För många exspelare får tränarjobb i England [2008-12-21]

Han är skotte med italienskt påbrå. Han spenderade större delen av sin spelarkarriär i York City. Han chefade över Manchester Uniteds reservlag i tre år. Han ingick in Boltons tränarstab för att sedan gå vidare till Sunderlands dito. Vem? Ricky Sbragia – Sunderlands nuvarande tillfälliga manager, eller caretaker, som det heter på utländska. Efter att igår ha lett sitt lag till en 4-1-seger mot Hull (varsågod att pika mig för min (o)förmåga att tippa) så ryktas det nu om att Sunderlands ordförande Niall Quinn ska vara redo att erbjuda honom tjänsten som Sunderlandmanager på permanent basis. Och varför inte? Sunderland presterade bättre igår än vad de gjorde under Sir Alexadepten Roy Keane. I alla fall om man ser till vad som presterades under Roy Keanes tid som manager sedan Sunderland gick upp till Premier League.

******************************************

På tal om Sir Alexadepter. Hur går det för dem egentligen? Roy Keane avgick efter en misslyckad säsongsinledning. Paul Ince fick foten ifrån Blackburn. Manchester City leds av Mark Hughes, och det vore väl synd att säga att de imponerar. Det är väl egentligen bara Wigans Steve Bruce som gör ett stabilt jobb. Jag tror absolut inte att Sir Alex har ett jota att göra med att Ince och Keane nu går utan jobb, eller att Hughes inte får ut max av Man City. Däremot höjer jag på ögonbrynen över att, när denna säsong startade, så fanns det hela tre managers som har spelat under Sir Alex. Överlag så verkar det, i den engelska fotbollen, vimla av managers som har en mer eller mindre framgångsrik karriär bakom sig. Premier League och Coca Cola Championship består av sammanlagt 44 lag. Det betyder också 44 olika managers. Jag gjorde lite checkup och kom fram till följande: Det är bara fyra av dessa 44 managers som inte har en spelarkarriär värd att nämna. Dessa fyra är Wenger, Scolari, Hodgson, och Bristol Citys Gary Johnson. Och det är väl knappast någon överdrift att säga att tre av dessa herrar har sködat en del framgångar under sina tränarkarriärer. Självklart har även många av de resterande 40 tränarna väldigt fina tränarmeriter. Och jag har ingen aning om hur pass diger tränarutbildning de faktiskt har, många av dem har säkert läst fotbollsteori till förbannelse. Men jag drar ändå slutsatsen att man i England kan få ett tränarjobb tack vare sitt spelar-CV, och det är rent ut sagt jävligt märkligt, enligt mig.

******************************************

Jag kollade sent igår kväll på West Ham – Aston Villa. För mig fanns det två stora utropstecken i den matchen.
Nummer ett: Carlton Cole. Jesus Kristus, säger jag bara. Den killen skulle inte kunna göra mål om så hela kortsidan bestod av ett mål, och målet vaktades av en back läsk. Hans målsnitt i ligan är snäppet bättre än William Gallas dito.
Nummer två: Brad Friedel. 37 bast och bättre än någonsin. Han bytte upp sig rejält inför säsongen också. Aston Villa är faktiskt ett topplag numera. Jag fattar inte hur Friedel kan bli bättre och bättre och hur han fortfarande kan vara på väg uppåt i karriären. Fortsätter det i samma stil så ersätter han väl van der Sar i Man U om två år, och vinner guldbollen om fem.

******************************************

Ok, så Hull åkte på pisk mot Sunderland igår. Men jag fascineras fortfarande över att de ligger där de ligger i ligan. De spelar alltså för första gången i klubbens 104-åriga historia i högsta ligan i seriesystemet. Och de ligger sexa. Bedriften blir inte mindre av att det är år 2008 och att framgångar på planen idag ofta går hand i hand med rika ägare, dyra spelarköp och skyhöga lönekostnader. Hull City är en liten klubb, med relativt små resurser. Klubben som sådan har nästan ingen som helst erfarenhet av stora matcher. De har inga titlar att stoltsera med, och i spelartruppen hittar man inga stora namn. Men de ligger sexa i världens bästa liga! Jag älskar det. Jag vet inte ifall ni såg Canal + sändningen från KC Stadium igår. Men ifall ni gjorde det så såg ni säkert att producenten flera gånger riktade kameran mot en äldre man iklädd Hulls färger. Han såg ut att vara över 70 år gammal. Den mannen har varit med på merparten av resan. Trots att hans lag låg under så såg han ut att njuta. Det var väldigt vackra bilder.

******************************************

Så vem är då den svenske spelaren som säsongen 04/05 gjorde tre ligamatcher för Wolves? Linhem ansträngde sin små grå utan att hitta ett namn. Jax gissade på Michael Svensson eller Mattias Jonsson. Svaret är Joachim Björklund och det hade Elias lagt på minnet. Vackert! För övrigt ska ni ha beröm som inte wikipediar (den nya världens verb är inte alltid så vackra) fram svaren.

******************************************

Over ’n out for now. Snart är det dags för puben. Beamish, hamburgetallrik, Newcastle – Spurs och Arsenal – Liverpool. Life is good. Min ambition är att vara tillbaka redan ikväll. Det lär med största sannolikhet finnas en del att skriva om då.

Kommentarer
Postat av: Linhem

letade genom alla tänkbara från iszhaki till pringle men missade "sveriges snabbaste mittback" och blev en "ååhh-upplevelse" när man googlade Wolves...



Gary macca & troligen även hans ass Steve staunton har blivit kickade från Leeds

2008-12-21 @ 13:50:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0