Spänningen lever.... Ett tag till.... [2009-03-16]

Det blev en händelserik helg. Till en början med var jag tvungen att jobba igår. Där av bristen på inlägg. Jag tänker ta igen det nu.

För det första tycker jag att det är lite skoj att spänningen i ligan fortfarande lever. Spänningen behöver visserligen hjärt och lungmaskin, respirator och den ligger fortfarande på intensiven, men den lever.

***********************************

Jag tror att väldigt mycket handlar om hur Man United reagerar nu. Vinner de nästa match så är de tillbaka på banan, och lördagens förlust betyder då inte mer än tre tappade poäng. Men skulle Man U tappa poäng mot Fulham (ett Fulham som de på senare tid nästan har gjort vana av att lite nonchalant förnedra) så kan det mycket väl hända något med spelarna och deras psyken. Man United har de mest rutinerade spelarna, de har den bredaste truppen, den slugaste tränaren, de största framgångarna i modern tid. Men det är trots alls människor vi pratar om. Till och med Vidic är människa har det visat sig. Få människor, inte ens smarta, rutinerade eller framgångsrika sådana, kan helt undvika att tänka. Och självklart finns det en liten risk för att ett antal Unitedspelare börjar tänka ifall de tappar poäng mot Fulham. Men som ni hör.... Det är en del ifs and buts.

Jag förstår att Liverpoolfansen är överlyckliga över segern, det har de förstås all rätt att vara. Men United är fortfarande solklara favoriter till att vinna ligan. Det går ju liksom inte att påstå något annat.

***********************************

På tal om favoritskap.
Jag vet inte hur många av er som faktiskt har haft Aston Villa som favoriter till en Champions League-plats de senaste veckorna/månaderna. Det är säkert några av er i alla fall. Men ni får nog revidera nu. Villas långa säsong börjar ta ut sin rätt, och de spelar faktiskt sämre fotboll än tidigare. Samtidigt börjar Arsenal få tillbaka spelare från skada, och de spelar faktiskt bättre fotboll än tidigare. Nog ligger väl Gunners i vinnarhålet för att fjärdeplatsen nu?

***********************************

Hur känns det förresten för Arsenalfansen att behöva skicka ett uppriktigt tack åt Tottenham-håll? Nu är det väl kanske inte säkert att denna omgång blir helt avgörande för utgången om hur Champions League-biljetterna ska fördelas. Men nog har Spurs gett Gunners en hjälpande hand i alla fall.

***********************************

Arshavin. Kul för honom.

***********************************

Har ni inte sett Morten Gamst Pedersens patetiska försök till filmning så kan ni klicka här.

***********************************

Det var ganska absurt att Chelsea vann med 1-0 mot Man City. Och det absurda ligger förstås i att det inte blev 2,3 eller 4-0. Hade Man City bollen ens? De hade ju knappt en femminutersperiod där de styrde eller var det lag som hade kontrollen. Chelsea borde ha gjort fler mål på de chanser som skapades, och de borde ha skapat fler chanser när de hade så mycket boll.

Men de vann, och Hiddinks ligafacit förblir perfekt i minst en vecka till.

***********************************

Det var intressant att se Essien som mer av en offensiv dynamo än en defensiv dito. Mannen håller så hög klass att han förstås klarar av båda rollerna. Men vill man ha ut absolut max av honom anser jag att man ska spela honom i den defensiva rollen.

***********************************

Boltons prestation hemma mot ett formsvagt Fulham var direkt pinsam. Jag måste säga att jag aldrig har hyst någon direkt kärlek för laget Bolton. Och sedan Kevin Nolan lämnade hyser jag absolut noll kärlek för dem. Det är ett lag befriat från glamour, de spelar en direkt tråkig fotboll och de har ett av ligans sämsta publiksnitt. Om jag egenhändigt fick bestämma så skulle jag skicka ned Bolton i The Championship illa kvickt.

***********************************

Evertons seger hemma mot Stoke var helt programenlig. Inte mycket att orda om. Fellainis frisyrbyte var den enda skrällen som kom i samband med den matchen.

***********************************

Hull vann inte mot Newcatsle, och Newcatsle vann inte mot Hull. Med tanke på hur mycket de båda lagen behöver vinna just nu så har jag svårt att tro att någon med Hull eller Newcatsle-sympatier egentligen är nöjd med den utgången

***********************************

Vore jag tipsexpert så skulle jag drömma mardrömmar om både Sunderland och Wigan. Det är rent av omöjligt att veta var man har dem. Inför matchen på Stadium of light så anade man stigande form hos Sunderland, och Wigan har varit rent usla hela 2009. Självklart gick Wigan då och vann. Det borde man ju förstås ha räknat ut med armbågen.

***********************************

På tal om tips så var jag sekunder ifrån att få rätt i mitt skrälltips på Riverside. Men Marlon King kvitterade för Boro precis i slutskedet av matchen och inget av lagen tycks kunna ge sig själv en andningspaus.

***********************************

Det finns en längre text om Liverpool seger över Man U här.

***********************************

Sir Alex förvånar mig lite genom att komma med två riktigt löjliga uttalanden efter lördagens förlust. För det första känns det fjantigt att påstå att det bästa laget för dagen inte vann. Hur kan någon människa ens komma på tanken att påstå att Man United var det bästa laget för dagen? Liverpool var inte makalösa offensivt, där handlade det mer om effektivitet. Men senast jag kollade så var även defensiven en del av fotbollen och där var ju Liverpool absolut överlägsna. United hade en riktigt dålig dag på jobbet defensivt, medan gästernas försvarsarbetet var nära perfektion.

Sir Alex andra uttalande handlade om spelschemat. Det är en bortförklaring som jag är spytrött på. Vem som kommer med den struntar jag i, det är alltid lika löjligt. Ok, så Liverpool fick 24 timmar mer att förbereda sig på. Det kan säkert göra lite skillnad. Men för mig handlar det om att uppskatta läget. Det är en förmån att vara vidare i Champions League, att spela många matcher på en säsong, att ha många spelare som platsar i sina respektive landslag. Jag tvivlar på att någon av topptränarna skulle vilja byta. Knip käft, ta ut ett lag och spela fotboll, säger jag. Det är ett jäkla jidder om spelschemat. Varför inte försöka uppskatta det faktum att man tränar ett lag som är med och slåss på flera fronter? Tight spelschema är ett lyxproblem, så sluta gnäll!

Och nej. Det gäller absolut inte bara Sir Alex, men det var han som kom med detta gnälla just denna gång. Jag trodde dessutom att han, när hans lag fortfarande leder ligan och går en spännande vår till mötes, skulle vara lite större än så.

***********************************

För övrigt var det helt rätt att Vidic fick rött kort direkt, och inte ett till gult och sedan rött. Steven Gerrard hade solklart varit igenom ifall inte Vidic dragit ned honom. Han kommer nu bli avstängd i två matcher. Ett för det röda kortet, och ett för att detta var hans andra utvisning denna säsong (båda har kommit mot Liverpool). Att han inte får tre matcher är också helt rätt. Tre matchers avstängning ska endast delas ut ifall utvisningen gavs för så kallat violent conduct. Lika rätt med två matchers avstängning som det var att ge honom det röda direkt, med andra ord. För en gångs skull: Bra jobbat, FA.

För övrigt var domare Wiley lysande på Old Trafford i lördags. Gjorde han ens ett enda fel?

***********************************

När jag kollade på tabellen i morse så tänkte jag att för att med tanke på att vi lever i en föränderlig värld så förändras vissa saker oväntat lite. Sedan surfade jag runt på min favoritsajter, och när jag kom den den eminente Jonas Dahlquist och hans blogg så såg jag att han hade tänkt på ungefär samma sak. Han sammanfattar det väldigt väl i sitt senaste inlägg. Klicka här.

***********************************

Det är inte lätt att få in full pott i vårt Fredagstips, det är ett som är säkert. Inte heller denna vecka fanns det någon med alla rätt.

***********************************

Det var allt för idag. De närmsta dagarna komemr präglas av en hel del jobb. Men jag hoppas hinna med lite kortare inlägg. Bloggen kommer inte stå tom, men kanske blir inläggen upplagda mer på eftermiddagen/kvällen.

Kommentarer
Postat av: Souness

Jag läste att du surfade runt på dina favoritsajter och efter att ha du länkat till Jonas Dahlkvist (som jag inte hade en aning om att han hade en blogg), blir jag som en gymnasieelev med mycket tid framför datan, lite intresserad av vilka dessa hemsidor är?

2009-03-16 @ 19:46:08
Postat av: Sadde mufc

Jag har försökt undvika denna blogg efter matchen i lördags, men när man läser denna blogg efter matchen så kan man ju inte bli annat än imponerad av dig. Ditt favoritlag vinner men ändå lyckas du hålla bloggen såhär neutral. Stort cred till dig David. Du har tidigare varit inne på att många lag gör misstag mot United och det var vad som hände denna match fast tvärtom. Liverpool spelade smart och förtjänade helt klart att vinna, kanske inte med 4-1 men segern var dom värda. Bäst i Liverpool var Aurellio, underskattad spelare. Minst dålig i United Park.







2009-03-16 @ 22:06:53
Postat av: Holmgren

Sadde>>



Tack! Beröm värmer! Inte minst när berömet handlar om objektivitet. När jag skriver på den här bloggen gör jag det främst som någon som älskar engelsk fotboll, inte främst som ngn som älskar Liverpool. Kul om det märks.

2009-03-16 @ 22:26:18
Postat av: rocco

Dahlquist är i mitt tycke en tönt och besserwisser som tror han vet allt. Njuter varje gång han torskar i fotbollsutmaningen. Lite mer ödmjukhet från den grabben tack!!! Liverpool Rules!

2009-03-17 @ 10:36:21
Postat av: Mattias

Ja det har varit en underbar Liverpoolvecka och även om man njuter som fan nu så kan man ju inte låta bli att gräma sig lite över de onödiga poängförlusterna och klubbens märkliga agerande på transfermarknaden i somras och nu i Januari.



Vi hade verkligen chansen på ligatiteln i år men jag tror fortfarande Man United tar hem det men o andra sidan kommer jag alla fall må bra länge över våra dubbelsegrar mot de stora rivalerna och förhoppningsvis tar vi dem även i Champions League!



Jag anser mig också vara en Liverpoolsupporter som kan se saker och ting objektivt och uppskattar därför denna blogg. På de Liverpoolforum man hänger skäms man ibland över hur vissa förvandlas till människor med aphjärnor när något går mot vårt favoritlag.



YNWA

2009-03-17 @ 10:49:56
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Holmgren

Souness>>



Det är olika, och ibland länkar man sig vidare, och det beror också på ifall surfandet har mening och mål eller bara strötid



Läser alltid Dahquist.

Läser ibland Christenson på fotbollskanalen.

Läser nästan alltid Eurpa Calling-bloggen.



Forumet på when saturday comes kan vara skoj ibland.



Svenska fans besöks regelbundet.



BBC, Sky, Telegraph, Football365....



Ja där har du en del.

2009-03-17 @ 17:30:09
Postat av: ISsa

Helt klart rättvis seger för Liverpool, men är inte Dossenas 4-1 mål Offside?



Babel står i klar offside position när Reina slår utsparken, Babel går sedan upp i nickduell med Ferdinand vilken båda missar bollen på, bollen går fram till Dossena som gör mål.



Påverkar inte Babel spelet tillräckligt mycket för att det ska vara offside?

Är ganska 100 på att Rio enkelt hade nickat bort den om babel varit någon annan stans, någon som håller med?

2009-03-17 @ 19:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0