Tack snälla Wenger för Arshavin & Welcome back, Kenny. [2009-04-22]

Vad säger man efter gårdagen? Det är knappt att jag har hämtat mig, ärligt talat. Det var en makalös match. Aftonbladets Erik Niva kallar det för den bästa Premier League-match som någonsin spelats. Rory SmithThe Telegraph skriver att det tveklöst är säsonges mest dramatiska match. Och vad ska man säga? Det är väl bara hålla med. Det var som sagt en helt galen match. Jag sa för ett tag sedan att jag har svårt att njuta av en fotbollsmatch fullt ut ifall misstagen duggar för tätt. Och även om den här matchen innehöll några individuella misstag som ledde till mål så tyckte jag ändå att det under långa stunder var en riktigt välspelad match - Speciellt från Liverpools sida.

Liverpool borde självklart ha vunnit. De var det bättre laget, framför allt i första halvlek. Jag tror att Gunners hade en målchans i första halvlek, och den gjorde de mål på. Hur många chanser Liverpool hade vet jag inte, men det var ganska galet att de var mållösa efter 45 minuter. Men som alltid så får man vad man förtjänar. Det är inga lallare som lirar i Arsenal. Gör man misstag så blir man straffad. Och vad säga om Arshavin? Jag älskar honom som fotbollsspelare, och det har jag gjort sedan jag såg honom för första gången för ett och ett halv år sedan. Det är bara gratulera alla Arsenalfans. Wenger kommer få anledning att glädjas åt den lille tsarens prestationer under många år framöver. Även om jag inte håller på Arsenal så är jag väldigt glad att Arshavin spelar i Premier League. Det är en ynnest att få följa spelare som honom vecka ut och vecka in. Om jag stöter på Wenger någongång så ska jag inte glömma att tacka honom för att han köpte Arshavin.

Om Arshavin och fotbollen var två av de stora vinnarna igår så var Man United en ännu större vinnare. De har verkligen ett kalasläge nu. Men jag tänker faktiskt inte utse dem till vinnare riktigt ännu. Den här säsongen har haft sina twists and turns, och Liverpool går uppenbarligen inte att räkna ut. Liverpool har gjort sanslösa 17 ligamål efter den 80e matchmimnuten denna säsong. Dessa 17 ligamål har bidragit till 18 poäng. Det är en helt otrolig siffra. Och jag vågar helt enkelt inte räkna ut ett lag som uppenbarligen inte har förstånd nog ett begripa när man ska kasta in handduken. Men visst.... Det är Man United som måste förlora titeln. Jag tror inte att de gör det, men för deras skull så hoppas jag att de fattar att de inte kan slappna av och luta sig tillbaka nu.

***********************************

Om man väljer att inte räkna bort Liverpool så får man nog välja att inte räkna bort Chelsea heller.

***********************************

Kvällens matcher:

Man U - Portsmouth.
Chelsea - Everton.


Två solklara hemmafavoriter, om ni frågar mig. Man U vilade en drös viktiga spelare i helgen, och jag kan inte för mitt liv se Pompey ha en chans ikväll. Chelsea är ett bättre lag än Everton, och jag tror att Moyes grabbar hade en större urladdning än vad Hiddinks gäng hade när lagen spelare semifinaler i FA-Cupen i helgen.

***********************************

För första gången så har Kenny Dalglish själv kommeterat de rykten som säger att han är på väg tillbaka till Liverpool för att ha en roll i ledarstaben.
"If I can be of help to the club I love in any capacity then I'm more than happy to play any part that I can".

Jag är lite för ung (det känns skönt att säga) för att minnas King Kenny väl som spelare. Men det finns knappt en enda Liverpoolsupporter över 35 som inte rankar honom som klubbens störste spelare någonsin. Mannen är en levande legend, och vilken roll han än får i klubben är det förstås väldigt roligt ifall han återvänder till fotbollen. Det känns skönt att se hur nostalgi och mjuka värden fortfarande har en roll att spela i en allt mer pengastinn och affärsmässig fotbollsvärld.

***********************************

Imorgon får vi se hur det blir. Jag jobbar till 19, och sedan bär det direkt av till Söderstadion för att se Bajen-IFK Göteborg. Kanske hinner jag trycka in ett blogginlägg också. Vi får se.

Kommentarer
Postat av: Linhem

förstår inte hur man kan ranka den så högt...tycker själv inte matchen var så bra, matchmässigt, total dominans fast misstag avgjorde matchen...



gillar inte dessa matcher...varför kan vi aldrig spela 1-0? vi spelar som ett lag so verkligen inte ska kunna ta titel, det gör dock Manure.



bara jag som tyckte Fabianski agerade likt Isaksson?(i form) bra räddningar särskilt reflexer fast hans spel med fötterna var rätt uselt...

2009-04-22 @ 21:14:57
Postat av: Mattias

Håller inte alls med föregående skribent! Även om det fortfarande svider som fan att Liverpool helt sjukt nog inte vann matchen så var det ju en fantastisk match och att Liverpool släppte in fyra mål beror inte alls helt på att man anföll hejdlöst som många är inne på! Tre försvarsmisstag som inte hade något med vår offensiva inställning ställde till det rejält.



Kan Liverpool spela med en sån här offensiv ska det mycket till om motståndarna klarar av att ta poäng på Anfield och för mig som gärna ser att mitt lag spelar en underhållande fotboll känns det kanon att tråkstämpeln på laget tvättas bort.



Sen måste man ju för att kunna vinna ligan även ibland kunna gneta sig till 1-0 segrar visst men jag kan inte se någon nackdel med att ha en sån bra offensiv som mot Arsenal.



Tyvärr känns det förstås kört med ligatiteln nu men man hoppas ju på nåt mirakel. Det svider lite nu när vi gjort en så bra matcher mot de andra topplagen och tappat så onödiga poäng hemma på Anfield efter att ha tokdominerat 5-6 matcher. Vi hade verkligen chansen i år fast jag inte riktigt trodde vi skulle kunna utmana Man U.

2009-04-23 @ 09:06:09
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Linhem

Mattias:



så att vi försökte spela oss ur situationer där man tidigare tjongat så det ledde till Arse-mål kan inte ha något med våran full fart framåt-offensiv nu?



förstår inte detta med "tråkfotboll" rolig fotboll för mig är när man vinner...

dock så är inte vinna allt.

blir konstigt men...



visst en bra match tycker många överskattar den, varje Barca-match är ju ungefär lika underhållande fast nu gjorde det dominerande laget mer misstag och det tillbakatryckta laget gjorde nu mål också.

2009-04-23 @ 15:10:38
Postat av: danne

ska bli kul o se vad king kenny kan åstadkomma i "sin" klubb... hoppas arsenal kan straffa man u. skulle vara väldigt roligt om man u inte fick med sig mer än liigacupen o klubb vm hem till OT, när de så länge har suktat efter allt.

2009-04-23 @ 15:46:56
URL: http://theliverbird.blogg.se/
Postat av: Holmgren

I teorin ska inte den offensiv som Liverpool hade mot Arsenal behöva framkalla individuella försvarsmisstag. Det kan påvera den kollektiva defensiven, men det vet jag inte ifall jag tycker att den gjorde i så stor utsträckning. Sedan är ju parktik och teori två olika saker. Kanske blev vissa spelare stressade och kände sig ganska ovana i den furiösa offensiven, och det bidrog i viss mån till de misstag som gjordes?



Hur mycket samband Liverpools offensiv hade med misstagen kan ju egentligen bara de som begick misstagen svara på.



Vad gäller gladfotboll är det förstås trevligt. Får man välja spelar man ju både vackert och poänggivande. Men personligen vinner jag hellre med 1-0 på en feldömd straff än att spela ljuvlig fotboll och få 2-2. Sedan har jag aldrig brytt mig särskilt mycket om hur det lag jag håller på ses av andra. Vad är det gnagarna brukar säga? Må de hata oss, blott de frukta oss. Så känner jag inför lag jag håller av.

2009-04-23 @ 15:51:38
Postat av: Svanström (Arsenal)

Linhem//



Snacka om storhetsvansinne att jämföra Liverpools "dominans" med Barcelonas. Den innehavsfotbollen som Barcelona spelar har Liverpool riktigt långt kvar till.

2009-04-24 @ 01:43:21
Postat av: Linhem

Svanström:



jag jämför endast underhållningsvärdet att denna match inte var mer underhållande än en vanlig Barca-match...



ser inte hur man kan få det till storhetsvansinne men...nedvärdera = Hybris?

2009-04-24 @ 15:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0