Imponerande av Liverpool & Jag förstår hur O'Neill tänker [2009-02-26]

Jag tippade fel vad gällde Arsenal-Roma, och jag var ute på hal is även vad gäller Real Madrid - Liverpool. Jag gissade på ett gångbart resultat för Liverpool igår. 0-0, 1-1, eller en 2-1-förlust hade alla varit gångbararesultat. En 1-0-seger på bortaplan är mer än gångbart. Det är förstås ett drömresultat. Returen ska självklart också spelas, men många med mig skulle nog bli väldigt förvånade ifall Liverpool inte spelar kvartsfinal i årets upplaga av Champions League.

Det är märkligt hur Liverpool kan vara två helt olika lag i Premier League och Champions League. Kanske handlar det en hel del om det som jag var inne på igår, nämligen att Liverpool är fruktansvärt bra på att spela mot lag som vill ha bollen, föra matcher och gå hyfsat mycket framåt. Då kan de bida sin tid och tålmodigt vänta på att hitta lägen att straffa sin motståndare. Och medan de inte har bollen själva så gör de vad de är allra, allra bäst på; Spelar fotboll utan boll.

Liverpools försvarsspel, deras kollektiva taktiska kunnande, spelarnas osvikliga lojalitet gentemot varandra när det kommer till presspel och postionsspel – De gör det så fruktansvärt bra. Vissa kommer säkert kalla det för en destruktiv dödgrävarfotboll, men jag är mer än lovligt svag för lag som kan spela just som lag. Och det gjorde Liverpool med bravur igår.

Jag måste säga att jag var väldigt imponerad över de rödas insats igår, och den jag var kanske var mest imponerad av var Fabio Aurelio. Jag tror inte att jag någonsin har sett honom bättre än igår. Och den där fina formen som jag för någon vecka sedan påstod att Benayoun har just nu verkar hålla i sig.

Om någon eller några vill läsa mer om Liverpoolmatchen så har den eminente Erik Niva skrivit denna krönika i Aftonbladet. Jag har också författat en längre text, och den finns här.

***********************************

Chelsea hade jag i alla fall rätt om. De vann, och segern måste väl betraktas som rättvis. Visst hade Juve en del chanser, och de arbetade sig in i matchen bit för bit efter att till en början ha blivit mer eller mindre överkörda. 1-0 är ingen bergsäker ledning att åka till Turin med, men jag skulle nog våga sätta en rätt bra slant på att Chelsea kommer att dra det längsta strået i slutändan.

Vi vet alla vilket bra, maskinmässigt, svårslaget och effektivt lag Chelsea kan vara när de är i form och när de omgärdas av harmoni. Och jag vill påstå att det är just dit de är på väg.

Drogbas mål igår var typiskt honom, men väldigt otypiskt för hans säsong. Det såg självklart ut. Mottagning, fin förstatouch, vändning, och pang så satt bollen i nät. Drogba verkar vara urtypen för en spelare som behöver harmoni och förtroende från sin tränare för att prestera som bäst. Han verkar också drivas av motivation till väldigt stor del. På gott och ont, förstås. När han känner den där harmonin och det där förtroendet så är han fruktansvärt svårstoppad, och en spelare som på helt egen hand kan avgöra matcher. Å andra sidan kan man tycka att en professionell fotbollspelare ska klara av att tackla motgångar, och när spelaren i fråga hamnar utanför laget så ska han klara av att knyta näven i fickan, ge järnet på varenda träning, fortsätta jobba hårt och ge sig fan på att ta chansen när den dyker upp. Innan Hiddinks ankomst verkade Drogba relativt ointresserad av att kämpa vidare och ta de chanser som uppstod. Han gick mest runt och såg butter ut, och han spelade som en påse nötter. Han insats mot Man United på Old Trafford i ligaspelet var exempelvis vämjelig. Och ingen ska inbilla mig att det bara handlade om att han var lite ur form, nyligen tillbaka från skada, eller att det bara vara Scolaris taktiks fel. Drogba var helt enkelt ganska ointresserad av att spela bra fotboll.

***********************************

I England brukar man använda ordet resilient. Det är lite svåröversatt, men motståndskraftig eller stryktålig ligger nära till hands. En spelare som är resilient klarar av att skala bort onödigheterna, skärma av sig ifrån extern kritik, han kör vidare oavsett omständigheter, sätter laget framför jaget, har inget emot lite skitgöra, och framför allt så sliter han vidare även i motvind.

Dirk Kuyt, Gareth Barry, Wayne Rooney
och Tobias Linderoth är för mig några sådana spelare.

Didier Drogba, Dimitar Berbatov, Ryan Babel
och Anderas Isaksson känns som bra exempel på motsatsen.

Fylla gärna på med spelare i båda kategorierna.

***********************************

Hopplösa Middlesbrough vann över West Ham i FA-Cupen igår. Matchen slutade 2-0 och Boro tog en tidig ledning genom Downings frisparksmål. Och det var en riktig pärla, vill jag lova. Tuncay gjorde 2-0-målet.

Ännu en replaymatch ikväll. Hull-Sheffield UnitedKC Stadium.

***********************************

UEFA-Cupen ikväll.

Aston Villa
åker till Moskva med 1-1 från Villa Park i bagaget.

Spurs tar emot Shaktar och vill de gå vidare så måste de vända ett 2-0-underläge.

Man City
fick 2-2 på Parken mot FC Köpenhamn, och idag är det tänkt att de ska greja avancemanget hemma.

Det har pratats en hel del om de reservbetonade trupper och lag som framför allt Redknapp och O'Neill har tagit ut. De har fått utstå en del kritik, och jag kan till viss del förstå det. UEFA-Cupmatcherna har reducerats till något som mest liknar ett aber, och turneringen i sig får sig förstås en törn vad gäller statusen på den. Å andra sidan så kan jag förstå hur O'Neill och Redknapp tänker.

Spurs befinner sig i ett utsatt tabelläge, och deras fokus måste förstås ligga på att hänga kvar i Premier League. Allt annat är otänkbart för klubben, och inget kan anses viktigare än det

I Villas fall så handlar det om att knipa en Champions Leagueplats. O'Neill har kallat en Champions Leaguebiljett för ”a holy grail”. Och jag kan inte, hur jag än vänder och vrider på det, klandra honom för det tänket. En fjärdeplats skulle vara en enorm framgång för Villa, och de har verkligen satt sig i ett drömläge för att greja det. Och med tanke på att O'Neill förfogar över en ganska tunn trupp så köper jag till fullo att ett antal spelare sparas. Skulle Villa missa fjärdeplatsen i ligan så är det mycket möjligt att O'Neill får lite kritik – Jag vill nämligen påstå att Villa skulle kunna sopa hem hela UEFA-Cupen om de satsade stenhårt på den. Men skulle Villa komma fyra eller bättre i ligan så kommer varenda kotte ha glömt att han mönstrade ett B-lag mot CSKA Moskva.

Om jag ska tippa så tror jag att det enda engelska laget i nästa omgång av UEFA-Cupen heter Manchester City.

Hur tror ni att det går ikväll, och vad känner ni inför de reservbetonade lagen?

***********************************

En ny omröstning ligger snart ute. En väldigt enkel fråga: Vilka vinner Champions League? Jag vill gärna ber er att tippa med hjärnan och inte med hjärtat.

I omröstningen som legat upp i 14 dagar så har det svängt en del. När Hiddink precis hade anlänt så trodde de flesta av er att Zola/Clarke skulle komma efter säsongen. Men sedan gick Hiddink om. Nu tror de flesta av er att han stannar kvar även efter säsongens slut. På andra plats kom Zola/Clarke, och trea kom Rijkaard. Ni trodde allra minst på Svennis, Mourinho och Di Matteo.

***********************************

Klart slut för idag. Imorgon blir det rapporter från kvällens matcher och sedvanligt Fredagstips.

Kommentarer
Postat av: Linhem

eller göra det enkelt för sig och ha Liverpools Istanbul-lag i första kategorin och Milans Istanbul-lag i andra kategorin.



särskilt Carra & Stevie kan man ju säga också...

2009-02-26 @ 15:34:40
Postat av: Kriss

resilient spelare: Gattuso - viker sig nästan aldrig, Mascherano - helt galen! Scholes och Giggs - Nedskrivna av egna fans, men när de spelar gör de aldrig en dålig match.



Motsatsen: Pippo - Viktiga mål, men går det inte hans väg så surar han.

Cristiano Ronaldo - går det inte hans väg blir han elak, plus till honom att han inte rasar ihop när alla, läs ALLA buar och skriker åt honom vart han än spelar.

2009-02-26 @ 15:51:29
Postat av: Holmgren

Håller inte med där.

Stevie har väl egentligen aldrig fått utstå stenhård kritik för sitt spel på planen, varit ifrågasatt i media för sitt fotbollsknunnande, tvingats ta sig tillbaka från svåra skador, eller stått utanför laget i längre perioder. Lite skit i och med Chelseaflirten, och har spelats lite out of position, och nu senast lite upståndelse i och med barbråket. Men på det stora hela har han aldrig behövt visa prov på en massa stryktålighet.



Missförstå mig rätt, jag gillar Gerrard på alla sätt och vis, men man ska nog inte blanda ihop resilient med en hårt kämpande spelare, det är inte samma sak.



Och att hela Milans 05-lag skulle vara icke tåliga spelare... Nej. De åkte på en sanslös vändning, och den mentala kolapsen som uppstod i Milan då hade nog uppstått i vilket lag som helst.

2009-02-26 @ 15:52:27
Postat av: Niklas (Villa)

Gillar grovarbetare (i PL) som även har boll i sig, typ Nolan, Milner, Koumas, Cahill, Barry och även Barton (som är lite utav en personlig favorit trots allt hehe).



Dessa herrar har alla tagit efter Keane, Wise, Ince och det gamla gardet, samt att dom har tagit med sig bollkontrollen, som behövs i dagens fotboll.





Spelare som platsar på motsatta laget:



- Robinho?? :)

- Nani

- och många italienare haha





- - -



CSKA v Villa om en halvtimme! KOM IGEN VILLA - stå för årets upset haha :)



- - -





Ps. Gerrard behöver inte ens nämnas i den övre kategorin, han är där automatiskt :)

2009-02-26 @ 17:34:10
Postat av: Fredrik

Å carra är väl verkligen inte resilient, han kunde inte ens tåla lite skit från en radiostation utan att han kände sig tvungen å ringa in å försvara sig!

2009-02-26 @ 17:38:48
Postat av: Linhem

aha missuppfattade resilent grovt då...



lite tunnelseende vid sliter vidare i motvind och då tornade istanbul-minnen upp så blev väldigt fel och förlåt mig.



svårt att förklarar resilient



men de flesta som jobbar lite i det tysta kanske annars de gamla gardet som nämns lite högre upp.

2009-02-26 @ 18:24:42
Postat av: Daniel (Man City)

Efter nagra dagars betanketid efter "var" resa till Liverpool i helgen har jag ett par kommentarer:



Min radsla att City skulle ha tankarna pa annat hall i sondags var kanske befogad pa forhand efter sen match pa torsdagen, nu visade det sig snarare att Liverpool tydligt hade tankarna pa gardagen. For ovrigt lite kul i dessa dagar dar varenda manager "sparar" spelare att se Benayoun igar, han var lika bra som i sondags.



Det har for ovrigt ju dundrat in fantastisk fotboll ett par dagar, Liverpool i sondags, sag Tottenham-matchen pa en pub i centrala London i mandags (manga lattade ansikten som gnallt hela matchen efter Woodgates snygga nick) och tva dagar med "the best of the best". Snacket pa arbetsplatserna har handlat om att engelska lagen sprungit ifran den italienska.



For mig som City-supporter forstod jag att vi ar de som prioriterar UEFA Cupen av de engelska lagen, for oss ar det verkligen viktigt nu nar vi ligger i mellanskiktet (...) i ligan, det verkar lite som att hela klubben vill skaffa sig lite respekt. Supportrarna vill fa tillbaka lite sjalvfortroende efter Kaka-affaren, det spekuleras i det viktiga for ledningen infor kommande "varvningarna" i sommar och hur viktigt det kan vara for Hughes.



Fran de City-fanzine jag snappat upp kan jag tala om att de flesta fansen ar helt vansinniga pa pressen efter "fotbollens dod-rubrikerna" och andra lags managers uttalande efter Kaka-affaren. Det ar nastan uteslutande det som har debatterats forutom matchkommentarer. Mycket ar gnall men det ar en del befogat - hade det varit Man U/Chelsea/Liverpool/Arsenal istallet for oss som ville kopa nagon for X miljoner Euro sa hade det latit annorlunda etc... Platinis kommentarer ar ju faktiskt ratt kul om man glommer bort han menar allvar.



Och Robinho ar verkligen inte resilient =).

2009-02-26 @ 18:41:42
Postat av: Mattias

Håller med dig om att Aurelio och Benayoun imponerat på sistonde och dessa bör ju nu få en hel del speltid framöver tycker jag. Jag tycker absolut Benayoun bör ta bleke Rieras plats om Gerrard kommer tillbaka i sin position.



Imponerande defensiv av Liverpool mot Real och till returen på Anfield är förhoppningsvis Torres hel och i bättre slag samt Gerrard med på planen! Då ser det ju väldigt bra ut förstås men man törs ju inte ta ut något avancemang i förskott.

2009-02-26 @ 20:42:18
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Big One

David, jag har en liten önskan om att man kan få se hur föregående omröstningar har sett ut. Går det att lägga in en sådan funktion med tidigare omröstningar? Inte världshistoriens viktigaste sak kanske, men det vore kul om det går att genomföra.



Sen kan man ju fundera lite över att Liverpool hade fler spanjorer i startelvan än vad Real Madrid hade i sin startelva. Fotbollsvärlden blir uppenbarligen mer... tja... internationell.

2009-02-26 @ 21:06:25
Postat av: Stenansikte

Jag tror på Bayern i år faktiskt. Det brukar inte gå så bra för tyska lag och de har verkligen hamnat i skymundan änsålänge, inte så konstigt kanske med tanke på vilka toppmatcher det är i åttondelarna men jag tror att de kan skrälla. De har ju faktiskt ett av de bästa lagen (på pappret...) och jävlar vilken match de gjorde mot sporting, om det nu säger nåt.. Ribérys uppvisning var hursomhelst grymt imponerande!



Ps. Hoppas ock självklart på Liverpool! Även om jag hellre ser att de vinner PL än CL men just för stunden ser CL-titeln lite ljusare ut.

2009-02-26 @ 21:47:12
Postat av: Kalle Mufc

Personligen tror jag att om Bayern kan fortsätta spela som de gjorde igår så sopar de hem hela CL.



De spelade glad och effektiv fotboll som jag inte har sett dem göra på åratal.



Så mitt tips är att det bli Manchester United - Bayern München i final, och där vinner (tyvärr) Bayern...

2009-02-26 @ 23:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0