Mina tankar kring Keaneaffären [2008-02-03]

Robbie Keane tillbaka i Spurs. Vad säger man?

För mig finns det en viktig sak att veta eller ta ställning till innan man diskuterar detta. Var det Rafa Benitez som villa ha, och som sedan köpte Robbie Keane? Utan ett svar på den frågan är det väldigt svårt att säga vad man tycker om behandlingen av Keane medan han var i Liverpool, lika svårt är det att ha en åsikt om försäljningen.

Kortfattat: Är det Rafas värvning så har spanjoren gjort bort sig så till den milda grad att klubben seriöst bör överväga ett tränarbyte i sommar. Är det inte Rafas värvning är klubben så dysfunktionell att den antagligen står utan tränare i sommar. Sanningen lär komma fram, den här historien är inte över.

Vad jag tror? Jag tror inte att Keane till hundra procent är Rafas värvning. Detta av två anledningar. 1) Om man lägger ihop Gerrards mål och assist med Torres dito från förra årets ligasäsong så bidrog duon med 35 mål och 11 assist. Merparten av dessa mål och målpassningar kom när laget spelade 4-2-3-1 och Gerrard och Torres hade en makalöst samarbete. Liverpool var det engelska lag som, med cuperna inräknat, gjorde flest mål förra säsongen. De passerade 100-målsgränsen flera veckor före Man U. Enbart en blind människa kunde undgå att se att målfabrikationen till stor del berodde på hur bra Torres och Gerrard hittade varandra. Varför skulle då Rafa vilja köpa en spelare som alltid har spelat bäst med en forwardspartner? Keane är som bäst i en uppställning som har två anfallare, det är ingen hemlighet. Om jag vet om det så vet Rafa också om det. Men ok, ponera att Benitez faktiskt ville ha dels en backup till Torres (trots att Keane inte är bäst som ensam anfallare) och dels kunna testa 4-4-2 i vissa matcher. Rafa gillar att kunna anpassa sin taktik efter motståndet, och han såg kanske Keane som en bra pusselbit i sitt taktiska pussel. Men det rimmar ändå illa. För om nu Rafa verkligen ville ha Keane så borde han visat mer tålamod, framför allt med tanke på prislappen. Rafa är dessutom känd för att vara en tålmodig man. När Crouch kom till klubben så hade han en måltorka som varade i 16 matcher (24 timmars spel!) innan nollan spräcktes. Men han fick fortsatt förtroende under denna tunga period i match efter match. När Kuyt gjorde mål mot Man City i ligan i höstas så var det hans första ligamål på 27 ligamatcher, och alla vet hur given Kuyt är. Det är helt enkelt inte likt Rafa att inte ge en anfallare mer tid. I fallet med Keane har Rafa dessutom petat irländaren precis när man tycker sig ana en uppåtgående form. Jag kan inte se en enda vettig anledning till varför Benitez skulle göra så ifall han så sent som i somras såg Keane som en viktig och passande pusselbit till sitt Liverpoolpussel, det förefaller obegripligt.

Vad som än har hänt så tror jag att hela denna soppa på ett eller annat sätt kan komma att påverka Rafas framtid i Liverpool. Köpte han verkligen Keane så måste han ifrågasättas å det grövsta. Gjorde han det inte så är han säkerligen rasande inombords.

Jag konstaterar också att hela situationen saknar vinnare. Liverpool som klubb? En stor förlorare dels med tanke på de ekonomiska aspekterna och dels för att en halv fotbollsvärld rättmätigt skrattar åt klubben. Rafa Benitez? En förlorare hur man än vänder och vrider på det. Antingen har han köpt en spelare för dyra pengar som inte passade in, och som han dessutom inte visat tålamod, eller så har fick han en spelare på halsen som han aldrig till fullo ville ha. Robbie Keane? Det är synd om killen. Han sa att Liverpool var hans drömklubb och sen gick allt åt skogen. Han presterade dåligt och kan dessutom ha varit en bricka i ett maktspel i Liverpool. Tottenham? Nja. Hyfsat rent ekonomiskt, men de får nu tillbaka en spelare som fansen har väldigt blandade känslor kring.

Jag lämnar resonemanget öppet tills vidare. Jag hoppas och tror att jag får anledning att återkomma i ämnet. Jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om spelet bakom kulisserna i denna affär, för att det finns ett sådant spel som vi vanliga dödliga i dagsläget inte har koll på, det är jag helt övertygad om.

***********************************

Detta inlägg blev bara Robbie Keane. Jag är tillbaka ikväll med ett inlägg med blandat innehåll. Så surfa in igen under kvällen!

Kommentarer
Postat av: DLZ

Så man borde kicka Rafa pga ett felköp om han ville ha Keane från början? Nja, då borde Ferguson, Wenger, Mourinho alla gå arbetslösa om dom inte får göra misstag. Kolla bara på Quaresma, köptes för 30-40 och lånas ut till Chelsea nu. Dubbelt så stor flopp som Keane. Robbie har ändå gjort lite mål och assist för Pool och man fick säkert tillbaka en stor del av pengarna man slösade.

2009-02-03 @ 17:12:35
Postat av: Holmgren

DLZ>>



Borde kicka? Man borde seriös överväga att göra det.



Har Rafa köpt Robbie Keane är det så mycket mer än ett felköp.

- Han var då beredd att bryta upp sammarbetet Torres/Gerrard för ett 4-4-2.

- Eller så var han beredd att ha Keane som backup till Torres. Trots att han kostade £20M och inte gör sig bäst som ensam anfallare.

- Han köper honom för att mindre än ett halvår senare anse honom vara sämre än N'Gog.

- Han anser inte att alla i truppen förtjänar lika mycket tid. Keane fick inte avnjuta Rafas tålamod i närheten av lika mycket som Crouch fick, eller som Kuyt fortfarande får.



Nu tror inte jag att Keane var Rafas köp till 100%. Men om det var det är det mer än ett vanligt felköp. Då finns det så många felbeslut under resans gång att Rafa helt klart borde bli starkt ifrågasatt, ja.

2009-02-03 @ 17:41:22
Postat av: Svennesson

Det jag stör mig mest på är att man inte hittade en ersättare för honom? Dom sållde honom mer bara minuter kvar av transferfönstret?... Även om vi kanske inte behöver en ny anfallare för Torres är faktiskt bäst som ensam anfallare och Gerrard bättre när han får en friare roll bakom Torres. Men man kunde ju defenitivt skaffat en ny spelare på någon annan plats? Dom fick ju ändå minst 12 miljoner pund för honom och det kan man absolut hitta en ny ytterback eller yttermittfältare för?...

2009-02-03 @ 17:47:02
URL: http://liverpoolfc.blogg.se/
Postat av: Lasse i Viggestorp

Håller helt med DLZ i detta fall. Sparka en tränare för att en spelare inte levererar , då är det många tränare som skulle sitt väldigt osäkert isf. I stort sett alla har väl om det nu är Rafas köp, som du skriver det vet vi inte, men om så är fallet så är han väl inte ensam om att värvat någon som inte passar in. Känns som det är Keane som måste leverera på plan, han fick ju otaliga chanser fram till nyår utan att uträtta något särskilt vettigt. Tycker du skjuter fokus från Keanes insats till Rafa, vilket jag inte tycker är rätt i detta fall. Keane var ju knappast någon "stor" spelare den tid han var i vårat kära Liverpool...

2009-02-03 @ 18:04:17
Postat av: Holmgren

Återigen:



Om Rafa har köpt Keane så har han begått så många fel på vägen att det handlar om mer än ett felköp. Hade det vara varit för att Keane inte presterade så hade jag inet sagt ett knyst. Men det är så mycket mer än det.

2009-02-03 @ 18:18:46
Postat av: Sebbe

Håller med dig där Holmgren..

2009-02-03 @ 20:40:06
Postat av: Markus_H

Ja, vad ska man säga? Spot on!



Du summerade vad jag tror och känner för den här röran.



Jag lider mest med Robbie som uppenbart har utnyttjats i ett stinkande maktspel. Hoppas inte att det har skadat hans syn på Liverpool som lag bara då han trots allt har hållit på laget sen barnsben.



Jag kan bara föreställa mig den förödmjukelse han har fått genomgå. Som att bli pissad i ansiktet av den man älskar!

2009-02-03 @ 22:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0