Jag förstår mig inte på Silly season - Och jag är trött på den. [2009-01-23]

Juventus är på jakt efter en ersättare till Pavel Nedved, som ju börjat sjunga på sista versen. Tränare Ranieri sägs nu rikta in sig på…. Dirk Kuyt.

Jag kan inte sluta skratta. Jag menar inget illa gentemot Kuyt, men ersätta det som Nedved bidragit med för Juventus genom åren - Det kan sannerligen inte Dirk Kuyt göra.

Let me put it this way: Om jag var tillsammans med Jessica Alba, och det sedan tog slut, så skulle jag inte leta efter min nya flickvän i Bulgariens kvinnliga kulstötarlandslag.

Dessutom ryktas Juve vara beredda att betala £28M för Kuyt. Jag fattar ingenting. Har Juve också blivit uppköpta av sanslöst slösaktiga araber? Jag antar att det är ett typiskt silly season-rykte. Sedan när blev Dirk Kuyt en storstjärna som man betalar ca 340 miljoner kronor för? Får Liverpool och Rafa ett bud som är ens hälften av det så ska de sälja – Allt annat är galenskap.

***********************************

Från ett överpris till ett fyndpris.
Hull City har fått ett bud på £5M accepterat på Jimmy Bullard. Fulhammittfältaren har 18 månader kvar på kontraktet, men Fulhamledningen sägs inte vara så intresserade av att förlänga hans kontrakt. Jag fattar ingenting. Bullard har varit lysande för Fulham denna säsong, han har själv sagt att han vill stanna, och han kan inte inbringa några stora pengar vid en försäljning. Ok, £5M är en helt ok slant, och det är förstås mycket att lägga ut för en klubb med Hulls ekonomiska förutsättningar. Men det är knappast en summa som tryggar Fulhams ekonomi för de närmsta tio åren, och även om Bullard har hunnit fylla 30 så anser jag att Hull gör ett kanonköp ifall affären går igenom. Jag fattar som sagt ingenting.

***********************************

Transferfönstret överlag.
Är det bara jag som är matt på alltihopa vid det här laget och längtar tills denna månad är över?
Nya rykten varje dag, det ena mer otroligt än det andra, galna priser, konstiga övergångar, och managers, klubbägare, ordföranden, och spelare som uttalar sig om än det ena än det andra. Just januari tycker jag är till och med hetsigare än sommarfönstret – Det är lika mycket galenskap och prat om övergångar, men komprimerat på kortare tid.

Är jag gnällig nu, eller är det fler som känner samma sak?

***********************************

FA-Cupenhelgen tjuvstartar redan ikväll med ett East Midlands Derby mellan Derby County och Nottingham Forest. Det är garanterat en match jag inte kommer missa. Två bittra rivaler, som just nu krigar i botten av The Championship. Allt är inte frid och fröjd i de här två klubbarna. Att då få slå värsta rivalen och gå vidare till FA-Cupens femte omgång skulle nog smaka rejält med mumma. Jag räknar iskallt med 22 spelare som kommer ge absolut allt.

Kuriosa: Derbys nytillsatte manager Nigel Clough gjorde under sin spelarkarriär 330 matcher och 103 mål för kvällens motståndare Nottingham. Det ska bli kul att se om bortaklacken gör sig hörd ikväll, och i så fall, vad de tycker om Clough numera.

Jag gjorde för ett tag sedan ett inlägg som hade ett lite längre stycke om om Nigel Clough och hans legendariska far Brian. Om ni misade det så kan ni klicka här.

***********************************

Hull City lånar ut Marlon King till Middlesbrough. Middlesbrough sägs i sin tur vara beredda att låna ut Mido. Wigan nämns som en intressent.

***********************************

The Telegraph rapporterar i skrivande stund (natten till fredag) att Liverpools ena ägare Tom Hicks sägs vara beredd att diskutera en försäljning av sin del av klubben. Köparna som sägs vara intresserade är Kuwaitfamiljen Al Kharafi. Överhuvudet i familjen är världens 48e rikaste man. Exakt hur mycket sanning det ligger i detta är just nu oklart, även om The Telegraph brukar gå att lita på. Visar det sig stämma så lär jag återkomma i ämnet imorgon.

***********************************

Jag är tillbaka senare idag med Fredagstipset. Jag tar mig friheten att själv välja ut ett antal matcher ifrån lördagens fullspäckade FA-Cupschema till denna veckas tipsrad.

Kommentarer
Postat av: Plisken

Nu tror jag inte att Juve kommer att kasta upp den sanslösa summan som nämns men helt galet är det inte.



Håller Nedved som en bättre spelare men han och Kuyt är väldigt lika när det gäller arbetet de lägger ner på plan. Förmodligen väldigt lika utanför med, har aldrig nånsin läst om några skandaler där nån av de två är inblandade.

2009-01-23 @ 13:26:54
Postat av: knatte

Skulle du kunna, när januari är slut gör en topplista med dom bästa övergångarna?

2009-01-23 @ 14:45:14
Postat av: Holmgren

Andreas>>

Jag läser Dahlqvis, och en del andra bloggar. Och självklart hittar jag uppslag och inspiration ifrån vad andra har skrivit.



knatte>>

Frågan är om en såndan lista är kul direkt efter januari. Det blir ju väldigt spekulativt - Det blir ju en lista av vilka nyförvärv jag TROR är bra, inte vilka som faktiskt presterat bra, då de ännu inte hunnit prestera. Är det inte mer intressant att göra en lista med säsongens bästa nyförvärv när det börjar våras?

2009-01-23 @ 14:56:10
Postat av: Linhem

glöm inte att Clough Jr hade en misslyckad sejour i Liverpool också...



Tveksam till Kuwait-ägarna om de är bra ägare och inte likt City-araberna...tydligen har högsta hönset där studerat i Liverpool.

2009-01-23 @ 15:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0