En helg utan spänning [2009-03-09]

Jaha. En ny måndag och en ny helg att ha nya tankar om. Men denna gång är det inte direkt lätt att skriva en uppsats. Det har ju sannerligen inte varit en uppseendeväckande helg.

***********************************

Sunderland kryssade hemma mot Spurs. Det var väl knappast någon big surpise.

***********************************

Chelsea slog Coventry med 2-0 utan att förta sig, Arsenal fick en bekväm resa mot Burnley, och Everton kämpade till sig en seger mot Middlesbrough. Det var verkligen business as usual. Man U vann kanske oväntat enkelt mot Fulham, och jag trodde att United skulle gå lite mer på halvfart, och få lite mer motstånd. Men segern i sig var verkligen inte oväntad.

***********************************

Som oberoende var det faktiskt en trist helg ur spänningssypunkt. Arsenal, Man U och Chelsea dödade spänningen i sina matcher tidigt och obarmhärtigt. På Goodison Park var det åtminstone spännande. Men det var bra nära att jag inte fick uppleva någon spänning eftersom jag i halvtid seriöst funderade på att byta till någon repris av typ Ice road truckers. Så tråkig var nämligen första halvlek.

***********************************

Men några härliga mål fick man i alla falla se. Arsenals alla tre mål var ljuvliga. Tevez 2-0-mål mot Fulham var ju inte fy skam heller.

***********************************

Det går inte heller att prata om den här helgen ut att med några elaka ord nämna Fulham, och den försvarsinsats de stod för mot Man United. Det var nämligen bland det sämsta jag sett. 1-0-målet kom på en fast situation och det var bedrövligt markeringsspel, 2 och 3-0 var uselt presspel, och 4-0 var ett perfekt vi-skiter-i-att-försvara-eftersom-vi-ändå-ligger-under-med-3-0-spel. Det var för jävligt att se, och jag tror att Roy Hodgson nästan grät en skvätt när han kom hem till frugan den kvällen.

***********************************

Något annat värt att nämna?

Tja.... Jag gjorde en elva med de bästa utomeuropiska spelarna i lördags. Något debatterbart tog jag med Drogba. Han gav mig ytterligare lite vatten på min kvarn. Han kommer bli ett monster i vår. Jag tror att han kommer bära Chelsea riktigt långt i Champions League.

Välkommen tillbaka säger vi till Theo Walcott. Hans comeback är förstås väldigt trevliga nyheter för Gunners. Tänk när de har en helt skadefri trupp, då har de verkligen många spelare som kan bidra med kreativitet ut över det vanliga och på egen hand bidra med stora portioner fotbollsbriljans. Fabregas, Rosicky, Arshavin, Walcott, Van Persie, Nasri, Ramsey och Vela. Kanske glömmer jag till och med någon. Imponerande är det i all fall. Nu fattas det bara en pappa till dessa lirare. Helst en sådan pappa som både slår och beskyddar sina barn. Arsenals mittfält skriker efter ett elakt rivjärn som hundra gånger av hundra är beredd att ta fighten, som står upp när andra faller och som tuggar fradga och får Hulkenögon när det blir stentuffa matcher.

Saha må vara en skadedrabbad spelare, men han gör ju fortfarande mål. Det kan man inte ta ifrån honom.

***********************************

Lottningen i FA-Cupen ser nu ut såhär:

Arsenal/Hull – Chelsea
Everton – Man United.


Båda semifinalerna kommer att spelas på Wembley. Vad ger ni förresten för odds på Hull-Everton i final?

***********************************

Ingen lyckades pricka in alla rätt i Fredagstipset denna vecka heller.

***********************************

Dagens off topic:
Har ni inte sett Gran Torino så se den. Helst nu, omgående.

***********************************

Jag är tillbaka imorgon och då blir det full fokus på Champions League.

Kommentarer
Postat av: Nisse

Just det där med Fulhams usla försvarsspel är intressant att du nämner faktiskt. Det retar mig verkligen till maximalt vansinne att ALLA klubbar som haft en tight defensiv tidigare mot alla andra motståndare totalt rasar ihop just när de möter Utd. Och man gör hårresande försvarsmisstag dessutom. För mig är det ett mysterium och nåt du gärna får ta upp i nåt blogginlägg. Det har pågått i flera år.



Ren enkel logik säger att ska man prestera på topp försvarmässigt så måste man göra det mot ManU. Och kommer man till match mot dem med ett grymt track record så borde då självförtroendet i defensiven vara på topp. Och även om man INTE har ett track record bakom sig borde man ju rimligen höja sig ett par pinnhål när man möter ligans bästa attackerande lag. Lik förbannat rasar Fulham ihop. Och de är inte först med det denna säsong. Och föregående säsonger. Pojklagsmisstag!



Så med det i åtanke, vad kan det bero på? Som jag ser det, endast två alternativ:

1) ManU har köpt hela ligan. Domare, medier, motspelare. Allt. Verkar orimligt, väl?

2) ManU har en skicklig taktik som får motståndarna att begå hårresande misstag. Lika orimligt det oxå för mig. Inget lag är oslagbart, alla har svagheter. Så även ManU. En akademisk tränare borde kunna se dem och utnyttja dem.

2009-03-09 @ 14:32:10
Postat av: Holmgren

Kan det inte vara så att man lättare minns hårresande misstag än en habil försvarsinsats som ändå ledde till förlust?



Derbyt mot City. Man U skapade inte direkt 3000 chanser, men vann matchen med 1-0. City har varit usla försvarsmässigt nästan hela säsongen, men mot ligans bästa lag gjorde man inte bort sig.



Matchen på OT mot Sunderland. Vidic fick en boll i matchminut 90, och även om chanser skapades innan det så försvarade sig Sunderland bra.



I 0-0-matchen på White Hart Lane så fick ett normalt ganska skakigt Tottenhamförsvar Man U att se ganska trubbiga ut.



Jag tycker inte att ALLA lag gör bort sig försvarsmässigt när de möter Man U. Och när vissa lag gör det så tror jag helt enkelt att det beror på att Man U med sitt raka spel och sin enorma rörelse i offensiven är bra på att göra lag dåliga.



En kombo av att man minns misstag lättare än ngt som inte var uppseendeväckande och alternativ 2, alltså.

2009-03-09 @ 14:43:06
Postat av: Linda

Du skrev för några inlägg sen att det nog inte är några tjejer som läser bloggen. Men sen du skrev för fotbollskanalen.se så läser jag din blogg varje gång jag är in på internet. Så bara så du vet så har du iallafall en tjej som läser din blogg =)

2009-03-09 @ 15:17:20
Postat av: Niclas

Jag tycker snarare att det är så att alla lag som möter United spelar som om det inte fanns nån morgondag. Det är bara att nämna vilket lag som helst. Alla vill förmodligen inget hellre än att vinna över Man Utd! Dock så brukar detta inte räcka då Ferguson och grabbarna är vana vid detta bemötande.

2009-03-09 @ 16:13:56
Postat av: Anton

Manchester Utd är fruktansvärt bra just nu. Jag skulle nästan vilja likna dem med "den röda maskinen" alltså Sovjets hockeylandslags oslagbara 5:a på 80-talet. Båda är röda och båda är näst intill oslagbara. Aningen långsökt kanske, haha.

2009-03-09 @ 17:46:37
Postat av: Nisse

Jag håller inte med dig David. Jag erkänner gärna att om jag vore 25 år yngre skulle jag nog börja hålla på dem och det är inte svårt att se deras storhet. Men jag följde Chelsea och Arsenal med argusögon när de dominerade som mest och det var aldrig i närheten av den MÄNGDEN och framförallt "kvaliteten på" misstag från flera olika motståndare under en längre period som ManU råkar ut för. De får massor av gratispoäng vilket börjar störa mig.



Är den förste att erkänna att vi också råkar ut för "fenomenet" lite då och då, men med den kontinuitet ManU gör det så är det en anmärkningsvärd skillnad.

2009-03-09 @ 18:03:22
Postat av: Nisse

Kan tillägga att i de exempel du ger så avgår de ändå med segern. Noterbart. Jag gillar inte ordet "tur" det vet du. Men jag gillar inte att man spelar under olika förutsättningar och här finns fog för misstanke. Därför jag anser det finns anledning att ifrågasätta.

2009-03-09 @ 18:05:45
Postat av: Holmgren

Nisse>>



Det känns som om du lite smått insinuerar att Man U skulle möta motståndare som av en eller annan anledning inte gör sitt bästa?

2009-03-09 @ 18:20:57
Postat av: Nisse

Holmgren: Tolka det som du vill. Men det är nåt runt det som retar mig. Vore det engångshändelser, eller fyra, t.o.m. femgångs, så skulle jag inte höja på ögonbrynen. Det jag reagerar på är graden av misstag och frekvensen av dem. Det har pågått i närapå 10 år. Och att samma försvar sen i nästa match spelar vidare som om deras självförtroende inte påverkats alls av en miss som verkligen borde sätta sig i spelarnas bakhuvuden.

2009-03-09 @ 23:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0