Så slutar Premier League - Platserna 15-17. [2009-08-02]

Nedräkningen går vidare. Jag ser också att fler och fler hittar tillbaka till bloggen - Det glädjer mig verkligen. Men än saknas en ganska stro skara, så fortsätt hjälpa mig att hjälpa dem att hitta tillbaka hit.

Jag har inte hört många invändningar på gårdagens inlägg. Jag är övertygad om att ni är många som har andra nedflyttningslag. Det skulle vara väldigt skoj ifall några av er också ville bidra med era tabelltips i samma takt som jag gör det, eller om ni överlag kommer med åsikter på mitt tips - Båda är precis lika trevligt.

Tabellen so far då:

 1.
 2.
 3.
 4.
 5.
 6.
 7.
 8.
 9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18. Wolverhampton.
19. Burnley.
20. Hull.

Och idag kör jag alltså vidare med platserna 15-17.

17. BLACKBURN ROVERS.


Motivering:
Big Sams cyniska, hårda och raka fotboll kommer att ge Blackburn ett nytt kontrakt. Men mycket mer än så tror jag inte att det blir. Även om Roque Santa Cruz var långt ifrån makalös den förra säsongen, och även om jag anser att Blackburn gjorde helt rätt som sålde med tanke på vad de fick betalat, så tappar man förstås ett antal mål i och med att han lämnar. LämnaT har också Matt Dervyshire gjort. Det är två anfallare ut, men än så länge har man inte tagit in någon. Vem ska göra målen? Benni McCarthy? Jason Roberts? Jag undrar, jag. Bakåt tycker jag att Blackburn har ett bra lag. Robinson är fortfarande en helt okay målvakt och spelare som Nelsen, Warnock och Samba skulle alla platsa i bättre klubbar än Blackburn. Det är kreativiteten och målfabrikationen jag oroar mig för. Varken Emerton eller Gamst Pedersen stod att känna igen förra säsongen, och de två behöver utan tvekan lyfta sig. Dessvärre börjar man säsongen med just Emerton skadad. Några värvningar som passar in i Blackburns offensiv och laget skulle kunna lyfta sig, men just nu är Blackburn ett lag för bottenstriden.

Kubben:
Grundad: 1875.
Arena: Ewood Park (31.367).
Publiksnitt 08/09: 23.479.
Manager: Sam Allardyce.
Lagkapten: Ryan Nelsen.
Antal engelsmän i A-truppen (enligt Wikipedia):
8.
Bäste målskytt säsongen 08/09: Benni McCarthy, 10 mål.
Truppen: Se länk.

Spelare in: Gael Givet från Marseille £3.5M. Nikos Giannakopoulos från Asteras Tripolis, £52.000. Lars Jacobsen från Everton, gratis. Elrio Van Heerden från Club Brügge, gratis. Steven N'Zonzi från SC Amiens, pris okänt.  

Spelare ut:
Roque Santa Cruz till Man City, £17.5M. Matt Derbyshire till Olympiakos, £3M. Aaron Mokoena till Portsmouth, gratis. Dean Winnard till Accrington, gratis. Andreas Arestidou till Shrewsbury, gratis. Jamie Clarke till Lincoln, gratis. Bryan Hodge till Partick Thistle, gratis. Tony Kane till Carlisle, gratis.

***********************************


16. BIRMINGHAM CITY.

Motivering:
I mina ögon så hör Birmingham hemma i PL, och det på många sätt och vis. De har tradition, de har en rätt bra publik, en skaplig arena och de har faktiskt ett ganska bra lag. Laget slutade tvåa i CCC förra säsongen och gick alltså direkt upp i PL. Sejouren i CCC blev bara ettårig. Grejen är att laget inte tappat så särskilt många inflytelserika spelare sedan sin senaste PL-säsong. Av de spelare som ansågs viktiga senast det begav sig i PL är det egentligen bara Fabrice Muamba, Oliver Kapo, Mikkel Forsell och Stephen Kelly som idag har andra klubbadresser. Förra säsongen så var det försvaret som var Birminghams starkaste lagdel. Med spelare som Liam Ridgewell, Martin Taylor och Franck Queudrue i spetsen så var Birmingham det lag som släppte in minst mål i CCC under förra säsongen. BIrmingham har också fått behålla alla sina försvarare till denna säsong. Dessutom har man förstärkt försvarsledet med rutinerade Giovanny Espinoza (87 landskamoer för Ecuador och Roger Johnson från Cardiff. Med andra ord tycker jag att Birmingham ser starka ut i de bakre leden. På mittfältet hittar vi spelare som Lee Bowyer, Damien Johnson, Sebastian Larsson samt rutinerade Lee Carsley och nyförvärvet från Glasgow Rangers - Barry Ferguson. I mina ögon ser det ut som ett mittfält som är både hårdfört och kreativt, även om det kanske sakans en del bredd i denna lagdel. Även i anfallet återfinns det en del välkända namn i den gamle räven Kevin Phillips, Cameron Jerome och Marcus Bent. Trots det så är anfallet Birminghams akilleshäl. Man gjorde på tok för få mål förra säsongen, och vill man hänfga kvar i PL så bör man råda bot på det. Råda bot är också precis vad man har försökt göra när man öppnade plånboken och slog klubbrekord i transfersumma i och med köpet av ecuadorianen Christian Benitez. Benitez är 23 år gammal och anländer från Santos Laguna i den mexicanska högstaligan. Han har rykte om sig att vara en utpräglad målskytt och hans målfacit från tiden i Sydamerika skvallrar också om det. Det råder inga tvivel om att Birmingham har lagt ganska många ägg i Benitez-korgen och jag tror att det är väldigt viktigt för laget att Benitez lyckas peta in en del mål. Får man fart på målskytet så tror jag absolut att man klarar nytt kontrakt. Ett varingens finger bör dock höjas då Birmingham för tillfället har hela sju spelare på skadelistan. Ridgewell, Taylor och Bent ser alla ut att bli borta länge, medan Benitez bör vara tillbaka i slutet augusti. Espinoza, Dann och Murphy ska enligt uppgift vara redo när säsongen drar igång.

Klubben:
Grundad: 1875.
Arena: St Andrews Stadium (30.009).
Publiksnitt 08/09: 19.081.
Manager: Alex McLeish.
Lagkapten: Damien Johnson.
Antal engelsmän i A-truppen (enligt Wikipedia):
16.
Bäste målskytt säsongen 08/09: Kevin Phillips, 14 mål.
Truppen: Se länk.

Spelare in: Christian Benitez från Santos Laguna, £8.5M. Roger Johnson från Cardiff, £5M. Scott Dann från Coventry, £3.5M. Barry Ferguson från Rangers, £1.2M. Lee Bowyer från West Ham, gratis. Giovanny Espionoza från Barcelona Sporting Club, pris okänt.

Spelare ut: Stephen Kelly till Fulham, gratis. James McPike till Kettering, gratis. Michael McKerr till Oldham, gratis.

***********************************


15. STOKE CITY.

Motivering:
Stoke kom på tolfte plats förra säsongen. De har samma lag den här säsongen, så varför skulle de hamna på 15e plats denna säsong? Några anledningar; 1) Vissa överraskningsmoment är borta, 2) Några nyckelspelare är ett år äldre, 3) Lagen som är ungefär lika bra som Stoke har gjort mer på transfermarknaden. Med överraskningsmoment menar jag dels Rory Delaps inkast och dels Britannia Stadium. De flesta lag borde ha lärt sig hur viktigt det är med ett alert och organisert försvarsspel när Stoke har fasta situationer - Inte mins då på Delaps inkast. Jag undrar varför inget lag har testat att ställa en lång spelare framför Delap när han ska kasta - Mig veterligen är det inte nio meter (minimiavståndet för en mur vid frispark) som gäller vid inkast. Vid det här laget borde också alla lag veta vad som väntar när man ska spela mot Stoke på bortaplan. Det är ett jäkla tryck och Stoke spelar gärna hårt och tufft när de tar emot gäster på The Brit. Jag tror inte de tar lika många poäng på hemmaplan denna säsong. Så var det åldern på vissa av spelarna. Sörensen, 33, Delap, 33, Faye, 32, Diao, 32, Beattie, 31, Higginbotham, 30 - Ingen av dem blir yngre. Det är visserligen ingen fara på taket, men man kan snabbt konstatera att Stoke har många viktiga spelare åp 30+, och det är ju heller inget ovanligt att äldre spelare är skadade lite mer ofta än sina yngre kollegor. Den tredje punkten jag nämnde är Stokes försiktiga sommar på transfermarknaden. Dean Whitehead från Sunderland är lagets enda nyförvärv hittills, och jag vill nog påstå att om Stoke vill återupprepa sin 12e plats så bör de hämta in en och annan spelare till. Även om Lawrence, Etherington, Fuller och Beattie står för en del kreativitet och en del mål så skulle laget knappast må såligt av få in ännu någon spelare som kan bidra med assist och mål. Bakåt tycker jag att det ser bra ut. Faye har en kanonsäsong bakom sig och i Ryan Shawcross ser jag en blivande klassförsvarare. Innermittfältet besitter den hårdheten som krävs, men en speedig ytterback och en målfarlig, kreativ spelare till skulle behövas för att jag ska tro på en högre placering för Stoke.


Klubben:
Grundad: 1863
Arena: Britannia Stadium (28.383).
Publiksnitt 08/09: 26.993.
Manager: Tony Pulis.
Lagkapten: Andy Griffin
Antal engelsmän i A-truppen (enligt Wikipedia):
21.
Bäste målskytt säsongen 08/09: Ricardo Fuller, 11 mål.
Truppen: Se länk.

Spelare in: Dean Whitehead från Sunderland, £3M

Spelare ut: -

***********************************


Imorgon kommer platserna 13 & 14, och från och med nu blir det två lag per dag som presenteras. På så sätt får jag plats med lite annat smått och gott på bloggen också.

Hoppas ni har haft en trevlig helg. På återhörande imorgon.


Kommentarer
Postat av: Linhem

Värvar inte Pompey kommer de här nere...



Man får stå väldigt nära(fick?), när de kaste inkast iaf för några år sedan, Liverpool mötte Gala på tidigt 2000-tal, då stod Turkarna precis framför Långkastande Riise.

2009-08-02 @ 21:31:04
Postat av: Jax

Blackburn tror jag inte alls på - de åker ur.



Birmingham tror jag kan komma några snäpp högre. Det känns som ett gedigt lag.



Stoke fixar inte en lika bra säsong som i fjol, och hamnar nog ungefär där du tror.

2009-08-03 @ 11:50:14
Postat av: rooster

Blackburn ligger dåligt till. Risken måste vara stor att de snarare kan förlora spelare innan augusti utgång. Gamst Pedersen kan mycket väl blomma ut någon annan stans och Warnock ryktas väl bort.?? Vore otroligt coolt om Bobo Vieri kom. Big Sam brukar kunna få igång gamla trotjänare

2009-08-12 @ 16:34:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0