Annandag Jul = Fotbollsporr [2008-12-23]

Jag tror knappast att jag är ensam om att vara upp över öronen förälskad i Boxing Day Football. Alla har sina anledningar att tycka om julen. Skinkan, släkten, Kalle Anka, ledigt från jobbet, mellandagsrea, julklappar, snön, eller glöggen. Jag antar att det är heltrevliga saker allihopa. Men för mig är juletid synonymt med frosseri i engelsk fotboll. Det finns så mycket att älska med julfotbollen i allmänhet och Boxing Day Football i synnerhet.

Tradition. I England har man spelat fotboll kring juletid i över 100 år. Och om fansen får bestämma så lär det fortsätta i 100 år till. England kan vara ett riktigt konservativt land. På gott och ont. I det här fallet på gott. De senaste åren har det höjts röster för att engelsk ligafotboll ska göra som övriga stora fotbollsländer i Europa och ta juluppehåll. Det är framför allt med de utländska tränarnas intåg som dessa röster har höjts. Men visst finns det även betydelsefulla personer med brittiskt ursprung som också har lyssnat på dessa röster. Sir Alex Ferguson är en av dem. Det finns ett antal återkommande argument, och framför allt är det två argument som alltid återkommer; 1) Det sliter för hårt på spelarna – Skaderisken är överhängande med tight matchning, och de engelska lag som är ute i Champions League och UEFA-Cupen riskerar att ha slitna spelare när de möter andra länders lag vars spelare fick ta igen sig över jul.
2) Landslaget – Vissa menar att det engelska landslaget skulle ha bättre chans i EM och VM ifall ligafotbollen tog paus över julen.

Men Boxing Day Football har blivit en så stark instution, och det är så omåttligt populärt så att inga seriösa försök har gjorts för att stoppa det. Den man eller kvinna som på allvar drar igång en kampanj för att få till ett juluppehåll lär stöta på rejält med patrull.

Make or break time. Det är inte bara en klyscha. Det är långt ifrån ovanligt att resultaten för ett lag under julschemat blir en tydlig fingervisning om vad som komma skall under våren. De lag som ligger i botten efter nyår brukar också vara inblandade i bottenstriden i maj. Och de lag som är i den absoluta toppen när december blir januari är ofta med och fightas om titeln i slutändan.

Många matcher. Just denna säsong är det faktiskt lite lugnare. Det beror på att FA-Cupens spelschema ser lite annorlunda ut i år. I vanliga fall är det inte ovanligt att flera av lagen spelar fyra matcher på tio dagar. Det blir en del tid i TV-soffan, och inte mig emot.

Galna matcher. När man summerar varje engelsk ligasäsong så hittar man alltid någon galen, urspårad, målrik, minnesvärd eller på annat sätt uppseendeväckande match som spelades i juletid. Någon som minns 4-4-matchen mellan Chelsea – Aston Villa förra året?

Årets spelschema för Boxing Day ser ut som följer:

13.45. Stoke City - Man U
14.00. Portsmouth - West Ham
14.00. Tottenham - Fulham
14.00. Chelsea - West Brom
16.00. Liverpool - Bolton
16.00. Man City - Hull City
16.00. Middlesbrough - Everton
16.00. Sunderland - Blackburn
16.00. Wigan Athletic - Newcastle
18.15. Aston Villa - Arsenal


Säg den fotbollsnörd som inte ser fram emot den heldagen. Fotbollsporr var ordet. Annandagen är den riktiga julaftonen. I alla för mig.

Vet ni förresten varför Boxing Day heter Boxing day? Ordets ursprung har att göra med att rikare människor en gång i världen samlade gåvor i lådor (box = låda). Dessa öppnades på annandag jul då gåvorna delades ut till fattiga familjer och tjänstefolk. Nu vet ni det.

******************************************

Michael Owen verkar nu ha tagit ett beslut, i alla fall vad det rör de närmsta sex månaderna. Owen släppte igår en pressrelease där han sa att han fortfarande inte tagit ett beslut om vad han ska göra efter säsongen, men att han är fast besluten att inte lämna Newcastle i januari. Någon Owensignatur på ett nytt Newcastlekontrakt är alltså inte att vänta för tillfället, men någon övergång till en annan klubb verkar heller inte blir aktuell förrän tidigast i sommar. Owen bedyrade också att pengar inte kommer att vara en faktor när han ska ta sitt slutgiltiga beslut att om stanna i Newcastle eller ej. Han säger att han till och med är beredd att gå ned i lön ifall han bestämmer sig för att skriva på. Newcastles manager Joe Kinnear är positiv till nyheterna: "Jag förstår Michaels önskan om att vänta med sitt slutgiltiga beslut, och i slutändan tror jag att det finns en bra chans att han stannar. Vi har ett bra manager-kaptens-förhållande och jag vet att han kommer vara hundraprocentigt fokuserad på att prestera bra på planen under resten av säsongen."

******************************************

Jag hade det lite på känn. Everton lyckades greja ett kryss mot ChelseaGoodison Park igår. Kanske ska Chelsea till och med vara lite tacksamma med tanke på att de blev reducerade till tio man när John Terry blev utvisad redan efter 35 minuter. 0-0 innebar Chelseas första tappade poäng på bortaplan denna säsong.

Det innebär också att det är Liverpool som får fira jul som ligaledare. Ärligt talat är det inte riktigt vad jag hade väntat mig. Att Man U skulle ligga några poäng efter vid det här laget var väl inte så oväntat. Dels för att de skulle ha några matcher mindre spelade i och med klubblags-VM och dels för att de har haft ett sjuhelvetes tufft spelschema. Däremot trodde jag, inte minst efter deras imponerande start, att Chelsea skulle ha ryckt ifrån med några poäng uppe i toppen. Arsenal trodde jag ärligt talat aldrig på. Inte inför säsongen, inte en bit in i den, och definitivt inte nu. Liverpool då? Jag hävdade inför säsongen att laget har en bättre chans att vara med längre i år. Men då skulle det krävas att en högklassig vänsterback värvades, att de erkänt bra spelarna dels presterar nära max säsongen igenom och dels får vara skadefria. Så med tanke på att Andrea Dossena har floppat, att Robbie Keane underpresterar och att Fernando Torres enbart deltagit i hälften av matcherna så är jag faktiskt ganska förvånad.

De flesta personer i min omgivning som håller Liverpool kärt krävde knappast en ligatitel denna säsong. ”Att vara med ända in på målsnöret”. ”Vi ska fan i mig inte vara avhängda redan vid jul”. Ungefär så har det låtit på många håll och kanter. Det sistnämnda är ju redan uppfyllt. Är förhoppningarna annorlunda nu? Vad vågar Liverpoolfansen hoppas på? Låt mig uttrycka det såhär: Om Liverpool fortfarande toppar tabellen efter jul. Är det då ett misslyckande att komma tvåa, låt säga två poäng efter Manchester United? Vad säger ni i Liverpoolkretsar?

******************************************

Johan, Linhem och jens hade alla koll på att det var i Watford som Gifton Noel-Williams började sin karriär. Snyggt jobbat.

******************************************

Det kommer att bli ytterligare ett inlägg idag. Och då åker tomtesäcken fram. Några lag, ett antal tränare och ett helt gäng spelare ska få julklappar av mig. Så titta in igen i eftermiddag!

Kommentarer
Postat av: Wikander

Jag tror fan att det är Liverpools år iår, jag tror det av en rad anledningar:



1. Vi leder ligan trots halvkrasslig trupp

2. De andra storlagen tappar lätta poäng.

3. Vet inte riktigt, men det känns som om Sammy Lee har tillfört speciellt

4. Rafa har frångått sitt rotationssystem.

5. Vi har Carra, Stevie, Torres och en iår grym Xabi Alonso

2008-12-23 @ 12:18:19
Postat av: rooster

helt underbar blogg, fortsätt såhär. Helt underbar läsning. Visst håller vi på Villa på Boxingday ? :-)

2008-12-23 @ 13:43:58
Postat av: Linhem

hmm tror faktiskt inte vi vinner iår men känns som att de ändå ät inom räckhåll, kakburken på översta lådan och vi är de två femåringarna som inte når men om man klättrar lite och använder fantasin kan vi nå...



ett formstarkt Villa mot ett Arse utan Cesc & Adebayor...

2008-12-23 @ 13:48:18
Postat av: Holmgren

rooster>>



Det kan du ge dig på...

Kul att du gillar läsningen!

2008-12-23 @ 13:49:40
Postat av: Patrik

Riktigt kul att vi är med i år! Men om vi vinner ligan är det en ordentlig överraskning, snudd på bragd enligt mig. Jag tycker både Chelsea och Man Utd har betydligt bättre trupper och det känns som vi leder mer för att dom har vart dåliga. För om man ska vara ärlig tycker jag bara Liverpool gjort en riktigt bra match i 90 min å det mot chelsea.



Kanske är negativ men med spelare som Lucas(OJ vad dålig han var senast) El Zhar, Bennayoun, N´gog på en bänk(ibland från start) så är det bara konstatera att det är klasser från chelsea å United.

2008-12-23 @ 13:59:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0