Gerrard-gate, silly season & en märklig Wenger [2008-12-30]

Så kom det då imorse lite mer information om Gerrard-gate. Det står nu klart att han kommer att bli åtalad för misshandel på den 34-årige djn som spelade på den nattklubb där Gerrard och hans vänner befann sig. Exakt vad som har hänt, och hur inblandad Gerrard var i misshandeln är oklart, men uppenbarligen så tycker farbror polisen att det finns tillräckligt mycket för att åtala Liverpoolkaptenen. Han ska upp i rätten den 23e januari.

Liverpool har nu också som klubb gjort ett uttalande, som kan vara bland det mest innehållslösa jag någonsin läst. Det lyder som följer: ”Steven har gjort ett fantastiskt arbete för Liverpool under de senaste tio åren och klubben kommer att ge honom allt stöd han behöver vid det här tillfället.”

Läser man runt på lite forum och söker efter lite mer obekräftade uppgifter om vad som hände så hittar man en del. Det hela ska ha börjat med att Stevie bad djn lira lite Phil Collinslåtar. Djn hade inte någon som helst lust med det, ordväxling uppstod, Gerrard blev tillputtad och svarade med en armbåge mot djns ansikte. Efter det ska Stevie Gs kompisar ha tagit över och bland annat slagit en flaska i huvudet på djn.

Hur mycket av det här som stämmer är ju förstås omöjligt att veta. Men om vi leker med tanken att ovanstående faktiskt är en korrekt beskrivning av som hände – Vad kan man då säga om det?
Tja… Att Gerrard absolut inte borde hamna i en sådan situation förstås. Blir han puttad så ska han ha vett nog att gå därifrån. Man kan väl också dra slutsatsen att Captain Fantastic omger sig med en del drägg. Varje gång en människa drar en glasflaska i huvudet på en annan människa så måste man ju ställa sig frågan vad det är för pack det handlar om. Vidare så kan man ju alltid spekulera i ifall Gerrard agerade väldigt instinktivt, eller kanske till och med i självförsvar. Där känner jag dock att jag tvivlar på att hans liv var hotat, det borde ha gått att avstyra. Och vad gäller instinktiva handlingar så ogillar jag tanken på att våld ska vara en sådan.

Sist men inte minst så hoppas man ju innerligt att Gerrard har önskat en Pill Collinslåt som är från de äldre plattorna, typ Sussudio eller One more night, och inte någon av hans Disney-Tarzanlåtar.

***********************************

Lite silly season….

Daniel Agger har gått ut och sagt att han vill ha igång diskussioner om ett nytt kontrakt. Agger själv säger såhär: ”Jag hoppas stanna kvar. Jag vet inte vad som drar ut på tiden. Jag låter klubben sköta snacket (kontraktsförhandlingarna) och försöker koncentrera mig på att göra mitt på planen. Självklart vill jag stanna om det är möjligt.”
Jag misstänker att det finns en del Liverpoolfans som drar på smilbanden över detta uttalande, och som nu hoppas att klubben och Agger ska komma överens väldigt snart. Har jag rätt?

The Telegraph rapporterar att Wenger ska ha lagt ett bud (£8M) på Newcastles målvakt Shay Given. Den irländske landslagskeepern har tillhört Newcastle sedan 97 och har gjort över 450 matcher för klubben. Han har under många år tillhört det absoluta toppskitet av Premier Leagues målvakter. Bland annat har han två gånger blivit invald i årets lag. Senast i måndags så använde Steven Gerrard ordet världsklass för att beskriva Given och hans insats mot Liverpool den dagen. Och då hade Given ändå fått släppa in fem bollar.

Personligen anser jag att detta vore ett kanonköp av Arsenal. Almunia är absolut ingen dålig målvakt, men jag har alltid tyckt att han bleknar i jämförelse med van der Sar, Chec eller Reina. En toppklubb ska alltid ha en toppmålvakt. Shay Given är 32 år gammal så han lär ha ett antal år kvar på högsta nivå. Om han dessutom fick en backlinje framför sig som inte hör hemma i S:t Erikscupen så tror jag bara att han skulle växa ännu mer. Någon Gunnerssupporter som vill ge sin input på det hela?

Spekulationerna om Emile Heskyes framtid snurrar vidare.
Wigans ordförande Dave Whelan medger att hans framtid är osäker, men säger samtidigt att de inte har fått några konkreta anbud på spelaren och att han innerligt hoppas på att Heskey skriver på ett nytt kontrakt.

Heskey har varit en het potatis i Liverpoolkretsar då ryktet om att han skulle vara på väg tillbaka till Anfield inte har velat dö ut. Om någon för tre år sedan hade sagt att Liverpool borde köpa tillbaka Heskey så hade jag skrattat åt honom. Men ärligt talat så framstår det inte så dåraktigt för mig idag. Benitez ersatte egentligen aldrig Crouch, och på grund av detta så saknas det en viss spelartyp i Liverpools forwardsuppsättning idag. En anfallare som är en tung och stark, som är duktig på huvudet i såväl skarvande som målnickande, och som är bra på att hålla fast bollen på motståndarnas planhalva tills resten av laget kan fylla på är något som Liverpool skulle behöva. Det är också svårt att hitta den här typen av spelare. Något som försvårar är att den här typen av spelare ofta får begränsat med speltid. De kommer ofta in när en match ska vändas. Hur många spelare är sugna på en sådan roll? Dessutom måste spelaren i fråga oftast ha vissa fysiska egenskaper som inte är helt vanliga. Det vimlar helt enkelt inte av sådana spelare på marknaden, speciellt inte till ett humant pris.

Luca Toni, Klose, Santa Cruz, Carew, Iaquinta, Güiza, Mario Gomez, Amauri, Kenwyne Jones
- Alla är de alternativ på spelare som är antingen bättre, yngre, mer intressanta eller mer high profile än Heskey och som representerar spelartypen jag pratar om. Men Heskey kan Premier League, han kan Liverpool, han är sällan skadad, han skulle antagligen inse att han inte kan starta varje match, och han skulle kunna komma väldigt billigt. Skulle det verkligen vara så in i bäng fel att låta Heskey under sina 2-4 sista bra/hyfsade år vara en bit i Rafapusslet? Vad tycker ni?

Övriga axplock ur silly season-djungeln:

Liverpool sägs intressera sig för Portsmouths högerback Glen Johnson.

Aston Villa har fortfarande Carew skadad och riktar nu blickarna mot Tottenhams Darren Bent.

Wenger intresserar sig för Arshavin.

Real Madrid sägs vara redo att lägga bud på såväl Tottenhams Jermaine Jennas som Wigans Antonio Valencia.

Man City uppges vara intresserade av att köpa West Hamspelarna Craig Bellamy och Scott Parker till ett paketpris.

Paul Ince nämns av många medier som favorit till att ta över tränarjobbet i Derby County.

***********************************

Wenger säger idag till den engelska tidningen Evening Standard att han är övertygad om att hans lag inte saknar mycket. I grunden är Arsenal bara en hårsmån ifrån att dominera den inhemska fotbollen, menar han.

Wenger har följande att säga: ”Jag är övertygad som att vi är på rätt spår. Det är inte så att vi saknar tio procent, vi saknar en eller två procent. Kan vi bara hitta de där 1-2 procenten så kan vi dominera ligan. Jag är besviken över att laget inte får det beröm eller den respekt det förtjänar, men vi kommer att köra vidare. Vi kommer att få folk att ändra uppfattning om oss. De där sista procenten handlar om att vara lite mer avslappnade och samlade. Jag har en stark tro på det här laget, och om vi får det support vi förtjänar under 2009 så kommer utdelningen att komma. Mina spelare har talangen och jag är säker på att deras talang kommer att belönas.”

Jag har ingen aning om hur mycket sådant här sägs för att killarna i laget ska förstå att de har sin tränares stöd. Antagligen är det huvudsyftet. Men jag anser ändå att ett sådant här uttalande sänder ut fel signaler. Arsenal är just nu ljusår ifrån att dominera Premier League, och det skulle de vara även om de hade en helt skadefri trupp. Wenger framstår som mer och mer verklighetsfrånvänd. Hade jag varit Arsenalsupporter hade jag legat sömnlös på nätterna. Inte minst med tanke på att Wenger även detta transferfönster verkar vara avigt inställd till att värva ordentligt.

Vad har ni att säga om Wengers till synes aldrig sviktande tro på sitt eget lag? Skulle det vara så skadligt för lagmoralen att säga att laget faktiskt skulle behövas förstärkas på några positioner? Jag vet många tränare som har sagt så utan att det har blivit uppror i spelartruppen.

***********************************

En rättelse är på sin plats. Jag skrev i mitt inlägg i morse att Hull City ikväll åker till Villa Park när det i själva verket är så att Hull tar emot Aston Villa på sin hemmaplan, KC Stadium. Uselt av mig, och jag ber ödmjukast om ursäkt. Som straff har jag spenderat alltför många timmar i totalkaoset på stan i jakt på en skjorta till imorgon kväll. Jag avslutade mitt självplågeri med tredje världskriget inne på systembolaget. Jag känner själv att jag har lidit nog, och har vid det här laget nästan förlåtit mig själv. Nu hoppas jag bara att även ni klarar av att ha överseende med detta slarv.

***********************************

Det är osäkert om jag gör något inlägg ikväll. Jag har en del nyårsförberedelser stå i. Om inte annat så ses vi imorgon. Då är jag tillbaka med en ”Årets-lista”.

***********************************

Det är kul att se att fler och fler droppar in och kommenterar, och jag tackar ödmjukast för berömmet ni kommer med i kommentarerna. Jag hoppas verkligen att ni fortsätter glida in här så ofta ni kan, och att ni hjälper mig att fortsätta sprida vetskapen om bloggens existens. Vi hörs ikväll eller imorgon!

Kommentarer
Postat av: Johan

På nått konstigt sätt känns det ändå lite positivt med Gerrards krogslagsmål.... känns som när GOD var som bäst! Eller ja man gör ju inga mål från finkan! Men Steven har ett par besök till hos länsman innan han kommer upp i barndomskompisen Bartons meriter!



GOTT NYTT ÅR!

2008-12-30 @ 22:00:17
Postat av: Linhem

får ens Stevie böter ska de nöjligen vara för att han önskade Phil Colling-låt...



ska tydligen varit "in the air tonight" rykte om de iaf...



så David vet du vilka PL-managers som fyller år mellan jul - nyår? 2 st på samma dag som undertecknad(om ca 50 min)

2008-12-30 @ 23:11:43
Postat av: Majk

Arne Hegerfors när Aston Villa gjorde mål ikväll:



"Ashley COLE gör ju ett bra jobb innan han får in i straffområdet..."



Givetvis var det Ashley Young.

2008-12-30 @ 23:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0