Hiddink nära Chelsea & Min Englandselva för kvällen [2008-02-11]

Allt pekar på att det blir Guus Hiddink som tar över efter Scolari i Chelsea. Hiddink har dock varit noggrann med att poängtera att inte kommer att lämna posten som förbundskapten för Ryssland. Tackar han ja till Chelsea så kommer han att kombinera de två jobben. De uppgifter som finns i engelsk media säger också att Hiddink bara kommer att träna Chelsea under resten av säsongen, och att klubben därefter kommer att söka en permanent lösning på tränarfrågan.

Hiddink är känd för att kunna göra underverk med ett redan befintligt material. Han har gjort väldigt lyckade mästerskap med Holland, Sydkorea, Australien och senast med Ryssland i förra sommarens EM. Hiddink har dessutom tidigare kombinerat ett jobb i en klubb och ett förbundskaptensskap med framgång. 2002-2006 var Hiddink tränare för PSV Eindhoven samtidigt som han var förbundskapten för Australien. PSV skördade stora framgångar under dessa år med tre ligatitlar och en semifinal i Champions League. Det råder inga som helst tvivel om att det är en av fotbollsvärldens mest meriterade och mest begåvade tränare som anländer till The Bridge.

Vi ska väl visserligen inte ropa hej riktigt ännu. Hiddink sa igår att hans definitiva svar kommer inom ett par dagar. Men jag tolkar det som om det nästan är klart, och jag skulle bli mer förvånad om det nu inte blir Hiddink än om det blir det.

Jag tror att Hiddink ganska direkt kommer gå in och få Chelsea tillbaka på en mer normal nivå. För det vi har har sett på senare tid är absolut inte det Chelsea vi har vant oss vid att se.

Vad som kommer hända efter säsongen är ju dock svårare att sia om. Jag har en liten känsla av att Abramovich kommer att försöka blidka fansen genom att försöka locka ”hem” Zola och Clarke från West Ham. Men vad händer ifall Hiddink snabbt gör succé? Om Chelsea skulle gå och vinna Champions League med Hiddink som boss, vad händer då? Jag skulle vilja se honom tacka nej till Romans kontraktserbjudande då.

Vad tror ni? Kommer Hiddink göra ett bra jobb i Chelsea? Och vad tror ni kommer hända efter säsongen?

***********************************

Det engelska U21-landslaget spelade igår en träningslandskamp mot Ecuadors U23-landslag. Engelsmännen hade ledningen med 2-0 i halvtid, men förlorade till slut med 3-2. Det var den första förlusten för U21-grabbarna på strax över tre år. I den engelska startelvan återfanns namn som Michael Mancienne, Micah Richards, Adam Johnson, Tom Huddlestone, Lee Cattermole och Fraizer Campbell. Men även motståndarna för kvällen hade med ett par namnkunniga spelare i elvan. Man Citys Felipe Caicedo, Evertons Segundo Castilla och Edison Mendez från PSV var alla med i startelvan. Dessutom fanns Wigans Antonio Valencia på bänken.

Målen gjordes av Johnson och Campbell för England och Caicedo, Mendez och Palacios för Ecuador. Och nej.... Det är inte samma Palacios som till vardags spelar för Tottenham.

***********************************

Det var faktiskt några Premier Leaguespelare i farten i vänskapsmatchen mellan Brasilien och Italien också. Citybrassarna Robinho och Elano spelade båda från start, och det var också dessa två herrar som blev målskyttar. 1-0 gjordes av Elano och 2-0 gjordes av Robinho. Matchen slutade också 2-0. Hos motståndarna så fick Liverpools Andrea Dossena hoppas in sista kvarten.

En notis om Elnao: Är det inte sjukt att han fortfarande spelar i City? Vill han fortfarande göra det?

En notis om brasilianska landslaget: Gilberto Silva, den gamle Arsenalspelaren som nu tillhör Panathinaikos, spelade från start igår. Brassarna måste väl ändå ha spelare bättre att tillgå?

En notis om Dossena: Vad sjukt att han fortfarande spelar i Liverpool. Vill Liverpool fortfarande att han ska göra det?

En notis om italienska landslaget: Andrea Dossena är med i truppen och får speltid. Italienarna måste väl ändå ha bättre spelare att tillgå?

***********************************

Ikväll spelar England landskamp mot Spanien i Sevilla.

Så här ser hela truppen ut:

Målvakter: Robert Green, West Ham. Joe Hart, Man City. David James, Portsmouth.

Försvarare: Wayne Bridge, Man City. Ashley Cole, Chelsea. Rio Ferdinand, Man Utd. Phil Jagielka, Everton. John Terry, Chelsea. Matthew Upson ,West Ham. Glen Johnson, Portsmouth.

Mittfältare: David Beckham, LA Galaxy. Gareth Barry, Villa. Michael Carrick, Man Utd. Stewart Downing, Middlesbrough. Frank Lampard, Chelsea. James Milner, Villa. Shaun Wright-Phillips Man City. Ashley Young, Villa.

Anfallare: Gabriel Agbonlahor, Villa. Carlton Cole, West Ham. Peter Crouch, Portsmouth. Emile Heskey, Villa.

Om jag skulle formera det bästa laget för dagen ur denna trupp så skulle det se ut så här:

Green
Johnson Terry Jagielka Cole
Beckham Lampard Carrick Young
Agbonlahor Heskey


Målvakt:
Green är en bättre målvakt än både James och Hart. Svårare än så behöver det inte vara.

Försvaret:
Glen Johnson och Ashley Cole är givna. Jag vet att många skulle välja Rio Ferdinand före Jagielka, kanske inte minst för att Terry/Ferdinand är ett inkört mittbackspar. Men Jagielka har varit i sagolik form de senaste veckorna, så fan vet om han inte är bättre än Ferdinand för dagen. Dessutom... Får han inte chansen nu, när får han den då?

Mittfältet:
För mig är det rätt enkelt: Det är de för dagen fyra bästa spelarna i mittfältsbesättningen. Både Lampard och Carrick är bättre än Barry, Young är garanterat sju resor bättre än både Milner och Downing, och Beckham är snäppet bättre än Milner och aningen bättre än Wright-Phillips. Kanske blir ett lite för långsamt statiskt mittfält, men om Young har en bra dag så räcker hans dynamik och snabbhet för ett helt mittfält. Dessutom finns Milner och Wright-Phillips som inhoppare, och de gör sig mycket bättre i den rollen än Beckham, som för övrigt bidrar med flera ton erfarenhet.

Anfallet:
Jag gillar Agbonlahor skarpt, och han var självklar etta i denna trupp. Heskey anser jag egentligen vara för begränsad, men de flesta (Martin O'Neill är garanterat en av dem) skriver nog under på att han passar bra tillsammans med Agbonlahor. Carlton Cole är ju visserligen också stor och stark, och har haft fin form på senare tid. Ja, det är sant, och det är faktiskt nästan hugget som stycket mellan dem. Jag väljer Heskey för att han har en högre lägstanivå och bättre skalle än Cole.

Jag vill förstås höra er förklara varför jag har formerat laget fel och vad ni skulle ha gjort istället.

***********************************

I övrigt om truppen/elvan....

England har verkligen ingen bra målvaktsuppsättning. Jämför med kvällens motståndare som har Casillas och Reina i truppen. Två målvakter i världsklass.

… Ingen Micah Richards, och ingen Aaron Lennon står att finna i truppen.

… Fem Aston Villaspelare med i truppen. Det är lika många som ”Big Four” har tillsammans i denna trupp. Jo, jag vet att flera spelare är skadade. Men ändå.

… Varför i hela fridens namn är inte Lecott med i truppen? Upson går före? Märkligt.

Glen Johnson är den enda naturliga högerbacken i truppen.

… När Wes Brown är tillbaka i matchform så antar jag att han är given.

Rooney saknas verkligen, och han är tillsammans med Agbonlahor den enda givna anfallaren i truppen. Resterande två platser borde stå mellan Crouch, Cole, Heskey, Defoe, och Owen. Walcott räknas nog som mittfältare av Capello.

… Hade Gerrard varit med så hade jag satt Lampard på bänken.

Vill ni lägga till något, eller tycker ni något om mina tillägg?

***********************************

I Spaniens trupp återfinns fem Premier Leaguespelare, och det är Liverpoolkvintetten Pepe Reina, Alvaro Arbeloa, Xabi Alonso, Albert Riera och Fernando Torres.

***********************************

Det här kan bli dagens enda inlägg, men man vet aldrig....

Kommentarer
Postat av: Markus_H

Fem Villaspelare är verkligen imponerande även om det är en träningsmatch. Frågan är vad det får för effekt för Villa? En väldigt sen match mot Spanien i Sevilla på onsdag och sen FA-cupmatch mot Everton på Goodison Park i helgen. Det finns lättare uppgifter. Det är visserligen inte bara Villa som har spelare med till Spanienmatchen som även spelar i helgen men med tanke på antalet spelare som är med och att de inte har PL's bredaste trupp så kan det bli jobbigt.



Torres tillbaka skadad? Det brukar sluta så känns det som...

2009-02-11 @ 08:24:22
Postat av: tjofräs

Markus H: Glöm inte att det är fem Liverpoolspelare också (som hade varit 6 om Gerrard varit frisk) ;) Dock inte i Englands lag, men Spanien är ju bättre.

2009-02-11 @ 10:13:51
Postat av: Murphy

De har Luke Young också I alla fall enligt FAs hemsida: http://www.thefa.com/England/SeniorTeam/Players/

även om han har spelat vänsterback hela säsongen så är han ju högerback. Det var ju den position han hade som cap för Boro.



I övrigt håller jag med om din startelva sånär som på Jags. Visst han har varit enormt bra, men att säga att han är bättre än Rio det är i mina ögon en överdrift. Och som du säger, varför bryta ett såpass samspelt mittbackspar?



Tycker heller itne att det är så underligt att Upson är med istället för Lescott. Killen är grym framåt men gör för mycket enkla misstag bakåt. En italienare ser sånt! Upson däremot har varit bergsäker hela säsongen och är mycket pålitlig. Inte lika snabb och kanske något sämre på huvudet, men gör ju aldrig några misstag. Capello värderar nog det högre.



Det som är Englands svaga länk är ju anfallet. De har ett gäng OK anfallare men ingen som är riktigt målfarlig. Den enda som kan aspirera på måltjuvsepitet är ju Defoe. Annars har de ett gäng stora, starka eller snabba killar, men ingen av dem gör mycket mål. Agi gör en del, men är för ojämn. Att gå mållös i 5 matcher för att sedan göra tre i samma är inte lika värdefullt som en som gör 1-0 målet i tre av dem fem matcherna istället...



Tack för ordet!



2009-02-11 @ 10:20:51
URL: http://momfotboll.blogg.se/
Postat av: rooster

Luke Young var uttagen men tvingades lämna återbud. Så det var sex stycken från början. Dessutom har Curtis Davies fått chansen förut av Capello. I stort sett alla engelska spelare i Villas startelva :-). Hoppas nu för G-ds skull att ingen blir skadad och att vi håller hela säsongen....

2009-02-11 @ 10:33:06
Postat av: Patric

Jag skulle byta ut Green mot James, Beckham mot Milner och Heskey mot Carlton Cole. Jag är så långt ifrån ett fan av Cole man kan komma, men är han väl med i truppen och har den form han har så tycker jag man lika gärna kan testa honom..



Men det mesta givna bytet tycker jag ändå är Barry mot Carrick. Barrys säsong hittills har varit riktigt riktigt jäkla bra och även om jag är ett stort fan av Carrick så skulle jag ställa upp ett mittfält i 4-4-2 utan honom.



Individuellt sett känns det som just den här truppen däremot har bättre förutsättningar i olika varianter av 4-3-3 uppställningar... individuellt sett/på papperet alltså...

2009-02-11 @ 11:48:32
Postat av: Stenansikte

Jag tror att Hiddink kommer lyckas med/i Chelsea, de har spelat undermåligt på sistone och en ny tränare ger alltid initialt en självförtroendeboost. Sen när självförtroendeboosten planar ut och tränaren måste via vad han går för så kommer Hiddink, till skillnad från en viss Redknapp, att lyckas eftersom han är en av världens mest kompetenta tränare. Sen kan man ju hoppas att han inte gör det, eftersom med liverpoolögon så räcker det och blir över att brottas med United om guldet (tror inte Villa håller hela vägen även om de är starka just nu).



Däremot så kommer Hiddink säkerligen att säga nej till ett fortsatt kontrak (om de inte löser det på samma sätt som i PSV vilket jag dock är tveksam till att Abramovich vill..) för han verkar vara en man med otroligt hög integritet och beslutsamhet, han har ett långsiktigt mål med Ryssland som han kommer sätta i första rummet hur mycket oljepengar än Abramovich öser över honom. Det tror jag i alla fall.



Angående Englands laguppställning så tycker jag du gjort helt rätt, framför allt i valet av Jagielka istället för Ferdinand. Inte bara pga mitt hatfyllda förhållande till honom utan för att precis som du säger, när ska folk få chansen om inte i träningsmatcher?



Tack för fin läsning!



PS. Som tidigare sagt, hoppas verkligen inte Torres blir skadad igen...

2009-02-11 @ 12:05:37
Postat av: Holmgren

Patric>>



Barry istället för Carrick?

Det är ett val jag väldigt sällan skulle göra. Jag gillar Barry rejält, men Carrick är i mina ögon lite bättre på nästan allt. Barry är målfarligare och bättre på fasta situationer, men det är också det enda. När man kollar på Man U så har de som lag nästan alltid en bra dag när Carrick har en bra dag.



Sedan är jag också inne på att ha en annan formation.



Ett helt skadefritt England:

Green

Brown Terry Ferdinand Cole

Gerrard Lampard Barry

Agbonlahor Rooney Young



Där skulle Barry passa bättre en Carrick. Då skulle han behöva slåss med Lamps/Gerrard om en plats, och det är klurigare. Shaun W-P är väl den som närmast fightas med Agbonlahor, men ngn däruppe borde ju i alla fall vara helt ok på huvudet, och det är Gabby.

2009-02-11 @ 13:56:39
Postat av: Peps i keps

Heskey förstår jag inte hur han ens kan vara med i truppen!!! Usel beyond belief och verkligen ingen målskytt. Skulle hellre se Cole eller Crouch på topp med Agbon isf. Jagielka borde få chansen på Terrys bekostnad som jag alls inte tycker impat på slutet. Hiddink kommer säkert ta Chelsea uppåt, sämre kan det ju inte bli iaf, men några titlar vinner inte det ryska imperiet i år, tack o lov!!

2009-02-11 @ 13:57:05
Postat av: Markus_H

tjofräs: Jag tänkte mest på att det var starkt av Villa att få med så passa många med tanke på att de inte är ett big-four-lag (än?).



Om du tänkte på att det blir tufft även för Liverpool så är det inte lika sant. Liverpool spelar inte igen förrän 21 feb hemma mot Man City medan Villa redan nu i helgen ska spela en tuff bortamatch mot Everton. :)

2009-02-11 @ 14:10:59
Postat av: FCUM (United)

Ser ju ut som en bra elva och precis som någon säger så borde Cole få chansen då han har bra form och om inte nu så när?



Vem sköter uppspelen i backlinjen när Spanien väljer att pressa? Svårt att se någon som ska lösa den uppgiften bra.



Bra val att ta med Beckham, rätt match för Capello att kolla hur mycket han tappat under senaste America tiden.



Milner tror jag aldrig kommer bli något landslagsmaterial, inte alls bra nog i mina ögon.



Carrick och Lamps har väll inte spelat så mycket ihop skulle vara kul och se hur de klarar sig tillsammans.

2009-02-11 @ 15:10:05
Postat av: FCUM (United)

Såg precis att du skrivit bästa laget.



Visst har Jagielka gjort det bra på sistone men har Terry övertygat?

För min del ser jag mer än gärna Ferdinand på bänken då han varit skadad men tror att han klarat av denna match bättre än hans två kompanjoner.

2009-02-11 @ 15:13:33
Postat av: Holmgren

FCUM>>



Rio är i grunden bättre än Jags, men den sistnämnde är i grym form nu. Carrick får hämta boll djupt och sköta uppspelen om Spaninen pressar högt.

Terry har inte övertygat så mkt på senare tid? Det är nog sant. Men man bänkar väl ändå inte kaptenen? Jag har inte ens övervägt det, ärligt talat.

2009-02-11 @ 15:22:58
Postat av: Patric

Som jag var inne på, jag är ett stort fan av Carrick men jag kan helt enkelt inte förbise Barry så som han presterar, han känns äckligt stabil, både offensivt och defensivt. Vet inte om jag kan komma på en bättre tvåvägsspelare den här säsongen (även om vi lämnar öarna)... Tycker dessutom han balanserar mittfältet på ett bra sätt om man ska spela med Lampard eller Gerrard.



Gillade absolut den uppställning du föreslog, möjligtvis då med reservation för Green... och kanske Agbonlahor... men just honom kan jag ändå köpa ;)

2009-02-11 @ 16:31:12
Postat av: Linhem

bra elva helt klart och Terry petas troligen inte just för att han är Kapten...the Crying captain?



Green går före både unge och nu petade i klubblaget Hart och James som inte alls är lika bra iår fast laget sämre också...var förra året James bästa någonsin?

kollat lite Seasons Rewiew från PL-tidiga dagar nämligen inne på år 3 nu(94/95) och undrar om du kommer ihåg/vet vilka tre målvakter som fick spela för Liverpool de 2 första åren i PL?

alltid roligt med frågor ;)

2009-02-11 @ 17:00:52
Postat av: Holmgren

James och Grobbs. Den tredje? Ingen aning.

2009-02-11 @ 17:39:51
Postat av: Fredrik

Riktigt intressant det där med Hiddink. Som Arsenalsupporter vill jag absolut inte att det ska gå bra, men det vore intressant att se vad som händer om det verkligen gör det. Går man och vinner CL lär ju Abramovitj göra allt för att ha kvar honom, och frågan är om Hiddink då väljer Chelsea eller Ryssland. För långsiktigt tycker jag att två lag är ett för mycket. Har han då kvar hungern att föra Ryssland till VM, eller vill han fortsätta sin karriär i Chelsea?

2009-02-11 @ 18:14:51
URL: http://tillberg.blogspot.com/
Postat av: Linhem

Holmgren:



tänkte la de...Grobbelaar skulle vara första målvakt men Souness gav James chansen först men sedan lite rotations likt och då ibland var båda dålig så då fick Mike Hooper chansen...han var då innan back-up till Bruce från -85 men första PL-säsongen blev även sista för honom i Pool.

2009-02-11 @ 18:16:15
Postat av: Skyttekungen från kransen

Som du kanske vet är jag mer av en italiensk förespråkare, men jag ser även på PL då och då!

Ngn jag har fastnat för som jag tycker verkligen kan leka runt med motståndarna är Bentley i tottenham, fy fan va han äger. Hur långt ifrån landslaget är han egentligen du engelska guru.. Och i min åsikt vill jag att ni lägger Robert Acquafresca på minnet, han kommer bli en stor målkung för italien i framtiden.

2009-02-11 @ 22:26:54
Postat av: rooster

Skyttekungen... Bra att du nämner att du hellre ser italiensk fotboll. Bentley har väl varit en katastrof i år. Måste vara mil från landslaget.

2009-02-11 @ 23:06:46
Postat av: Skyttekungen från kransen

Jag har då bara sett 2 matcher med han och det kändes som att om det var ngn som skapade något alls för tottenham så var det han. Varje gång han hade bollen blev det farligt. Den var lite den där känslan man hade för zlatan under ajax tiden, han kunde inte tappa bollen och han gjorde alltid rätt dribbling och rätt pass så småning om! det kändes farligt liksom!!

2009-02-12 @ 14:26:05
Postat av: Holmgren

Skyttekungen (Micke)>>



Bentey var riktigt vass förra säsongen, men denna säsong är han och hela hans lag helt under isen. Frågan är också ifall han inte överpresterade en del förra säsongen. Jag skulle vilja påstå att han är ungefär lika bra som Downing.



Det har väl kanske slumpat sig så att han har varit bra när du kollat på Spurs, men ärligt talat är han sällan den spelaren som får saker att hända på egen hand. Han har en bra inläggs och passningsfot, och ett bra skott. Det är hans största assets. I år har han dessutom fått lira mycket på vänsterkanten, eftersom Redknapp vill ha plats även för Lennon.



Nja... Rooster har rätt. Just nu är Benley långt ifrån en landslagsplats.

2009-02-12 @ 14:55:47
Postat av: Skyttekungen

jag ska spana in nästa tottenham match och studera killen. det kan vara slumpen, men jag såg vad jag såg! jag återkommer i ämnet när jag sett honom igen!

2009-02-12 @ 19:02:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0