Liverpoolspelarnas inställning var pinsamt dålig. [2009-03-01]

Japp. Liverpools match mot Middlesbrough igår var blande det mest bedrövliga jag någonsin sett ren inställningsmässigt. Från Liverpoolspelarnas sida, då förstås. Boro å sin sida förtjänar tonvis med beröm. De spelade smart och de spelade för varandra.

Jag har skrivit en längre text om matchen här, för er som inte läst den.

***********************************

Benitez säger nu att Liverpool inte längre kan vinna titeln – Det är bara Man United som kan förlora den. Så var det redan innan gårdagens matchen, anser jag.

***********************************

Fyra raka 0-0-matcher för Arsenal i ligaspelet. Det är ju knappt så att man tror det. I flera år så har tyckare och tänkare lovordat och dreglat över Arsenals fantastiska fotboll som har kännetecknats av offensivvilja och en massa rörlighet. Av det ser vi inte mycket just nu. Gunners spelar faktiskt en rätt tråkig fotboll för tillfället, och framför allt så verkar de inte kunna vinna. Fem raka kryss i ligaspelet är vad de stoltserar med just nu.

Först var det boring, boring Arsenal, sedan blev det scoring, scoring Arsenal, men just nu är det alltså drawing, drawing Arsenal.

***********************************

Chelsea avgjorde matchen mot Wigan på övertid. Det tror jag inte att de hade gjort för tre veckor sedan. Hiddink har fått precis den start han behövde. En seger mot en toppkonkurrent mot Villa, en seger i Champions League och en moralstärkande seger som satt riktigt hårt inne mot Wigan. De är verkligen ”back on track” nu. Ur spänningssynpunkt hade det varit kul ifall de inte hade varit så långt efter United, för jag tror inte att Chelsea tappar många poäng till under resten av ligasäsongen, och hade avståndet upp varit lite mindre så hade det kunnat bli en väldigt spännande slutspurt. Nu kan jag inte se dem komma ikapp United, men jag är faktiskt rätt övertygad om att de hamnar före Liverpool.

***********************************

Everton avfärdade West Brom och vann med 2-0. I Canal + studion pratades det återigen om hur trevligt det är att West Brom försöker spela fotboll, om hur de på något sätt förtjänar bättre. Jag tycker att man får vad man förtjänar, och jag hävdar fortfarande att fotboll handlar om att vinna, inte om att med en dåres envishet hålla fast vid en spelfilosofi för blotta livet. Jag skrev ett lite längre stycke om det för några veckor sedan. Jag står fast vid det jag sa då.

***********************************

295 Aston Villafans åkte till Moskva i torsdags för att se sina hjältar förlora med 2-0. Åtta av lagets allra bästa spelare hade lämnats hemma i England. Det var inget som de tillresta fansen såg med blida ögon på. We want our money back sjöng de efter slutsignalen. Pengarna tillbaka kan de nog inte räkna med, däremot har Martin O'Neill bjudit in allihopa till en middag och en kväll tillsammans med spelarna. En uppskattad gest enligt en talesman för Villafansen.

Martin O'Neill säger också att han aldrig mer vill behöva ta beslutet att offra en turnering för ligaspelet. Det innebär förstås att O'Neill kommer behöva bredda sin trupp. Samtidigt, hur laget än slutar i ligan, så finns det platser i laget som också skulle behöva spetsas. Jag tror säkert att O'Neill kommer få rätt så god ekonomisk uppbackning i sommar, framför allt ifall laget tar sig till Champions League, men att köpa både spets låter som en väldigt dyr historia. Så vad ska han satsa mest på? Ett svårt val, anser jag. Med mer spets så kan Villa ta upp kampen med de stora jättarna, men å andra sidan behöver de verkligen bredden för att slippa göra den typen av prioriteringar som de tvingades göra i veckan, och för att det faktiskt finns en gräns för hur många matcher nyckelspelarna kan spelare på en säsong.

Vad säger Villfansen som huserar här? Vad för agerande vill ni se från O'Neill i sommar?

***********************************

Ligacupfinal idag.

Spurs kommer förstås gör allt som står i deras makt för att försvara sin titel, och därmed också knipa en UEFA-Cupplats. Men jag kan inte annat än att hålla Man United som solklara favoriter.

Foster
O'Shea Ferdinand Evans Evra
Ronaldo Scholes Gibson Nani
Welbeck Tevez


Så ser United elva ut idag. Och även om Gibson, Nani, Welbeck, och Foster får chansen så kan inte Spurs mönstra ett lag som är lika bra som det ovanstånde.

3-1 till Man U säger jag. Vad tror ni?

***********************************

Ingen av oss hade fyra rätt på vårt lilla tips. Signaturen Oskar förtjänar dock beröm - Han var den enda som prickade in ettan på Riverside. Och signaturen grahnen förtjänar ett grattis, helt enkelt för att han håller på Boro. Det måste ha varit en otroligt skön seger.

***********************************

Ni var inte så många som svarade på gårdagens rebus. Men de två som svarade hade helt rätt. Det var Fredrik Ljungberg. Jag som trodde att jag hade lyckats få till en riktigt klurig en. Sju minuter efter att jag hade lagt upp inlägget så kom signaturen Mock och tog ifrån mig den illusionen. Även EvenSteven hade stenkoll. Snyggt jobbat. Nästa gång ska det jäklar i mig bli klurigare.

Ledtrådarna då? Nationnalarenan var förstås Råsunda. Matchen var 2-1-segern mot England då Ljungberg var planens dominant. Bastuhuvustaden var givetvis Halmstad som är hemstad för Tylö som tillverkar bastuaggregat. Han vann två ligatitlar och tre cuptitlar med Arsenal - Därav dubbelt och trippelt. Numera bor Fredrik i Seattle som är hemstad för Pearl Jam som gjort låten Jeremy.

Var det verkligen så enkelt? Vad tog ni den på?

***********************************

Jag är tillbaka med ett inlägg imorgon och då avhandlas förstås dagens matcher.

Kommentarer
Postat av: Linhem

har alltid var boring,boring arsenal, ett tag var de Unbeaten arsenal men inte direkt roliga möjligen lite med Henry,Bergkamp & Ljungberg men senaste året har de bara rullat runt och försökt gå in till mållinje för att sedan slå en till och sedan sätta den.

kunde ljungberg men för att jag googlade låten Jeremy så ingen ide att förstöra för andra.



Villa borde köpa någon spets(ytterback?) och sedan bredda...Luke Young som vänsterback för ett topp 4 lag?

2009-03-01 @ 15:51:48
Postat av: Svanström

En intressant fråga är, Har Villa år råd att vara ett topplag?



Villa omsätter i snitt runt £100m mindre än övriga topplagen, och då säkerligen upp emot £150m mindre än Arsenal som har högsta matchdagsomsättning på £44m.



De senaste fem åren har man dessutom förlorat tre gånger så mycket på spelarövergångar som Arsenal. Aston Villa kan omöjligtvis ens vara i närheten av att gå plus. Speciellt då det i princip bara är Arsenal som visar ett riktigt plusresultat av topplagen.



Förövrigt:

Arsenal spelar inte så dåligt som många vill få de till. Man hade dubbelt så många chanser mot Fulham och Sunderland än vad man hade mot Chelsea och United. Fakta är att man inte får in bollen längre. Det skall väl inte vara så svårt att fixa till?



Man Utd har denna säsongen vunnit 3 titlar(CS, VM, CC), och slåss om 3(PL, CL, FA) till varav en nästan är klar(PL). Imponerande.



Slutligen:

Tack Stoke.

2009-03-01 @ 21:46:00
Postat av: Holmgren

Jäkligt intressant fråga, Svanström. Jag hoppas att Niklas och rooster kan svara lite på det. Ska själv undersöka saken lite närmare.



Vad gäller Gunners.... Nej, det spelar in så väldigt dåligt. Men de spelar rätt tråkigt, det var vad jag skrev. Inte alls som förra säsongen. Inte samma fart, rörelse, löpvilja, passningarna går mycket oftare på stillstående spelare än på spelare i fart nu kontra för 12 månader sedan. Kan ju förstås ha att göra med skador på Walcott, Rosicky och Fabregas.



Mot Roma däremot. Då var det både underhållande och bra. Men som du sa.... Bollen ville inte i nät. Den matchen borde slutat 4-0 till Arsenal.

2009-03-01 @ 22:31:47
Postat av: J.P Hedberg

Bra synpunkter Svanström. Angående ekonomin har Lerner hela tiden sagt att Villa ska drivas som ett företag. Det kommer ta tid att bygga upp en plattform och en grund men tycker man är på god väg. En träningsarena i världsklass, en tränare som har en klar linje samt en ägare som bryr sig om klubben.



OM det är så att Villa kommer knipa 4:e platsen i år kommer de säkerligen finnas kapital att investera i en del spelare till sommaren. MON kommer säkerligen vilja ha in bredd i alla lagdelar och med vetskapen om att det blir CL-spel så kanske man kan locka någon spetsspelare. Sen om det finns kapital till allt under ett transferfönster är jag tveksam till.



Som supporter till Villa känns det som om man håller på att bygga upp något nytt. Under Ellis visste man aldrig vad som skulle hända och jag kan räkna spelare i all oändlighet som köpts in för dyra pengar för att sedan försvinna för en spotstyver. Att satsa på ligan måste bli prio ett under några säsonger även om man går till CL. Det finns en stomme med unga lovande spelare men det krävs bredd, en bredd som kommer ta tid att införskaffa.



Till sist:

Horribelt att släppa in 2 mål i slutet mot Stoke. Det får inte hända när man har chans att rycka ytterligare i kampen om CL platser.

2009-03-02 @ 01:19:51
Postat av: Mattias

Efter den bedrövliga insatsen mot Middlesborough där varken spelare eller tränare Benitez verkade ha någon vilja så känns det allt annat än bra vad gäller ligaspelet just nu.



Benitez kan förstås inte ta på sig hela skulden när så många spelare underpresterar men att sätta formstarke och sparsamt spelande Benayoun på bänken och sen som vanligt agera usel matchcoach med denna eviga väntan innan han agerar gör att Benitez får en överkorsad geting från mig!



Annars tycker jag det är påtagligt hur tunn trupp Liverpool har just nu! Helt obegripligt för mig att man inte förstärkte offensivt i Januari när man skeppade iväg Robbie Keane!

2009-03-02 @ 13:43:25
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Mock

Trevligt att fixa en rebus till sist. Då kunde man gå rakryggad ut från denna helg också trots Liverpools spel och mine egna tips. Var Englandsmatchen på Råsunda samt Pearl Jams Jeremy som ledde mig rätt.

2009-03-02 @ 17:08:44
Postat av: grahnen

Tackar, och ja.. en grymt härlig seger :) Hade förhoppningar om 1 poäng men 3? Hela helgen förgylldes :) hoppas bara dom kan fortsätta på samma sätt och säkra nytt kontrakt.

2009-03-02 @ 22:42:58
URL: http://grahnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0