Leeds känner doften av svunna tider [2009-09-22]

Idag för exakt nio år sedan så gick Leedsspelarna runt på moln. Det hade bara gått ett par dagar sedan Lee Bowyer avgjort med matchens enda mål i 89e minuten mot mäktiga Milan i Champions League.

Nu är det kanske också en och annan Leedsspelare som går runt på moln. Men det är knappast tack vare en CL-seger mot Milan. Den senaste segern kom mot Gillingham. The times they are a-changing'. Anledningen till att gå runt på moln skulle i så fall vara den väldigt fina starten på säsongen och det faktum att Leeds just nu toppar League One. Men några CL-segrar finns det då rakt inte att glädjas åt för tillfället. Och man behöver blicka tillbaka mer än ett par dagar om man vill hitta sådana minnen.

Senast Leeds mötte ett som låg i Premier League var 2007 då man mötte Portsmouth i Ligacupen. Senast Leeds mötte något av de lag som räknas som engelska storlag låg de själva i Premier League. Ikväll möter de Liverpool i Ligacupen. Det är första gången under Leeds exil från finrummet som de möter någon av De Fyra Stora.

Det säger sig självt att det är speciellt för Leeds. Det skänker förstås en förnimmelse av vad som varit, och vad man kämpar för att återigen nå. Det lär vara mer motiverande för Leeds att möta Liverpool än vad det är för Liverpool att möta Leeds. Med det i bakhuvudet, och det faktum att Leeds vunnit sju av sina åtta inledande ligamatcher gör att jag anser att det vore dumt att räkna borta Leeds i kvällens möte. Jag är ganska säker på att vi får se ett livfullt Elland Road och ett gäng riktigt tända Leedsspelare. Och Liverpool lär mönstra något som liknar ett B-lag.

Självklart är Liverpool favoriter, men härmed är skrällvarningen utfärdad.

***********************************

Jag är ledsen för att jag inte bloggade igår, eller under helgen. Jag har helt enkelt inte haft tid. Den här veckan är överlag ganska fullsmockad med jobb. Jag ska göra mitt bästa för att hinna med bloggandet också, men nu vet ni hur det ligger till.

Att jag inte sveper igenom helgen beror på att jag för första gången på hur länge som helst inte hunnit se några matcher. Jo, jag såg West Ham-Liverpool, men det är också det enda. När det gäller de övriga matcherna så har jag i de flesta fall fortfarande inte ens hunnit se målen ännu. Den gångna helgen går därför fri från mina kommentarer och analyser. Synd, med tanke på hur actionfylld den verkar ha varit. Men nu är det är som det är. Sorry.

Jag uppfattade dock att ni allihopa verkar vilja att jag fortsätter svepa igenom helgerna på måndagarna. Det är uppfattat, och det kommer förstås att bli ett stående inslag. Det är sällan jag inte hinner, så helgen som varit bör ses som ett olycksfall i arbetet.

***********************************

Det är sjukt komiskt att Tevez är paff över att ha blivit utbuad på Old Trafford under derbyt i helgen. Att han saknar en duglig engelska visste jag redan, men att han saknar en normal mänsklig uppfattningsförmåga hade jag inte en susning om. Hur har han missat att så många människor i den stad han bor i har tröttnat och vänt sig emot honom? Han förväntade sig på riktigt ett varmt välkomnande av sina forna fans. Han verkar på fullaste allvar inte begripa att han under somaren gjort sig rejält impopulär. Hur har lyckats missa det? Kan någon förklara det för mig?

***********************************

Förutom Leeds-Liverpool så står följande Ligacup-matcher på schemat ikväll:

Arsenal-West Brom
Barnsley-Burnley
Bolton-West Ham
Carlisle-Portsmouth
Nottm Forest-Blackburn
Peterborough-Newcastle
Scunthorpe-Port Vale
Stoke-Blackpool
Sunderland-Birmingham

***********************************
Som avslutning blir det lite frågestund med mötet Leeds-Liverpool som utgångspunkt.

2001 möttes Liverpool och Leeds på Anfield. Leeds vann med 2-1. Nu ska vi se ifall ni grejar att fylla i luckorna i startelvorna....

Liverpool:
Westerveld
Carragher - Hyypiä - Henchoz - AAAAA
BBBBB - Hamann - Gerrard - CCCCC
Fowler-Owen

Leeds:

Martyn
Mills - DDDDD - Ferdinand - Harte
Bowyer - Batty - EEEEE - Kewell
Viduka - FFFFF

Sex spelare saknas. Tre i varje lag. Så vilka spelare döljer sig bakom A, B, C, D, E, och F?

***********************************

Imorgon ska jag bland annat bevaka Bajen-GAIS, men jag hopaps jag hinner få upp en blogg någon gång under dagen.

Vi hörs!
Arsenal v West Brom 19.45

Barnsley v Burnley 19.45

Bolton v West Ham 20.00

Carlisle Utd v Portsmouth 19.45

Leeds Utd v Liverpool 19.45

Nottm Forest v Blackburn 19.45

Peterborough v Newcastle 19.45

Scunthorpe v Port Vale 19.45

Stoke City v Blackpool 19.45

Sunderland v Birmingham 19.45

Kommentarer
Postat av: babar

Se filmen damn united istället då förstår man Leeds arrogans.

filmen finns på piratebay

2009-09-22 @ 14:21:11
Postat av: Niklas (Villa)

svar på quizen - skjuter vilt från höften :)



2001: Liverpool v Leeds



A: Babbel?

B: Smicer?

C: Zenden?

D: Duberry?

E: Bakke?

F: Smith?

2009-09-22 @ 14:57:32
Postat av: Rikki

Gör ett försök på startelvorna;

A: Markus Babbel

B: Danny Murphy

C: Patrik Berger

D: Dominic Matteo

E: Olivier Dacourt

F: Alan Smith



För övrigt tror jag att det är så att Tevez inte förstår vilket byte han faktiskt gjort och att han därav inte fattar publikens reaktion. Han kanske borde öppna en tidning lite då och då och försöka förstå vad han gjort.

2009-09-22 @ 15:33:59
URL: http://www.webbsporten.se
Postat av: Plisken

Babbel lär ha spelat back i pool, Sen drar jag till med att Danny Murphy var med oxå. Gissar även på Vladi Smicer.

I Leeds var det nog Rio Ferdinand i backlinjen och Alan Smith på topp, har ingen aning om vem som kan ha spelat på mitten.

2009-09-22 @ 15:37:43
Postat av: jc

Lucas Radebe som mittback i Leeds kanske?

2009-09-22 @ 15:40:08
Postat av: Fredrik Kesselfors

Ikväll smäller det Holmgren. Matte L kommer över för att se ditt/hans Liverpool få örets överraskning. Njae, jag tycker det är helt upp till Liverpool hur den här matchen slutar. Leeds är ett spelande lag och kommer bli uppätna och svalda hela om Liverpool går ut med ett hyfsat lag och någorlunda tändning. Låter Liverpool Leeds spela boll och få fram ett par stycken till Beckford så kan det bli en stjärnsmäll det här.



I alla fall. Har lite dålig koll på gamla Liverpool men jag drar en liten chansning:

A: inte en blekaste så jag säger Babbel som föregående skribent :D

B: Smicer

C: McAllister

D: Dominic Matteo

E: Bakke eller Dacourt, jag säger... Bakke!

F: Alan Smith



Och Damned United var en helt ok film faktiskt. Brian Clough for president!

2009-09-22 @ 15:41:24
Postat av: Johan ( ManU)

Du måste se ManU - ManC! Det var en av de bästa matcherna jag har sett på år och dar! Den är i nästan samma klass som CL-finalen mellan Bayern och ManU, och Liverpool - Milan enligt mig!

2009-09-22 @ 16:09:37
Postat av: Linhem

Liverpool:

Westerveld

Carragher - Hyypiä - Henchoz - AAAAA

BBBBB - Hamann - Gerrard - CCCCC

Fowler-Owen



AAAAA - Babbel(byt kanter för Yb och vinn treble?)

BBBBB - Danny Murphy(Almost Scouse-Manc Killer)

CCCCC - Patrik Berger(beautiful player)



Leeds:

Martyn

Mills - DDDDD - Ferdinand - Harte

Bowyer - Batty - EEEEE - Kewell

Viduka - FFFFF



DDDDD - Dom Matteo(på fel planhalva)

EEEEE - Olivier Dacourt? eller Eirik Backe?

FFFFF - Alan Smith

2009-09-22 @ 20:22:03
Postat av: rooster

nya grekiska backen måste vara det sämsta Liverpool köpt på år o dag. Känns inte helt rätt för Premier League eller??

Sen Benitez?? Kastar in Gerrard o är på väg att låta Torres spela 5 min i ligacupen i ledning... oj oj oj

2009-09-22 @ 22:46:19
Postat av: Lilebroer

testar med en woodgate där de flesta säger matteo...

2009-09-23 @ 00:49:54
Postat av: Rutger Macke

En riktigt bra fotbollsspelare har ingen bra verklighetsuppfattning. Så är det bara. Spelare som tänker för mycket lyckas inte, misstänker att det är Elmanders problem t ex.

2009-09-23 @ 10:16:39
URL: http://www.chelseasweden.com
Postat av: Emil (United)

Vad ska man säga om Tevez? Jag tror helt enkelt att han är lite dum...

2009-09-23 @ 10:45:53
Postat av: Rutger Macke

Herr Holmgren. V.v. maila mig! Jag har en fråga.

2009-09-23 @ 10:50:32
URL: http://www.chelseasweden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0