Min dag som boss i Man City [2009-01-03]

Tror du att det här är Football Manager eller?

Så kan det lätt låta i diskussioner eller på forum när folk börjar göra upp en drömelva, eller en egen liten önskelista över nyförvärv de vill ha till sin klubb. Jag har aldrig varit ett extremt stort fan av att frossa i silly season-rykten eller att rabbla upp ett femtiotal olika nyförvärv som jag tror skulle passa i den ena eller andra klubben. Så därför har jag rätt ofta tyckt att ”Tror du att det här är Football Manager, eller?” är en stundtals berättigad fråga att ställa till vissa. Men världen är i ständig förändring, inte minst fotbollsvärden. Så ett passande svar på den frågan skulle idag kunna vara ett simpelt ”Ja”. I alla fall när man pratar om Manchester City. Och det är just Man City jag hade tänkt prata om i det här inlägget. I och med arabernas intåg i City så kan de göra ett försök att köpa mer eller mindre vilken spelare som helst i fotbollsvärlden.

Därför tänker jag ta mig friheten att leka tränare och sportchef i Man City idag.

För det första bör klubben se över vilka spelare de redan har. Att byta ut 70-80% av ett lag under kort tid är en urbota dum ide. Man behöver spelare i både truppen och elvan som faktiskt kan klubben och som kan ligan som klubben tillhör. Utöver det bör man köpa spelare med vissa ledstjärnor som utgångspunkt:

1) Motivation. Varje klubb bör köpa spelare som faktiskt är motiverade att spela just för den klubben. Enbart hög lön är inte en tillräckligt bra motivation för en spelare att prestera max rent fotbollsmässigt. City bör enligt mig rikta blicken mot spelare som skulle se klubben och/eller Premier League som ett steg framåt karriärsmässigt.

2) Balans
. Självklart kan man köpa på sig spelare för att man lyckas attrahera dem. City har nu möjligheten att locka över spelare som de för ett år sedan bara kunde drömma om. Men bara för att de kanske kan komma över fyra högklassiga forwards så är det kanske inte det man behöver göra. City bör som sagt se över var i laget det finns brister, och stenhårt fokusera på att förbättra de områdena. Köp inte spelare för köpandets skull, helt enkelt.

3) Ålder. Köp spelare som har en stor del av karriären framför sig. Spelare som får chansen att ta klubben till sig, och som kanske så småningom börjar brinna för den. City behöver spelare som skulle älska att få vara med på detta äventyr redan från början, inte spelare som redan har en massa äventyr i ryggsäcken. Självklart ska inte rutin underskattas, och en gnutta av den egenskapen behöver laget också få in, men i huvudsak ska de satsa på rejält framgångshungriga spelare som vill vara med och föra klubben framåt och som ser en övergång till City som början på en saga, och inte slutet på en.

Med dessa ledord som grundresonemang tänker jag bidra med en lista av spelare som borde vara högintressanta för City att titta närmare på.

Igor Akinfeev.
Ärligt talat så är jag inte helt säker på att City gör klokast i att ens inhandla en ny målvakt. Joe Hart blandar och ger, men han är ung. Om han istället för att läsa att rykten om Buffon, Given och fan och hans moster, fick höra ifrån klubbens sida att de tror på honom och att de tänker satsa på honom nu och i framtiden så tror jag att han kan utvecklas till en grymt duktig målvakt. Men om de nu nödvändigtvis ska handla så tycker jag Akinfeev vore ett perfekt alternativ. Han är utan tvekan en strålande målvakt, han har en bra ålder, och att få lämna ryska ligan för Premier League är väl en dröm för de flesta?

Michael Turner.
City läcker bakåt och är det något de behöver så är det en ny mittback. Turner har varit briljant i Hull så här långt denna säsong, och även om Hull just nu ligger före City i tabellen så är City ändå i grunden en större klubb än Hull. Ett mittbackspar bestående av Richards/Turner skulle kunna bli hur bra som helst.

Rafinha.

Det saknas en högklassig högerback i dagens City, även om Zabaleta inte är en dålig spelare. Rafinha är 23 år och har redan hunnit med att göra över 100 matcher i Bundesliga. Väldigt många storklubbar har kopplats ihop med honom. Rafinha skulle antagligen kunna slå sig in i en ännu större klubb än City, men jag tror absolut inte att han skulle vara ointresserad av att spela för Manchesterklubben.

Jeremy Toulalan.
Spelmotor i Lyon och numera ordinarie i Frankrikes landslag. En absolut klasspelare som gillar att diktera tempo, är skicklig i defensiven och som även är en smart passningspelare. City har redan två bra innermittfältare i Johnson (om han bli kvitt sina skadebekymmer) och Ireland. Men defensivt är det värre ställt. Hamann börjar bli gammal, och varken Gelson Fernandes eller Kompany tokimponerar.

Diego Capel.
Förra året gjorde Martin Petrov succé, men i år har det gått sämre och han får begränsat med speltid. Ärligt talat så finns det ingen helt given vänsterspringare på Citys mittfält, och Sevillas Diego Capel är en grymt lovande vänsterytter. Massor med potential.

Vedad Ibisevic.
Stänker in mål i Bundesligas skrällag Hoffenheim. Visserligen skulle han behöva byta ett topplag mot ett mitten/botten lag, men å andra sidan skulle han få byta Bundesliga mot Premier League. Han skulle med sin längd och styrka kunna bli ett perfekt komplement till Robinho.

Jag inser att City även kommer att behöva förstärka sin bredd, att vissa positioner behöver mer än en värvning, men man måste börja någonstans, och jag tror inte att det är rätt taktik att köpa in 7-10 spelare per transferfönster. Sen kan det ju förstås vara så att City vill värva någon eller några spelare som är rejält ”high profile” eftersom det är bra ur ett marknadsmässigt perspektiv och även för tröjförsäljnings skull. Men vill de nå framgång tror jag att det är dumt att enbart rikta in sig på den typen av spelare. De måste våga bygga lite långsiktigt och satsa på spelare som är utvecklingsbara och som kan utvecklas tillsammans med klubben och på så sätt göra det till ”sin” klubb.

Min poäng går, som ni säkert redan förstått, ut på att City borde fokusera mindre på de allra största namnen som Ronaldo, Torres, Terry och Buffon (om nu medias rapporter har någon som helst sanningshalt) och mer på spelare som i framtiden kan komma att förknippas med just City och som skulle se en övergång till klubben som en makalös möjlighet, och början på en fantastisk resa, och inte ett sätt att göra det omöjligt att hålla kolla på nollarna på bankkontot.

Om det går så vore kombinationen av high profile och ovan nämnda saker ett önskesceanrio. De är kanske inte de lättaste spelarna att hitta. Men visst…. Några sådana spelare finns det ju förstås, men då ska man vinna dragkampen om dem också, och det är väl inte alltid pengar som avgör? Milan, Man U, Barca, och Liverpool har ju exempelvis fördelen av att ha en vinnartradition och en makalöst framgångsrik historia. Sådant betyder väl fortfarande någonting. Eller?

------------------------------ Hart ------------------------------
------- Rafinha -- Richards -- Turner -- Bridge -------
---- Wright-Phillpis -- Toulalan -- Ireland -- Capel ----
--------------------- Robinho -- Ibisevic --------------------

Det ser i mina ögon ut som en startelva som utan tvekan bör kunna klättra en hel del i tabellen. Dessutom är det en elva som innehåller hela sex engelsmän och som har en medelålder på 23.7 år. Det är med andra ord ett lag som har framtiden för sig.

Vad skulle ni göra om ni fick bossa i City i en vecka eller två? Hur bör de resonera, vilka spelare borde vara intressanta, och varför? Jag vill höra era åsikter!

***********************************

Tottenham och Wigan var de första Premier Leaguelagen ut i årets upplaga av FA-Cupen. Gästerna orkade inte stå emot Spurs som vann med 3-1. Roman Pavlyuchenko gjorde två mål, och Luka Modric gjorde ett. Matchen som sådan var en rätt jämn historia, men Spurs drog alltså det längta strået. Wigans mål gjordes av Camara.

Det fanns faktiskt lite svenska inslag på planen igår också. Erik Edman hoppade in för Wigan i 85e minuten efter att ha varit bort ifrån fotbollen i över nio månader. Dessutom vaktade den gamle Bajenbekantingen Kingson Wigans mål. Och om man anstränger sig kan man hitta lite svenskvibbar på Modrics mål också. Gjorde inte en viss krögare mål liggandes på nick för Leeds en gång i världen? För er som inte sett målen så kan ni klicka här.

***********************************

I samband med ”skandal-elvan”, som för övrigt blev väldigt omdiskuterad här inne (kul!), så kastade jag ut en liten tankenöt. Det var alltså fem spelare i elvan som hade mindre än tio landskamper, och jag ville veta vilka de var och hur många landskamper de kunde tänkas ha tillsammans. Alla som gav sig på en gissning prickade in rätt fem spelare. Sedan var det också en person, nämligen EvenSteven, som gissade rätt på antal landskamper. Exakt hur många landskamper varje spelare har hade inte någon gissat rätt på, men det var ju å andra sidan inget krav. Rätt spelare, och rätt antal landskamper löd frågan. 13 är svaret, och den helt korrekta listan ser ut som följer:

Woodagate – 8
Collymore – 3
Bowyer – 1
Barton – 1
Pennant – 0


***********************************

Bara timmar kvar till deadline för Julnötter-tävlingen. Har ni missat den så klicka här och läs mer. Ber man snällt via mail så kan man få lite uppskov med deadlinen.

***********************************

Det här inlägget blev nästan uteslutande Man City. Jag hoppas ni inte misstyckte, men jag tycker det kan vara rätt kul att bara ha ett tema på vissa inlägg. Men det är ni som ska ha nöje av läsningen, så säg vad ni tycker.

***********************************

I eftermiddag, förhoppningsvis någon gång innan avspark, är jag tillbaka med lite FA-Cupspecial, och med de intressanta nyheter som dykt upp under dagen. Vi hörs då!

Kommentarer
Postat av: brodern

Citat:

"Jeremy Toulalan.

Spelmotor i Lyon och numera ordinarie i Frankrikes landslag. En absolut klasspelare som gillar att diktera tempo, är skicklig i defensiven och som även är en smart passningspelare."



Först ska jag väl erkänna att jag inte ser Toulalan vecka ut och vecka in, men av det jag sett så skulle jag absolut inte kalla honom för en spelare som gillar och som även är en smart passningspelare. De gånger han får bollen blir det ofta en passning bakåt eller till den andra mittfältaren, och de gånger han går framåt i en match kan man ju räkna på ena handens fingrar.



Däremot tycker jag han är en klasspelare och värd att försöka ta över Makeleles mantel, även om jag personligen inte ser honom lika bra som Makelele.



Summa summarum, en högklassig defensiv mittfältare, men det är också allt.



---------------



En drömvärvning för City, och en av mina favoritspelare som jag gärna hade sett i Liverpool är Torinos Alessandro Rosina. Han är lagkapten i Torino och brukar mest hålla till på vänsterkanten eller som en offensiv central mittfältare. Jag hoppas han kommer komma med i det italienska landslaget någon dag och visa upp sig på den stora scenen, för han är definitivt alldeles för bra för Torino. Han hade varit en spelare med högsta prioritet för mig.



---------------



Avslutningsvis så vill jag säga att jag håller med i det mesta du skriver och det man kan ifrågasätta är ju behovet för "värvningen" av Akinfeev som du även diskuterar om själv.

Hade bara en liten fråga Ibisevic. Som den lekman jag är så vet jag bara att han gör mål, spelar i Hoffenheim och är från Serbien(?)och är runt 25(?). Hur ser hans karriär ut? Vilken typ av spelare är han? Har han alltid varit en målskytt eller bara lossnade det bara för honom i år? Anser du att han har de egenskaper som behövs för att spela i en verklig toppklubb? Tja, med andra ord, lite smått & gott om honom.



Tack på förhand!



brodern (slugeräv på lfc.nu)

2009-01-03 @ 10:25:27
Postat av: EvenSteven

Tjenare...



Jag bara undrade vad som händer med den utlovade Årslistan??? Jag är ganska sugen och se vad du har att säga.

2009-01-03 @ 12:10:42
Postat av: EvenSteven

En lite fråga till tankenöt till dig:



Vem gjorde Sveriges sista mål i kvalet till EM 2004?

2009-01-03 @ 12:24:26
Postat av: Holmgren

brodern>>



Ang Toulalan.

Jag tycker ju att man kan vara en väldigt smart passningsspelare och även en skicklig tempodikterar utan att slå avgörande och raka pass hela tiden. Lex Xavi Alonso.



Ang Rosina.

Jag håller med dig. Vore också en smart värvning av an City. Antagligen än bättre än Capel ur vissa perspektiv.



Ang Ibisevic.

Har inte följt hans karriär, men sett honom en del denna säsong. Innan har jag inte sett honom, men han har falckat runt en del, vill jag påstå. Hamnade i USA (lirade MLS) när kriget bröt ut, sen fotboll i Frankrike och nu Tyskland. Dte är lite av proppen ur i år. Det är en stor, stark, nickstark kille som är grym som target. Men istället för att vara smått begränsad som de spelartyperna ofta är så är han även rörlig, med bra löpningar, hugger i boxen etc. Jag gillar honom skarpt. Om han sedan klarar av en storklubb är ju så svårt att svara på. Han har föutsättningarna, men sedan ska det funka mentalt, med tränaren, de nya lagkamraterna, man ska få en hyfsad start och allt såndat. Det finns många bra spelare som inte klarat av större klubbar.

2009-01-03 @ 13:42:44
Postat av: Holmgren

EvenSteven>>



Snyggt jobbat med tankenöten.



Em 04-kvalet. Var det inte då vi sabbade för polackerna genom att förlora sista matchen hemma mot Estland eller Lettland eller något sådant? Eftersom jag tror vi förlorade med 0-1 i sista så ska jag minnas någon match innan det, och där går jag bet. Chansar på att vi mötte just Polen och vann, men vem som gjorde mål.... Ingen aning. Allbäck?



Årslistan var det ja.... Ska ta mig en funderare. Känns lite inaktuell just nu. Kan bli något som sparas till efter säsongen.

2009-01-03 @ 13:53:07
Postat av: D

Fem engelsmän innehåller din city-elva faktiskt =)

2009-01-03 @ 14:10:18
Postat av: Holmgren

D>>



Självklart är det så. Jag fick IG i Matematik B ;)

2009-01-03 @ 14:12:37
Postat av: EvenSteven

Du är inne på rätt spår då vi mötte Lettland hemma i sista matchen som vi mycket riktig förlorar med 0-1 efter mål av Marius Verpakovski. Du har ju lite otur då det mycket riktigt borde vara Allbäck som var vår sista målskytt men han bränner en straff i slutet. Men sista målskytten kommer mycket riktigt i föregående match mot Polen. Sverige tar ledningen genom Micke Nilsson men det sista svenska målet i det kvalet görs på nick efter hörna av Olof "Ollie" Mellberg.

2009-01-03 @ 16:55:26
Postat av: StefanWeei

Hej! Svara gärna på min fråga i bloggen om vad du brukar göra när du har riktigt tråkigt för att inte dö av tristess? Och dela gärna med dig av dina konstiga vanor i inlägget under! :)

2009-01-03 @ 16:58:35
URL: http://stefanweei.blogg.se/
Postat av: Samuel Karlsson

Jag håller med dig i ditt inlägg om Man City. En klubb fungerar bäst om man vågar satsa på några unga men samtidigt ha några rutinerade och helst klubb-trogna spelare som stöttar de yngre. Dessutom att försöka behålla stommen i laget år efter år. På det sättet så kan man lättare knyta till sig fler spelare som vet att om de kommer till klubben så får de chansen att spela eftersom managern tror på de han köpt in.

2009-01-03 @ 17:08:59
URL: http://samuel82.blogg.se/
Postat av: Kun

Tjenare



Sergio Leonel "Kun" Agüero del Castillo

2009-01-03 @ 19:40:55
Postat av: Sebbe

Hart

Cicinho Richards Lescott Bridge

Senna Johnsson

A.Young Ireland SWP

Robinho



Vet inte om det skulle funka. Men ett passningskickligt lag med en jäkla fart framåt skulle det iaf vara:)

2009-01-04 @ 12:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0