Försöker duger. [2009-04-14]

Liverpoolfansen har något av en slogan när det vankas stora uppgifter. Man kan se orden på banderoller hos Liverpoolfansen på läktarna, höra dem sägas av Liverpoolsympatisörer, eller läsa meningen på forum runt om på nätet;
Make us dream.

Och drömma får man väl ändå säga att de rödklädda fansen fick göra ikväll. Drömmen varade inte så länge och den slutade inte helt lyckligt, men kravet var uppfyllt - Liverpoolspelarna fick sina fans att drömma för ett tag. Ställningen var faktiskt 0-2 i halvtid, och jag måste säga att jag var lika förvånad som jag var imponerad. Liverpool kom utan Gerrard och med ett centralt tremannamittfält som såg mer än lovligt defensivt ut för ett lag som behövde göra minst tre mål. Men det funkade. Liverpool förlorade mittfältsfighten på knock i förra mötet - Det gjorde de inte ikväll.

Men tre mål visade sig vara för mycket. När Chelsea fick sin reducering fick de vind i seglen och Stamford i ryggen. När 2-2 kom så satsade Liverpool allt på ett kort, och bakåt lämnades ytor som är mumma för Drogba, Malouda, Lampard och Ballack.

Även om Chelsea i slutändan vann rättvist och med två måls marginal så är jag beredd att dela ut en del beröm även till de rödklädda. De föll med flaggan i topp.

I övrigt...

...Cech såg väldigt skakig ut. Är han verkligen en målvakt i absolut världsklass fortfarande?

...Lampard är Chelseas svar på Gerrard. Pådrivare, hjärta och målskytt. Allt i ett. Dessutom är han en jävel på att göra de viktiga målen. Jag har väldigt stor respekt för Lampard.

...Torres var visserligen inte i bästa slag ikväll, ,men inte fan byter man ut honom när man måste göra två mål med tio minuter kvar? Jag förstår faktiskt inte det bytet. Precis när han gått ut så fick Liverpool sitt 4-3-mål. Ett mål till hade räckt. Är inte Torres en rätt trevlig spelare att ha på planen då?

...Straffen? Den var väl ganska nära solklar, va?

...Drogba är i mina ögon en av världens bästa anfallare. Han är också en av de mest pinsamma spelarna på den stora scenen. Karln är 189 centimeter lång och väger 88 kilo. Ändå faller han ihop som ett korthus i var eviga närkamp. Det är patetiskt. Han är en filmare av stora mått och han tar alla chanser han får att försöka vinna fördelar på diverse osportsliga sätt. Idag rullade han in på planen när han låg skadad utanför densamma. Han la sig ned och linkade av som om han var allvarligt skadad eller led av svår kramp i matchen slutskede. Självklart hann han komma in igen, och då var han förstås helt oskadd. I mer eller mindre alla 50/50-dueller så faller han handlöst med armarna sträckta rakt upp i luften och ansiktet förvridet i smärta, för att 30 sekunder senare spela och köra på för full maskin. Dessutom så lägger han sig i precis varenda meningsutbyte eller varenda liten konflikt som uppstår på planen. Ser man två spelade stå och småbråka med varandra så kan man sätta allt man äger och har på att Droga snart dyker upp och lägger sig i. Tänk vad många mål han skulle göra, och vad mycket fin fotboll han skulle spela om han la hälften så mycket energi och tid på att spela fotboll som han lägger på att jiddra, filma, fuska och uppträda som en snorunge. Drogba är absolut helt omöjlig att tycka om ifall man inte håller på Chelsea (fan vet om det hjälper alla gånger), och det är förbannat synd eftersom han är en sådan sjuhelvetes bra fotbollsspelare. Men matchen ikväll var droppen som fick bägaren att rinna över för min del. Pippo Inzaghi framstår som Heman om man jämför med Drogbas vämjeliga beteende idag. För min del får han gärna packa väskan och försvinna till Mourinho och Inter. Jag är trött på honom.

...Domaren var inte på något sätt dålig. Han blåste för samma saker åt båda hållen. Men nivån var på tok för låg för en helengelsk kvartsfinal. Det syntes att spelarna i båda lagen tyckte att det gott kunde ha fått smälla lite mer än vad det gjorde.

...Vilken tavla av Pepe Reina.

...Jag känner väldigt många fotbollsintresserade människor som suckade djupt av besvikelse när Chelsea och Liverpool lottades mot varandra. Inte för att de skulle mötas för 103 gången på fem år utanför att de menade att matcherna lagen emellan alltid är som att se på målarfärg som torkar. Jag tycker nog att det är dags att tvätta bort den stämpeln nu. Totalt 4-3 till Chelsea förra säsongen och totalt 7-5 denna säsong. Det är 19 mål på fyra Champions League-matcher. Det händer fan i mig en hel del när den där målarfärgen torkar, måste jag säga.

...Nu vinner Chelsea hela klabbet.

***********************************

Jag är tillbaka imorgon.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker tavlan som Reina gör inte är själva styrningen i sig... utan att han bestämmer sig för att gå på Anelkas inlägg. Det syns så tydligt ur en reprisvinkel hur han börjar röra sig (lite lite utåt från stolpen) för att plocka upp Anelkas inlägg några tiondelars sekund innan bollen dyker upp hos Drogba, när Drogba då touchar den så hinner inte Reina reagera.



Så jag ser styrningen som en följd av det egentliga misstaget.

2009-04-15 @ 01:03:26
Postat av: klumpen

Jag tror Drogba älskar när han är den jagade och hatade. Han samlar snarare än tappar energi av att småbråka med motståndarna. En gentlemanna-drogba skulle inte vara en lika bra drogba.



För övrigt riktar jag ett tack till både chelsea och Liverpool för en fantastisk matchserie. Otroligt att det kan bli 7-5 totalt när så jämna lag möts i en så viktig drabbning samt att de känner varandra utan och innan efter alla möten senaste säsongerna.



Hoppas även villareal och porto lyckas skapa spänning imorgon.

2009-04-15 @ 03:09:18
Postat av: FCUM (United)

Byttes inte Torres ut när det var 3-2 och Liverpool behövde tre mål med tio minuter kvar? Kanske såg sin chans att ge honom lite vila.



Riktigt bra kämpat av båda lagen och en underbar match.



Drogba är väll inte så omtyckt bland Chelsea supportrar efter hans diverse uttalande, var ju många som ville se honom försvinna för ett år sedan.

Svårare dock att ogilla Lampard och Essien som är en liten personlig favorit.



Tror det var ett tag sedan Cech sågs som världsmålis va? Innan skadan var han ju så bra så att Chelsea troligtvis vunnit ligan förra året om han varit i samma form, kanske detta året med för den delen så stor skillnad tycker jag man kunnat se. Fortfarande en bra målis dock.



Jobbigt nu att Liverpool kan satsa allt på de 6 matcher de har kvar denna säsong medans United kan ha det dubbla antalet kvar om det bär till final i cuperna. Räkna man in Liverpools fina form också så får United väldigt svårt att försvara sin buckla.

2009-04-15 @ 03:10:46
Postat av: Jax

Jag har svårt att se varför Chelsea ska behålla Cech. Från att ha varit en fantastisk målvakt har han nu sänkt sig till en medelmåttig PL-målis (vilket i sig inte är dålig). Det duger inte åt Chelsea.



Jag kan inte påstå att Benitez direkt gjorde fel med Torres. Han hade varit sådär matchen igenom (stördes av skada?) och Pool behövde chansa. Med lite tur hade Ngog blivit en Macheda-light. Men visst, när Liverpool gjort sina två sena mål började man ju titta efter Torres...



Instämmer helt om Drogba. Även om Reina gjorde det dåligt, måste jag säga att Drogba gör Chelseas 1-2 oerhört bra. Det kom bort lite i Pepes drullande.

2009-04-15 @ 08:47:52
Postat av: Mattias

Har precis bloggat om matchen men skriver väl lite här också. Håller inte med dig om att domaren inte var dålig! Enligt mig var han det! O precis som du är inne på så höll han helt fel nivå men ändå inte hela tiden då Liverpool i så fall borde haft frispark innan ett av Chelseas mål men men



Man är ju stolt över grabbarna som visar sån moral utan Gerrard på planen men fan vad det svider nu när vi var så nära att göra det omöjliga!



Jag retar mig enormt på Didier Drogba! Jag vet att Gerrard med flera också lägger sig ibland men Drogba är så djävla patetisk och det är fan bara i fotboll en filmande spelare kan ligga utanför sidlinjen, rulla in på planen och så blåser domaren av mitt i ett Liverpoolanfall???



Jag är inget stort fan av Rafa Benitez matchcoachning och tycker inte att han agerade som jag önskat igår heller. Själv hade jag gärna sett Hyypiä och framförallt Agger få starta igår av flera anledningar som ni säkert kan lista ut själva. Fast Rafa verkar inte se nyttan i att ha en briljant offensiv mittback som Agger i startelvan i en match där vi måste göra mål! Sen väntar Rafa ALLTID lite för länge med sina byten och att han berömmer Lucas efter matchen säger väl en del om hur olika vi ser på fotboll ibland.



Håller även med dig om att Torresbytet var märkligt för gör 10 minuters vila sån skillnad??? Bättre att ha bytt ut Lucas som inte bidrog med mycket offensivt förutom sitt Lampard-mål!



En härlig match igår på många sätt men det känns lite surt just nu! Måtte Man United gå långt i CL nu och slita ut sig rejält!



MÅnga tankar idag till de 96 - YNWA

2009-04-15 @ 09:01:16
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Rom

Förstår vad du menar med bytet på Torres, samtidigt är det ju lite damned if you do damned if... Oavsett vad anledningen var till bytet så är det ju ändå så att Torres var likblek matchen igenom, och när han byttes ut så gjorde vi mer eller mindre på direkten två mål...



Med Torres ut och N'gog (var det väl) in blev det faktiskt mer energi och mer rörelse på topp... och visst, det går alltid att hävda att man inte ska byta ut en spelare som Torres för det krävs bara en liten chans så kan han ha räddat laget tillbaka in i matchen igen men... isåfall kan man ju aldrig byta ut vissa spelare, hur dåliga/ur form de än är och oavset hur matchen ser ut.



Faktum är ju fortfarande att med Torres på planen skapade vi väldigt lite genom honom. När han gick ut skapades det helt plötsligt en hel del kaos genom flera av spelarna. (och ja, det kan ha varit slumpen eller vadsomhelst, det måste inte handla om ett genibyte... men faktum kvarstår fortfarande)



Och då tycker jag det är bättre att ge Rafa och inhopparna lite cred istället för att ifrågasätta att plocka ut en spelare som inte visat någonting och där det inte fanns någonting som tydde på att han skulle göra mål heller. Det var inte direkt den där Torres som känns ständigt sylvass i varje liten situation vi såg igår så att säga...

2009-04-15 @ 09:23:30
Postat av: Big One

FCUM (United)>>>



Jag hoppas att du får rätt om den framtida utvecklingen i ligan som du skrev om i sista stycket i ditt inlägg...



Fast jag tror nog att Man U klarar av att vinna ligan och att gå till final i cuperna som är kvar, eftersom bredden på spelarmaterialet är så pass bra.

2009-04-15 @ 10:35:23
Postat av: Niklas (Villa)

Måste först och främst starta med att erkänna att jag hade fel igår! "Liverpool kan ALDRIG göra fyra mål på Stamford Bridge", sa jag igår! Ack så fel man kan ha! Och Liverpool kunde även gjort feler mål!!



Det var en underhållande match för oss neutrala, men jag lider givetvis med alla Liverpool-supportrar idag.



Gällande Drogba så är jag faktiskt beredd att hålla med "klumpen". Det ingår liksom i hans spelstil!



Jens Lehmann har en gång sagt; "Jag har inga som helst problem med Drogba, han är en gentleman när allt kommer omkring - MEN.. Frank Lampard har jag inte mycket för. Han gör allt för att psyka motståndarna med sitt dirty talk"



Efter det uttalandet så håller jag Drogba högt. Han är en ledartyp, och är det gruff så är han bara där och skingrar de spelare som bråkar. Dessutom så klappar han alltid om motståndarna under matchen, ler och bjuder på sig själv. (Trots att han filmar hehe)...



Nåväl..



19 mål på fyra Champions League-matcher. Inte illa pinkat! Bra underhållning... (har sett 180 grymma minuter av denna drabbning i år och tre min höjdpunkter på Barca - Bayern hehe)



Chelsea vinner inte allt - dom rår aldrig på Barca hehe!



Det var allt för den här gången! Ha en bra dag..



Ps. Ikväll hoppas jag på att PL-lagen går vidare :)

2009-04-15 @ 11:45:24
Postat av: Mac(Chelsea)

Vilken match..hjärtat är kvar därnere nånstans..i hjärtgropen...



Vad gäller domarinsatsten tycker jag inte det är så mycket att tjafsa om. Kankse håller med lite om nivån men domaren var i alla fall konsekvent. Straffen kändes solklar.



Som Chelsea-fan måste jag ändå säga att jag har haft lite problem med Drogba. Men under Guus Hiddink har det hänt grejer. Jag tror aldrig jag har sett en mer ointresserad spelare än Drogba i förlustmatchen mot United(0-3). Sen kom Hiddink och något tändes hos Drogba. Han har varit mycket delaktig i Chelseas uppgång de senaste månaderna. Och personligen tycker jag han var lysande igår(trots en mängd pinsamma filmningar). Men det är tråkigt att han är en sådan extrem humörsspelare.



Sen kan ingen heller säga att Chelsea inte var det bättre laget över 180 min. Liverpool kämpar alltid tappert och är ett fantastiskt lag att möta. Jag skulle vilja se den här matchen i en CL-final nån gång i framtiden.......



Även om matchen var grymt underhållande syns det tydligt att båda lagen, men framförallt Chelsea, har problem i försvaret. Kanske om Terry och Carvalho får lite mer tid tillsammans nu och att de håller sig borta från skador kan hjälpa. Men at släppa in 7 mål på Stamford på två matcher är inte riktigt okej...

2009-04-15 @ 12:04:18
Postat av: Oskar

Först och främst, fantastiskt spännande match, kanske inte så välspelad gånger men vem fan bryr sig?



Cech har inte varit en världsmålis sedan sin skada, alldeles för många tabbar, minns hur han sänkte Tjeckien i EM, sådant gör inte världens bästa målvakt. Igår var han fullständigt värdelös.



Drogba är ett svin, det har jag sagt i flera år nu. Igår blev det än mer uppenbart, MEN han är ett svin som är en fantastisk fotbollsspelare, jag tror nog han är världens bästa anfallare när han är på topp.



Jag var en av dem som suckade djupt när Chelsea och Liverpool lottades mot varandra, jag hade fel och det är jag väldigt glad över.

2009-04-15 @ 13:50:18
Postat av: Michael

Chelsea vinner välförkänt inget snack om det. Satt igår och taggade med sky dokumentären <a href="http://www.dokukoll.se/index.php/Dokumentarer/Liverpool-One-Night-in-May.html">Liverpool: One Night in May </a> och hoppades på ännu en grym liverpoolmatch. När målen sen började ramla in vart det galet. Det höll inte riktigt hela vägen den här gången för liverpool. Men än en gång bjuder dom på underhållning i världsklass.

2009-04-15 @ 15:02:27
Postat av: Holmgren

Niklas, Klumpen>>



Ni kan ha hur rätt som helst. Drogba kanske bli bättre av att gå runt och jiddra. Det spelar inte mig någon roll alls. Han äcklar mig med sin attityd och sitt fuskande. Jag har haft överseende förbannat länge, men igår blev det för mycket. Jag fattar inte att folk i hans omgivning inte reagerar och ber honom att i alla fall dra ned på det lite. Hade jag en lagkamrat som filmde och fuskade hälften så mkt som Drogba så skulle jag faktiskt be honom dra åt helvete - Även om det gjorde honom bättre.



FCUM>>

Det jag menade var att precis efter att Torres gått ut så hade man bara ett mål upp. Och det var hela tiden uppenbart att Liverpool inte under en enda hundradel hade givit upp. Om laget och spelarna visar teckan på att "Där var det nog kört ändå" så är det en sak. Men varenda Liverpoolspelare verkade galen (dum?) nog att tro att det skulle gå att göra tre mål på 10 min i slutet. Och ja.... Det var relativt nära. Det hade nog inte gått med Torres. Men med honom räcker det ju med en halvchans eller en briljant prestation, och det kan komma när som helt, även när han varit dålig i 80 minuter.

Så känner jag iaf. Det är ingen stor grej att hänga upp sig på, men jag förstod inte Rafa i det läget.



Mattias>>

klart man kan kalla domaren dålig - Men då tycker jag i så fall att han var det åt båda hållen.



Niklas>>



Jag fattar inte hur du kan jämför Drogbas filmande och fuskande med Lamps som (enligt en annan stor pajas - Lehman) trashtalkar lite. Det är väl ändå en sjuhelvetes stor skillnad på de två sakerna? Alla Drogbas evtuella gentlemannatakter efter/under matchen är ju bara ett skämt när han samtidigt under matchen utstuderat försöker fuska i 90 minuter. Trashtalking tycker jag tillhör lite, om det inte är flera kilometer under bältet - filmande och fuskande däremot hör inte hemma på planen.



Mac>>

Så jävla befriande att se en Chelseasupporter som faktiskt tillstår att Drogba beter sig illa. Stort. Och jag är helt enig med dig - Han var lysande igår, och Chelsea förtjänade att gå vidare. Helt klart.



Sadde>>



Jag lägger kanske upp en sådan lista och gör ett mer utbyggt inlägg om det när priset delas ut sedan. Hur låter det?



Torres/Rooney på topp? Jodå, inte helt fel. Rooney har ju blivit ett sådant jäkla passningsgeni också. Men fan vet ifall det går att hitta ett bättre samarbete än det som Gerrard och Torres redan har. Det är häpnadsväckande vad de två kan ställa till med på egen hand ibland. Annars så skulle det vara en dröm att någon gång få se Zlatan och Torres på topp. Target och spelgeni tillsammans med kvicksilver och löpgeni.



Sist men inte minst: Vi är alla ense om att det var en grym match ur underhållningssynpunkt. Någon som håller med om att det var en ganska dålig fotbollsmatch när vi snackar kvalitet?

2009-04-15 @ 15:03:04
Postat av: Linhem

tycker Domaren helt klart var dålig hur han inte kan se någon av Drogbas alla filmingar är oacceptabelt och de fick varje 50/50 chans till sin fördel efter straffen...



Drogba ska enligt reglerna ha haft gult kort för att han rullade av och sedan rulla han in igen, se bara Gallas då han ska vara sist in på plan men fick vänta på Kolo som fick massage så beträde han planen utan domarens tillstånd likt Drogba och han fick gult kort för det.



Drogba ska ha avstäning från fotbollen och Fifa,Uefa och FA samt vilka som bestämmer ska verkligen försöker minska filmandet och fuskandet i fotbollen för detta är bara löjligt...

2009-04-15 @ 15:16:56
Postat av: rooster

det mest patetiska med Drogba och Ronaldo är att de skulle kunna få så mycket mer cred som fotbollsspelare om de slutade med allt fusk. Blir vansinnig över att se sådant..

Domaren var väl hur bra som helst, det är inte lätt att se allt och jag tror att alla domare följde spelet och inte Drogba 1m utanför, 1m innanför.... Som match betraktat helt underbar. Dock hade 3-3 varit bättre för det är TVÅ REMBRANDT så det finns inte. Titta på Liverpools första mål var Cech ställer den ensamma muren..... vi pratar inte 1 m fel... Världsmålvakten försvann i EM om inte när skyddet på pannan blev permanent. Mycket snack före om att Gerrards frånvaro betyder mycket för Liverpool. Terrys betydde inte lite för Chelsea heller.... Ivanovic är INTE bra o i mitt inledande snack glömde jag A.Cole.

2009-04-15 @ 16:27:05
Postat av: Anton

Fin match det bjöds på igår, som de flesta verkar tycka här oavsett vilket lag man stöder. Som Liverpoolfan så är jag inte heller besviken för jag tycker precis som du, Liverpool föll med flaggan i topp. Det var det olidligt spännande matchen igenom. Cech är ingen värdlsmålvakt mera, han var mer felplacerad än rättplacerad tyckte jag. Även gubben i andra målet hade ju problem med Anelkas inlägg. Sånt händer.



Drogba är väl som han är. Det är väl aningen charmigt när han lever sig in och klagar osv. men ibland kan man bli frustrerad på hans beteende.



Ashley Cole måste vara en av de som svär och klagar mest efter domslut i PL. Jag stör mej betydligt mer på honom än på Drogba.



Torres var VERKLIGEN blek igår, helt rätt av Benitez att byta tycker jag.



Kuyt kan är verkligen dålig på att lägga inlägg, men som han kämpar.



Alex frispark var verkligen snygg!

2009-04-15 @ 16:29:48
Postat av: Sadde mufc

Det låter mycket bra. Håller med om att matchen var underhållande men inte särskilt väspelad. Dom flesta målen kom till genom misstag och inte bra prestationer. Men det var bra jävla underhållande tar emot att säga men stort cred till båda lagen...



Inlägget du skrev om Wenger och hans gnällande om att mål skulle ge mer poäng återspeglades onekligen i denna match.



Det var ju inte långt ifrån att Rooney och Torres blev lagkamrater. Men det är grymt samarbete dom har Torres och Gerrard. Men när man ser matchen igår så tänker man att i vissa fall blir Liverpool bättre när superstjärnorna inte är med, dom andra fattar då att dom måste ta mera ansvar. Det har hänt att par gånger denna säsong. Tyvärr i en viss 2-1 match.



Förövrigt är Kyut lika underskattad som Darren Fletcher.

2009-04-15 @ 17:36:44
Postat av: Torrard

Orkar inte skriva något längre inlägg så nöjer mig med de två saker som rörde mig mest under gårdagen:



1. Vilket underbart lag man håller kärt, ger 100% i vått och torrt. Var inte ens besviken efter slutsignalen. Vilken match!



2. Drogba - vilket skämt den mannen är, fuskar och slänger sig nonstop. Titta in knuffen han ger Lucas i ryggen innan 4-4 målet. Lucas står iaf upp, ahde det varit Lucas som tryckt till Drogba kan jag ge mig fan på att han hade flygit några hunder meter.



för övrigt

JFT 96

RIP

YNWA!

2009-04-15 @ 18:11:54
Postat av: Niklas (Villa)

Jag gillar Drogba - jag gillar inte Lampard!

(det kan förklara mitt "försvarstal" hehe)

2009-04-16 @ 12:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0