Arsenal imponerade igår & Chelsea vinner ikväll [2009-02-25]

Ok, så jag hade helt fel vad gällde Arsenal-Roma. Jag trodde att Roma skulle få med sig ett kryss, eller kanske till och med en uddamålsseger. Nu var det ju resultatmässigt ganska nära, men såg man matchen så vet man att det mer eller mindre bara fanns ett lag på planen. Jag förstår om Wenger har blandade känslor idag. Gunners borde ju vunnit med 2,3,4-0. Man kan lugnt säga att 1-0 var i underkant.

Roma stack upp någon gång då och då, men på det stora hela stod de för en bedrövlig insats. Framför allt defensivt. Jag skulle kunna rabbla upp ungefär 1219 mittbackar som hade gjort bättre insatser än vad Mexes och Loria gjorde igår. Titus Bramble, Petter Hansson, och alla mittbackar i mitt diviosion sju-gäng Kransen United är bara några av dem. Det var inte bara defensivt som de var katastrofala, utan främst var det uppspelen som totalt havererade. Roma hade kunnat haft Gerrard, Cambiasso, Messi och Ronaldo på mitten och Ibrahimvic och Torres på topp. Jag är inte säker på att det hade hjälpt dem. När passningarna från backlinjen bryts innan de ens når mittfältet så spelar det ingen roll vilka kreativa krafter som finns i laget – Det går inte att få igång ett spel.

Hade Bendter haft ens en gnutta målskyttsinstinkt i sin kropp så hade vi idag kunnat sätta upp Arsenal som det första färdiga kvartsfinallaget. Nu känns det fortfarande ovisst. Å andra sidan så påstår jag att Gunners faktiskt spelade riktigt bra rätt så långa stunder igår, och om de kommer upp i samma nivå i returen så går de vidare.

***********************************

I Milano så handlade det väldigt mycket om Ronaldo. Framför allt under första halvlek. Han fullkomligt dominerade de första 45 minuterna. Det var kul att se. Och när Ronaldo är sådär bra då är Man United bra. I halvtid så tänkte jag för mig själv att mina Serie A-älskande vänner inte kommer att vilja prata med mig på ett par veckor. Jag tänkte så eftersom jag hade tänkt skriva hur Premier Leagues serieledare nästan utklassade Serie As dito under första halvan av matchen. Och det på italienarnas hemmaplan dessutom. Men Inter hämtade sig och kom ut med vad som såg ut att vara ett ostukat självförtroende. Det imponerade på mig. En annan upplaga av Inter hade vikt ned sig på ett annat sätt. Inter känns som ett mer vuxet lag idag än för några säsonger sedan. Ett lag som idag rätar på ryggen och skjuter ut bröstet när det blåser snålt. Jag är övertygad som att det har med Mourinho att göra. Jag är också övertygad om att de kommer sälja sig fruktansvärt dyrt på Old Trafford.

***********************************

I övrigt....

...Fasta situationer är så fruktansvärt viktiga i den här typen av matcher. Tre av kvällens totalt sju mål kom på fasta situationer igår.

...Jag blev mycket förvånad när Scholes satt på bänken för Man United igår.

...Det pratades en hel del om Uniteds försvarskris inför matchen igår. Men både O'Shea och Evans fanns med i elvan när det var dags för avspark. Gammal hederlig mörkning från Sir Alex månne?

...Bendtner är stark i kroppen, rör sig bra för sin storlek, är duktig på huvudet och har en ganska bra spelförståelse. Han är inte en dålig fotbollsspelare. Vad värre är: Han är usel som målskytt, och det är förstås ett bekymmer för en anfallare. Jag får starka Emile Heskeyvibbar. Jag har visserligen inget emot Heskey, men jag har väldigt svårt att se att en sådan spelartyp kan bli långlivad under Wenger.

...Eboue var bra igår.

...Nasri var ännu bättre.

...Jag tror fortfarande att Diaby kan bli en riktigt högklassig innermittfältare.

Zlatan har verkligen en fruktansvärt hög status i Inter. Jag skulle vilja påstå att det bara är Zanetti som står högre i hierarkin.

...Det måste vara absolut mardrömslikt att stå på linjen och vakta målet när Ronlado ska slå frisparkar.

***********************************

Kvällens matcher innefattar två engelska lag.

Chelsea tar emot Juvetus på Stamford, och Liverpool gästar den spanska huvudstaden och de mesta mästarna Real Madrid.

***********************************

Helgens uddamålsseger på Villa Park betyder inte att Chelsea är tillbaka i storform, eller att Hiddink är ett geni. Men nog betyder det något. Tillräckligt mycket för att jag ska tro på Chesea ikväll. Jag skrev redan i måndags att jag tror att Chelsea snart är en effektiv vinstmaskin igen. Jag står självklart fast vid det. Jag vill också påstå att Chelsea har ett bättre lag än Juve. Turinlaget får dock tillbaka sin härförare och kapten ikväll. Han blir visserligen inte yngre, men det går inte att överskatta Alessandro Del Pieros betydelse för Juventus.

***********************************

För Liverpool så handlar det som så väldigt många gånger förr om Steven Gerrard. Är han han med från start ikväll blir det en oviss tillställning, men missar han matchen så är Real klara favoriter. Så viktig anser jag fortfarande Gerrard vara för Liverpool. Jag är medveten om att Liverpool denna säsong har slagit Man United utan Gerrard från start, men det är snarare ett undantag som bekräftar regeln. Liverpool har absolut en bättre trupp idag än för tre-fyra år sedan, men Gerrard är fortfarande hjärtat, lungorna, hjärnan och ryggraden. Det finns i världen idag inget annat topplag som är så beroende av en enda spelare som Liverpool är av Gerrard. För två år sedan hade jag kunnat nämna Totti och Roma i samma sammanhang, men inte längre.

Personligen har jag hela tiden trott att Gerrard ska spela ikväll, och jag tror också att Liverpool får med sig ett gångbart resultat. Jag vill påstå att Real Madrid i grunden passar Liverpool hyfsat bra. Liverpool är alltid sämre när det möter lag som försöker slå dem på deras vis. Lag som spelar med många man bakom bollen, avvaktar, och sedan försöker straffa sitt motstånd är inget önskemotstånd för Liverpool. Real spelar en mer öppen fotboll, och i grunden passar det Liverpool bättre.

***********************************

Ryan Babel ska enligt spansk media ha skickat sms till sina holländska kamrater Drenthe och Sneijder. I sms:et så ska han ha berättat för de två Real Madridspelarna att Gerrard kommer att delta i kvällens match. Bra för Liverpool, trist för Real, men hur fan tänker Ryan Babel? Om jag var tränare för ett lag så skulle jag inte direkt hoppa högt av glädje om någon av mina spelare smsar motståndarna och berättar att min kapten och viktigaste spelare kan delta i den stundande matchen. Det känns som om Benitez har försökt mörka en del kring Gerrard, men Babel gillar tydligen inte mörkningar. Jag undrar just vad Rafa kommer att säga till Babel.

***********************************

Signaturen Eddie länkade igår i en kommentar till denna artikel i DN.

Det går ju inte att bli annat än bedrövad, förbannad och sorgsen när man läser än sådan artikel. Det finns alltså en hel del fans som inte vill höra andra fans stötta det lag som båda fansgrupperna håller på. Det är knappt så jag tror mina öron. I England så finns det redan regler som säger att man måste sitta ned på läktarna och att man måste trycka undan upprörda känslor. Kommer det en regel som säger att fansen inte får sjunga förutom vid mål så begår den engelska fotbollen självmord. När ska de högsta hönsen, slipsnissarna och männen med plånböckerna förstå att det är fansen som är fotbollen? Fansen betyder inte mycket för fotbollen, de är inte en del av fotbollen, de ÄR fotbollen.

***********************************

Robert Earnshaw var rätt svar på gårdagens fråga. Det visste Petter, Ludde och stoffeliden.

***********************************

Jag är självklart tillbaka imorgon. Det är också mycket möjligt att det blir ännu ett inlägg under eftermiddagen/förkvällen med lite notiser som inte berör Champions League.

Kommentarer
Postat av: Andre Lindholm

Håller med dig till fullt i det du skriver om Bendtner. Arsenal måste ha en riktig spjutspets då, även om han gjort mycket mål, varken Adebayor eller Bendtner håller den klass som arsenal behöver. Tyvärr.

2009-02-25 @ 14:37:37
URL: http://www.Ikikata.se
Postat av: Linhem

angående sången så har man som man of the 21st century gått med i Facebook-gruppen vid namn "Sue Watson must go" ;)



skrattade mest angående Babel men aldrig trott Babel var någon einstein...

2009-02-25 @ 14:52:23
Postat av: Leander

Du var nog en av få som var förvånade över bänkningen av Scholes. Han har spelat väldigt mycket och den gamla kroppen behövde vilas. Sen ville Sir Alex ha mer speed på mittfältet mot Inters stundals sega mittfält. Därför blev det Giggs och Fletcher som fick de platserna.

2009-02-25 @ 17:37:42
Postat av: Holmgren

Jo... Scholes kunde kanske behöva vilan. Å andra sidan tycker jag att speed och Giggs rimmar rätt illa nu för tiden. Dagarna då Giggs var en speedkula är long gone. Det finns en anledning till att han inte lirar ytter lika mkt längre.

2009-02-25 @ 18:04:48
Postat av: Leander

Sir Alex placerade honom på mitten av samma anledning som mot Chelsea där han sprang åttor kring chelseaspelarna. Det finns faktiskt en hel del krut kvar i benen trots att han tappat mycket sen han var som snabbast. Han är mycket snabbare än Scholes och har större förmåga att ta sig över stora ytor av planen.

2009-02-25 @ 20:30:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0