The King is back! [2009-04-02]

Det må ha spelats landskamper till förbannelse igår, men vi börjar väl ändå med det största, viktigaste, roligaste och mest spännande. Alan Shearer ska leda Newcastle säsongen ut. I de sista åtta matcherna är det alltså klubbens största spelare genom alla tider som sitter på tränarbänken.

Det finns inget som gör att det är självklart att Shearer har en ljus framtid som manager. Att han var en fantastisk spelare är ingen garant för att han är en bra tränare – Vi har sett exempel på motsatsen gång efter annan (Hej, Greame Souness). Men det är ju förstås inte vad det handlar om här. Det handlar om moral och kärlek.

Alan Shearer är där som en man som älskar klubben, och som kommer göra allt som står i sin makt för att hålla kvar klubben i Premier League. Han kommer bidra med så mycket fotbollskunskap som han bara kan, men framför allt så kommer han bidra med en osviklig klubbkärlek, och det är där moralen kommer in i bilden. Det är förstås så att Shearer i egenskap av klubbikon nu ska gjuta moral, tåga och tro i spelartruppen. Det finns inga taktiska trollspön att vifta med, det kommer inte dras upp någon kanin ur någon hatt. Armar behöver kavlas upp, hjärtat måste befinna sig utanpå tröjan och alla måste ge hundra procent. Det är vad Shearer ska lyckas ta fram.

Jag vet inte ifall Shearer kommer att lyckas, men jag vet att ingen är bättre lämpad att göra ett försök i just denna situation i just Newcastle. Jag vet också att jag hoppas att han lyckas. Jag har alltid haft en soft spot för Newcastle och jag har alltid avgudat Alan Shearer.

Vad tycker ni om anställningen av Shearer? Hur kommer det gå, och vad hoppas ni på?

***********************************

Landskamperna var det också, ja. England vann med 2-1 över Ukraina i en match som var nästan overkligt tråkig. Jag tror att spelarna trodde att det var en vänskapsmatch. Peter Crouch visade sig vara i speldugligt skick och startade matchen på topp. Bakom sig hade han Rooney och Gerrard blev kvar i sin fria roll ute till vänster. Crouch gjorde 1-0 ungefär efter en halvtimma och det såg ut att bli en resa utan farthinder för engelsmännen. Men med kvarten kvar (jag undrar om det faktiskt var några på Wembley som sov vid det laget) kvitterade Shevchenko. Fem minuter från slutet så nickade John Terry in segermålet efter en Beckhamfrispark. Beckham kom in ganska tidigt i andra halvlek och var bättre än vad Aaron Lennon hade varit. Beckham har fortfarande rent fotbollsmässiga egenskaper som landslaget behöver.

Det var alltså Becks som slog frisparken som matchen avgjordes på. Betyder det att det här inhoppet borde få räknas som en landskamp nu? Jag undrar vad Peter Shilton tycker....

***********************************

Ian Dowie kommer att vara Shearers assiterande tränare i Newcastle. Det ryktades först om ännu större legendkapital på bänken när Rob Lee nämndes som Shearers högra hand - Men det blev alltså Dowie. Kanske kan det bero på att varken Shearer eller Lee har utbildningen som egentligen är obligatorisk för att träna lag på högsta nivå. Dowie har en sådan utbildning, och kanske måste det finns någon sådan på bänken, enligt reglerna. Någon som har koll på detta?

***********************************

Noterade nätkänningar:

Dirk Kuyt två gånger om när Holland tog emot Makedonien och vann med 4-0 på hemmaplan.

Tottenhams Robbie Keane
i 1-1-matchen borta mot Italien.

Liverpools Martin Skrtel i eget mål i Slovakiens bortaseger (2-1) mot Tjeckien.

Fulhams Zoltan Gera i Ungerns 3-0-seger hemma mot Malta.

Michael Ballack (målfabrikationen i landslaget fortsätter) på bortaplan i Tysklands 2-0-seger över Wales.

Liverpools Xabi Alonso och Albert Riera blev målskyttar när Spanien vände och vann borta mot Turkiet.

Ebi Smolarek är just nu på lån i Bolton, och han gjorde hattrick igår när hans Polen vann med 10-0 hemma mot San Marino.

Arsenals Eduardo i Kroatiens bortaseger (2-0) mot Andorra.

***********************************

En intressant aspekt av Shearers nya anställning är tajming. Att Shearer någon dag skulle ta över har stått hugget i sten ganska länge, men han har själv hela tiden predikat att det ska vara under rätt omständigheter och vid rätt tidpunkt. Egentligen är väl nu så fel som det bara kan bli. Klubben är fortfarande i inkompetenta och impopulära händer och sportsligt ser det jäkligt tufft ut. Shearer har egentligen en hel del att förlora på att tacka ja nu. Jag antar att han har struntat i alla omständigheter och bara bestämt sig för att göra vad han kan för att dra sitt strå till stacken – Shearer har med största sannolikhet tänkt och tackat ja med hjärtat, och det respekterar jag oerhört högt.

***********************************

Steve McClaren om att vara tränare i Twente:
”I don't miss England. I'm having a great time here”

Jag tror inte att England saknar McClaren heller så det är nog ömsesidigt.

***********************************

Under kvällen så kommer det dyka upp en ny omröstning, och då plitar jag samtidigt ned några bokstäver om den omrötsning som legat ute en vecka nu.

***********************************

Imorgon är jag tillbaka, och då laddar vi upp inför engelsk ligafotboll (äntligen!) igen.

Kommentarer
Postat av: Oskar

Jag tycker att det är helt underbart att Shearer tar över Newcastle. Jag vill ha så många som möjligt med hjärta för sin klubb inom fotbollen, Shearer är utan tvekan en av dessa. Man kan ju inte heller säga att han har något att förlora i det här läget, ingen kan skylla en nedflyttning på Shearer och förhoppningsvis låter Newcastle honom bygga upp ett lag nu. Kontinuitet Newcastle! Det är viktigt, stoppa in det i ordlistan.



Ingen saknar Steve McLaren..

2009-04-02 @ 16:46:07
Postat av: brodern

Jag blev överlycklig när Shearer tog över Newcastle. Han är en av mina absoluta favoritspelare och jag önskar han all lycka till med Newcastle. Jag hoppas verkligen att han kan hjälpa till med att hålla Newcastle kvar i PL.



Jag tycker även det är kul att Kuyt gör mål i landslaget. Han tillhör den skaran som alltid kommer att få mycket oförtjänt kritik. Personligen är det av mina favoritspelare och jag förstår verkligen varför han är gjuten i Liverpool och ska även vara det i Holland. Det lustiga med Kuyt-diskussionen är att alla svenskar jag pratar med tycker han är värdelös men alla Liverpoolbor jag har diskuterat med tycker han är fantastisk.

Så kan det gå med aftonbladet...

2009-04-02 @ 18:18:40
Postat av: E.B

brodern: Klockren kommentar om Kuyt, couldn't agree more. Karln är extremt underskattad och oförtjänt bespottad av många svenska fans. En av de första jag skulle plocka ut varje vecka om jag var Benitez.

Sen önskar jag också Shearer lycka till, han är en legend. Sen har jag svårt för att alla gamla spelare ska bli tränare utan nån som helst utbildning mer än sitt eget fotbollsspelande. Finns alltför många exempel på där det inte fungerar... Men Newcastle kan inte sjunka mycket lägre och i detta fall kan nog Shearer få med sig ett engagemang från truppen. Men ska jag vara ärlig skulle jag verkligen inte gråta om Newcastle åker ur. Dom spelar en alldeles för tråkig fotboll. Och satsar man på gamla avdankingar som Duff, Butt och Owen som nyckelspelare så är inte tabelläget allt för överraskande.

2009-04-03 @ 09:30:48
Postat av: Linhem

Shearer ska tydligen ha någon tränarutbildnig och håller på att ta för att bli "riktig tränare"



Dowie tar tillbaka titeln som PLs Dowie från Kuyt?

2009-04-03 @ 22:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0