18:40:24
Postat av: Bono

Sedan är det så, att i Liverpool så finns det massvis med familjer där delar av familjen håller på Liverpool och andra hälften håller på Everton.



Men det finns inte många familjer med Liverpool/scum eller Everton/scum.



Är man girig själv så vill man spela för världens girigaste förening.

2009-03-14 @ 21:04:47
Postat av: lilebroer

är i desperat behov av hjälp, någon som vet vart man kan få se gårdagens pool vs united match på internet?

2009-03-15 @ 00:00:37
Postat av: Linhem

lilebroer: Fbtz.com/Forum

2009-03-15 @ 01:06:55
Postat av: Anonym

Tack för tipset linhem.



Fick det tyvärr inte att funka, men hittade på ett par andra ställen nu.

2009-03-15 @ 12:06:46
Postat av: Björn

Emil//



Klart att många blev arga och sura när en av de största talangerna var på väg att lämna klubben. Självklart blir det lite extra när det är en av huvud konkurenterna. Men det utbredda hat och buande har han mycket själv att skylla för.

2009-03-15 @ 22:59:30
Postat av: Anonym

För övrigt är jag mycket glad att han såldes. Everton behövde pengarna. Tror inte Everton hade varit med och krigat om europacup-platserna de senaste åren. Everton sålde i rätt läge och fick bra betalt.

2009-03-15 @ 23:02:35
Postat av: Emil (United)

Till Bono:



Liverpool köper väl ändå fler spelare än United... United köper oftast 1-3 spelare varje säsong, inte särskilt girigt. Sen förstår jag att andra klubbar är avundsjuka på Fergusons fingertoppskänla...

2009-03-16 @ 08:23:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0