Så kom femman... Se vilket Big Four-lag som missar CL [2009-08-08]

Jag skulle ha lagt upp femteplatsen igår, men egen fotbollsmatch och lite andra plikter kom emellan. Sorry. Det blir femteplatsen idag istället.

Tabellen ser än så länge ut som följer:

 1.
 2.
 3.
 4.
 5.
 6. Man City.
 7. Aston Villa.
 8. West Ham.
 9. Tottenham.
10. Fulham.
11. Sunderland.
12. Wigan.
13. Bolton.
14. Portsmouth.
15. Stoke.
16. Birmingham.
17. Blackburn.
18. Wolverhampton.
19. Burnley.
20. Hull.

***********************************

5. ARSENAL FC.


Motivering:

Jag skrev, för bara en vecka sedan, ett långt inlägg om Arsenal och varför att jag anser att de gamblar med sin Champions League-plats. Samma, tankar som jag hade då har jag förstås nu, så det inlägget tycker jag att ni ska läsa för att denna motivering ska bli fullständig. Ni hittar det här.

Att Arsenal har ett bra lag tänker jag inte försöka argumentera bort. Det finns mycket talang och mycket kvalitet i truppen. Men en en trupp ska inte bara balanseras i termer av offensiva och defensiva spelare. Den ska balanseras mentalt också. En trupp behöver olika kynnen. I Arsenal saknar jag några viktiga grundstenar. Rutin, hårdhet, vinnarskalle-mentalitet. Gallas må tycka om att vinna, men är en gnällspik som alltför ofta sprider dålig stämning. Det är en gåta för mig att Wenger inte offrat honom. Fabregas är en helt underbar fotbollsspelare, och med sitt sätt att vara på planen kan han säkert dra med sig folk, men han är fortfarande inte ledaren med stort L, han går inte inte och smäller på lite extra för att visa sina lagkamrater vad som gäller. Arsenal är fortfarande ett lag som väger lite lätt så väl fysiskt och i fråga om ansvars och ledaregenskaper. När jag jämför med andra topplag så ser jag många fler skickliga närkampsspelare och många fler vinnarskallar i de trupperna.

Arsenal behöver släppa in färre mål denna säsong. 37 mål släpptes in förra säsongen, och det är nästan på pricken ett mål per match. Det är för mycket, inget snack. Då förvånar det mig en del att man släpper Kolo Toure. Han har ändå varit given i backlinjen länge nu och hans högstanivå är väldigt hög. Å andra sidan fick man bra betalt, och den senaste tiden har Toure sett något sämre ut, eller är det bara jag? Hur som haver har man bara förstärkt mittlåset med belgaren Thomas Vermaelen. Jag vet inte så jättemycket om Vermaelen. Jag vet att Wenger sällan köper dåligt scoutade spelare och jag vet att han var väldigt populär i Ajax. Att Vermaelen är en bra spelare tvivlar jag inte på, men jag tvivlar på att han går in och totaltdominerar i sin första PL-säsong. Han är bara 23 år, och i rättvisanas namn bör man ge en 23-årig mittback som kommer från holländska ligan en del tid att komma till rätta. Arsenals defensiv lär inte stå och falla med Vermaelen, jag är inte ens säker på att han blir det givna andravalet bredvid Gallas. Det lär inte heller Senderos bli. Han var på lån förra säsongen i Milan, nu är han tillbaka men sägs vara nära en övergång till Everton. Jag tror att Djourou har rätt bra chanser att lägga vantarna på den andra mittbacksplatsen. Jag tycker att han var ganska bra föra säsongen, även om brist på rutin lyser igenom ibland. Han har fortfarande en del att lära, men kan nog bli riktigt bra. Hur pass redo är han denna säsong? Det finns frågetecken efter mer eller mindre varje mittback i Arsenal för mig, och det oroar mig. Silvestre och Song är inte tillräckligt bra för att vara ordinarie i ett Topp Fyra-mittlås. Vermaelen och Djourou är båda lite orutinerade, och den enda givne spelaren (Gallas) är en barnrumpa som testar tålamodet hos medspelare, ledare och fans. Det ser verkligen sådär ut i Gunners centrala försvar, tycker jag. Vore jag gooner skulle jag be till högre makter om att ryktena om att Arsenal tittar på Fulhams Hangeland stämmer.

På ytterbacksplatserna ser det dock bättre ut. Jag tror nog nästan att Arsenal har ligans bästa ytterbacksuppsättning. Sagna och Clichy är givna startspelare, och de har båda en ruskigt hög högstanivå. Bakom dessa två herrar finns Gibbs som är hur lovande som helst, Eboue (som ryktas vara på väg bort) som jag anser underskattad, och Armand Traore som jag fortfarande är övertygad som kan bli riktigt bra. Dessutom har Arsenal flera mittbackar som bekvämt kan ta ett steg ut och agera ytterbackar ifall det skulle krävas.

Alumina då? Inte tillräckligt bra för ett lag som vill slåss i den absoluta toppen - Det är min bestämda åsikt.

På försäsongen har man fått se Arsenal spela 4-3-3 några gånger. Kanske är det något som Wenger vill hålla fast vid, det återstår att se. Vilket system man än väljer så finns det många tekniska, snabba, bollbekväma och kreativa spelare i Arsenals offensiv. Det som oroar är att Rosicky återigen är skadad och att Nasri är skadad sedan tidigare, båda blir borta till september/oktober. Ytterligare en oro är vilka spelare som ska vinna boll, smälla på i närkamper, vinna andrabollar och vara förgrundsfigurer i det presspel som behövs på mitten. Diaby verkar inte vilja ta det där steget (ett steg som jag alltid trott att han ska ta) och bli den där riktigt vassa hårdeföre defensiva mittfältaren. Fabregas är absolut inte den typen, Denilson är på sin höjd en halv sådan typ, och sedan ser jag ingen annan. Arsenal kommer att få lida för det.

Men arsenal kommer få en hel del lag att lida också. Arshavin, Walcott, van Persie, och Nasri är utan tvekan högklassiga spelare att ha tillgång till i offensiven. Det skulle heller inte förvåna mig ifall Ramsey, Wilshere och Vela tar ännu ett par steg i utveckligen och på allvar börjar konkurrera om startplatser. Lite, lite oro kan jag känna för det tomrum i antal mål som Adebayor lämnar efter sig. Det var rätt att sälja en så icke lojal och divig spelare (speciellt till det priset, han kostade mer än Torres när han gick till Pool), men han gjorde som sagt en del mål. Många är övertygade om att Eduardo ska gå in och göra de målen. Jag har mina tvivel. Kroaten är en grym lirare, absolut. Men hur bra? Är det någon som verkligen vet hur bra, och hur väl anpassad till PL han är? Han har ju faktiskt inte gjort mer än 13 ligamatcher från start. På de 13 matcherna har det blivit 4 mål. Det är för mig ett ganska tunt bedömningsunderlag. Med skadorna och de få matcher som han faktiskt gjort för klubben så ser jag inte Eduardo som ett stensäkert kort. Bendtner är ett bra alternativ, och när man behöver förändra matchbilder fungerar han utmärkt. Men han är väl ändå för begränsad för att åtnjuta stora mängder speltid i ett Wenger-lag, va?

Arsenal har ett bra lag, och det kan vara så att de är bättre än vad jag tror. Men jag påstår absolut att med nuvarande defensiv, med den halvdana kontinuiteten och den bristande rutinen och hårdförheten så gamblar Wenger med CL-plasten. Och jag gamblar också lite nu när jag tippar Gunners som femma. Det är inte med hundra procentig säkerhet jag tippar Arsenal femma, det ska erkännas. Men det blir alltid överraskningar, och några små skrällar ska en sådan här tabell ha. Jag väljer kanske en skräll modell större. Arsenal slutar femma.

Klubben:
Grundad: 1886.
Arena: Emirates Stadium (60.355).
Publiksnitt 08/09: 60.039.
Manager: Arsene Wenger.
Lagkapten: Cesc Fabregas.
Antal engelsmän i A-truppen (enligt Wikipedia): 3.
Bäste målskytt säsongen 08/09: Robin van Persie, 11 mål.
Truppen: Se länk.

Spelare in: Thomas Vermaelen från Ajaz, £10M.

Spelare ut: Emmanuel Adebayor till Man City, £25M. Kolo Toure till Man City £16M. James Dunne till Exeter, pris okänt. Abu Ogogo till Dag & Red, gratis. Rene Steer till Oldham, gratis. Håvard Nordtveit till Nürnberg, lån. Fran Merida till Levante, lån.
***********************************

Inte en enda av er tyckte något om utläggningen om Man City. Jag utgår ifrån att ni håller med? Eller är det några av er som tror att de kommer högre upp än vad jag tippade dem? För övrigt har jag lagt till spelare in och ut på Man City nu. Det är gådagens inlägg - Ni hittar det här.

***********************************

Boro-Sheffield Utd spelare 0-0. Det var ingen klang och jubelföreställning, direkt. Hoppas på bättre action idag när Newcastle gästar The Hawthors och West Brom.

***********************************

Jag ska försöka hinna med att blogg imorgon, men jag lovar inget. En del av måndagens går åt till transport då nästa vecka spenderas i Visby. Men självklart kommer toppens av tabellen i kommande vecka. Jag planerar också några Topp 10-listor innan säsongen kickar igång om exakt en vecka.

Trevlig helg, allihopa!

Kommentarer
Postat av: TS

skulle vilja säga att din blogg är riktigt bra, mycket intressant läsning. Måste säga att jag håller med i det mesta du skriver här angående Arsenal.. själv skulle jag vilja våga påstå att platsen mellan 4e och 7e ska blir riktigt intressant i år, vilka lag som hamnar däremellan känns givet. Arsenal,City,Everton och Villa. Och jag skulle inte bli helt jätteförvånad om Arsenal skulle hamna på en 6.e plats. City kan bli giftiga om dom får igång ett bra spel med alla sina offensiva kvalitéer, anfall är ju bästa försvar.. ska bli riktigt kul att säsongen snart är igång igen. :)



tack för en bra blogg.



Mvh

2009-08-08 @ 16:06:09
Postat av: Patrik (Arsenal)

Först och främst vill jag säga att jag tycker din blogg är riktigt bra och det är alltid intressant läsning.



Jag håller inte med dig angående Arsenal. Jag är medveten om att truppen inte håller för PL-Guld, men att vi skulle missa top4 tror jag verkligen inte vi gör. Touré var alldeles för dålig på sistone i Arsenal och försäljningen var en bra affär för oss då han dessutom inte drog jämnt med Gallas kanske Gallas höjer sig. I Vermalen har vi en hårför back med en vinnarskalle(enligt rykten). Skulle vi sälja Senderos håller jag med dig om att vi borde verkligen bör värva en till mittback. Gillar verkligen inte Silvestre. På mitten skulle jag vilja påstå att om vi skulle få in en spelare som Carrick vinner vi PL, Han och Cesc tillsammans på mitten får mig att dregla, nästan. Men så länge grisar inte kan flyga kommer Carrick aldrig komma till Arsenal, tyvärr.



Tror att vi med det rätta flytet med skador osv kan knipa en 3:e plats medan Liverpool kanske missar top4. Att sälja Alonso och ersätta med Aquilani kan vara förödande.



Återigen riktigt bra blogg!

2009-08-08 @ 17:08:45
Postat av: FCUM (United)

Skillnaden med City är nog att kommer göra fler riktigt bra matcher och fler riktigt dåliga. Hoppas man möter dem på rätt dag, jag har själv tippat dem på en sjätte plats mest med motiveringen att de inte kommer högre. Men om Aston villa visar att klara sig utan Barry så kan de nog halka ner ett eller ett par steg till.



Jag tror Arsenal tar en fjärde plats på grund av den rutin som laget fått av stora och viktiga matcher, framför allt CL matcher plus att ganska många var med och slogs om PL titeln för två år sedan, detta kommer hjälpa dem fast de är unga. Så om vi säger att Everton, Villa, City och Arsenal ligger på samma poäng med några omgångar kvar så kommer Wenger fixa det till slut. Tror att de kommer vara med en stund i ligaracet om de får en bra start, men om de så får den bästa kommer det aldrig räcka hela vägen. Sen är ju frågan hur det blir om CL missas, inte värdens lättaste motstånd fast Arsenal är storfavoriter

2009-08-08 @ 22:16:46
Postat av: Svanström (Arsenal)

Att du inte ens nämner Song som ett alternativ på mittfältet bredvid Cesc tycker jag är märkligt. Köper inte riktigt detta inlägget. Men visst, det är ditt tips och det får stå för dig.



Arsenal har ett helt klart bättre lag än när man var 4 poäng bakom United 07/08 och jag är därför övertygad att man, med lite mindre skadeproblem, kommer utmana om ligatiteln.

2009-08-08 @ 23:36:12
Postat av: Jax

Arsenal kommer nog att fixa fjärdeplatsen. Men främst för att jag tycker att utmanarlagen är för otillräckliga.



Det verkar ju vara lite poppis att tycka att Gunners har problem just nu, men jag vet inte... kanske kommer de just därför att till och med slå sig in i topp tre.



Men jag tror nog ändå inte det. Poängtappen kommer att bli för många, i hårda matcher då rutinen och tuffheten behövs som bäst.

2009-08-09 @ 10:20:01
Postat av: Sadde mufc

Är jag en av de få som tror att Arsenal kan vinna ligan? jag tror att Song kommer bli en nyckelfigur denna säsong. Jag blev riktigt imponerad av honom under förra säsongen.



Patrik// Kul att andra lagsfans uppmärksammar Carrick. Jag vet även Holmgren gillar honom. Han är grymt underskattad. Har en United tröja med hans namn o nr på ryggen.

2009-08-09 @ 10:32:17
Postat av: E.B

Har också Arsenal som femma. Tror att dom till o med kan bli sexa, beroende på om City skulle få ihop det över förväntan. Arsenal var aldrig i närheten av ligatiteln i fjol och att dom skulle vara det i år , när dom har ett sämre lag på pappret, är helt främmande. Inte ens övertygad att dom klarar Celtic o tar sig till CL. Men den som lever får se...

2009-08-09 @ 10:58:42
Postat av: Kubb (Arsenal)

Håller med Svanström lite här, speciellt när det gäller Song. Han känns helt klart som ett bättre alternativ än Diaby på mitten.

Jag må vara lite färgad men jag tycker Arsenals trupp ser bra ut i år. Blir kanske ingen PL titel men topp 4 ska vi inte missa. Wenger gjorde sig av med spelarna som skapade osämja förra året, så om man slipper några större skadebekymmer den här säsongen kommer harmoni infinna sig i laget och då kan det bli rätt så bra.

2009-08-09 @ 11:26:45
Postat av: Peter Fritzon

Det verkar som att du suktat efter feedback, jag har ingen direkt feedback på tippandet, men;

Du har en mycket spännande och intressant fotbollsblogg som jag följer slaviskt. Bra skrivet och spännande synpunkter, jag är ingen läsare som strör kommentarer i varje inlägg, men jag är inne och läser i den blogg minst en gång om dagen.

Fortsätt hålla upp den höga nivån så fortsätter jag läsa.



/Peter

2009-08-09 @ 19:23:40
URL: http://fritzonbloggen.blogspot.com/
Postat av: Kriss

Känns som att Arsenal kan få det tufft, men klara de sig utan allt för många skador detta år så kan de vara med och fäktas till slutet. Men det har ju inte börjat bra med Rosicky på skadelistan samt en Eduardo och Fabregas som ofta ligger på sjukan.



Efter att tittat på några Poolmatcher under försäsongen känns det tyvärr som att det kan vara vi som bråkar om denna plats när säsongen summeras. Vårt signum med stabilt spel bakåt känns inte igen, många lätta mål kommer precis som i slutmatcherna förra säsongen då vi släppte in 7 mot Chelsea och 4 mot Arsenal. Hoppas att detta bara beror på skadorna och inte på att vi blivit sönderlästa.

2009-08-10 @ 14:12:35
Postat av: Svanström (Arsenal)

Kriss//



Eduardo och Fabregas ofta på sjukan? Fabregas har väl i princip varit skadad en gång sedan han kom till klubben 2003? Och du är väl medveten om att Eduardos skada inte direkt berodde på benskörhet och han snarare är känd för att ha återhämtat sig på rekordtid?



Däremot är Rosicky, Diaby, Van Persie tre mycket skadebenägna spelare.

2009-08-10 @ 19:06:47
Postat av: Kriss

Svanström//



Tänkte mest på föregående säsong då Fabregas var borta längre tid då han skadades i matchen mot Liverpool och sedan att Eduardo var tillbaka, blev sedan skadad igen, men verkar vara tillbaka igen.

2009-08-11 @ 08:33:41
Postat av: Olle F

TRor gunners klarar sig bättre. Song borde nämts som defensiv bollvinnare, har oxå inlett säsongen grymt, även denilson funkar där utan större problem. anfallet, håller med om eduardo han känns ganska klen och oprövad men han kan kanske bli bra. Däremot bendtner är ju hur vass som helst, med speltid kommer han bli bättre än adebayor. out

2009-08-27 @ 14:30:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0