Pool visar mästarform... Och så gör även ligaledarna... [2009-04-06]

Två lag visar mästarform just nu, men på lite olika sätt och under lite olika omständigheter. En sak var dock gemensamt för båda lagen; De avgjorde sent.

***********************************

Liverpool spelade väldigt bra fotboll under långa stunder i lördags. Chanser skapades på löpande band, Fulham kom ingen vart, och ett ledningsmål för de röda kändes hela tiden som en tidsfråga. Och även om målet lät vänta på sig så var det väldigt välförtjänt när det väl kom. Det är var på den punkten som Liverpool och Manchester United skiljde sig åt denna vecka. Liverpool spelade långa stunder bra fotboll – Man United spelade långa stunder dålig fotboll. Liverpool förtjänade att vinna – Man United ska vara oerhört tacksamma för sin seger. Likheterna är förstås att bra lag alltid visar karaktär, de tror på möjligheten att vända matcher och vinna dem sent, och de har erfarenheten av att göra det. Slump? Tillåt mig småle. Det var inte tur när United gjorde 3-2 i 93e minuten. Lika lite tur var det när Liverpool gjorde 1-0 i den 92a minuten. Det kallas vinnarmentalitet.

United hade inför matchen ett betydligt tyngre skadeläge än vad Liverpool hade, där kommer de olika omständigheterna in i bilden. Jag har nog aldrig sett en så oerfaren Unitedbänk i en ligamatch som den igår. Men oerfaren kan många gånger betyda respektlös och småfräck, det bevisade Federico "Kiko" Machida igår när han gjorde en Buster-debut och avgjorde med ett underbart vackert och högklassigt mål. Machida är 17 år gammal och har fått sin fotbollsuppfostran i Lazio. I veckan gjorde han hattrick för reservlaget, och det räckte till att få chansen att göra ett inhopp igår. En chans som han verkligen tog till vara på.

De Unitedfans som gillar sitt glas halvfullt kommer förstås att säga att det bara kan bli bättre nu. Spelare kommer att komma tillbaka från skador och avstängningar, och moralen kommer att stärkas av gårdagens tre poäng, och framför allt är det moralhöjande att vinna på det sättet som United vann på igår. Den typen av vändningar vittnar om mästartakter. De Unitedfans som har halvtomma glas kommer oja och noja över att laget faktiskt inte spelade bra trots att de mötte ett Villa som visat dalande form på senare tid. Det kommer krävas bättre prestationer än det man visade upp igår, annars blir det fler poängtapp. Och frågan är om man just nu är i form att prestera ett, två eller tre snäpp bättre.

Jag vet inte vad som väger tyngst här, de positiva eller de negativa signalerna, men jag vet att Uniteds seger i sig väger tungt, och jag vet att de fortfarande har allt i egna händer.

Många frågor hänger i luften. Var det här segern och väckarklockan som får United att vakna ut sin lilla tupplur? Eller kommer de tappa fler poäng? Klarar Liverpool av att mala på och fortsätta vinna? Klara båda lagen av att slåss i såväl Premier League som Champions League?

De närmsta veckorna kommer förstås erbjuda svar på de här frågorna. Om ni redan sitter inne med de rätta svaren eller andra kloka synpunkter så låt höra!

***********************************

Liverpool och Man United stod för det mesta vad gällde dramatik den här helgen. Arsenal vann enkelt och komfortabelt hemma mot Man City. Det samma gällde för Bolton hemma mot Boro, West Ham hemma mot Sunderland och Stoke borta mot West Brom.

***********************************

I Newcastle var det upplagt för sannsaga och drömdebut för legenden Alan Shearer. Men verkligheten vann över sagan och Chelsea vann med 2-0 utan att förta sig. Michael Owen hade en boll som var över linjen och hade linjedomaren varit nykter så hade vi kunnat få en spännande avslutning på den matchen. Så blev det inte.

Jag vill gärna ha fel, men jag tror inte att Shearer-sagan får ett happily-ever-after-slut. Newcastle är för dåligt, och det var tydligt igår att vissa spelare faktiskt inte är beredda att kämpa tillräckligt. Shearer kan säkert höja moralen ett snäpp här och där, och jag tror han är en man som tar fram mod i andra män – Men i vissa fall är det hopplöst. Ett exempel är Fabricio Coloccini. Han är utan tvekan en av de sämsta försvarsspelarna jag har sett under alla år i Premier League. Han är definitivt den sämsta spelare jag har sett för £10M. Han är dessutom inte intresserad av att göra skitjobbet. Han är en pajas, rent ut sagt. Vore jag Shearer skulle jag förklara för Coloccini att han har spelat sin sista match för i år. Det spelar ingen roll vem man sätter som mittback istället för honom – Just nu kan ingen göra ett sämre jobb. Jag är helt säker på att Michael Owen just nu skulle göra ett bättre jobb som mittback. Coloccini borde klippa sig och skaffa sig ett jobb.

Låter det hårt? Inte alls. Kolla själva på det här klippet och försök sedan att hitta några förmildrande omständigheter vid Lampards 1-0-mål.

Frågan är vad som är värst? Den misslyckade rensningen, det otroligt tama ingripandet i motlägget, att han lunkar tre meter bakom Lamps när han nickar in ledningsmålet, eller det faktum att det här bara var ett i raden av bedrövliga ingripanden under matchen. Det kunde, det borde ha blivit fler Chelsea-mål som direkt hade kunnat härledas till ett misstag signerat Coloccini.

***********************************

I Blackburn och på Ewood Park så fanns det utrymme för en del dramatik. Tottenham förde matchen och hade en logisk 1-0-ledning när upphämtningen började. Benni McCarthy kvitterade i den 82a minuten och Oijer, som spelar för PSV nästan säsong, gjorde segermålet i den 89e minuten.

Tottenham fick Palacios utvisad efter 80 minuter, och efter det bytte matchen karaktär. Slarvigt av Palacios som drog på sig sina två gula kort inom loppet av två minuter.

***********************************

Fabregas och Adebayor gjorde comeback för Gunners. Adebayor gjorde dessutom lagets båda mål. Jag har själv inte sett hela denna match, men ska man tro på Matty Le Tissier, och det gör jag alltid, så stod även Fabregas för en imponerande insats. Arsenal är sex poäng efter Chelsea och nio poäng efter Liverpool, om nu någon undrar.....

***********************************

När Gareth Southgate intervjuades av Sky efter matchen i lördags så såg han ut som om han intervjuades precis innan sin egen avrättning. Och ja... Det ser inte bra ut för Boro. Southgates mannar har både Arsenal och Man United kvar att möta. Där kan de knappast räkna med några poäng. Det betyder förstås att de kommande matcherna mot Hull och Newcastle blir väldigt avgörande. Redan nästa helg väntar Hull. Det lär nog bli mer hjärta än hjärna, mer lungor än fötter. Jag ser fram emot det.

***********************************

KC Stadium spelade Hull 0-0 mot gästande Pompey. Det var ingen sprudlande tillställning och det mest uppseendeväckande var nog utvisningen på Glen Johnson. Det första gula kortet fick han för en eftersläng, och det var välförtjänt, men det andra gula kortet..... Jag vete fan.... Det känns mest som om han joggar in i motståndaren, och några dobbar är det ju verkligen inte tal om. Eller vad säger ni? Kolla här. 3.02 in i klippet.

***********************************

Everton gjorde processen kort med Wigan. 4-0 slutade matchen. Brassen Jo gjorde två mål, och Everton är nu bara en poäng efter Aston Villa, och de är i semifinal i FA-Cupen. Det håller på att bli en ganska hyfsad säsong för ett lag som under flera månader helt saknade anfallare.

***********************************

Vad tror ni att Danny Murphy tänkte när Benayoun gjorde sitt mål på stopptid i lördags?

***********************************

Så här ser alltså alla helgens Premier League-resultat ut i pränt:

Blackburn – Tottenham 2-1.
Bolton – Middlesbrough 4-1.
Hull – Portsmouth 0-0.
Newcastle – Chelsea 0-2.
West Brom – Stoke 0-2.
Arsenal – Man City 2-0.
Fulham – Liverpool 0-1.
West Ham – Sunderland 2-0.
Everton – Wigan 4-0.
Man U – Aston Villa 3-2.


***********************************

I Coca Cola-ligan skulle det ha varit seriefinal i lördags. Birmingham skulle ha tagit emot Wolves hemma på St Andrews. Men så blev det icke. Den matchen blev istället flyttad till ikväll. Den går på svensk TV, så ta chansen att kolla på två av de lag som har stor chans att spela i Premier League till nästa säsong.

***********************************

Trots utebliven seriefinal var det inte händelselöst i CCC i helgen.

Sheffield United har inte förlorat på åtta ligaomgångar, och i helgen vann de över Ipswich med 2-0 på bortaplan, och nu ligger laget fyra på samma poäng som Reading och med tre poäng upp till Birmingham som ligger tvåa.

I botten så tog näst sist (Southampton) emot sist (Charlton). Sist vann med 3-2 och det ska nog till mirakel för att Southampton eller Charlton inte ska spela i League One nästa säsong. Helgonen har tre poäng upp till säker mark, medan The Addicks har hela tio poäng upp.

I Wales spelades det igår derby. Cardiff tog emot Swansea. Det var en väldigt trevlig match, och det var härlig stämning på läktarna. Slutskedet av matchen blev dramatiskt. Cardiff kvitterade Swanseas 1-0-ledning ganska tidigt i andra halvlek, och låg på för ett ledningsmål. Då gjorde Swansea ett ledningsmål i den 88e minuten. Men två minuter senare så fick Cardiff straff, och 2-2 slutade matchen. Straffen var för övrigt väldigt billig, om jag får säga mitt.

***********************************

Dagens Off Topic:
Man behöver uppenbarligen inte jobba på att påminna folk om att Sverigedemokraterna är en bunt rasistiska nollor. Det gör de så bra själva.

***********************************

De var allt för idag. Jag hoppas att alla har haft en trevlig helg, och jag lovar att vara tilbaka redan imorgon.

Kommentarer
Postat av: Lilebroer

Givetvis så hoppas jag att pool kan vända detta, men tror united väger alldeles för tungt i detta fall, de har vart med om liknande situationer nu i snart 20 år.

Dock så tror nog jag nog att det är jag som skall ta på mig gårdagens vinst (förlust för poolare).

Sa åt mig själv att inte bry mig om united matchen, så jag gjorde så godtroget i 78 minuter, så jag inte kunde hålla mig längre, utan slog en blick på text-tv, och började skutta utav glädje, började genast tänka på vad detta skulle betyda och framställde tabeller i huvudet, å då så sa det pling uppe i högra hörnet å det stod 2-2. Började då förbanna mig själv och tänkte att ett kryss inte är så värst dåligt. ja, ni vet hur det gick sen.



Skulle vilja påstå, angående g.johnson, att det snarare han som blir sparkad på, snarare än tvärt om.

2009-04-06 @ 10:37:55
Postat av: kriss

Viktiga moraliska segrar för både Liverpool och Man Utd. Det kan till och med vara som så att den 17-årige talagnen Marcheda avgjorde ligan till Uniteds fördel, att de förlorat två matcher på raken och var på väg mot en tredje poängförlust hade varit stenhårt för laget moral. Men istället visar de att de kan vinna igen och detta gör att de får andrum och kommer komma till nästa liga omgång med ett självförtroende utöver det vanliga.



Matcherna mot Arsenal kommer vara ganska avgörande, om du frågar mig. Vinner de mot United så kommer det bli spännande ända in på målsnöret. Lyckas de vinna mot Liverpool så är ligan så klart helt körd för Liverpools del.

2009-04-06 @ 11:24:35
Postat av: Stenansikte

Som liverpoolsupporter kan man ju lugnt konstatera att landslagsuppehållet kom i absolut sämsta tänkbara ögonblick. Tre tunga vinster och ett United i svackande form.. Vinsten mot Fulham är ändå en riktig moralhöjare, hade inte varit roligt att komma tillbaka från uppehållet och sen få drömmen om ligaguld krossad.



Precis som folk säger så var Uniteds vinst om än ännu mer en moralhöjare, de fick ladda om batterierna och tänka till. Hade de fått ytterligare en förlust i protokollet så skulle jag ha sagt att liverpools guldchanser var ganska stora. Nu är jag inte så säker.. Men det är inte kört, som kriss säger så blir det Arsenalmatcherna som avgör. Samtidigt som Chelsea ångar på och ligger tätt efter.



Blir kul det här, CL i veckan, vår i luften och snart påsk. Tamefan omöjligt att toppa!

2009-04-06 @ 18:51:49
Postat av: Stenansikte

PS. Coloccini bör absolut bänkas direkt och jag hoppas inte att förlusten i helgen blir en allt för stor vägbula för Shearer. Skulle vara otroligt tråkigt om de fick ta hissen ner en våning i tabellsystemet. Jag är ett stort fan av både Shearer och hela klubben!

2009-04-06 @ 18:54:42
Postat av: Victor

Frågan är om detta kommer ge United en så pass står boost så att de hamnar på rätt spår igen. Alla som såg matchen vet att United var helt under isen, och det beror inte bara på de sjukt många avstängningarna och skadorna. Evra tycker jag har underpresterat under en längre tid nu och Ronaldo gör förvisso två mål (sjukt egentligen) men är annars som han kan vara när han är som sämst. Matchen borta mot Sunderland anser jag nästan som ett av de viktigaste tillfällena i ligan; blir det vinst där så ska det mycket till om Pool tar det. Derbyt mot City och matchen mot Arsenal är alltid vanskliga, men om de bara får medgång nu lär de (tyvärr) ta det enligt mig.

2009-04-06 @ 19:05:04
Postat av: Mattias Nilsson

Du är på många sätt en lysande skribent, David, och det ska du ha all heder av. Jag delar i mångt och mycket dina analyser och funderingar och det brukar alltid vara med stort nöje som jag surfar in på din blogg och läser.

Dock tror jag att du ska hålla dig till fotboll och inte försöka plocka billiga politiskt korrekta poäng genom direkt falska anklagelser mot ett visst parti - särskillt i aktuellt fall där du uppenbarligen inte har solid grund för dina floskler.



maktmusikmeduttalatrasistiskate" rel="nofollow">http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/karlsson/2009/04/08/vitmaktmusikmeduttalatrasistiskate



goraenskrackodlaavenfjaderdel1" rel="nofollow">http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/karlsson/2009/04/06/attgoraenskrackodlaavenfjaderdel1



vagrarsvarapafragor" rel="nofollow">http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/karlsson/2009/04/05/kalibervagrarsvarapafragor



Vänligen,



Mattias

2009-04-08 @ 16:26:59
Postat av: Holmgren

Billig politisk poäng?

Hmm.... Jag vete inte, jag.



Jag är hyfsat intresserad och insatt i svensk poliktik, men inte i så stor utsträckning att jag fundrar på att göra bloggen till en politisk blogg istället för en fotbollsblogg. Jag gör nog klokast i att hålla mig till fotboll - Därvid lag har du rätt.



Men det var asburt pinsamt för SD att de har medlemmar som sjunger nidvisor om döda poltiker och drar neger-skämt. Dessutom har vi P1s "Kaliber" där det svärs över somalier som skaffar för många ungar, eller knorras om utländska människor som råa barbarer.



Det må vara något som Du tar avstånd ifrån, och det är kanske inte en inställning som SD anammar, men de har uppenbarligen medlemmar som tycker på detta vis, eller tycker att det är okej att skämta på detta vis. Det är pinsamt, och det känns bra att det kommer upp till ytan. SD har haft denna stämpel, jobbat på att tvätta bort den, men uppenbarligen finns det fortfarande medlemmar som är dumma nog att tycka så här och oförsiktiga nog att låta dessa åsikter se offentlighetens ljus.



Det är bra att det kommer fram, det tvingar SD att jobba vidare med detta. För vad du än säger så kan du inte få mig att tro att SD inte behöver fortsätta jobba på detta.



Må väl.

2009-04-08 @ 16:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0