Mobbningen av Elano, engelska spelare i Spanien, och trendbrott för Liverpool. [2008-12-22]

Vid det här laget har alla lagen i ”Big Four” mött varandra en gång. Eftersom många hävdar att de inbördes mötena mellan topplagen ofta är väldigt avgörande för vilka som vinner ligan så kanske en liten inbördes tabell kan vara av intresse.

1. Arsenal – 7 poäng, 5-3 i målskillnad. (2).
2. Liverpool – 7 poäng, 4-2 i målskillnad. (1).
3. Man U – 1 poäng, 3-5 i målskillnad. (0).
4. Chelsea – 1 poäng, 2-4 i målskillnad. (3).


Siffrorna inom parentes anger antalet hemmamatcher för respektive lag. Knappast fördel Chelsea i denna tabell, alltså. Å andra sidan så har Chelsea inför kvällens möte med Everton spelat åtta bortamatcher och vunnit samtliga.
Vad kan man mer läsa ut eller tolka in med tabellen som utgångspunkt? Kanske att Man U har haft ett tufft spelschema i höst. Faktum är att de regerande mästarna har spelat på bortaplan mot ALLA lag som slutade topp 10 i ligan förra säsongen. Kanske kan man också i tabellen hitta argument för att Gunners är lite av ett inspirationslag. Stundtals har de varit hopplöst under isen mot lag som Middlesborough, Hull och Stoke, men tänt till rejält när det har vankats stormatch. Noterbart är också att Liverpool har tagit stora kliv framåt i denna tabell sett till de tidigare åren under Benitez. Under Rafas styre så är sex poäng det bästa Liverpool har mäktat med under en säsong i denna tabell. Nu har man alltså redan skrapat ihop sju poäng, och då har man två hemmamatcher kvar.

******************************************

Mark Huges säger idag att Elano är ur form och att det är därför som han står utanför laget just nu. Jag i min tur säger att det måste ligga något mer bakom behandlingen av Elano. Minns ni hur förbaskat bra han var många gånger förra året? Kolla på de här bilderna. Åtta mål och nio assist som mittfältare, under debutsäsongen är inget annat än ren och skär klass. Mindre än ett år senare är han betraktad som något som katten har släpat in. Katten i det här fallet är Sven-Göran Eriksson. Det var ju han som köpte Elano till Manchester City, och jag undrar ifall det kan ha något med saken att göra? Att Huges helt enkelt vägrar släppa prestigen och hellre spelar ”sina” spelare. Eller att spelartypen Elano inte tilltalar Huges? Jag vet inte, men något är skumt. En spelare som var bland lagets bästa förra säsongen har inte på ett år gått och blivit usel. Elano ryktas vara på väg till Espanyol på lån. Espanyol ligger trea från slutet i La Liga. Elano är för bra för att spela där.

******************************************

Jag skrev igår några rader om hur West Hams Carlton Cole inte skulle kunna göra mål även om hans liv hängde på det. Idag läser jag att min åsikt delas av Gianfranco Zola, även om han inte drar det till samma ytterligheter som jag gör. Zola säger att Cole spelar bra och gör mycket nytta, men att han måste börja få bollen i nät. Zola ska nu sätta Cole på att träna avslut och tror att om han bara får in ett mål så kommer det att lossna. Det tror jag när jag ser det. Mannen är fan i mig född till att missa målchanser. 21 mål 76 matcher från start och 67 inhopp säger väl egentligen allt?

******************************************

Minns ni Carl Cort? Wimbledonspelaren som ansågs rejält lovande, och som år 2000 gick till Newcastle, och som därifrån gick vidare till Wolves innan skadehelvetet drog igång. I en intervju med Sky säger Cort att han har varit nära att ge upp helt. Men Kieron Dyer, som också vet det mesta om skador, lyckades övertala honom att fortsätta, och nu spelar han faktiskt fotboll igen. Cort skrev för ungefär en månad sedan ett kontrakt med Norwich, och kontraktet sträcker sig över hela resterande säsongen. Innan Norwich så harvade Cort i de lägre spanska divisionerna, närmare bestämt i UD Marbella.

Spanska lag och brittiska spelare är med vissa undantag inte ett recept för framgång. En av de senaste i raden att överge brittiska öarna för Spanien är Steve Finnan. Eller överge och överge förresten. Det var väl mer eller mindre Rafa Benitez som i somras kickade iväg Finnan till Espanyol när Albert Riera gick i motsatt riktning. Än så länge har det inte blivit mer än två matcher för Finnan i Espanyol. Från engelskt topplag till spanskt bottenlag över en natt, och begränsat med speltid som pricken över i:et. Så det kan gå. Det är bara hoppas att irländaren uppskattar klimatet.

Gifton Noel-Williams är en annan spelare som har testat lyckan i Spanien. Det var förra året som han packade väskan, åkte till paellans hemland, och skrev på för Real Murcia. Den klubbadressen fick dock snart bytas ut, och Elche CF blev den nya klubben. Men även där blev sejouren blev kort och anfallaren är nu tillbaka i England och tillhör Millwall, men är för tillfället utlånad till Yeovil Town. Där kan man börja snacka om att leva i kappsäck. Men Noel-Williams har inte alltid var en kringflackande man. Han spelade faktiskt hela 169 matcher för sin moderklubb innan han år 2003 försvann till Stoke. Och nu undrar jag ifall någon av er har koll på vilken som var hans moderklubb?

******************************************

Ikväll tar ligans sämsta hemmalag emot ligans bästa bortalag. Upplagt för all in på en tvåa? Nja, jag vete fan. Evertons överlägset bästa hemmamatch i år var mot Man U, och Everton är inte helt sällan ett lag som fäller krokben för storlagen. Självklart får Chelsea anses som solklara favoriter, men precis som jag sa igår så tror jag att Londonlaget kommer få kriga för att få med sig alla tre poängen hem. Även om The Toffees är ligans sämsta hemmalag så är det knappast ett lag som säljer sig billigt. Fysiskt spel, mycket kamp och en knapp Chelseaseger är mitt utgångstips. Men Jag blir inte det minsta förvånad om Everton lyckas knipa en pinne.

******************************************

Wikander, Majk och Linhem visste alla att det var Marlon King som eftersöktes i gårdagens fråga. Var det för lätt?

******************************************

Jag lovade en längre text om Arsenal – Liverpool. Den finns här. Jag antar att de flesta som surfar in här redan har läst den texten då jag misstänker att majoriteten av er som poppar in här hyser Liverpoolsympatier. För debattens skull så hoppas jag att det med tiden ska bli en större mix av supportrar här. Ni får gärna hjälpa mig att vandra i den riktningen genom att nämna bloggen även för dem som inte älskar Liverpool.

******************************************

Eftersom jag och sambon firar julafton på skilda håll så vankas det lilla julafton här hemma ikväll. Det betyder att jag idag är bannlyst ifrån alla vad fotbollstittande heter. Med andra ord lär detta, om inget oväntat inträffar, bli dagens första och sista blogginlägg.

Men jag är tillbaka imorgon, och då tar jag med mig tomtesäcken och delar ut en massa julklappar!

Kommentarer
Postat av: Johan

Noel-Williams spelade på CM97/98 i Watford så jag skulle sätta mina pengar på att det är den klubben du fiskar efter!

2008-12-22 @ 16:33:58
Postat av: Linhem

känner igen namnet men inte got lag till de...

Watford?,Derby?,Charlton? Watford gissar jag på...

något f.d pl.lag iaf

2008-12-22 @ 16:46:53
Postat av: jens

om minnet inte sviker så är det Watford han spelade i tidigare.

2008-12-22 @ 18:58:11
Postat av: Elias

Vi får fira jul i serieledning. Everton fick 0-0 mot Chelsea.

2008-12-22 @ 23:07:27
Postat av: Gio

Finnan har varit skadad, antagligen såg Rafa att Finnan hade stora problem med detta och att Arbeloa höll på att utvecklas till nya Mr Consistency.

Finnan är för bra för att bli en failure i Espanyol, om nu inte skadeproblemen fortsätter.

2008-12-23 @ 11:27:56
Postat av: Majk

Tycker det är intressant att läsa fotbollsbloggandet. Det är kul och se vad andra tycker

samtidigt som man har sena egna resonemang och favoritspelare.



Angående Elano så tror jag som du. Det var Svennis värvning och nu styr Hughes och då får

Elano stå i skamvrån. Läste precis på Wikipedia:

"He is a playmaker who has the ability to play anywhere down the right flank or

the centre of the field. He also has the ability to score from distance,

especially with free kicks, and has been noted for his dribbling skills and vision."



Hmmm, undra om Hughes märkt av nåt av detta.Frågan är egentligen om han har råd att ställa

Elano utanför 11:an så länge de förlorar?



Marlon-King-frågan var inte för lätt men har man växt upp med CM/FM blir man automatiskt

"skadad" i huvudet och kan spelare som man aldrig annars skulle kunna..



Gifton Noel-Williams är en spelare jag aldrig hört talas om dock :/



0-0 för Chelski igår men jag är mer oroad för Man Utd just för tillfället. Att de möt

de "bättre" lagen och har två matcher mindre spelade är två jobbiga faktorer för oss

serierledare. Vinner de sina matcher ligger de 1 poäng efter med bättre målskillnad.

På tal om målskillnad, Chelshits målskillnad är grym! (dessvärre) :/

2008-12-23 @ 11:31:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0