Rule Britannia, Britannia rule the waves... [2009-03-12]

Den engelska dominansen i Champions League fortsätter. Eller ja... Så värst många engelska spelare är det väl egentligen inte tal om. Men fyra engelska lag är kvar, och det är nog så imponerande, och självklart ger det Premier League en kvalitetsstämpel som ingen annan liga kan mäta sig med. Världens bästa klubblag finns just nu i England. Simple as that.

På ett sätt kan jag tycka att det är lite trist. Jag är inte en av dem som benhårt sitter och hejar på Premier League i Champions League. Jag tycker väldigt mycket om att lära känna nya bekantskaper, och chansen att riktigt väl lära känna spelare utanför England minskar när lagen från de andra länderna åker ut i ett tidigt skede. Dessutom har jag, som många andra, en förkärlek för underdogs. Det hade inte gjort mig något alls ifall Juventus hade lyckats rå på Chelsea, eller om ett skadedrabbat Roma hade gett Arsenal respass. Inte för att jag ogillar Chelsea eller Gunners, jag hyser inget agg alls gentemot dem, men för att överraskningar alltid är trevliga. Men nu är det som det är. England regerar, och det är bara att lyfta på hatten för alla de engelska lagen.

***********************************

I Rom hade det kunnat gå hur som helst. Arsenal imponerande inte nämnvärt, men det gjorde inte Roma heller. Med tanke på att Arsenal dominerade så pass mycket hemma i London så tycker jag att de förtjänade att gå vidare. Roma var inte i närheten av att dominera Arsenal i Rom lika mycket som Arsenal dominerade Roma i London. Kort och gott: Sett över 180 minuter så vann rätt lag. Men jag hade förväntat mig mer av Arsenal. Inte minst med tanke på hur matchen utvecklade sig. Roma hade ju knappt en enda ordinarie försvarare på planen när Juan gick ut skadad. Jag förväntar mig att Arsenal med spelare som Walcott, Van Persie, Eduardo och Nasri ska kunna sätta ett mittbackspar bestående av Diamoutene och Riise på hårdare prov än vad de gjorde.

Å andra sidan var Riise ett monster igår. Som mittback! Vem hade kunnat tro det. Jag vet inte om jag under hans sju år i Liverpool någon gång sett honom så bra som han var igår. Jag blev faktiskt glad över det. Många Liverpoolfans verkar välja att komma ihåg Riise för hans ödesdigra självmål mot Chelsea i fjolårets Champions League. Då gav han ändå sju år till klubben, han slet alltid, spelade med hjärta och gnällde sällan eller aldrig i pressen när han stod utanför laget. Jag tycker att man ska minnas sådant. Jag unnar Riise allt gott, och därför var det kul att se honom så bra igår. Han var bäst på planen. Men det slutade inte särskilt gott för Riise och hans Roma eftersom Arsenal vann. Jag kände lite för Riise och min personliga favorit Totti, men mer än så var det inte. Arsenal vann som sagt rättvist, och dessutom hade jag inte jublat över att se ett så halvdant gäng som Roma i en kvartsfinal i Champions League. Ur den aspekten föredrar jag Arsenal.

***********************************

Dock hade jag inte haft något emot att se Inter vidare i turneringen. De saknar visserligen dynamik på mittfältet, och de har svårt att hota i djupled, men jag tycker nog att de rent kvalitetsmässigt håller den nivå som krävs för kvartsfinalspel. Jag tycker till och med att de var rätt bra stundtals på Old Trafford igår. Problemet för dem var att de mötte sina övermän igår. Allt som Inter gjorde gjorde Man United bättre. För mig var det ganska givet att det bästa laget gick vidare igår på. Och håller man inte med så har man en en minst sagt märklig syn på vad som är bra. Visst hade Inter två träffar i virket igår, och visst hade de med en viss portion tur kunnat ta sig vidare. Men när allt kommer omkring så var det inte så mycket att snacka om. United var närmast segern i Milano, och de förtjänade tveklöst sin seger igår. Mycket mer än så behöver egentligen inte sägas.

***********************************

För övrigt...

Rooney var helt galet bra igår. Han har inget extremt utpräglat målsinne, men på alla andra fronter så håller den mannen yppersta världsklass. Han har en underbar förstatouch, han har ett riktigt tungt skott, han har en briljant fotbollshjärna, och så sliter han sockorna av sig i 90 minuter i varje match. Inlägget till Ronaldos mål igår var fotbollerotik. Jag kan störa mig på Rooneys attityd ibland, och i vissa lägen skulle han må bra av att tygla sitt humör. Men nog fan är han en helt sanslöst bra fotbollsspelare.

...Zlatan Ibrahimovic pratar ofta och mycket om hur han brinner av längtan efter att få vinna Champions League. Vill han uppnå det inom de närmsta 3-4 åren så måste han nog antingen lämna Inter, eller så måste Inter öppna stora plånboken. Just nu spelar inte Zlatan i ett lag som är moget en Champions League-titel. För övrigt tycket jag att Zlatan var snudd på strålande i första halvlek igår.

...Patrick Vieira skulle inte plats i ett topplag i England längre. Inte en chans.

...Mario Balotelli är knappast den mest sympatiske fotbollsspelaren här i världen. Slår man upp ordet troublemaker i en ordbok så hittar man en bild på Balotelli. Kanske skymtar man även Antonio Cassano i bakgrunden.

...Om en, eller möjligtvis två säsonger så kommer Anderson visa sig var värd varenda penny som United la ut. Det är jag helt övertygad om.

…Både Almunia och Doni såg riktigt platta ut under straffläggningen. Jag tyckte mest att de la sig ned lite trött åt ena hållet gång efter annan. Men brukar säga att en målvakt aldrig kan göra fel under en straffläggning. Fan vet. Jag tycker absolut att Doni borde ha tagit Walcotts straff.

...Hur mycket och hur långt kan Clichy springa utan att bli trött egentligen?

...Att Francesco Totti skulle få uppleva en Champions League-final med sitt Roma i Rom har hela tiden varit en utopi. En dröm. Men det var en vacker dröm, och för min del så hade Totti gärna fått uppleva sin vackra, men utopiska dröm. Jag är svag för Totti.

...Straffar är en väldigt ovanlig företeelse i Champions League. I de senaste 76 slutspelsmatcherna i VM eller EM så har en straffläggning tagit vid 19 gånger (25%). Samlar man ihop alla slutspelsmatcher i de senaste fem årens (pågående säsong är ej medräknad) Champions League så blir det 75 matcher. Bara 6 av dessa matcher har gått till straffar (8%). Egentligen är det väl inte så anmärkningsvärt med den markanta skillnaden eftersom det måste bli exakt samma resultat två matcher i rad för att det ska bli straffar i Champions League. Men nu har ni lite statistik att imponera med när ni ska ragga på krogen i helgen.

***********************************

Oj, vilka blytunga poäng Blackburn knep på Craven Cottage igår. Men vad har hänt med Fulhams fina hemmaform? De hade bara en ynka förlust på hemmaplan tills för åtta dagar sedan. Nu har de på dessa åtta dagar åkt på tre raka hemmaförluster. Den mot Man U i FA-Cupen kan man väl snabbt förlåta, men förlusterna mot Hull och Blackburn bådar väl inte så gott, va?

***********************************

Jag är tillbaka med ett lite kortare inlägg och en ny omröstning i eftermiddag.

Kommentarer
Postat av: Patric

Jag gillade Riise, hans sista två säsonger var inte alltför bra, han spred bollar och tappade ut förstatouchar över linjen gång efter annan. Men självmålet är inget som ligger honom i fatet från min sida i alla fall.



Han hade flera väldigt bra år i Liverpool och det är den spelaren jag minns honom som, hans två lite svagare säsonger förändrar inte den bilden nämnvärt... och att ett självmål skulle förändra något av det, det känns bara löjligt.



Kanske var det bäst för honom att gå vidare, och jag är väldigt glad att han spelar bra, jag unnar honom verkligen det.

2009-03-12 @ 09:12:30
Postat av: Mattias

Zappade som en galning igår men tycker Zlatan gjorde en helt ok match och hade lite missflyt vid målchanserna. O andra sidan är det vid såna tillfällen han måste göra mål om han bland annat ska tysta kritikerna i England.



Fast det var knappast oväntat att Man United slog ut Inter och de är ju fördjävligt duktiga när det gäller att fylla på med folk i anfallen de röda djävlarna!



Längtar till matchen i helgen och måtte Liverpool glöda även då som i Tisdags!

2009-03-12 @ 10:20:56
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Emil (United)

Otroligt skönt att se United igår, kände faktiskt inte oro en enda gång under matchen, bara att instämma i det du skriver om Rooney, vilken krigare det är alltså!

2009-03-12 @ 12:17:55
Postat av: klumpen

Vore kul att se straffstatistik på VM-finaler och Champions league-finaler. Då skulle det vara mer jämförbart!

2009-03-12 @ 12:38:11
Postat av: kristofer

Det finns en lite rolig grej med att Rooney gör en jätte match mot Mourinho.

Nä han coachade Chelsea ville han inte ha Rooney då han inte tyckte han var en tillräckligt stor talang, så han hamnade i United, vilket vi ju är förevigt tacksamma för.

2009-03-12 @ 13:01:07
Postat av: Linhem

gillade verkligen Riise dock så var hans sista säsong below-par, innan tyckte jag dock har var som bäst när han hade enorma ytor på kanten och tog löpningar som folk asocierar med Carlos, sedan de långa inkasten & Frisparkarna som bröt ben.(bokstavligt talat)



There's only one Jay Spearing!

2009-03-12 @ 15:00:30
Postat av: Holmgren

klumpen>>



Det var en STOR skillnad på VM/EM-finaler och Europa Cup/CL-finaler.



Det har spelats totalt 31 finaler i VM/EM, och enbart 3 av dessa har gått till straffar. Strax under 10%, alltså.



På de senaste 31 EC/CL-finalerna har det blivit straffar 9 gånger. Nästan 30% där, med andra ord.



Nu vet du det. Nu ska du bra få komma med en teori på varför det är tre gånger så vanligt med straffinaler i EC/CL-finaler som i EM/VM....



Jag kan tillägga att jag fick med alla straffinaler i EC/CLs historia genom att räkna med de 31 senaste. Det har spelats ytterigare 23 finaler. Skulle man räkna med även dem så har bara 16% av finalerna gått till straffar.

2009-03-12 @ 15:02:28
Postat av: Dave

United hade 6 brittiska spelare från start och 4 på bänken igår. Det anser jag vara klart godkänt i ett lag av sådan klass och stor skillnad mot vissa andra lag. Pool hade 2 i startelvan medan Arsenal inte hade någon. Det är lite dåligt.

2009-03-12 @ 15:17:53
Postat av: Holmgren

Dave>>



I agree. Man United har en klart vettig engelsk kvot. Fler engelsmän i elvan än vad Inter hade italienare eller vad Real hade spanjorer. Det är den sammanlagda kvoten engelska spelare som är skamligt låg. I första åttondelen så tror jag det var totalt 9 engelsmän som fick spela. Det på fyra lag. Det är verkligen sådär. Att det sedan inte är mest Uniteds "fel" är en annan femma.

2009-03-12 @ 15:31:50
Postat av: Mats

Yppersta världsklass är ett överbetyg för Rooney. Som Holmgren antydde är han bra på väldigt mycket men han saknar en hel del att önska från en spelare i världsklass. Något jag skulle vilja poängtera är ojämnheten. Rooney kan vara helt frisk och ändå bara vara en ok spelare i långa perioder. Igår var han duktig, helt klart, och visade på både passningsförmåga, skott och kämpatakter a lá Kuyt. Jämfört med då exempelvis Zlatan eller Torres tycker jag ändå han står sig ganska slätt. Torres är både en långt bättre målskytt och har större förmåga att göra något på egen hand och Zlatan gör allt som Rooney gör, förutom då det defensiva slitet, fast än bättre. Större, starkare, skjuter hårdare, mer teknisk, gör fler mål, överlägsen target etc.



Därmed inte sagt att Rooney inte är bra, Ronney är en mycket bra spelare som är väl värd sina 28 miljoner pund som United betalade. Inte för att han når upp till de absolut största men därför att han levererar och kommer att fortsätta leverera goda insatser för united. För en spelare som har varit, är och kommer att vara mer eller mindre given i uniteds förstaelva i totalt 10-15 år är 28 miljoner pund inte dyrt.

2009-03-12 @ 15:47:59
URL: http://httpe

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0