Varifrån kommer alla Spurs pengar? [2008-12-18]

Signaturen Jax ställde tidigare idag en väldigt berättigad fråga; ”Hur mycket pengar finns egentligen i Tottenham?”. Vi är nog rätt många som har en känsla av att Spurs köper en sjuhelvets massa spelare (ofta rätt skickliga och omtalade sådana) för rätt så mycket pengar. Det känns som en klubb som är en av de mest aktiva var eviga transferfönster. Och de har inte ens några intäkter från Champions League-spel. Hur går denna ekvation ihop?

Well… Till en början med så glömmer man lätt att Spurs är en klubb som också säljer en hel del spelare. Jag roade mig med att kika på Tottenhams totala transfersummor in och ut de senaste fyra åren. Det är inget snack om att det har spenderats en del pengar, men det har som sagt också kommit in en och annan slant. Jag tog mellanskillnaden för totalsumman av köpta spelare och sålda spelare och delade det på fyra för att få fram ett nettosnitt per säsong, och vips så ser allt helt plötsligt rimligare ut. Spurs har i snitt spenderat £13M netto på spelarköp sett över de fyra senaste säsongerna. Samma summa för Aston Villa är £11.3M. Nog hade man räknat med en större skillnad?

Omsättningen däremot skiljer sig avsevärt åt för Spurs och Villa. Ett bra exempel på det är att Spurs under de senaste fyra säsongerna har köpt inte mindre än elva spelare som har kostat £7M eller mer. För Villa handlar det under samma tidsperiod om tre spelare. Det omsätts en hel del stålar i norra London, det är uppenbart. Tottenham är ett aktiebolag, den största aktieägaren heter ENIC, och 70% av ENICs aktier ägs av en rik affärsman vid namn Joe Lewis. Resterande 30% ägs av Daniel Levy, och det är också han som är ordförande i klubben. Att Spurs kan omsätta så mycket beror på att affärerna och ekonomin sköts väldigt bra. Ordförande Levy är en skarp man med en Cambridgeexamen och en diger erfarenhet på det ekonomiska området i bagaget. Sedan Levy blev ordförande har klubbens aktier gått stadigt uppåt, de har knutit till sig ett sponsoravtal för matchtröjorna som är i samma klass som för vilken toppklubb som helst i världen. Levy har också hela tiden hävdat att om klubben vill fortsätta växa måste de nå framgångar på planen och då behövs högklassiga spelare. En vill-man-vinna-så-måste-man-satsa-mentalitet. Kanske kommer den satsningen spricka om inte Spurs inom överskådlig framtid faktiskt når större framgångar på planen, exempelvis genom att kvalificera sig för Champions League-spel. Men just nu är Spurs en välmående klubb. Det pratas också att att en ny arena är på gång. Men det är med största sannolikhet något som externa finansiärer i så fall skulle stå för.

Jag hoppas att det var ett hyfsat svar på frågan. Om ni som läser har frågor av den här typen, eller om något som rör engelsk fotboll över huvud taget, så ropa till så ska jag göra mitt bästa för att forska i ämnet.

******************************************

UEFA-Cupen var det också, ja….
Spurs tar emot Spartak Moskva och en poäng garanterar avancemang för Londonlaget. Redan slutspelsklara Man City åker till Spanien för att spela mot Racing Santander och Mark Hughes väljer att mönstra ett relativt B-betonat lag. Spurs däremot mönstrar ett starkt lag. Redknapp som har en del bekymmer när det kommer till skador på sina försvarare väljer idag att spela Didier Zokora i mittlåset. Den unge walesaren Chris Gunter får chansen från start på högerbacken. 16-årige mittfältaren John Bostock sitter på Tottenhams bänk. I skrivande stund ligger båda de engelska lagen under med 2-0. City är som redan nämnts klara för vidare spel, men om inte Spurs lyckas ta minst en poäng så riskerar de respass redan i gruppspelet.

******************************************

Didier Drogba har ända sedan Mourinho tog över Inter omgärdats av rykten som har sagt att han är på väg till Milanoklubben för att återuppta sammarbetet med den förre Chelseatränaren. Idag säger dock Mourinho att Drogba är Chelseaspelare, att han respekterar och älskar Chelsea, och att något köp av Ivorianen inte är aktuellt för tillfället. Han säger vidare: ”Om Didier någon dag lämnar sin nuvarande klubb så spelar det ingen roll ifall jag är tränare i Inter, Gamba Osaka eller Red Bull New York. När det än är och var jag än så kommer Didier alltid vara ”one of my men”. Min dörr kommer alltid stå öppen för honom”.
Hmm… Det där sista låter mer som locktoner än något annat i mina öron.

******************************************

Idag sa två av Arsenals styrelsemedlemmar upp sig från sina poster i styrelsen. En av dem är Lady Nina Bracewell-Smith och hon är klubbens tredje största aktieägare. Spekulationerna om att Arsenal nu kan bli uppköpt lät inte vänta på sig. Jag kommer med största sannolikhet få anledning att återkomma i ämnet. Vill ni läsa mer om just detta per omgående så rekommenderar jag denna artikel.

******************************************

Det var allt för idag. Jag är tillbaka imorgon bitti och då ska vi prata Champions Leaguelottning.

Kommentarer
Postat av: Johan

Klart ja ska sprida ut att denna blogg finns!!! Läge på festen på lörda!

2008-12-18 @ 22:05:19
Postat av: Johan

Hmm... Har villa lyckats med sina värvningar och egna produkter.......

2008-12-18 @ 22:08:31
Postat av: Linhem

när var det som e installerade dessa svängdörrar därborta i norra london då?

känns inte som en riktigt köpeklubb innan men...



tror att vi får Inter imon bara för att...

men en ryggsäck på Zlatan och Rafas borta fegeri/genialitet och så står vi där i kvartern efter tagit oss vidare på bortamål...life is good.

2008-12-18 @ 22:12:09
Postat av: Linhem

fan blev fel på mitt inlägg så jag kunde inte se de så blev sedan konstigt...

2008-12-18 @ 22:13:21
Postat av: Kristian

Undrar vad som händer i City i Januari? Tror inte Hughes är rätt man för ett "stjärnlag". Känns inte tillräckligt glamorös. Fast pengar och Robinho kan nog locka en del spelare.

2008-12-18 @ 22:18:35
Postat av: Holmgren

Johan>>

Ja, det tycker jag. O'Neill har gjort ett kanonjobb med Villa. Barry har växt, Young och Agbonlahor har slagit igenom med dunder och brak, Laursen har fått en ny vår, Reo-Coker går från klarhet till klarhet, talanger som Delfouneso och Osbourne är på väg igenom, det finns många kompetenta truppspelare i laget och balansen är helt OK. Det är väl bredden som man kan sätta frågetecken efter.

O'Neill jobbar långsiktigt och målmedveten. Jag har personligen väldigt mycket respekt för honom som tränare.



Kristian>>

City ja.... Det lär nog bli några inlägg om dem under Silly och när fönstret har öppnat. Vad gäller Hughes tror jag du har helt rätt. Jag vete fan i fall de gjorde rätt som sparkade Svennis. Jag tycker nog inte det. Men thailändaren var ju inte direkt den skarpaste kniven i lådan...



Linhem>>

Det är fixat nu.

2008-12-18 @ 22:32:15
Postat av: Linhem

bra, inget svar till mitt inlägg ;)



vettefan vilka man vill möta egentligen men känns som hyfsat säker seger mot Lyon och mer ovisst mot de "lättaste" sporting och mot de gula ubåtarna kan de slå svårt mot också då de har väldigt intressant lag...

2008-12-18 @ 22:58:32
Postat av: Holmgren

Linhem>>

Du menar frågan om när svängdörrarna sattes på plats?

Svårt att säga, tycker jag. Det man kan säga är att varje gång en manager anställs av en klubb så kommer han alltid att vilja sätta sin prägel på en hel del saker i klubben i fråga, inte minst på spelarmaterialet. Och Spurs är nu inne på sin åttonde manager på tio år. Jag skulle tippa att när man byter manager i den takten så kommer svängdörrarna med på köpet.

Vad tror du själv?

2008-12-18 @ 23:11:09
Postat av: Jax

Kul med respons på min fråga om Tottenham, vilken service! ; )



Intressant med Villa och Spurs - med tanke på deras placeringar i tabellen just nu. Kontinuitet, någon?



2008-12-18 @ 23:24:00
Postat av: Holmgren

Jax>>



Service is my middle name ;-)

Som sagt... Kom gärna med fler undringar, frågor, eller uppslag överlag om vad som vore trevlig läsning. Det gäller alla er som läser. Fantasin och inspirationen behöver garanterat hjälp på traven ibland.



Jag tyckte också att kopplingen menllan Spurs och Villa kändes logisk att göra. Två lag som har ambitionen att utmana de fyra dominanterna, men två olika sätt att jobba, och just nu två olika resultat.

Och ja... Kontinuitet, som sagt.

2008-12-18 @ 23:34:00
Postat av: Linhem

jag vet inte riktigt men känns la som när de började byta tränare en gång i kvarten...

senaste gången de var någon som var där mer än 5 år var i slutet på 70-talet tror jag och efter det antar jag att Venables har vart där längst...

2008-12-19 @ 12:03:47
Postat av: Lasse

Fotbollsekonomi på hög nivå:

http://osynligahanden.blogspot.com/

Fin blogg David, vi måste fixa en ordentlig länk till dig, men jag tror att din trafik är större än vår i dagsläget...!

2008-12-19 @ 18:08:51
URL: http://www.kransenunited.se
Postat av: Holmgren

Lasse>>

Haha... Det vete fan.

En länk här till Kransen, och en länk hos Kransen hit. Vad sägs om det?

2008-12-19 @ 23:33:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0