Problemen förändras - Sprit & kokain igår. Jetlag idag. [2008-12-20]

Ibland är det lätt att glömma att engelsk fotboll är mer än bara Premier League. Det är lite synd. Om man aldrig sätter sig ned och kikar på en Championshipmatch så går man faktiskt miste om något. Dels för att den engelska fotbollens alla adelsmärken lever kvar i större utsträckning i den ligan och dels för att det faktiskt spelas en hel del roliga matcher i The Championship.


Idag är det toppen vs botten i Coca Cola-ligan. Jumbon Doncaster Rovers tar idag emot klassiska Wolverhampton. Och när jag säger att Wolves är en klassisk klubb så menar jag verkligen det. Kubben grundades redan 1887 och sedan 1888 har de befunnit sig i seriesystemet. Samma år grundads "The Football League", och Wolves var en av de tolv klubbar som var med vid grundandet . De vann högsta ligan tre gånger på 50-talet och kan också stoltsera med fyra FA-Cuptitlar.  Nu var det dock fem år sedan som de senast spelade i högsta serien. Men det kunde ha varit värre. Så sent som säsongen 86/87 så hotades klubben, som då harvade i fjärdedivisionen, av konkurs. Men klubben överlevde och idag toppar de alltså CCC. De leder ligan sex poäng före Birmingham och har mäktat med hela 50 mål på 23 matcher. Den fina målskörden kan de till stor del tacka forwardsparet Sylvan Ebanks-Blake och Chris Iwelumo för. Tillsammans har de stänkt in 27 av lagets 50 ligamål, och det på gemensamma 38 matcher. I backlinjen finns Chelsealånet Michael Mancienne som har övertygat så pass mycket att Fabio Capello tog med honom i den landslagstrupp som förra månaden åkte till Tyskland för att spela vänskapslandskamp. Tränaren som leder laget är Roy Keanes gamla polare och älsklingsförbundskapten Mick McCarthy.


Just nu talar en hel del för att Wolves spelar Premier Leaguefotboll nästa säsong. Så om Robbie Keanes formsvacka fortsätter så kan ha ju alltid glädjas åt det.


Det finns förresten en svensk spelare som har representerat Wolves. Säsongen 04/05 gjorde han tre ligamatcher för klubben. Har ni någon gissning? Och inget fusk nu!


******************************************


På söndag spelar Man U final i Klubblags-VM i Japan. Om planet hem går redan på söndagskvällen eller på måndagen vet jag inte, men jag läste att Ryan Giggs oroar sig för att han och hans lagkamrater fortfarande ska lida av jetlag när de möter StokeBoxing Day. Tänk vad tiderna förändras. Det var inte alltför många år sedan som Tony Adams spelade match halvpackad, Paul Merson gick på kola och "Win or lose - First to the booze" var mottot. Idag oroar de sig för jetlag. Tiderna förändras, som sagt.


******************************************


"Ända in i kaklet" är en gammal Tommy Söderbergdevis. Och det är något som de nuvarande ligaledarna Liverpool verkar ha tagit fasta på. Exakt 50% av Liverpools ligamål denna säsong är gjorda från minut 70 och framåt. Häpnadsväckande. Det är naturligtvis starkt att göra så många av sina mål i slutet av matcherna. Men om man föredrar sitt glas halvtomt så vänder man förstås på det hela och påpekar att det i längden är ohållbart att inte redan från minut ett föra matcherna.

Så här skulle övre halvan av ligatabellen se ut ifall man enbart räknade resultaten i halvtid:


1. Chelsea           17      21-5       36

2. Man U             16      14-4       31

3. West Ham       17      13-7       29

4. Man City         17      14-8       27

5. Fulham           16        8-4       25

6. Villa                17      11-9       25

7. Arsenal           17       11-8      24

8. Wigan             17       10-9      23

9. Liverpool        17         8-7      22
10. Hull              17      10-12      22


Jag vet faktiskt inte vilken sida av myntet jag föredrar här. Är Liverpools alla sena mål ett tecken på styrka eller ett tecken på svaghet? You tell me.

****************************************** 


Fredrik och Simon hade koll på att Delgado har lirat i Southampton. Även Kristian verkade ha koll, men skrev aldrig ut det. Snygg jobbat alla tre. Jag kommer fortsätta blanda in en del hjärngympa i den här bloggen.


****************************************** 


Det mesta pekar på att jag måste åka och jobba idag. Det betyder att dagens matcher kommer att ses först ikväll (jag älskar min inspelningsbara digitalbox), så om ni är lagda åt det sadistiska hållet så postar ni alla resultat i kommentarerna. Jobba på dagen och sen hem för att belöna mig själv med ett fotbollsmaraton framför teven på kvällen. A busy day!  


Men det kommer inte att stoppa mig ifrån att hinna med åtminstone ett till inlägg idag. Några rader om morgondagens stormatch på Emirates har jag ju utlovat.


Kommentarer
Postat av: Jax

Spelaren... hmm. Matthias Svensson? Mattias Jonson?



Usch, den där tabellen var riktigt läskig.

2008-12-20 @ 12:11:59
Postat av: Linhem

fan tänkt ut alla jag kan komma på bara sådär och kollat om de spelat i Wolves men hittar ingen...



aa dagens spelare är lite känsligare om man ska vara snäll...Gazza brukade annars ofta dra en brandy i paus...

gjorde hattrick halvfull möjligen bakis också...

2008-12-20 @ 15:12:28
Postat av: Kristian

Klart Scumsen måste ha något att skylla på om det går dåligt. Jetlag funkar väl?



Nästan så man blev sugen på att skriva några resultat...



Ha ingen brådska när det gäller Rob Jones. Har för mig att det var fler gamla poolare som spelade i samma lag...

2008-12-20 @ 18:59:44
Postat av: Elias

Har för mig att det var Joachim Björklund (?).

2008-12-21 @ 10:08:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0