Liverpool föll tungt - På eget grepp. [2009-04-09]

En för alla, alla för en, absolut underkastelse gentemot det taktiska, hög press, stensäkert positionsspel och giftiga i den sista tredjedelen av planen.

Det låter lite som Liverpool i Champions League, eller hur? Men igår var det Chelsea. De blåa gjorde en Liverpool, och det gav resultat. Chelsea var bättre på precis allt. Inte ens ett tidigt mål från Torres och ett kokande Anfield i ryggen kunde rädda Gerrard & Co igår. När kvarten hade gått så var jag övertygad som att ett Chelseamål vara nära förestående, och när det inte fanns några förändringar att skönja i Liverpool eller i deras spel en bit in i andra halvlek var det bara en tidsfråga innan Chelsea skulle peta in ett till. Det blev två, och berget som Rafa och hans mannar måste klättra över är nu högt och så massivt att bara tanken på det antagligen gör de flesta röda supportrar till misströstande och uppgivna varelser.

Man har ju fått lära sig att inte räkna ut Liverpool, och de är för jävla bra på att vända matcher med vilja, moral och tro. Men då pratar vi om att vända en match. Nu kommer de redan från avspark möta ett lag som kommer att spela på ett redan befintligt resultat. Det är en helt annan femma, och jag kan inte se Liverpool greja detta.

Jag måste också säga att jag är något paff. Jag hade förväntat mig en väldigt jämn matchserie som skulle leva i 180 minuter. Så verkar det inte alls bli. Jag är också förvånad överhur handfallna Liverpool såg ut. Chelsea gjorde vad Liverpool brukar göra, men Liverpool hade inget svar på det. Inget alls. Det slår mig som märkligt.

Jag har skrivit en längre text om den matchen, och den finns att läsa här.

***********************************

7.500. Så många var det som var och tittade på Newcastles öppna träning igår. En ganska okej publiksiffra när vi snackar träning för ett bottenlag. Under träningen spelades det bland annat tvåmål. Och två mål var precis vad Alan Shearer gjorde. Än är det nog lite krut kvar i gubben. Jag ger mig fan på att han faktiskt skulle kunna bidra rent spelmässigt till Newcastle, om han bara ville själv.

***********************************

En match i The Championship igår:
Cardiff – Derby - 4-1.

***********************************

Chelseaspelarna såg otroligt taggade ut igår. John Terry och hans polare gick runt och high fivade när saker gick som de ville, Drogba var sådär bra som han bara är när han tycker fotboll är både roligt och viktigt. Det känns som om hela Chelsea brinner av revanchlusta från fjolårets förlust, och dessutom tror jag att de relativt snart kan rikta fokus enbart mot Champions League. När de första mötena i åttondelsfinalerna hade avverkats så fick ni läsare chansen att här på bloggen rösta om vilka ni tror vinner årets Champions League. I den omröstningen vann Liverpool med 56%. Enbart två personer röstade på Chelsea. Och som sagt.... Jag vet vem en av dem var....

***********************************

På tal om omröstningar så hoppas jag att ni röstar och hjälper Olof ordentligt nu.

I den omröstningen som föregicks av Olofs omröstning så undrade jag hur ni tror att Englands backlinje skulle se ut ifall Vidic var engelsman. Det blev tight. 43% av trodde att han skulle spela på Ferdinands bekostand, 32% trodde att serben skulle peta Terry, 16% av er ansåg att en bänkplats skulle vara det mest troliga för Vidic, medan 9% av er tror att han alla tre skulle få lira.

En sak är säker. De flesta anser honom platsa. 84% ger honom en startplats.

Jag tillhörde minoriteten och ansåg att alla kan få plats. Tror ni inte att Rio skulle klara av en högerbacksplats. Jag tror att han har både fötterna och speluppfattningen för det. Litet frågetcken för snabbheten, kanske. Men är han sämre som högerback än den just nu givne Glen Johnson verkligen? Fan vet.

Om inte annat skulle de kunna bilda en ganska hyfsad trebackslinje.

***********************************

UEFA-Cupen
ikväll. Manchester City möter Martin Jols Hamburg i Tyskland.

***********************************

Alla Liverpoolfans som gillar att hålla fast vid hoppet: John Terry är avstängd i nästa möte. Mascherano är tillbaka.
Var inte Terry gula kort tveksamt, förresten?

***********************************

Jag ser verkligen fram emot Middlesbrough-Hull och Stoke-Newcastle på lördag. Jag har inte kollat ifall Canal + visar de två matcherna, men vlket som så finns det inte en chans att jag missar någon av dem.

***********************************

Jag är tillbaka imorgon.

Kommentarer
Postat av: Mac

För övrigt trodde jag stenhårt på Chelsea i din omröstning:)

2009-04-10 @ 01:13:17
Postat av: Linhem

tveksamt? den satsningen är inte tveksam...



Terry går inte på bollen utan satsar mot Reina med skallen först.



försöker han träffa bollen den satsningen ska jag be han uppsöka en optiker.



Synsams London kontor?(seesam?)

2009-04-13 @ 22:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0