Reflektioner ifrån gårdagens matcher. [2008-01-28]

West Brom – Man U.

Allt var som det ska vara när Rob Styles dömer en fotbollsmatch. Kontroversiellt och debatterbart. Personligen kan jag tycka att beslutet att visa ut Robinson var hårt. Han kom in i sjuhelvetes med för mycket dobbar först, men satsningen var på bollen. Å andra sidan kunde Park har skadat sig rätt illa ifall Robinson hade träffat honom på fel. Jag säger inte att det röda kortet var uppåt väggarna galet, men jag säger att det finns många domare som hade kunnat välja ett gult kort istället.

Men varför hänga upp sig för länge på utvisningssituationen? Man United hade vunnit ändå. De ledde redan med 1-0 och var snabbare, smartare, tyngare, effektivare och rakare. Kort och gott – De var mycket, mycket bättre. West Brom saknar en hel del. En elak defensiv mittfältare, en målskytt, ett stabilt försvar. Men mer än någonting annat så saknar de kvaliteten för att spela så som de försöker spela. Det är för mycket finlir, duttande, spel längs marken och individuellt ansvar. Det är rätt många tyckare som gett Tony Mowbray beröm för att han inte vill kompromissa med sin spelide, för att han försöker få West Brom att verkligen spela fotboll. Jag vet inte ifall jag är beredd att stämma in i den hyllningskören. En riktigt bra tränare måste förstå sig på sitt spelarkapital och kunna rätta sig efter rådande omständigheter. Varför är det så nobelt att låta sina spelare spela ett spel som de faktiskt inte klarar av att spela? Är det mod? Är jag modig ifall jag lägger upp de 70.000 kronor som krävs för att deltaga i VM i poker fast jag vet att jag har halvdålig koll på reglerna, har världens sämsta pokerface och måste låna ihop till insatsen? Nej. Det kallas dumhet. Möjligtvis naivitet, om man vill vara snäll.

Många var de Liverpoolfans som tyckte att klubben borde fått mer betalt för Scott Carson. Kanske anar ni nu varför så inte blev fallet? Han kan visserligen göra en hel del fina räddningar, men alltför ofta dyker det upp en och annan tavla som den vid Tevez mål igår.

Kommunikationen i försvaret hos The Baggies är stundtals på pojklagsnivå. Det är faktiskt rent pinsamt att se på. Jag tänker inte kalla det hönsgård ifall någon höna läser detta och tar illa vid sig. Visserligen har West Brom rätt ofta rätt många spelare på rätt sida, men vad hjälper det när inte en enda av dem tycks veta var de ska vara eller hur de ska agera.

Även om West Brom klappade ihop rätt rejält och gjorde det för enkelt för Man U så måste man förstås lyfta på hatten för Fergies gäng. De imponerar oerhört mycket för tillfället. Inte lär de bli sämre av att Rio Ferdinand och Wes Brown nu är tillbaka ifrån skada. Om de nu kan bli bättre bakåt än vad de varit på senare tid? Elva raka ligamatcher i rad är nytt Premier Leaguerekord.

Sir Alex och hans mannar har verkligen lagt pressen på Liverpool och Chelsea nu.

Ja, jag räknar helt bort Arsenal. Det har jag gjort rätt länge, ärligt talat.

***********************************

Portsmouth – Aston Villa.
 
Emile Heskey blev målskytt i debuten. Som sagt…. Han kan bli värd precis hur mycket som helt i Villas jakt på en Champions Leagueplats. Fan vet om inte Birminghamlaget kniper en fjärdeplats. De har precis den där lilla extra medgången som behövs. Till skillnad från Aftonbladets Wennman så skulle jag inte sätta mitt dopnamn på att Villa inte kniper en Champions Leaguebiljett.

Hade jag varit Tony Adams så hade jag låtit Belhadj spela i reservlaget under resten av säsongen. Att dra på sig ett andra gult kort på det sättet som han gjorde, och i det läget han gjorde det i, är näst intill oförlåtligt. Hans lag befinner sig i ett fruktansvärt utsatt tabelläge, och de låg dessutom under i matchen, men var på väg in i den. Då kostar Belhadj på sig ett utbrott över ett inkast som inte går hans väg. Det är helt obegripligt att svika sina lagkamrer på det sättet. Vilken pajas.

Det är absolut inget försvar för Belhadj, men jag är inte så säker på att exempelvis Jamie Carragher hade fått ett gult kort för exakt samma förseelse. I matchen på The Hawthorns så fick Morrison gult kort efter att ironiskt ha applåderat åt linjedomaren. Jag vet att jag har sett Ronaldo göra exakt samma sak denna säsong utan att bli varnad. Samma regler gäller inte för alla spelare och det är avskyvärt. FA måste komma till rätta med det om de vill att någon fotbollsintresserad människa ska kunna ta domarna på allvar.

Det blev Steve Sidwell som fick ta plats på bänken när O’Neill ställde upp med en 4-4-2-formation.

Jag har aldrig varit övertygad om Milners storhet, men han har verkligen gjort det bra den här säsongen. Jag inte ifall han vantrivdes i Newcastle, eller helt enkelt behövde en bättre omgivning för att komma till sin rätta. Men jag inbillar väl mig inte när jag säger att han har tagit ett steg framåt denna säsong?

När Crouch är i målsumpartagen så är han det verkligen med besked.

Kanu startade tillsammans med Crouch. Sedan kom Utaka in. Är Nugent fjärdeforward nu?

***********************************

Tottenham – Stoke.

Cudicini fick förtroendet direkt. Som sagt…. Gomes kan räkna med bänken från och med nu.

Lennon fick göra 1-0 på tok för enkelt. 2-0-målet däremot var svårare att försvara sig emot. Snyggt var det också. En fin passning av Pavlychenko, en smart löpning och ett pardonlöst avslut av Defoe. Rent spontant känns det som om Pavlychenko och Defoe skulle kunna bli ett riktigt giftigt forwardspar.

James Beattie gjorde sitt första mål för Stoke. Jag gillar faktiskt James Beattie, och jag gillar även Stoke. Men trots mitt gillande och trots James Beattie…. Stoke får svårt att klara sig kvar.

Stoke och höjdbollar in i motståndarnas straffområde är verkligen en otäck historia. Ifall man håller på laget som Stoke möter, vill säga. Det uppstår farlighet eller en halvchans nästan varje gång de öser in bollar i straffområdet. Och de gör det så ofta de kan. I det vanliga spelet, på frisparkar på egen planhalva, på hörnor och förstås på inkast. Det är kanske inte så vackert, men det är garanterat jobbigt för motståndarförsvaren. Med tanke på detta är det rätt märkligt att de igår släppte till så många farligheter när Tottenham slog inlägg.

När Luka Modric är på spelhumör är han verkligen en fröjd för ögat.

Stoke har inte vunnit på bortaplan denna säsong. 

Den 8e februari är det derby mellan Spurs och Arsenal. Jag längtar redan. Det kommer bli en otroligt viktig match för båda lagen, och med 4-4-matchen från i höstas i färskt minne kan man ju inte annat än att se fram emot den matchen.

***********************************

Jag såg inte Sunderland-Fulham så jag ska inte uttala mig för mycket om den matchen. Kenwyne Jones gjorde matchens enda mål, och det är inte bara Stoke som ännu inte vunnit på bortaplan denna säsong. Det samma gäller för Fulham.

***********************************

Släng in en kommentar och berätta om era reaktioner på matcherna och resultaten. Eller så har ni kanske reaktioner på mina reflektioner? Kommentera gärna om det med.

***********************************

Jag är tillbaka i eftermiddag med uppladdning inför kvällens matcher, och om det finns några roliga nyheter att rapportera om så slinker de självklart också med.

Kommentarer
Postat av: Björn

Nu när januari börjar lida mot sitt slut skulle jag gärna se en sammanställning av alla övergångar som hänt under januari. Tror du att det smäller till med någon spektakulär övergång nu sista dagarna? Eller ja någon betydande övergång överhuvudtaget, finanskrisen kanske har satt sina spår för... Utom för Man City då...

2009-01-28 @ 10:03:36
Postat av: rooster

finns många på olika Villa forum som trots framgångarna sågar MON som coach. Jag tycker oftast att han är riktigt bra. Han tar ut 11:an som han tror på. En bänkspelare ska vara mycket bättre för att ändra en matchbild. Skönt igår att Sidwell fick börja på bänken då han inte varit bra på slutet. Gardner var helt ok och jag tror att denna rockad kommer att lyfta båda ett snäpp. Sen har Portsmouth otroligt mycket mer boll, hörnor m.m. Men egentligen har dom bara 3 bra chanser, det har Villa oxå. Skillnaden är att Villa gör mål på en av sina och vinner matchen. Tur? Så brukar lag i toppen göra och tur och otur hade vi väl nyss som ett tema på bloggen???

2009-01-28 @ 10:37:20
Postat av: Joshua Lemon Lyman

rooster: Det är likadant på Liverpools medlemssida, tränaren får skit hela tiden trots att laget presterat över förväntan när man ser till den tuppa bänken vi har. Vid vinst är det spelarnas förtjänst , vid kryss är det Rafas fel... Ingen win win situation för herr Benitez direkt. Vill tillägga att jag såg andra halvlek emellan Pompey och Villa igår, och Pennant var ju briljant, stod för all konstruktivitet i laget. Synd att han inte fått förtroende att visa upp det i den röda Liverpooltröjan ist. Han är ju det enda hot vi har/hade i kantväg... Nu är det kanske en-två ggr per match man ser kantspelarna i Pool komma runt och slå inlägg, det vinner man inte många matcher och titlar på direkt. Blir alldeles för lätt för motståndarna att stänga av ytor och stå rätt när allt ska gå centralt och man inte har några rejäla hot på kanterna.

2009-01-28 @ 11:14:47
Postat av: Kriss

Såg andra halvan av Pompey-Villa, riktigt underhållande. Villa hade tur att Crouch och Utaka inte var vän med bollen i de avgörande lägena, men hade ändå hyfsad koll på tillställningen på planen. Utvisningen var helt korrekt, hur dum får man bli?



Såg bara små glimtar av WBA-Man utd bla utvisningen som drabbade WBA, inte korrekt i mitt tycke då jag sett värre som bara slutat i gult eller tillsägelse (Ashley Cole mot Tottenham...).



Nu är bollen på uniteds bollhalva, och blir det inte fullpott för Pool ikväll så ser det bäcksvart ut för en ny ligatitel, och platserna bakom då Chelsea och Villa ser vassa ut och har flytet på sin sida.

2009-01-28 @ 11:42:39
Postat av: Sadde

Hur kommer det sig att motståndarna ofta är dåliga när United vinner? Jag vet att du skrev "hatten av", men är det ofta så när United vinner att motståndet är dåligt? Som jag sagt förut, bra blogg.

2009-01-28 @ 12:24:36
Postat av: Holmgren

Sadde>>



Jag vet inte om det ofta är så, eller om jag ofta påstår det. Men det kan ligga något i det. Man får inte glömma att ett lag (oftast) inte är dåligt från ingenstans. Det krävs en motståndade som förmår att göra dem dåliga. Igår var exempelvis West Bromförsvaret en total katastrof. Och även om det är rätt dåligt i grunden så var det extraordinärt dåligt igår. Och det är nog ingen slump att det var så mot just Man U. Man U har när de är i form en makalöst bra rörelse i anfallsspel. Passningarna gick på ett snöre, anfallare och mittfältare löpte i ytor konstant och West Bormförsvararna var inte ens i närheten av att klara av det.



Kort och gott: Ett Man U i form är väldigt bra på att göra sina motståndare dåliga. Det är i alla fall min teori. Vad tror du om det?

2009-01-28 @ 12:44:59
Postat av: perka

Ibland har man tur, får en helt felaktig straff med sig eller liknande. Men 99 procent av den såkallade turen skapar man själv. Villa hade inte tur igår, dom skapade sig sej sin tur och vann.

2009-01-28 @ 12:54:54
Postat av: Holmgren

Jag har kanske fått det att låta som om jag anser att Villa har tur för tillfället? Så är icke fallet. Jag håller med perka till 110%.

2009-01-28 @ 13:10:16
Postat av: Linhem

tycker inte de ska vara utvisning på Robinson, möjligen ett andra gula kort men inte rött direkt, t o m Hardcore manure fan tyckte de var hårt dömt

2009-01-28 @ 19:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0