Underdog-rollen passar Arsenal som hand i handske. [2009-04-16]

Vi börjar där vi slutade igår. Jag scrollade nämligen ned till gårdagens inlägg och såg att jag hade missat att lägga upp en grej. Vid det här laget har de flesta säkert redan sett klippet, men vi kör ändå.

Klippet är hämtat från minnesceremonin som igår hölls på Anfield för Hillsboroughoffren. Regeringens representant på plats var kultur och idrottsminister Andy Burnham. Burnham personligen räknas knappast som en fiende för de anhöriga. Men när han höll sitt tal igår så fick han för människorna på läktarna stå symbol för ett system som de blivit svikna och förrådda av. Mitt under talet brister Anfield ut i ett unisont, högljutt och passionerat rop på rättvisa.

Här kan ni se klippet.

Jag kan nästan tycka lite synd om Andy Burnham. Han är själv en fotbollälskare (han är Evertonsupporter), och han är själv från Liverpool. Han var förstås själv en av de sörjande människorna för 20 år sedan. Men jag tror att han i egenskap av scouser förstod vad sången handlade om igår. Jag tror att han insåg att publiken inte vände sig mot honom personligen.

Därmed lägger vi Hillsborough åt sidan. För i år.

***********************************

Jag fick rätt (till och med på resultetet) när det gällde Man U igår. Men jag fick grymt fel när det gällde Arsenal.

Oj, med vilken komfort Arsenal gick vidare till en semifinal igår. Det var aldrig något snack. Det går att prata om straffen eller det röda kortet, men varför det, egentligen? Det stod redan 2-0 när straffen och det röda koret kom. Villareal hade aldrig vänt på det. Inte en chans.

Jag var (är?) en av dem som inte tror på Arsenal som en vinnare av Champions League. Jag tycker inte att de har laget, hårdheten eller rutinen för den titeln. Men har de en bra dag så är de ett galet bra fotbollslag, och då kan vad som helst hända. Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att se hur laget agerar i ett riktigt utsatt läge. Mot Roma var det visserigen pressat, men Gunners låg faktiskt aldrig under. Jag skulle vilja se vad som hände med lagets karaktär ifall de verkligen finner sig själv i en kniven-mot-strupen-situation.

En sak är i alla falla säkert. Man United kommer vara favoriter - Och det passar Arsenal helt perfekt.

I Portugal skrevs det historia. Porto hade aldrig förlorat mot engelsk motstånd i Portugal innan igår. Matchen är knappast en minnesvärd historia. Det var oväntat befriat från spänning, nerv och laddning. Ronaldo gjorde 1-0 tidigt och sedan stängde Man U igen butiken. Det var nog bra att Rio var med. Han gillar att stänga butiker. United stod för en väldigt fin prestation, men gjorde egentligen en match som med deras mått mätt var halvdan. Jag är inte helt säker på att United är helt tillbaka i gammal god form bara för att de vann igår. Ett formtoppat United hade inte gett Porto två strålande kvitteringschanser (Lisandro och Farias) under matchens sista fem minuter. Speciellt inte när Porto faktiskt inte låg på hårt för en kvittering. Lägena som vaskades fram var mer ett resultat av slump och individuella prestationer än ett etablerat Portotryck.

Överlag tyckte jag att Porto var en besvikelse. De har hela tiden var underdogs i det här mötet. Men nu började folk helt plötsligt prata om att de aldrig förlorat mot engelsk motstånd tidigare. Dessutom hade de fått med sig finfina 2-2 från Old Trafford. Helt plötsligt hade de något att förlora istället för allt att vinna. Det tycker jag syntes helt otroligt tydligt igår. Porto fungerade inte som enhet, och på individuell nivå såg de ut att vara drabbade av stundens allvar.

Bäst på planen: Hårfint mellan Ferdinand och Rooney.
Sämst: Helton. Jag har aldrig sett en så dålig målvakt på så här hög nivå. Han är ju utan tvekan sämre än typ Mattias Hugosson i Gefle.

Vad tyckte ni om gårdagens matcher?

Tre engelska lag i semifinal, och Premier League-dominansen fortsätter. För femte året i rad så kommer det vara ett engelskt lag i final.

***********************************

Nu blir det förstås intressant att se hur Man United ska tackla det faktum att de slås på tre fronter. De har naturligtvis både bredden och erfarenheten för att klara av det, men de har inte längre världens mest trygga poängmarginal i ligaspelet. Liverpool har sex matcher kvar denna säsong. Man United har som minst tio och som max tolv. Självklart innebär det en viss skillnad.

Tror ni att Uniteds spelschema kommer göra någon skillnad i ligaslutspurten?

***********************************

Jag är tillbaka imorgon, då bland annat med sedvanligt Fredagstips.

Kommentarer
Postat av: Niklas (Villa)

Har spenderat över två timmar (oeffektiv tid) på kontoret idag och bara kollat på klipp och läst om Hillsborough. Föll nästan en tår från ögat, så gripande var det.



Ska helt ärligt erkänna att jag nu vet betydligt mycket mer om händelsen, än att det "bara" var en läktarkatastrof från 80-talet.



Usch och fy, hemskt det där!



***



Tre av fyra engelska lag i CL-semifinalerna - kul!!

2009-04-16 @ 16:06:52
Postat av: John Blund

Inget varken överraskande i att arsenal lr united gick vidare, dom hade ju dom två överlägset lättaste lagen av de åtta att möta. att united ändå går vidare med ett nödrop bevisar att dom inte är i bästa form. arsenal-barca i final som barca vinner enkelt. nej jag tror inte chelsea har en chans mot barca, särskilt inte om cech är lika hemskt värdelös som i tisdags. ser heller inget kul med att tre engelska lag är kvar. håller på Liverpool och önskar alla andra engelska toppkandidater allt utom lycka! go barca!!!!!

2009-04-16 @ 16:20:04
Postat av: Oskar

Jag tycker däremot att United imponerade stort igår, att laget tar sig samman för en så viktig drabbning efter svag form visar på oerhörd styrka. Att kalla de chanser som Porto skapade för "strålande kvitteringschanser" tycker jag är att ta i. Mer av halvchanser, sådana dyker alltid upp, hur bra man än spelar.



Självklart kan spelschemat påverka, United har redan spelat fler matcher än Liverpool denna säsong och har fler kvar. Man börjar dock få tillbaka spelare från skadefrånvaro, snart ska endast Hargo vara borta och då kan man rotera så jag tror ändå att United tar ligan denna säsong också, även om det kan bli tight.

2009-04-16 @ 18:19:40
Postat av: rooster

sämre än Mattias Hugosson?? Är väl ganska många som är... Ex, Daniel Ö, Pa Dembo Touray o framförallt Kristoffer Björklund...

Känns som om detta kan bli ett riktigt smygrace för Arsenal.. Vore inte helt fel om dom gick till final o lägger allt fokus där. Sen i drömmarnas värld tar Villa fullt i återstående matcher o Carew får ev, spela svampfotboll nästa år :-)

2009-04-16 @ 18:43:35
Postat av: Jax

Det blir Barcelona som slår Manchester U i finalen. Trots allt känns de så mycket tyngre än Arsenal. Däremot kommer United att få det kämpigt i ligan - men jag tror att de kommer att reda ut det. Tror inte nödvändigtvis att Liverpool kommer att vinna sina återstående matcher nämligen.



Hugosson är bra. Punkt.

2009-04-17 @ 00:15:31
Postat av: Holmgren

Va fanken....



Har jag fått Hugosson att låta dålig nu? Det tycker jag då rakt inte. Han är bra. En trevlig prick dessutom.



Menade bara på att Helton står i Porto, och Porto spelar kvart i CL. Då borde man ha en keeper som är dubbelt så bra som alla allsvenska målvakter. Det har inte Porto, eftersom exempelvis Hugosson är bättre. Så menade jag.



Jax>>

Var det du som var intresserad av att veta vad jag tyckte om Bajen-Gefle? Ngn frågade för ngn dag sedan. Jag kan länka till det jag skrivit, men det är rapporterande texter, och inte tyckande, så det avslöjar inte så mkt om mina åsikter. Ska bevaka allsvenskan den här säsongen (var på Råsunda ikväll) så om det är ngt speciellt du undrar över, eller om det är ngt jag ska hojta om på presskonferenserna så får du maila mig, så ska jag göra mitt bästa ;-)



Kort kan jag väl säga att Bajen var ett skämt, och att Hasse B är störtcool.

2009-04-17 @ 00:31:20
Postat av: Anonym

Bajen var, är och kommer fortsätta vara ett skämt sålänge de inte förstår bättre än att lägga 23 miljoner (alla pengar de hade och lite till) på en målvakt som, när han är skadefri, marginellt är bättre än Hugosson.



Inför i år hade bajen inte råd med nyförvärv framför backlinjen utan valde istället att värva ännu en tränare. Därför har bajen idag 48 tränare, halvtaskig trupp och en skadad tjugotremiljonersmålvakt, samt en knapp poäng.



Sorry om inlägget är lite off topic då det här är en blogg om engelsk fotboll. :-)



Barca-man U 2-1 i finalen.

2009-04-17 @ 04:06:19
Postat av: Jax

Haha, jo förstod att du inte menade så. Ville bara slå ett slag för Hugosson, och Gefle (så att nån gör det). Ja, det var jag som frågade om matchen.



För övrigt ska det bli oerhört intressant att se hur bra Barca verkligen är. De kommer få en rejäl utmaning mot Chelsea i semifinalen. Jag tycker inte riktigt att de satts på några hårdare test tidigare. Bayern a la Klinsman - nja, de hade fått det kämpigt mot Fulham.

2009-04-17 @ 09:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0