Om lördagens matcher. [2009-02-08]

Aston Villa marscherar vidare. Vinsten igår var den sjunde raka vinsten på bortaplan. Dessutom tyckte jag igår att laget såg fräscht och piggt ut. Det har pratats en hel del om att O'Neills ovilja att rotera ska leda till slitna spelare i Villa. Än så länge tycker jag inte att det finns några solklara tecken på det. Arsenal är åtta poäng efter Villa och de behöver verkligen vinna imorgon på White Hart Lane. (När jag skriver detta har Londonderbyt precis tagit slut, och Gunners är nu sju poäng efter Villa).

***********************************

På tal om att marschera vidare...
Everton. Jag trodde det skulle synas att de hade spelat 120 minuters fotboll mot Liverpool i onsdags, men icke. De fullkomligen körde över Bolton.

Jo har gjort dubbelt så många mål på en match för Everton som han gjorde på hela sin tid i City. Man kan lugnt säga att det blev en trevlig debut för den inlånade brassen.

***********************************

Chelsea har verkligen fått ett helt jäkla grustag i maskineriet. Allt det som vi såg i början av säsongen - beslutsamheten, det vägvinnande spelet, effektiviteten och viljan att vinna – är som bortblåst. Det finns knappt en enda spelare som såg ut att vara villig att löpa för sin lagkamrat, eller som såg ut att vilja ge allt för att vinna den där extra halvmetern. Under Mourinho, och även under Grant så var Chelsea en malande, ständigt jobbande maskin och de lag som ville ta poäng mot Chelsea fick vara beredda att slita livet ur sig. Den maskinen har jag inte sett många gånger under Scolari. Om den blåa maskinens förfall till stor del beror på Scolaris intåg eller om orsakerna är fler och mer komplicerade än så kanske jag ska låta vara osagt. Men det finns en del fog till oro på Stamford just nu, det tycker jag står bortom allt rimligt tvivel.

***********************************

Lika mycket som West Brom inte behövde sin hemmaförlust mot Newcastle, lika mycket behövde Newcastle sin bortaseger mot West Brom.

Och bottenstriden fortsätter förstås vara otäckt tight. Hela den undre halvan befinner sig inom åtta poäng. Men i slutändan tror jag att det kommer stå mellan West Brom, Middlesbrough, Stoke, Pompey och Bolton.
Newcastle, Spurs och Blackburn tror jag alla klarar sig kvar.

***********************************

Jag såg inte Wigan-Fulham, men siffrorna säger 0-0 och sammanlagt fyra skott på mål. Det låter inte som något som skulle kunna bota depressioner.

***********************************

City hemmaaslog ett ganska blekt Middlesbrough med 1-0. Men Boro stack faktiskt fram i några chanser, men debutanten och nyförvärvet Shay Given stod i vägen för det han behövde stå i vägen för. Irländaren var bäst på plan, och han visade återigen vilken bra målvakt han är.

***********************************

Stadium of light så vann Sunderland med 2-0 över Stoke och huvudrollsinnehavaren hette Rob Styles. Rättsskiparen tog återigen en rad märkliga och kontroversiella domslut. Hur han och linjedomaren lyckdes missa Danny Pughs högst medvetna hands i straffområdet, kommer för alltid vara en gåta. Stoke borde självklart fått Pugh utvisad och en straff emot sig i det läget. Å andra sidan så valde Styles att visa ut Etherington i andra halvlek, och var han hittade det röda kortet är även det ett mysterium. Styles ifrågasätts rejält i engelsk press idag. För vilken gång i ordningen har jag ingen aning om, men Styles har varit i blåsväder fler gånger än Mona Sahlin, och det vill inte säga lite. Jag håller faktiskt med publiken på Stadium of light som sjöng: ”You don't know what you're doing” och ”You're not fit to referee”.

***********************************

Jag skrev igår att jag trodde på en liten skräll på Fratton Park. Det var rätt nära, eller hur? Men Liverpool stod för ännu vändning och snart kan de röda ta patent på den där typen av sjuka vändningar. Det är inte första gången den här säsongen, om man säger så. Det var starkt gjort. Benitezkritikerna gapar för full hals om att det ställdes upp med en för reservbetonad och för defensiv elva. Det går förstås att agrumentera för det, men jag tycker det var helt rätt att vila Torres, och även Alonso. Liverpool och Rafa har tidigare under säsongen sagt att de inte under nårga omständigheter kommer gambla med Torres eller på något sätt riskera att han slår upp sin skada. Säger tränaren som ser sina spelare på träning varje dag att en av spelarna inte är fit att spela från start och att det vore en onödig risk så måste man väl tro det det? Om tränaren sedan heter Pulis eller Benitez eller som spelaren heter Torres eller Fuller, det spelar ingen roll. Jag anser att man måste utgå ifrån att tränaren har bäst beslutsunderlag i detta läget, och därmed är det han som ska ta dessa beslut. Vad gäller den defensivt inriktade elvan så är jag inte säker på att jag håller med där heller. Jag anser nog att rätt så många av Liverpoolspelarna såg ut att ha rätt så offensiva instruktioner. Det är inte enbart sifferkombinationen och vilka spelare som är på planen som avgör, utan det viktigaste är vad tränaren ber spelarna göra. Jag tyckte det såg som om Liverpool försökte gå på offensiven redan i första halvlek, att försöken stundtals gick sådär är en annan femma.

Däremot var det absolut inte ett målfarligt lag som Liverpool ställde på benen igår.

Här följer en tabell som visar hur många ligamål alla spelare i elvan hade gjort tillsammans innan gårdagens matcher:
(Det första talet är den totala målkvoten för alla elva spelare i elvan, siffrorna inom parentes visar hur målen är fördelade över lagdelarna – försvar, mittfält, anfall.)

Man City: 31 -  (1, 8, 22).
Chelsea: 31 -  (3, 9, 19).
Astov Villa: 26 - (3, 10, 13).
Sunderland: 20 - (1, 4, 15).
Blackburn: 20 - (5, 2, 13).
Everton: 19 - (3, 15, 1).
Bolton: 19 - (3, 7, 9).
Fulham: 16 - (2, 8, 6).
Pompey: 15 - (3, 4, 8).
Hull: 13 - (4, 7, 2).
Stoke: 12 - (2, 2, 8).
Wigan: 11 - (2, 4, 5).
Middlesbrough: 11 - (2, 0, 9).
West Brom: 10 - (0, 8, 2).
Newcastle: 9 - (1, 4, 4).
Liverpool: 5 - (0, 3, 2).


Som sagt.... Det fanns inte direkt några målsprutor från start för Liverpool.

Det är också rätt så uppenbart att när Liverpool av en eller annan anledning saknar några spelare i elvan så har inte backupen alls samma kvalitet som förstavalen. I vissa fall är det stor klasskillnad. Liverpools bredd är helt enkelt inte lika bra som exempelvis Manchester Uniteds. Jag är också beredd att påstå att det inte bara var Liverpool som vände och vann igår. Det var minst lika mycket Pompey som tappade och förlorade. Två av Liverpools mål är ju obegripliga bjudningar i Pompeys försvar, den ena gången från Crouch och den andra gången från Distin. Man brukar säga att vinnarlag gör den typen av vändningar som Liverpool gjorde igår. Det må vara hänt. Men det är fan i mig bara förlorargäng som klappar igenom så som Pompey gjorde igår.

Med det sagt. Liverpoolfansen borde le och ta med sig det positiva. Tre poäng utan kaptenen och utan att ha slitit på Alonso, Kuyt, eller Torres.

***********************************

I övrigt....

Everton har inte en enda skadefri anfallare som levererar mål ens på hyfsat regelbunden basis. Ändå ligger där de ligger i tabellen. Jag kan inte riktigt släppa det. Det är så helvetiskt starkt. Jo fick ju som sagt en trevlig start, och om han kan gå in och bidra till målskörden så kommer förstås Everton växa ännu en dimension.

West Brom-Newcastle startade verkligen händelserikt. Tre mål på de första nio minuterna.

… Hur kunde Babel missa sin målchans? Helt otroligt. En solklar kandidat till säsongens miss.

… Nu vet Big Sam hur det är att förlora med Blackburn i Premier League.

... Det är så oerhört märkligt att Aftonbladets Wennman i sin krönika idag inte nämner ett ord om VARFÖR Torres och Alonso vilade. Eller så är det inte så märkligt. Wennman tenderar att skriva upprörande för att uppröra. Att folk ska bli provocerade av hans texter förefaller vara viktigare än allt annat.

... Jag vet inte ifall jag sett Benayoun i bättre form tidigare.

Sunderland har faktiskt ett giftigt anfallspar i Jones och Cisse. 16 mål har de nu gjort tillsammans.
Det är rätt skapligt.

Agbonlahor kan bli riktigt, riktigt bra.

***********************************

Jag är tillbaka imorgon och då tänkte jag bland annat skriva lite mer om dagens två matcher.

Kommentarer
Postat av: Alex

Jag tycker precis som du att spelarna i pool uppträdde relativt offensivt och spelet såg långa stunder helt okej ut i första.. Men det är ändå lite svårt att "försvara" laguttagningen. Sen att såna som Wenman på aftonblaskan skriver en massa dumheter är en annan femma.

2009-02-08 @ 17:18:41
Postat av: Björn

Innan säsongen startade var jag orolig och kritisk med tanke på att truppen inte förstäktes, till slut kom det in en rekordyr (hyffsat okänd) Fellaini, skadebenägna Saha och en dansk högerback...

Men försvaret är intakt och ett gäng poäng ska det väl gnetas ihop, det blir väl en placering i mitten av tabellen tänkte jag.



Men säsongen startar riktigt dåligt spelmässigt, försvaret darrigt och många insläppta mål (16 insläppta på de 8 första). Bla hemmaförluster mot Blackburn och Pompey...



Men när Cahill kom tillbaka (skadad i inledningen), Fellaini kom in i laget och Jags gick ner på mittbacksplatsen igen började spelet bli stabilt.

Då går alla anfallare och blir skadade... men det går endå mycket bra!



Nyckeln till det tror jag är trygghet och kontinuitet. Med bla Cahill, Arteta, Neville, Osman på planen som varit med ett par år och vet hur Moyes vill att spelet ska vara så går det bra. Med tex en ny tränare och/eller ett gäng nyinköpta spelare hade det med stor sannolikhet blivit knas.



Och bara en förlust på 3 matchet mot Liverpool, 1 mot Arsenal och 1 mot Man U är jäkligt starkt.



Det blev ett långt inlägg om mina tankar om säsongen så här långt för mitt kära Everton...

2009-02-08 @ 18:10:58
Postat av: Linhem

glöm inte att vi saknade Lucas...



när man tänker på de, vilades 4 spelare och 3 spelare borta. bra gjort ändå fast satt långt inne och man var inte glad på varken Rafa,Webb eller Arne som nu inte funkar som kommentator längre.

2009-02-08 @ 19:18:31
Postat av: Peter

Wennman är ett stort skämt, finns en del historier att hitta om honom om man googlar. Verkar inte ha alla skruvar kvar i huvudet den killen.

2009-02-08 @ 20:08:19
Postat av: Zacko

Wennman är lite som Wikegård. Någonting man skrattar åt och kanske, men bara kanske, blir irriterad på när han tjatar lite väl länge om något han totalt saknar kunskap om.



Du är precis tvärtom David. Detta är den enda blogg jag någonsin läst, oavsett ämne.

2009-02-08 @ 20:22:38
Postat av: 019Fredrik

Peter Wennman har tre stora problem.



1. Han håller på Chelsea

2. He doesn't has the guts to admit it

3. Han skriver för att provocera, istället för att provocera med sitt skrivande.



Sen är jag riktigt trött på hans Anti-Liverpool-skrivande...



Och ang. Babels miss, får han inte sällskap av John Terry i klubben för årets missar?

Kändes som att Terrys hjärna befann sig framför eget mål och instinktivt rensade bort bollen när läget infann sig...



Till sist; Det enda spektakulära med West Ham-Man United, var att båda lagen hade en anfallare med nummer 32... annars var allt som vanligt... United vann med 1-0



Deja vu!



/Fredrik

2009-02-08 @ 22:10:50
URL: http://ungsportjournalistik.blogg.se/
Postat av: Big One

Jag har för mig att hr Wennman är Man City-supporter. Men ett skämt är han lika fullt och som provocerar för provocerandets skull.

2009-02-08 @ 23:06:06
Postat av: Silvahimović

"Jag vet inte ifall jag sett Benayoun i bättre form tidigare." Ironi? Den lilla råttan föddes ur form...



Grym blogg annars! Så länge det inte skrivs något positivt om Yossi eller Arteta.

2009-02-09 @ 13:18:59
Postat av: Murphy

Snygg gästblogg hos MC häromdagen!



Hyllar också Everton och deras nyckelspelare. Deras största nyckel till framgång stavas nog Moyes? Grymma värvningar och en förmåga att få sina spelare att prestera max i princip varje match. Grymt. Stort av dig som Poolsupporter att ge Everton cred!



Synd att Eboue gjorde bort sig igen! Hade varit extremt intressant att se vinterns värvning i action för första gången. Nu får vi vänta lite... men den som väntar på något gott!

2009-02-09 @ 13:25:36
URL: http://momfotboll.blogg.se/
Postat av: Björn

Ja Moyes gör ett m,ycket bra jobb. Det håller nog de flesta med om, men inte Anichebe verkar det som...

2009-02-09 @ 13:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0